Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#2038853
gezien het buiten een grote modderbende is maakt Flip op hoge uitzondering gebruik van de kattenbak. Nu zag ik vanmorgen dat zijn urine wat rozig was.
Flip is verder niet anders dan normaal, na zijn plasje is hij weer vrolijk naar buiten gegaan. Gisteravond hebben we tot laat op de trap gespeeld en vannacht heb ik hem ook nog horen sjeezen. Hij heeft wel iets minder gegeten dan normaal, maar hij is gisteren door de stortbuien dan ook bijna de hele dag binnen geweest.
Moet ik mij hier zorgen om maken? 
De DA staat donderdagochtend al op de planning, voor een bultje in zijn nek die maar niet weg gaat. Niets ernstigs, zit los in zijn huid, denk een cyste met een splinter ofzo erin. Dan zal ik er sowieso ff naar vragen.
Door renate1985
#2038868
Wanneer de urine wat roze is kan er bloed bij de urine zitten. Dit kan duiden op een blaasontsteking.
Ik zou er niet tot donderdag mee wachten maar proberen een plasje op te vangen en die naar de da brengen om na te laten kijken.
Door *Flip*
#2038909
bij een blaasontsteking zijn het toch vaak kleine plasjes? Dit was echt geen klein plasje. Plasje opvangen is igg geen optie, zou niet weten hoe ik dat moet doen. Geen idee of hij de kattenbak nog gaat gebruiken en zo ja, dan knijpt hij alles af zodra er iemand in de buurt komt.
Ik ga hem wel binnen houden, dan zie ik iig hoevaak hij op de katttenbak gaat en of het weer normale urine is.
Door Mevroi Kruim
#2038921
Plas opvangen kan door een bak te vullen met in stukken geknipte plastic tasjes en kat met bak in een ruimte zonder andere katten te plaatsen totdat er een plas in de bak zit. Zorg wel dat zowel bak als tasjes schoon zijn, zonder restanten schoonmaakmiddel oid want dat kan de plas letterlijk en figuurlijk vertroebelen. De plas kun je met een pipet opzuigen, in een schoon potje doen en zo snel mogelijk laten bekijken. Hoe langer de urine staat, hoe meer gruis er spontaan gevormd wordt.
Mocht het met de plasticzakkentruuk niet lukken dan heeft de da ook nog speciale plastic korreltjes voor dit doel.

Hij kan een kleine ontsteking hebben waarbij een adertje betrokken is, waardoor er bloed in de urine terecht komt zonder dat hij gelijk mini-plasjes gaat doen. Bloed in de urine is voor mij iig altijd een bezoekje aan de da met pot plas.
Door renate1985
#2038930
Inderdaad hoeft een blaasontsteking niet meteen mini plasjes te betekenen.
Ik zou de tip van mevroi kruim opvolgen.

Het kan ook niks zijn maar ik zou zoiets altijd even na laten
Kijken.
Door *Flip*
#2038933
schone plastic zakken heb ik niet meer, allemaal gevuld met muffins in de Barfvriezer  ;) Zouden vuilniszakken schoon genoeg zijn? Morgen om 9.30 is het spreekuur, kan ik daarop wachten? Hij ligt nu, na zijn modderpoten aan mijn aantekeningen gedroogd te hebben, vredig in de papierbak te slapen. Zijn dagelijkse middagdutje.
Door *Flip*
#2038957
nog een probleempje, als ik morgenochtend naar de DA ga, dan moet ik een plas hebben die ná half 6 gedaan is, dan kan ik het nog in de koelkast bewaren. Hoe krijg ik dat voor elkaar? 's morgens om half 6 gemalen prak geven met extra water en hopen dat hij dat dan nog eet en daarna eens moet plassen? Ik kan vanavond ook kippenboullion trekken van wat nekken en dat morgenochtend geven. Normaal is blijft hij na zijn avondeten binnen, tussen 20 - 22u en dan hoeft hij tot de volgende ochtend, in het weekend uur of 8, niet op de kattenbak. Moet de blaas dus goed vullen, wil ik dat voor elkaar krijgen
Door renate1985
#2038962
Kan je het bij je da niet gedurende de dag brengen?
Dat wanneer ze een plas heeft gedaan je het meteen weg brengt?

