Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2035900
Mijn jongste Border Bora doet raar.
Nu is ze sowieso al een clowntje, maar dit is wel iets waar ik me zorgen over maak.
Het zijn eigenlijk 2 verschillende dingen.

Ten eerste: Zodra het wat warmer wordt buiten, hijgt ze snel. Ook bij koelere temperaturen en inspanning hijgt ze snel en heeft in no time een mega tong. Dit stabiliseert na een minuut of 5 a 10 en ze kan dan gewoon doorgaan. Nu is het alleen zo dat wanneer het echt warmer wordt, ze begint te zwalken en in het ergste geval haar evenwicht even helemaal kwijt is.
Dit laatste probeer ik natuurlijk te voorkomen, maar met de laatste periode warmte had ze het zelfs al een keer met gewoon uitlaten.
Ik loop graag behendigheid met haar, maar vind het een beetje zonde om eerst driekwartier te moeten rijden en dat ik dan maar 10 minuten van de les mee kan doen, omdat ze dan omkiept/ te warm wordt.

Het 2e wat mij de laatste paar maanden opvalt is dat ze keft/ snapt in de lucht. 1x en dan is het ook klaar.
Dit kan gebeuren als ze ligt te slapen en je raakt haar per ongeluk aan, dus schrikreactie. Maar deze reactie vertoont ze ook als ze ligt te slapen en niemand raakt haar aan. Soms ligt er wel 1 van de anderen naast haar, soms ligt er niemand naast haar.
Tevens doet ze dit niet alleen als ze slaapt, maar ook als ze gewoon ligt en wakker is, en zelfs als ze gewoon staat.
Ik denk zelf dat het echt gewoon gestoord gedrag is, omdat er misschien in haar koppie iets niet goed is.

Verder slaat ze ook compleet door als ze kleine hondjes ziet, ik moet haar echt bij de halsband houden en wachten tot ze voorbij zijn, voordat ik haar weer wat meer lijnruimte geef. Op kleine hondjes heeft ze altijd al wel gereageerd, maar was altijd goed te corrigeren/ af te leiden. Nu kan ik echt van alles doen, ze ziet en hoort niks meer. Dit is ook iets van de afgelopen paar maanden.

Ze is geboren met een aantal afwijkingen, omdat mams tijdens de dracht een virus infectie heeft gehad. Zo mist Bora haar rechter oorschelp, maar heeft wel in gehoorgang en kan er ook geluid mee opvangen. Tevens sluit haar rechteroog niet tot nauwelijks, kwijlt ze aan haar rechterkant en is tijdens haar castratie gezien dat zowel haar rechter eierstok als rechterkant van haar baarmoeder afwijkend waren. Ook heeft ze weinig gevoel in haar kop. Ze heeft best zichzelf wel eens gestoten, maar reageert nergens op. (we hebben wel eens getest of ze echt geen gevoel heeft door echt te knijpen, ze geeft geen kick, verblikt of verbloosd niet) Oftewel haar rechterkant is niet goed afgewerkt.


Nu ben ik zelf bang dat er in de hersenen misschien ook iets onderontwikkeld is, maar wat??
Ik heb altijd wel geroepen dat ze wel eens niet oud zou kunnen worden, ivm haar afwijkingen, maar als dit neurologisch zou zijn, tot hoever ga je door??
Tot hoever kun je door? Is er iets aan te doen??

De behendigheid heb ik al opgezegd met haar, we doen alleen nog GG. Maar dat trainen we thuis. Ik durf niet meer met haar het veld op als er ook kleine hondjes zijn en daardoor durf ik ook geen examen/ wedstrijden te lopen.
Thuis speelt ze verder wel lekker met de rest en ook met haar Labrador vriendinnetje (dit gaat juist steeds beter), al wordt ook het spel met de floss steeds en steeds meer anders. Ook hier laat ze het rare snappen steeds vaker horen.

Morgen heb ik een afspraak bij de DA. Hier ook maar eens flink over babbelen......
Laatst gewijzigd door choopy op do 16 jun 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2036090
Met die warmte komt me erg bekend voor, het lijkt erop dat ze de warmte niet voldoende kwijt kan. Dan gaat er hier ook eentje zwalken. Ik denk dat het heel verstandig is eens een neuroloog met Bora te bezoeken.

Of er iets aan te doen is, dat weet je pas zeker na onderzoek. Is het bijv. een stofwisselingsziekte, kan je de stofwisseling ondersteunen. Maar er zijn zoveel andere dingen die de oorzaak kunnen zijn van dit. En daarna kan je pas uitzoeken of het te ondersteunen is.

Ik heb een hond met een stofwisselingsziekte (die heeft last van spierzwakte, onhandig lopen, zuurstofgebrek, epileptische aanvallen, hersenbloedingen, etc). Door haar te behandelen gaat het redelijk goed. Als we haar temperatuur goed houden(koelen van binnenuit met chinese kruiden en homeopathie), dan heeft ze alleen nog last van Epileptische aanvallen, de rest van de verschijnselen zijn dan weg. Zou het een stofwisselingsziekte zijn, is het waarschijnlijk wel te ondersteunen en door goede ondersteuning kan de hond een redelijk normaal leven lijden.

