Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#2037475
Ben nu een half jaar bezig met barfen en ik denk dat ik het aardig onder de knie heb. Ik ben een stuk losser geworden (in het begin gaf ik bijv. elke dag de 4 orgaansoorten! Wel in dagporties uiteraard), maar om te voorkomen dat ik iets té vrij word, hoor ik graag of ik nog steeds op de goeie weg ben.

Boedha (Hovawartteefje, 1,5 jaar, 33,5 kilo, volgens DA prima op gewicht) krijgt 2,5 procent. Ik verpak bot en spiervlees per 2 dagen, maar stel ik kom eigenlijk met 3 stukken bot al op het gewicht uit dat genoeg is voor 2 dagen, dan doe ik er toch 4 in het zakje, omdat ze nog 2x per dag gevoerd wordt en ik altijd spier én bot per maaltijd geef, dus dat is makkelijker. Naar beneden toe geldt dat soms ook wel eens. Dus eigenlijk zit ze gemiddeld op 2,5%.

Ik geef het orgaan in weekporties, bijv. op maandag de weekportie hart, dinsdag lever enz. Kan dat? Vis krijgt ze 2x per week, evenals 2x per week een rauw eitje. 

Ik heb een tijd geen groente gegeven, op wat tafelrestjes na, maar omdat dat toch gekookte prut is, zat me dat toch niet lekker (neemt een hond niet op, als ik het goed heb) dus heb geprobeerd om de groentemix in gemalen pens te roeren, nachtje laten staan en de dag erna at ze het helemaal op!  :) Nou wil ik niet alleen maar gemalen pens geven: de lappen wil ik erbij blijven geven. Niet alleen vanwege het gebit, maar het is gewoon een heerlijk gezicht als ze eens lekker ervoor gaat liggen met zo'n lap pens. Mijn vraag: kan dat, 2x zoveel pens per week als dat de rekenhulp uitrekent (dus 1x gemalen, 1x een lap)? Ik vermoed van wel?!; andere rauwe voedingstheorieën zeggen dat de hond om de dag pens kan eten.

Qua aantallen vleessoorten zit het wel goed, er liggen er meestal een stuk of 10 in de vriezer.
Door Lizzy
#2037568
Stephanie777 schreef: Ben nu een half jaar bezig met barfen en ik denk dat ik het aardig onder de knie heb. Ik ben een stuk losser geworden (in het begin gaf ik bijv. elke dag de 4 orgaansoorten! Wel in dagporties uiteraard), maar om te voorkomen dat ik iets té vrij word, hoor ik graag of ik nog steeds op de goeie weg ben.

Boedha (Hovawartteefje, 1,5 jaar, 33,5 kilo, volgens DA prima op gewicht) krijgt 2,5 procent. Ik verpak bot en spiervlees per 2 dagen, maar stel ik kom eigenlijk met 3 stukken bot al op het gewicht uit dat genoeg is voor 2 dagen, dan doe ik er toch 4 in het zakje, omdat ze nog 2x per dag gevoerd wordt en ik altijd spier én bot per maaltijd geef, dus dat is makkelijker. Naar beneden toe geldt dat soms ook wel eens. Dus eigenlijk zit ze gemiddeld op 2,5%.

Ik geef het orgaan in weekporties, bijv. op maandag de weekportie hart, dinsdag lever enz. Kan dat? Vis krijgt ze 2x per week, evenals 2x per week een rauw eitje. 
Ja hoor, dat kan prima.
Ik heb een tijd geen groente gegeven, op wat tafelrestjes na, maar omdat dat toch gekookte prut is, zat me dat toch niet lekker (neemt een hond niet op, als ik het goed heb) dus heb geprobeerd om de groentemix in gemalen pens te roeren, nachtje laten staan en de dag erna at ze het helemaal op!  :) Nou wil ik niet alleen maar gemalen pens geven: de lappen wil ik erbij blijven geven. Niet alleen vanwege het gebit, maar het is gewoon een heerlijk gezicht als ze eens lekker ervoor gaat liggen met zo'n lap pens. Mijn vraag: kan dat, 2x zoveel pens per week als dat de rekenhulp uitrekent (dus 1x gemalen, 1x een lap)? Ik vermoed van wel?!; andere rauwe voedingstheorieën zeggen dat de hond om de dag pens kan eten.

Qua aantallen vleessoorten zit het wel goed, er liggen er meestal een stuk of 10 in de vriezer.
Ik weet het, dat dit wordt gezegd. Ik snap alleen niet waarom er zo met 2 maten wordt gemeten. Maar goed, ik vind dus van niet nee. Ik vind niet dat je 10% pens moet overschrijden. 10% pens is ruim voldoende. En ga je meer geven, haal je de balans uit je maaltijd weg. En nee, dan kijken we natuurlijk niet op een paar procentjes. En kan het heus geen kwaad als je een keer in 1 week 20% pens geeft. Maar ik zou dit persoonlijk zelf niet week in week uit doen.
Door Martine-Tom
#2037680
als je echt fikse lappen wil geven, de ene week gemalen, de andere week een lap :)
En dan 1 keer per 14 dagen de 2 weekse hoeveelheid groente, zoveel is het niet dus dat moet passen :biggrin2:
#2038285
Lijkt mij ook?! Heeft dat wel zin? Dat krijgt haar lichaam misschien helemaal niet verwerkt, waardoor ze het overtollige gewoon weer uitscheidt (uitschijt  :D).
Met spiervlees heb ik wel eens geprobeerd, maar dat weet ze er prima tussenuit te vissen...  ::)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door