Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2036268
Hallo,

Mijn duitse herder van bijna 8 maanden is nu al een flinke jongen van 63 cm hoog en 36,5 kilo.
Mijn probleem is dat hij zo mager is.
Je ziet zijn heupbeenderen, ribben en ruggewervels en ik voer hem toch echt genoeg en volgens de normen?

Hij krijgt 1,5 kilo vlees per dag; 1 kilo Naturis (alle soorten: geit, paard, eend, kip, kalkoen, makreel, rund, kip/markreel en kip/rund)
Verder krijgt hij een pond extra vlees (kippennekken, maagjes, hartjes, lamstong, geiten vlees met bot, runderlong, runderhart, runderpens of kalfspens)
Toch is het dier echt mager te noemen en hij heeft geen vlooien en/of wormen.
Zijn laatse wormentablet kreeg hij met 6 maanden.

Doe ik het goed met een kilo KVV  en de aanvulling van een pond extra vlees of krijgt hij te weinig en moet ik naar 2 kilo????
Ik doe het graag veilig met een opgroeiende grote hond en wil zeker als hij helemaal uitgegroeit is gaan barfen maar ik mis nu nog de kennis om het aan te durven.

Ik geef de aanvullig enkelvoudig want ik wil het graag betaalbaar houden.

Gelukkig dat ik gestopt ben want mijn schatje eet een meer pakje sigaretten per dag :)

Groetjes Ramses
#2036359
Bedankt voor je reaktie :)

Het is niet alleen dat ikzelf mijn Ramses te mager vind maar ik krijg ook opmerkingen hierover...
De dierenarts wil er zeker 4 kilo bij zien en ook op de pupcursus krijg ik te horen dat het arme dier toch wel erg mager is en "misschien moet ik een wormenkuurtje doen of toch maar gewoon een goede brok gaan voeren"....
Let wel: dit hoorde ik van 2 mensen die zelf hun 8 en 10 maanden oude Labradors nu al veel te zwaar hebben..

Ik denk dat hij gewoon erg groot wordt en alle energie gebruikt voor zijn hoogtegroei???
Hij heeft toch genoeg aan een kilo compleet kvv en de 500 gram extra vlees????

Ik zou er nog wel 3 kilo in kunnen gooien wat de hond betreft (zijn eetlust en energie zijn beide bodemloos hihi)
#2036376
Een graad meter is dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet zien. Volgens mij mag bij een volwassen hond je wel de laatste 2 ribben bij sommige bewegingen zien maar dat weet ik niet zeker..

En ja... 3 kilo erin gooien ;D Zal ie vast geen probleem mee hebben hahahaaaa..

Als het gaat om hoeveelheid: Ik heb net als jij een jonge hond. Ze is 23 weken en weegt net geen 20 kilo. Zelfs zij krijgt al een kilo KVV. Het is dat ze nu aan het mutsen is met haar eten anders zou ik het deze week nog wat verhogen. Maar eerst maar eens wachten totdat ze dit weer fatsoenlijk eet.
De jouwe is bijna eens zo zwaar.... natuurlijk moet mijn meissie nog de hoogte in...maar gewoon als vergelijking.

(Ik krijg trouwens ook te horen dat mijn hond dikker moet zijn.... Dit wordt met name inderdaad geadviseerd door mensen met een erge dikke rottweilers... :-X.......Bij haar kun je dus niet de ribben zien maar wel voelen)
#2036438
HOI,
Ik heb een Duitse herder van bijna 10 maanden. hij is ca 65 hoog en weegt 39 kg.
Hij is zeker niet te dik of dun. Heel erg actief en heeft altijd honger. Zou ik hem KVV geven dan zou dat nog erger worden. Nu heeft ie elke dag wat te kauwen. 39 kg is heel zwaar, andere D herder met dezelfde hoogte weegt 36.
Gemiddelde reu van 65cm weegt 35 kg.
Ik twijfelde ook steeds en weet nu dat mijn hond zo zwaar is door z'n spieren.
Ik heb hier zelfs foto's geplaatst om aan te tonen dat hij er goed uit ziet.
Overigens vinden ze hem op de club, waar alleen D herders zijn goed.
Buitenstaanders zouden hem dikker willen zien, maar hebben zelf van die tonnetjes.
Plaats eens een foto van je hond, want ik vind zijn gewicht niet te laag.
#2036482
als jij hem te mager vind, kan je hem gewoon meer kvv geven. het is inderdaad maar een norm! en dan niet eten geven totdat hij geen honger meer heeft, maar gewoon voor een paar weken wat extra geven, en kijken wat dat doet met zijn gewicht en bouw. (het zien van de ribben, bijvoorbeeld)
#2036571
Als jou hond zo mager is dat zijn ruggegraat en heupbotten uitsteken, dan heeft hij gewoon niet genoeg aan 1,5 kilo. Natuurlijk moet je bedenken wie je adviezen geeft, ik neem mensen met een wandelend bijzettafeltje ook niet zo vreselijk serieus. Maar uitstekende heupen is toch echt een teken van te mager zijn. Ik zie honden graag wat schraler, vooral als ze jong zijn. Maar er moet wel wat reserve opzitten.
Omgerekend zit je met 1,5 kilo op 36 kilo (=huidig gewicht) op 4.1%. Ik begreep dat groeiende honden 5-10% van hun hun eindgewicht (!) mogen eten.