Over de vraag hoe ver zou je gaan. Je moet dan naar de hond kijken, mijn dame is een behoorlijk levenslustige sheltie, zij houdt van het leven, is lekker ondeugend, als ze zich goed voelt is het een vrolijke viervoeter, die alles leuk vind en super ondeugend is. Zo lang ze dit blijft doen, ga ik er voor.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2036093
Ooit al eens gekeken naar EIC of EIH? Exercise Induced Collapse of Hyperthermia?
Daar lijkt hetgeen je als eerste beschrijft op.
En dat andere kan ook nog pijn zijn. Maar iets neurologisch kan natuurlijk ook. Zou wel kunnen gezien wat ze nog meer mankeert. Maar dat zou er met een neurologisch onderzoek wel uit moeten komen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2036113
Hitam schreef: Ooit al eens gekeken naar EIC of EIH? Exercise Induced Collapse of Hyperthermia?
Daar lijkt hetgeen je als eerste beschrijft op.
En dat andere kan ook nog pijn zijn. Maar iets neurologisch kan natuurlijk ook. Zou wel kunnen gezien wat ze nog meer mankeert. Maar dat zou er met een neurologisch onderzoek wel uit moeten komen.
EIC heb ik ook al aan zitten denken, aangezien haar oom dit ook heeft, al is het bij hem nooit officieël bevestigd, omdat de eigenaar na dat hij wist dat de "thermostaat" kapot was, niet verder wilde laten onderzoeken.

Ook de omschrijving van het type die het vaak heeft klopt: extreem fitte, gespierde, atletische honden met veel temperament en drive.
Dat geldt zeer zeker voor Bora, maar ook voor Bear.

Wat betreft dat 2e, ik wil iig haar heupen en rug laten rontgen ivm knikstaartjes. Haar zusje heb ik met de geboorte moeten laten inslapen ivm open verhemelte en "aussie" staartje, 1 pup had een half staartje met knikje, Bora zelf mist ook 2-3 werveltjes. En afgelopen weekend te horen gekregen dat een pup die op het oog goed lijkt, toch een gedraaide wervel heeft in het kruisgewricht. Hij ging voor HD foto's (bij Maarten Kappen), maar daar kwam dit dus ook uit. Heupen waren wel super in orde. Hond is ondertussen ruim 2 1/2 en heeft er geen last van, maar voor mij weer een domper....
Laatst gewijzigd door choopy op wo 15 jun 2011, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2036887
Zo, we zijn terug van de DA en moet zelf nog een beetje gaan beseffen wat er aan de hand is.
Pijn heeft ze niet, rug en heupen voelen goed, geen rare kronkels, scheve gewrichten oid, ze geeft totaal niks aan, dus dat hebben we kunnen uitsluiten.

Dat het iets neurologisch is zeer groot. We kunnen als we willen nog een scan laten maken, maar dan krijg je alleen maar meer info en kun je qua behandeling niet veel anders doen dan nu.
Ook kunnen de snap aanvallen straks overgaan in epileptische aanvallen, mocht het in haar koppie verder verslechteren. En als ik al zie hoeveel feller ze in 2 maand tijd is geworden, dan zou die verslechtering ook nog wel eens snel kunnen komen.

EIC (Exercise Induced Collapse) zou erbij kunnen zitten, maar kan ook een gevolg zijn dat er iets in het koppie niet goed zit.

Behendigheid is iig einde verhaal, dat zorgt voor teveel prikkels.
Ze gaat nu in eerste instantie op puur nerveusiteit om te kijken of we de prikkels kunnen onderdrukken. De stap hierna is op phenobarbital.

Voor ons zelf moeten we goed blijven kijken wat we acceptabel vinden in haar gedrag en uitvallen.
Kleine kinderen kan ze al niet meer handelen, maar het moet niet overgaan in snappen naar mensen.
Het is iig zo goed als zeker dat we voor haar een zeer moeilijke beslissing moeten gaan maken, alleen wanneer?? Dit jaar?? Komend jaar?? Of later? Al denk ik dat zelf niet.

Tis iig K nieuws, ondanks dat ik wist dat dit het zou kunnen zijn :'( :'( :'(
#2036919
vanaalst schreef: jeetje zeg....
hoe oud is ze?
zou je niet verder haar na laten kijken..
Ze is 2 1/2.
Verder na laten kijken zou kunnen, maar als je al ziet wat voor mankementjes ze heeft aan haar rechterkant...oorflapje afwezig, gehoorgang erg nauw, kwijlt rechts door slecht sluiten lip, oog sluit niet, baarmoeder rechts mist een stukje, eierstok rechts niet goed ontwikkeld.
Oftewel, de kans dat er iets niet goed zit in het koppie is enorm aanwezig. Je kunt het verder laten onderzoeken, maar daar komt dan niet een ander behandelplan uit.
Zelf wil ik ook niet te lang met haar doormodderen, ik weet dat ze problemen heeft, ik weet dat ze niet oud wordt en wil daarom niet continu doorgaan zonder dat daar een beter behandelplan uitkomt.
Voor het geld hoef ik het niet te laten, ik heb haar als pup zijnde kunnen verzekeren, omdat veel mankementjes toen nog niet bekend waren. Maar moet ik haar overal mee naar toe slepen, terwijl je weet dat het toch niet beter wordt.....

Zou dit haar enige probleem zijn, dan zou ik er wel veel verder mee willen gaan, maar omdat ik weet dat dit niet het enige is......ik kan alles wel verder laten onderzoeken, maar schiet er zelf niks mee op, behalve dat ik meer informatie heb. Bora wordt daar niet beter van helaas. En het zorgt bij haar weer voor meer prikkels. Ze heeft nu nog geen aanval gehad, maar de kans is aanwezig dat het wel gebeurd. Heb ik dat er voor over?? Eigenlijk niet eerlijk gezegd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door