Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#2037824
We zijn vandaag met onze Dh Ghost naar de da geweest omdat ik vermoede dat hij HD heeft.
Helaas vermoed onze da hetzelfde en nu gaan we afspraak maken voor foto's.
Hij geeft pijn aan in zijn rug en heupen. In zijn rug minder dan in zijn heupen maar voor de zekerheid willen ze die ook op de foto zetten.
Na het wrikken van de da liep hij ook meteen mank en weet zich geen houding te geven met liggen  :( Hij ligt steeds van zijn ene zij op zijn andere zij omdat het hem nu zeer doet.

Hij heeft gelukkig een goede bespiering bij zijn kont en heupen en hij is mooi gewicht ( weegt niks meer teveel ).
eerst was hij wat te zwaar maar nu is hij afgevallen en weegt nog 38,5kg.
Zijn tanden slijten ook heel snel omdat hij een zacht gebit heeft maar onze DA heeft liever dat we botten blijven voeren in zijn geheel dan dat we kvv gaan geven omdat hij anders weer heel veel tandsteen en tandplak krijgt ( ja ik heb gelukkig een da die voorstander is van vlees  :) ).

Hij kan niet loslopen dus ik hoef me gelukkig geen zorgen te maken met onverwachte bewegingen en in de tuin vind hij het ook niks om achter een bal ofzo aan te rennen dus die belasting heeft hij allemaal niet aan zijn heupen. Zwemmen vind hij helaas helemaal niks ( hij is bang van water ) en fietsen gaat niet met hem omdat hij angst/agressie heeft en je dus zo van je fiets trekt als hij iets ziet wat hij eng vind of wanneer hij een hond ziet dan valt hij ontzettend uit.

Moet je bij een hond met HD de voeding veranderen? Of gewoon blijven voeren zoals normaal?
Zijn er nog meer dingen die je kan doen om hem daarmee te helpen?
Door renate1985
#2037857
Heel erg bedankt voor de link.
Die is zeker het proberen waard.

Wij zijn ook benieuwd naar de foto's maar eigenlijk is het al wel zeker.
Met lopen draaid hij zijn achterpoten naar binnen, hij kan moeilijk op de bank klimmen ( hij krijgt zijn poten niet ver genoeg omhoog ), zijn vacht trekt als je je hand op zijn kont legt, hij loopt moeilijker met opstaan en moet echt opstarten. Dus eigenlijk weten we het al zeker maar de foto's meer ter bevestiging en om te zien in welke maten hij het heeft.

Hij heeft doorgezakte voorpoten doordat hij zo ver is doorgefokt dus eigenlijk hadden we wel problemen verwacht met de rest van zijn gestel  :'(
Gelukkig zit hij op vlees en heeft hij daardoor een goede spieropbouw ontwikkeld ( zoveel spieren als nu had hij op brokken niet ).

De foto's worden gelijk besproken met ons en we kunnen hem ook meteen ophalen ook hoeven we hem pas te brengen als ze bellen dus niet meteen in de ochtend ( hij heeft angst/agressie dus hij mag komen wanneer hij aan de beurt is en thuis zijn roes verder uitslapen ipv in een kennel want ook daar word hij heel bang van ).

We hebben al wel besloten om hem niet te laten opereren. We houden het bij medicatie en gecontroleerd bewegen ( dus ze mogen niet meer samen in de tuin stoeien ).
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2038235
Arme Ghost. Sterkte Renate.

Ik gebruik nav een tip hier op BP ( tip van Lil) momenteel Atrimove ipv Groene Os Glucosamine complex speciaal en ben daar zeer tevreden over. Max loopt weer erg goed en kan momenteel zelfs mee op wat langere wandelingen zonder de D.R. :)
Door renate1985
#2038252
Dank je wel Els.
We gaan eerst die andere proberen kijken hoe hij het daarmee doet en dan kunnen we eventueel als die niet goed helpt de atrimove proberen. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Door Wijnie
#2038705
Renate, ruim een jaar geleden is er bij onze Duitse Herder (Blinker) ook zware HD geconstateerd.
In de dierenkliniek van Merelbeke adviseerde men om Kynosil als supplement te gaan geven.
Ze waren zo vriendelijk om te vertellen dat dit ook verkrijgbaar is in humane vorm en een stuk voordeliger (maar dat mogen zij uiteraard niet verkopen).
In humane vorm noemt het 'Fytosil'. Als je wilt weten welke het precies is en waar je het evt. 'voordelig' kan kopen, laat het dan weten.
Dan zal ik je dat vertellen.
Verder zijn we toen met Blinker gestart met acupunctuur en met goed resultaat!
Ons werd geadviseerd geen hele lange wandelingen te maken, maar liever meerdere wandelingen van kortere duur.
Wij hebben Blinker ook niet laten opereren en zullen dat ook niet doen.
Ik weet niet hoe je vloer is, maar daar heb ik bij ons ook wat verandering in gebracht.
We hebben hier een stenen vloer en mijn maag is al een aantal keren omgedraaid, omdat Blinker uitgleed.
Ik werd er letterlijk misselijk van en heb nu her en der kleden neergelegd.
En..... lekker vers blijven voeren!
Last but not least: héél veel sterkte, want dit is echt geen fijne situatie.
Door renate1985
#2038783
Hey, lange wandelingen maakte we al niet meer met hem omdat hij bang is buiten.
Hij heeft angst/agressie maar vraag me nu af of dit niet komt door de pijn dat hij daarom zo reageert tegen honden.
Accupuntuur gaan we over denken maar we willen eerst weten hoe erg het is bij hem.

Mijn schoonouders laten de honden uit als we lang weg zijn en die vertelde dat ze wel hadden gemerkt dat hij loomer was de laatste tijd maar hadden er verder ook niet bij stil gestaan.

