Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2037385
Alba is nu 11 weken geleden loops geweest, dus het is nu 8 weken na het eind van de loopsheid. We hebben de eerste paar weken braaf Puur Schijnzwanger gegeven maar door alle drukte met het nieuwe huis (koophuis, veel verbouwing nodig) is het de laatste weken in 't slop geraakt. Ik heb geprobeerd haar aan de framboosbladeren te krijgen, maar dat krijg ik niet naar binnen. Wel zetten we er af en toe thee van en doen dat (verdund) in haar waterbak maar ze drinkt het liever niet.

Normaal is ze helemaal niet doos-poetserig maar sinds het eind van deze loopsheid is ze meer blijven poetsen. Sinds begin deze week is ze bij vlagen nestjesmakerig en heeft ze met name 's nachts periodes dat ze haar plek niet kan vinden, zelfs op bed komt en maar blijft hijgen. Dat ligt echt niet aan de warmte dus spanning (of pijn?). Ze piept af en toe, uit het niets. Ze piept nóóit, de enige keer hiervoor was toen ze een rugblessure had en dus echt pijn. Ze is ook hangerig, in de zin van op me willen liggen, terwijl ze normaal wel bij me is maar niet zo klef. Ook dat herken ik van toen ze pijn had van de rugblessure. Ze drinkt meer, is wat mutsig met eten (ze eet rond de loopsheid vaak slecht maar erna weer goed, na deze loopsheid ook). Ze heeft geen verhoging. Buiten is ze actief en alert.

Ik vind geen uitvloeiing maar ze poetst wat meer plus dat het ook in haar vacht kan blijven hangen, tijdens de loopsheid vinden we ook nauwelijks druppels. Sinds ze is blijven poetsen, check ik haar vulva wat vaker en soms denk ik dat het haar wat 'hard' is maar dat kan ook van het likken zijn.

Ze is vorige week geent. Omdat ik daar al niet van hou, had ik haar de week ervoor al zilverwater gegeven 2 keer per dag en probiotica om zeker te zijn dat haar weerstand goed was. Zowel mijn vriend als ik denken, nu terugdenkend, dat ze toen minder likte maar ik zeg er eerlijk bij dat ik dat niet zeker kan zeggen. Wel kan het natuurlijk toch haar weerstand/immuunsysteem een tik hebben gegeven.


Nu vragen we ons af, is het schijndracht of is het een beginnende (lichte) baarmoederontsteking? Moet ik afwachten en met wat natuurlijks aan de gang of toch maar langs de dierenarts? Een deel van de symptomen zeggen me schijndracht (nestjes graven, piepen, hijgen) maar andere lijken me 'ernstiger' (likken, meer drinken). Ik ben niet iemand die er graag een AB kuur oid in duwt, maar we zouden toch wel heel graag een nestje fokken in de toekomst dus ik zit er (nog wat meer dan anders) bovenop :-\.


We gaan als de donder weer beginnen met de Puur Schijndracht, heb haar ook zilverwater gegeven. Morgen gaan we zowiezo Puur Utero halen (of bestellen als de winkel het niet heeft staan). Kan ik dat tegelijk met Puur Schijndracht geven?
#2037417
Dat is ook logisch bij een serieuze ontsteking, maar ik ken zat verhalen van teefjes met een lichte baarmoederontsteking die geen koorts hebben en ook geen zieke indruk maken. De bejaarde teef van een vriendin van mij heeft pas een toch redelijk fikse baarmoederontsteking gehad (flinke druppels pus en bloedrige afscheiding ook na de loopsheid, gelukkig opgeknapt door een kuurtje) maar die had ook geen verhoging en was ook vrolijk en alert.

Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 193.0.html was er ook geen sprake van koorts.