Mijn ervaring bij onze hond is, dat wanneer we hem meer gaan voeren, je na een kleine twee weken het verschil begint te merken. Dus ik zou zeggen, gooi er eens een paar weken wat extra's tegenaan en hou hem in de gaten. Als hij voller gaat worden, dan kun je weer gaan minderen met het voer tot het punt dat hij stabiel blijft.

Groeten Karin
#2037593
Mijn idee is ook "schraal houden" in de groei fase, veel beter en gezonder.

@ sphynxlover; Jouw herderreu van 10 maanden is 65 cm hoog en 39 kilo, dan is mijne met maar 2 cm lager en 36,5 kilo dus toch wel wat te mager?
Hij is bijna 8 maanden en heeft nog niet echt spieren, wel een grove bouw met brede borstkas, een enorme grote kop en echt zware poten.
Ik heb altijd teefjes gehad en mijn laatse teefje was ook een flinke meid waarvan iedereen altijd dacht dat het een reu was.

@ Natasja; Zelf samenstellen durf ik nog niet, ik weet nog veel te weinig van een goede verantwoorde BARF voeding met een opgroeiende hond. Vandaar de kvv.
Tot nu toe dacht ik dat hij voldoende kvv krijgt en voeg hier en daar er wat extra aan toe dan zit ik toch wel goed?
Toen hij jonger was vond ik het een stuk makkerlijker, kvv aanpassen aan het gewicht, veilig en gemakkelijk.

Ik dacht het goed te doen, maar hoe meer ik me verdiep in het vers voeren, hoe lastiger ik het vind om aan de juiste hoeveelheden, diersoorten en vleessoorten te voldoen:
Niet teveel spiervlees, orgaanvlees ppfffttt..


Wat geef ik extra bij b.v. een kilo kvv geitenvlees zodat hij niet teveel orgaan of spiervlees op een dag krijgt?
Ik wissel wel af wat vleessoorten betreft, paard, eend, geit, makreel, kip (kvv)

Ik ga dus meer kvv voeren, 1,5 kilo kvv en dan hou ik de 500 gram BARF er gewoon bij. Het kluiven en kauwen moet er mijns inziens wel bij want met kvv valt er helaas niks te kauwen.


Vanmorgen kreeg hij b.v. 450 gram paard met 300 gram kippehartjes
Vanavond zal hij 500 gram kip/makreel (kvv) krijgen en 280 gram lamstong
Voor het kluiven tussendoor heb ik 460 gram geitevlees met bot.
Zo kom ik uit op 1990 gram voor vandaag. Kijken of hij hier wat zwaarder op word.
#2037636
  Re: Help, nieuw hier en mijn hond heeft honger? KVV en aanvulling
« Antwoord #9 Gepost op: Vandaag om 11:56:46 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn idee is ook "schraal houden" in de groei fase, veel beter en gezonder.

@ sphynxlover; Jouw herderreu van 10 maanden is 65 cm hoog en 39 kilo, dan is mijne met maar 2 cm lager en 36,5 kilo dus toch wel wat te mager?
Hij is bijna 8 maanden en heeft nog niet echt spieren, wel een grove bouw met brede borstkas, een enorme grote kop en echt zware poten.
Ik heb altijd teefjes gehad en mijn laatse teefje was ook een flinke meid waarvan iedereen altijd dacht dat het een reu was.

Ik wil hiermee wel zeggen dat mijn hond dus erg zwaar is omdat hij erg gespierd is.
De andere reu met zelfde hoogte weegt maar 36 kg en is twee jaar.
De ene hond is de ander niet en het oog zegt dus meer dan gewicht, hoogte en leeftijd.
Mijn hond heeft overigens een klein kopje nog.
Dus vandaar dat ik zo beredeneer dat jouw hond niet te licht is. maar het kan zo zijn dat als ik je hond zou zien, misschien zeg dat ie inderdaad te mager is. Dat is moeilijk in theorie te bepalen.Kun je niet een foto plaatsen van hem?
Is ook leuk en misschien geeft dat wat meer indruk.
Ik weet wel dat als ik mijn hond het dubbele zou voeren, hij het allemaal met smaak opeet.
Goed dat je in ieder geval hem wat kauwwerk geeft.
En maak je niet te gauw zorgen, je gevoel geeft vaak wel het goede aan. ;)
#2038416
ikzelf zou er wel wat eerder spiervlees dan orgaanvlees bij geven.
ik heb hier een volwassen hond zitten die (eindelijk) 33 kg weegt een hij eet 1,2 kg per dag.
geef m idd wat meer en zo moeilijk is barf niet hoor. je kan met de rekenhulp makkelijk een menu maken, daarna zet je dit in hoe ziet je menu eruit? dan kan er eventueel wat aan gesleutld worden en heb je een uitgangs punt.
#2038534
[quote="Ramses1"]
@ Natasja; Zelf samenstellen durf ik nog niet, ik weet nog veel te weinig van een goede verantwoorde BARF voeding met een opgroeiende hond. Vandaar de kvv.
Tot nu toe dacht ik dat hij voldoende kvv krijgt en voeg hier en daar er wat extra aan toe dan zit ik toch wel goed?
Toen hij jonger was vond ik het een stuk makkerlijker, kvv aanpassen aan het gewicht, veilig en gemakkelijk.
[/quote]

Maar nu voer je deels een kompleet, uitgebalanceerd voer, maar daarna ga je het aanvullen met "dan dit, dan dat", waardoor je naar mijn mening de boel weer uit evenwicht trekt. Zelf samenstellen is echt een stuk makkelijker dan je denkt, en het is de beste manier van voeding voor iedere hond, maar zeker voor een opgroeiende hond  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door