Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door SHEDDAH
#2038170
:)goedemorgen allemaal
,
ik ben nieuw op barfplaats , en gelijk al een vraag natuurlijk ...
We hebben een old english bulldog (heerlijke hond ) van 6 maanden .
op een dag zat zij onder de uitslag , dag later totaal onder de pus bultjes .
antibiotica gehad en prednisolon , hielp iets maar toen zat haar koppie ineens  helemaal onder pfff
weer terug naar de d.a. blijkt dat ze demodex heeft ok ...
maar na een dag zonder antibiotica zitten er ook op haar buik weer pusbultjes ...

d.a. as. vindt dat ik lekker op brok moet omdat dat zoeveel beter zo zou zijn ... ( dat doen we dus niet  :biggrin2:)
heeft iemand hier ervaring mee  of tips

alvast heel erg bedankt !!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2038192
Niet persoonlijk ervaring mee maar wel kennissen die ook een bulldog hadden met demodex die het veel beter deed op KVV dan op brokken.  Welkom
Door nienk
#2038205
hoi en welkom hier!

geen ervaring met bulldogs, wel met demodex.

Demodex steekt vaak de kop op als de hond een (te) lage weerstand heeft. tijdens de demodex uitbraak is de weerstand van de hond nog lager. Ik denk dus dat het wellicht zou kunnen dat je hond deels last heeft van de schurft, en deels (door de verlaagde weerstand) nu met bultjes en plekjes ellende reageert op iets anders. wellicht is ie bijvoorbeeld heel licht gevoelig voor iets in zijn omgeving, maar komt hij nu met een mega reactie doordat zijn lijf druk is met de demodex. dat hij antibiotica en prednison heeft gekregen maakt zijn weerstand alleen nog maar weer zwakker.

had de dierenarts een rede om antibiotica en prednison te geven? vermoedde hij/zij een infectie oid, of is het zo'n dierenarts die standaard dat soort middelen mee geeft bij ieder kwaaltje?

wat doe je nu op de demodex te bestrijden?

lekkers vers blijven geven hoor! mocht je er nog dingen bij geven waar graan in zit (gewone hondenkoekjes e.d.), dan zou ik die even achterwege laten. granen zijn jeuk ellende veroorzaker nummer 1 bij honden, die belasting zou ik jou hond er gewoon even niet bij geven nu.

daarnaast zou ik aan de hond zijn weerstand gaan werken met homeopatische middelen. maar of dat een goed idee is om te doen tijdens de behandeling van de demodex, dat durf ik je niet te zeggen. wellicht eerst de schurft onder controle krijgen.

'weerstand' is iets waar ik een gewone dierenarts nog niet over gehoord heb geloof ik, zij beginnen liever over AB en prednison kuurtjes om de hond van kleine kwaaltjes af te helpen. vaak maakt dat het uiteindelijk eerder erger (in de zin dat de hond snel weer een ander klein kwaaltje krijgt), dan beter. als je hond een betere weerstand heeft, is hij minder gevoelig voor dergelijke kleine kwaaltjes en kan hij meer hebben waardoor het ziek zijn mee zal vallen. vers geven ipv brokken is de grootste stap denk ik zelf, maar soms heeft een hond even wat extra's nodig.
Door SHEDDAH
#2038241
de d.a. dacht eerst gewoon een allergische reactie op iet s....
ik voer de pup van kleinsaf aan, 10 weken carnibest,  de fokker waar ze vandaan komt voerde brok en vers vlees ,
ik heb een maandje naturis gebruikt , hiervan werd vermeld dat het hetzelfde zou zijn als carnibest , naar mijn idee kwam de ellende na het voeren van hert ... MAAR DAT WEET IK NIET ZEKER NATUURLIJK ....

lastig bedankt voor jullie reacties alvast !!!! ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2038245
als je het idee hebt dat je bullie ook allergisch is voor bepaalde soorten voer..
zou ik een eliminatie dieet op gaan zetten naast probiotica..
Door nienk
#2038262
in naturis zit ook paardenmelk, geloof ik. (ligt er aan welke variant je had).

maar wat spreeuwtje zegt is waar, als je een allergie vermoed kan je het beste gaan elimineren.
Door evenstar
#2038364
Wat heb je voor de demodex gekregen ectodex om te wassen of advocate pipetjes.