Dus dát zegt me niet zo heel veel  :-\.
#2037431
Aggrrrrr, dit is altijd super, super lastig he, met die teven!! Je weet het gewoon maar nooit.....! Het klinkt als een schijnzwangerschap maar dat veelvuldig likken aan de vulva zou mij ook wat zorgen baren. Als je twijfelt, ik zou zelf dan gewoon een bloedonderzoek en/of echo laten maken. Dan weet je het zeker. En niet meer vaccineren in de eerste 3 maanden na de loopsheid. De weerstand is na de loopsheid laag, ook al geef je weerstandversterkende middelen, tot 3 maanden na de loopsheid is het qua baarmoederontsteking echt een beroerde periode om te laten vaccineren. En, direct na de loopsheid Puur Utero gaan geven. Of dat nu nog zin heeft, dat weet ik niet.... Ik weet niet of de baarmoeder na 8 weken al gesloten is of niet. Want in dat geval kan eventueel pus er niet uitgedreven worden, zeg maar. Dat zou je misschien beste even na kunnen vragen bij een homeopathisch werkend DA. Je kunt nu nog wel Echinacea en Wobenzym geven om de weerstand te verhogen.
#2037453
Lizzy schreef: Aggrrrrr, dit is altijd super, super lastig he, met die teven!! Je weet het gewoon maar nooit.....! Het klinkt als een schijnzwangerschap maar dat veelvuldig likken aan de vulva zou mij ook wat zorgen baren. Als je twijfelt, ik zou zelf dan gewoon een bloedonderzoek en/of echo laten maken. Dan weet je het zeker. En niet meer vaccineren in de eerste 3 maanden na de loopsheid. De weerstand is na de loopsheid laag, ook al geef je weerstandversterkende middelen, tot 3 maanden na de loopsheid is het qua baarmoederontsteking echt een beroerde periode om te laten vaccineren. En, direct na de loopsheid Puur Utero gaan geven. Of dat nu nog zin heeft, dat weet ik niet.... Ik weet niet of de baarmoeder na 8 weken al gesloten is of niet. Want in dat geval kan eventueel pus er niet uitgedreven worden, zeg maar. Dat zou je misschien beste even na kunnen vragen bij een homeopathisch werkend DA. Je kunt nu nog wel Echinacea en Wobenzym geven om de weerstand te verhogen.
Ik ben heel 'fel' op dit soort dingen, juist omdat het idd zo'n lastig iets is. En ik wéét gewoon wanneer Alba 'anders-dan-anders' is. Maar ja, het zou gewoon schijndracht kunnen zijn.

Op zich is het niet heel veel, het likken, maar wél vergeleken met normaal. Alba is helemaal geen poetser normaal, dus de hoeveelheid poetsen wat ze nu doet is waarschijnlijk voor de gemiddelde teef normaal. Ze is het blijven doen na de loopsheid, dus wellicht is ze er gewoon achter gekomen dat het normaal is om het enigszins schoon te houden ::). Ik heb vanmorgen nog weer gevoeld/gekeken, terwijl ze nog lag te slapen maar ik zie geen uitvloeing.

Voor nu kijken we het even aan, we zijn in elk geval weer de Puur Schijnzwanger gaan geven. Als ik het na het weekend nog niet vertrouw, ga ik een echo laten maken.

Ik ga nog even zoeken naar info over Puur Utero. Echinacea gaat weer door het water en de Wobenzym ga ik ook opzoeken. Dank je wel voor de tips!

Wat betreft het enten: Alba is bijna op de dag af om de 6 maanden loops, dus dan zou ik volgend jaar haar 3 maanden 'te vroeg' moeten laten enten? Later kan eigenlijk niet, ivm shows.
#2037468
Tanja heeft ook altijd de verschijnselen die jij beschrijft.
Die maakt echt een schijnbevalling door, kompleet met pieperig gedrag en zich in de bench verstoppen.
Na een dag of drie is dit weer over en wordt ze weer zichzelf.
Inderdaad lastig.
Als je het echt niet vertrouwd dan zou ik een echo van de baarmoeder laten maken.
#2037483
tessa schreef: Tanja heeft ook altijd de verschijnselen die jij beschrijft.
Die maakt echt een schijnbevalling door, kompleet met pieperig gedrag en zich in de bench verstoppen.
Na een dag of drie is dit weer over en wordt ze weer zichzelf.
Inderdaad lastig.
Als je het echt niet vertrouwd dan zou ik een echo van de baarmoeder laten maken.
Alba heeft nog niet eerder ergens last van gehad, niet in de typische zin van schijndracht in elk geval. Misschien ook omdat we normaal gezien wel beter zijn in het geven van de Puur Schijndracht na de loopsheid, nu zijn we echt laks geweest doordat we zo druk waren :-[ (ik voel me een slechte baas...).

De teef van vrienden heeft net een nestje gekregen en daar gaan we regelmatig kijken, misschien dat die puppenlucht ook de hormonen een extra zetje geeft?! :-\ Daarnaast is ze inmiddels 2 en wordt ze ook geestelijk wel volwassen.

Gisteren ging ze wel ineens de bench in, wat ze nooit doet, dus toen ging er bij mij een lampje branden. Ze ging er ook wel direct weer uit (straks doen ze het deurtje dicht!). Toen ze ook ging piepen naar een speelgoedbeestje was de maat vol ;). We gaan er dus nu eerst maar vanuit dat het schijndracht is en zien wat afleiden doet. Als ik na het weekend nog steeds twijfel, gaan we voor een echo!
#2037758
Alba schreef: Ik ben heel 'fel' op dit soort dingen, juist omdat het idd zo'n lastig iets is. En ik wéét gewoon wanneer Alba 'anders-dan-anders' is. Maar ja, het zou gewoon schijndracht kunnen zijn.