Hoe je een kat het beste kan laten plassen durf ik niks over te zeggen misschien dat een ander daar tips voor heeft.
Door *Flip*
#2039017
ik denk wel dat dat kan, maar Flip moet er ook zelf nog naar toe. Dan moet ik 2x gaan rijden kost mij dan bijna 2uur. Normaal is dat geen enkel probleem, maar ik zit midden in mijn examens en de volgende is woensdagochtend. Als het ff kan doe ik het liever allemaal in 1x.
Meneer is nu een beetje boos, omdat hij niet naar buiten mag. Ik heb boullion van stukje kipfilet getrokken en door rundergehakt gedaan. Hij vond het soepje wat vreemd, normaal moet hij altijd kauwen. Hij heeft er al wel redelijk wat van op, dus hoop dat hij vandaag nog op de bak gaat en dat het dan weer een keurig geel plasje is. Zoniet, dan meneer Pammie vanavond met een schaar en vuilniszakken voor de tv zetten :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2039073
Sommige dierenartsen kunnen een volle blaas ook net genoeg leegdrukken (moet kat in kwestie wel toelaten, anders heb je gewoon een natte carrier op de terugweg naar huis) of aanprikken. Nu geloof ik dat aanprikken niet wenselijk is, wegens toch kleine verbinding maken tussen steriele blaas en buitenwereld.
Door *Flip*
#2039111
ik mag alles doen er overal aanzitten, dus ga morgenochtend wel met een volle blaas naar de DA. Beste afleiding als je niet naar buiten mag: 1 rode sok in de zwarte was achter het raampje vd wasmachine aanvallen. Extra lang programma aanzetten en het kattenluik leeft weer een dag langer  ;D

Hoop niet dat ik een natte carrier krijg, want we hebben zon rieten ding...
Door *Flip*
#2039115
Senta schreef: Ik heb ook een blaasgruis kater gehad, en die was ook gewoon levendig, at gewoon, speelde, rende dat het een lieve lust was, toch was hij knetter verstopt geraakt.
Ik zou het goed in de gaten houden, plasjes opvangen hoefde ik nooit te doen was zo wel duidelijk, en mocht het nodig zijn perste hij het gewoon vers uit de bron bij hem (Was een makkelijke kat)
gezien Flip va 20wkn jong op barf staat en nu bijna 2jr is, ga ik er niet vanuit dat hij blaasgruis heeft  ::) Maar normaal is het niet...
Door mirdj
#2039426
Hier hoef ik ze maar in het reismandje te stoppen en ik heb van beide een plasje. Met Max moet ik wel echt naar buiten lopen, maar hij plast al zodra ik over de drempel stapt. Snoepie plast voordat hij in het mandje zit, gelukkig heb ik laminaat liggen ;) Bijna plassen op commando.
Door Nijl
#2039461
Helpt jou nog steeds niet qua tijd, maar urine kun je ook opvangen met een pollepel onder z'n  kont als hij plast. Kun je zo je pollepel legen in een schoon potje( moet je trouwens niet zo'n preutse kat hebben als ik had: die rende de dakgoot in als hij mij zag aankomen ;D )
Door *Flip*
#2039484
Nijl schreef: Helpt jou nog steeds niet qua tijd, maar urine kun je ook opvangen met een pollepel onder z'n  kont als hij plast. Kun je zo je pollepel legen in een schoon potje( moet je trouwens niet zo'n preutse kat hebben als ik had: die rende de dakgoot in als hij mij zag aankomen ;D )
er wordt alleen gebruik gemaakt van de kattenbak als het buiten een grote modderbende is, gisteren was de eerste keer van 2011. Nu is het droog en zit meneer voor (in-tegen-op:FRUSTRATIE) zijn luik om maar naar buiten te mogen. WB de pollepel, ik heb er over gedacht om dat buiten aan een tuigje te proberen, maar denk dat hij zich te pletter schrikt als ik zijn dikke staart op til en er een kletterend geluid onder zn gat vandaan komt ;D

De kippenbouillon vd nekken zijn niet echt een succes, gemengd met wild gaat het er nog wel in, maar moet echt geen papje worden. Bakje met overige bouillon werd ook maar vreemd naar gekeken...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door