Een pup van 6 maanden die AB en prednison gehad heeft heeft totaal geen weerstand meer. Ik zou daar eerst aan werken door probiotica en een combinatie van cat's claw en pau dárco tegeven eventueel met echinaforce erbij.
Eventueel op een eliminatie dieet van een diersoort en absoluut geen graan dingen geven.
Mijn bullen hebben het altijd goed gedaan op naturis maar 2 hier kunnen niet tegen de bietenprak die carnibest door zijn vlees doet.
Nu voer ik kvv alleen in de vakantie verder barfen hier.
Door SHEDDAH
#2038413
ja ectodex om te wassen , (heb trouwens een oeb-je  8))
hoor wel vaak dat bullies met een witte kop (hoofd)  veel gevoeliger zijn voor
dit soort dingen ... we hebben vroeger altijd engelse bulldog-jes gehad .. die hadden
wel vanalles ... maar niet dit ..

leuk forum trouwens  :)
Door nienk
#2038455
dan zou ik nu persoonlijk eerst de demodex aanpakken. je kan wel tegelijkertijd al iets aan de weerstand doen met de eerder genoemde middelen, of andere druppels, van bijvoorbeeld phytonics. (Reus reageert daar heel goed op). mocht dan de demodex verdwenen zijn (laten testen of ze echt weg zijn), de hond wat weerstand opgebouwd hebben maar  nog steeds huidproblemen hebben, dan is de volgende stap een eliminatie dieet.
Door fransbulletje
#2038547
SHEDDAH schreef: de d.a. dacht eerst gewoon een allergische reactie op iet s....
ik voer de pup van kleinsaf aan, 10 weken carnibest,   de fokker waar ze vandaan komt voerde brok en vers vlees ,
ik heb een maandje naturis gebruikt , hiervan werd vermeld dat het hetzelfde zou zijn als carnibest , naar mijn idee kwam de ellende na het voeren van hert ... MAAR DAT WEET IK NIET ZEKER NATUURLIJK ....

lastig bedankt voor jullie reacties alvast !!!! ;)
Het bullentrio krijgt hier Carnibest en ik ben vorig jaar ook Naturis gaan proberen. Na 6 weken Naturis, alles soorten, hadden de bullen jeuk, last van hun oren en kapotte neusplooien. Ik ben toen onmiddelijk terug gegaan naar de Carnibest en alle problemen verdwenen weer.
Door smulpaap
#2038573
Je hebt al veel goede tips gekregen lees ik . Wat ik je nog wil meegeven .... ga op zoek naar of een pro-rauw d.a of een holistisch d.a , die zijn nl even voorzichtiger .... kritischer t.av . medicatie zoals anti-biotica , prednison enz . En dat lijkt mij voor jouw zorgenkindje van groot belang . Maar dat geld bv ook voor entingen en ontwormen . Allemaal zaken waar een Bulldog achtige enorm gevoelig op kan reageren . Zo kan je ervoor kiezen om bv mestonderzoek te  laten doen in plaats van er 4 maal per jaar maar even een ontwormingsmiddel in te gooien .
Je hondje te laten titeren en in overleg met een pro-rauw of holistisch d.a entingen op maat te geven . Want voordat je het weet zit je in de welbekende vizieuze cirkel , en je hond zal zwakker en zwakker worden . (Van alle ""adviezen "" van een reguliere d.a )

Mocht blijken dat je hond verder niet allergisch is en je wilt kvv voeren bezuinig dan niet op de voeding . Wissel af tussen alle betere merken kvv . Merken als bv Carnivoer , Bandit , Darf , Carnibest enz . Geef als het even kan ook wild , Darf heeft het soms in het assortiment , Bandit ook . En vette vis of een goede visolie . Ik boek hier zelf goede resultaten op Doils

Ik heb hier vier jaar geleden een E.B opgenomen , die toevallig weer helemaal niet goed op Carnibest reageerde , ze verdroeg de lijnzaadolie niet . Haaksbarf ging weer wat beter en nu eenmaal op Barf gaat het supergoed met haar . Alle klachten die ze had zijn helemaal verdwenen . Ze had o.a oorontstekingen , anaalklierontstekingen , atopie huid , slechte weerstand ,ze stonk als een bunzing , smerige scheten laten en slappe hopen ontlasting , verder een vacht die er niet uitzag , slechte conditie en vatbaar voor van alles . De dame steekt heerlijk in haar vel en is nooit meer ziek . Ze glanst als een spiegeltje en wordt straks 10 jaar .
Door SHEDDAH
#2039269
bedankt allemaal !
ik heb snel probiotica gehaald  en zag ook dat zilverwater heel goed moet zijn ,
ik moet me eerst nog eens goed verdiepen in barf want ik weet er nog niet zo veel van  :-[
komt goed !
tot die tijd kijk ik het eerst van jullie af  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2039377
nienk schreef: dan zou ik nu persoonlijk eerst de demodex aanpakken. je kan wel tegelijkertijd al iets aan de weerstand doen met de eerder genoemde middelen, of andere druppels, van bijvoorbeeld phytonics. (Reus reageert daar heel goed op). mocht dan de demodex verdwenen zijn (laten testen of ze echt weg zijn), de hond wat weerstand opgebouwd hebben maar  nog steeds huidproblemen hebben, dan is de volgende stap een eliminatie dieet.
Demodex hebben is een manco in je weerstand, dus wil je dat aanpakken zul je direct wat aan de weerstand moeten doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door