Op zich is het niet heel veel, het likken, maar wél vergeleken met normaal. Alba is helemaal geen poetser normaal, dus de hoeveelheid poetsen wat ze nu doet is waarschijnlijk voor de gemiddelde teef normaal. Ze is het blijven doen na de loopsheid, dus wellicht is ze er gewoon achter gekomen dat het normaal is om het enigszins schoon te houden ::). Ik heb vanmorgen nog weer gevoeld/gekeken, terwijl ze nog lag te slapen maar ik zie geen uitvloeing.

Voor nu kijken we het even aan, we zijn in elk geval weer de Puur Schijnzwanger gaan geven. Als ik het na het weekend nog niet vertrouw, ga ik een echo laten maken.

Ik ga nog even zoeken naar info over Puur Utero. Echinacea gaat weer door het water en de Wobenzym ga ik ook opzoeken. Dank je wel voor de tips!

Wat betreft het enten: Alba is bijna op de dag af om de 6 maanden loops, dus dan zou ik volgend jaar haar 3 maanden 'te vroeg' moeten laten enten? Later kan eigenlijk niet, ivm shows.
Ik weet niet of ze het water nog gaat drinken, als je er Echinacea doorheen doet.... De meeste honden vinden het nogal smerig. Ik doe het in een spuitje en dan rechtstreeks in de bek.

Over welke enting heb je het nu? Want ik weet niet welke entingen er verplicht zijn voor de show? En ik weet niet wat jouw ervaring is maar mijn ervaring tot nu toe (en dat is minimaal maar ik hoor het ook van exposanten die vaak showen) is dat er op shows nooit/nauwelijks wordt gecontroleerd.
#2037794
Lizzy schreef: Ik weet niet of ze het water nog gaat drinken, als je er Echinacea doorheen doet.... De meeste honden vinden het nogal smerig. Ik doe het in een spuitje en dan rechtstreeks in de bek.

Over welke enting heb je het nu? Want ik weet niet welke entingen er verplicht zijn voor de show? En ik weet niet wat jouw ervaring is maar mijn ervaring tot nu toe (en dat is minimaal maar ik hoor het ook van exposanten die vaak showen) is dat er op shows nooit/nauwelijks wordt gecontroleerd.
Vreemd genoeg drinkt Alba geen framboosblad-thee maar drinkt ze het prima als er echinacea in het water zit. Het lijkt zelfs alsof ze het lekker vind. Maf hondje :).

Er wordt inderdaad in Nederland niet tot nauwelijks gecontroleerd maar bv. in Duitsland wordt redelijk streng gecontroleerd, vaak aan de deur alle boekjes.
Voor Nederlandse shows geldt:

Alvorens de honden tot de expositie of de wedstrijd worden toegelaten, dienen de eigenaren schriftelijk te verklaren dat de honden voldoende gevaccineerd, tegen hondenziekte (distemper, ziekte van Carré), parvovirus diarree, ziekte van Weil (leptospirose), besmettelijke leverziekte (infectieuze hepatitis, HCC) en indien van toepassing (bij honden van buiten Nederland) ook hondsdolheid (rabies), middels ondertekening van het inschrijfformulier.

Stel dat ik haar juist later ent, om de loopsheid en de enting uit elkaar te halen, krijg ik dan niet dat de dierenarts weer wil boosteren  :-\? Ik heb 't showschema voor volgend jaar nog helemaal geen aandacht geschonken, heel misschien dat we zelfs niet showen omdat ze dan wel pupjes kan hebben, dus dan zou ik kunnen rekken...

Alba is vandaag rustiger dan gisteren, ze heeft nog geen graaf- en piepsessie gehad. Verder is ze gewoon alert en actief (wat in haar geval binnen niet-heel-actief is maar buiten wel). Ze lijkt ook wel minder hangerig. Ik heb goede hoop dat het 't hoogtepuntje van een schijndracht was maar we houden haar goed in de gaten natuurlijk.
#2037802
Ik bedenk ook net dat ze volgend jaar ook weer de Rabies enting moet in juni, die is dan 3 jaar geleden. Die kan eigenlijk echt niet later, dan kunnen we weer opnieuw beginnen met de titer :(.