Hij heeft waarschijnlijk ook nog wat aan zijn rug.
We zijn zelf heel bang dat hij totaal versleten is  :'(

Wij hebben een laminaat vloer maar aangezien ze binnen rustig moeten blijven maakt hij geen uitglijders.
We hebben overigens wel een groot kleed liggen, de andere hebben we weg gedaan want die hadden ze kapot gebeten.

Als je me wilt laten weten welke medicijnen het precies zijn heel graag.
Voordat we iets geven wachten we eerst de foto's af.
We hebben wel gemerkt dat hij nu heel veel pijn heeft omdat ze gisteren zo aan zijn poten hebben gezeten  :'(
Ons arme ventje weet niet hoe hij moet gaan liggen, hij gaat steeds van zijn ene zij op zijn andere liggen.

Heel erg bedankt voor je adviezen
Door Mevroi Kruim
#2038915
Wat een rotbericht joh  :'( arme Ghost  :'(

Agressie kan zeer zeker door pijn komen.

En weet je, als hij op dit moment verhipt van de pijn dan zou ik de da bellen en een pijnstiller vragen. Daarvoor hoef je niet op de uitslag van de foto's te wachten.
Gebruikersavatar
Door Wijnie
#2038935
Renate, mocht het ooit nodig zijn, hier is de link naar de Fytosil:
http://www.zwitserseapotheek.be/apothee ... id=2602886
Goed opletten hoor, je hebt twee soorten en je moet dan echt deze hebben.

En dat vind ik ook hoor: als Ghost zo'n pijn heeft, geef dan een aantal dagen pijnstillers.
Je kunt dan altijd overleggen als je een afspraak maakt voor de foto's op welk moment je daarmee moet stoppen.
Onnodig pijn lijden is voor Ghost geen pretje, maar ook niet voor jullie om aan te zien.
Die pijn kan zijn gedrag idd ook beïnvloeden, zo van: 'Blijf uit mijn buurt, ik heb pijn.' Tja, zo denkt hij natuurlijk niet, maar je snapt het wel.
Ik wens je héél veel sterkte en ik hoop dat er rap duidelijkheid zal zijn.
Door renate1985
#2038940
Ik had nog wat metacam liggen en heb daar wat van gegeven.
Het sneu om zo een sterke hond zo te zien.
Het gaat nu iets beter, hij blijft wel loom maar kan tenminste weer een beetje normaal liggen.
Hij kruipt nu steeds onder de stoel erbij of dicht tegen ons of basco.
Zin om een wandeling te maken heeft hij nog niet dus dat doen we nu ook niet.

Maandag bel ik de da voor een afspraak en vraag ik meteen meer pijnstillers voor als hij weer zoveel last heeft.

De agressie en pijn hebben denk ik bij hem ook met elkaar te maken inderdaad.
Soms daagt hij basco uit tot spel en als hij dan te wild erop in gaat krijgt hij een snauw en wil ghost ook meteen niet meer spelen.
Door renate1985
#2038942
Wijnie schreef: Renate, mocht het ooit nodig zijn, hier is de link naar de Fytosil:
http://www.zwitserseapotheek.be/apothee ... id=2602886
Goed opletten hoor, je hebt twee soorten en je moet dan echt deze hebben.

En dat vind ik ook hoor: als Ghost zo'n pijn heeft, geef dan een aantal dagen pijnstillers.
Je kunt dan altijd overleggen als je een afspraak maakt voor de foto's op welk moment je daarmee moet stoppen.
Onnodig pijn lijden is voor Ghost geen pretje, maar ook niet voor jullie om aan te zien.
Die pijn kan zijn gedrag idd ook beïnvloeden, zo van: 'Blijf uit mijn buurt, ik heb pijn.' Tja, zo denkt hij natuurlijk niet, maar je snapt het wel.

Dank je wel voor de link.
Ik snap inderdaad wat je bedoeld.
Volgende week is de da terug dus maandag maken wij meteen een afspraak zodat wanneer hij terug is hij meteen aan de beurt is.

Ik wens je héél veel sterkte en ik hoop dat er rap duidelijkheid zal zijn.
Gebruikersavatar
Door Wijnie
#2040907
Lekker dat jullie meteen om 9 uur aan de beurt zijn, maar wat is dat nog lang wachten hè?
Héél veel sterkte hoor met 'wachten'.
Hoe gaat het nu met Ghost? Merk je dat hij nog veel pijn heeft of geef je hem gewoon pijnstillers?
Heb je nog gevraagd wanneer je moet stoppen met de pijnstillers?
Door renate1985
#2040944
het wachten duurt inderdaad heel lang  :(
Het gaat nu wat beter met hem dus op dit moment krijgt hij niks meer.
Hij krijgt alleen als ik merk dat hij heel veel last heeft. De pijnstillers hebben we gekregen als ondersteuning wanneer nodig is.
Ik heb wel aangegeven dat ze meteen na het maken van de foto's een pijnstiller moeten geven aan hem. Ze geven hem dit dan in de vorm van een spuit want ik wil dat hij wakker word met veel pijn.
We kijken dus met de pijnstillers per dag hoe het gaat. Heeft hij een slechte dag dan krijgt hij er weer 1 en als het goed gaat krijgt hij niks.
Hij mag deze metacam maar 1x per dag hebben en ik merk dat ze snel werken bij hem.

Hij is nog steeds heel loom en heeft nog steeds bijna nergens zin in maar hij loopt weer "normaal".
Hij heeft vandaag Basco weer uitgedaagd voor een spelletje en ze hebben samen ongeveer 5 minuten gespeeld en toen was Ghost weer moe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door