Gatver, ik vind entingen niet fijn maar ik wil ook geen gelazer op shows ed :-\.
#2038448
Alba schreef: Vreemd genoeg drinkt Alba geen framboosblad-thee maar drinkt ze het prima als er echinacea in het water zit. Het lijkt zelfs alsof ze het lekker vind. Maf hondje :).
Dat is inderdaad heel apart! Nou, fijn toch!!
Er wordt inderdaad in Nederland niet tot nauwelijks gecontroleerd maar bv. in Duitsland wordt redelijk streng gecontroleerd, vaak aan de deur alle boekjes.
Aha. En jij showt geregeld in Dld... Ja, dan moet je wel. Ik zou zelf liever een maandje of wat eerder vaccineren (en toch zo minimaal mogelijk) dan vrij snel na de loopsheid. Maar, dat is mijn mening hoor! Ik ben benieuwd wat Dorothea daarvan zegt!
Voor Nederlandse shows geldt:

Alvorens de honden tot de expositie of de wedstrijd worden toegelaten, dienen de eigenaren schriftelijk te verklaren dat de honden voldoende gevaccineerd, tegen hondenziekte (distemper, ziekte van Carré), parvovirus diarree, ziekte van Weil (leptospirose), besmettelijke leverziekte (infectieuze hepatitis, HCC) en indien van toepassing (bij honden van buiten Nederland) ook hondsdolheid (rabies), middels ondertekening van het inschrijfformulier.
Ik ga toch proberen om de DHP met een titer te doen en te kijken of ik zo de shows binnen kom. Ook in Belgie. Hoe wordt er eigenlijk in Belgie gecontroleerd?
Stel dat ik haar juist later ent, om de loopsheid en de enting uit elkaar te halen, krijg ik dan niet dat de dierenarts weer wil boosteren  :-\? Ik heb 't showschema voor volgend jaar nog helemaal geen aandacht geschonken, heel misschien dat we zelfs niet showen omdat ze dan wel pupjes kan hebben, dus dan zou ik kunnen rekken...
Geen idee. Mijn DA doet er niet moeilijk over. Mijn vorige DA heeft daar ook nooit moeilijk over gedaan. Ik heb nog nooit een DA gehad die dan weer wil boosteren. Dorothea gaat nu een titer doen bij Biscuit, omdat ze loops is en omdat ik juli een net bijgewerkt boekje wil hebben en toch geen enting en ik denk dat als ik het jaar erop naar Dorothea ga voor een DHP, dat ze dat prima vindt. Toch Door? :biggrin2:

Rabies met titer is natuurlijk wel een probleem. Volgens mij moet je daarbij wel echt op tijd vaccineren, anders is de titer niet meer geldig.

Alba is vandaag rustiger dan gisteren, ze heeft nog geen graaf- en piepsessie gehad. Verder is ze gewoon alert en actief (wat in haar geval binnen niet-heel-actief is maar buiten wel). Ze lijkt ook wel minder hangerig. Ik heb goede hoop dat het 't hoogtepuntje van een schijndracht was maar we houden haar goed in de gaten natuurlijk.
Goed zo! En vandaag?
#2040104
Lizzy schreef: Aha. En jij showt geregeld in Dld... Ja, dan moet je wel. Ik zou zelf liever een maandje of wat eerder vaccineren (en toch zo minimaal mogelijk) dan vrij snel na de loopsheid. Maar, dat is mijn mening hoor! Ik ben benieuwd wat Dorothea daarvan zegt!
Ik ga toch proberen om de DHP met een titer te doen en te kijken of ik zo de shows binnen kom. Ook in Belgie. Hoe wordt er eigenlijk in Belgie gecontroleerd?
Ik heb er al over nagedacht, al heel vaak, of ik met een titer ook 'wegkom'. In Nederland denk ik nog wel maar ik zie me in het buitenland niet staan discusieren over of het wel of niet ok is :-\. In Belgie verschilt het geloof ik per show, wij zijn naar Brussel geweest en daar werd alles gecontroleerd aan het hek (in de sneeuw, ik vroor zowat dood). Verder kom ik niet veel in Belgie.

Maar eerder zou op zich dus wel kunnen...
Geen idee. Mijn DA doet er niet moeilijk over. Mijn vorige DA heeft daar ook nooit moeilijk over gedaan. Ik heb nog nooit een DA gehad die dan weer wil boosteren. Dorothea gaat nu een titer doen bij Biscuit, omdat ze loops is en omdat ik juli een net bijgewerkt boekje wil hebben en toch geen enting en ik denk dat als ik het jaar erop naar Dorothea ga voor een DHP, dat ze dat prima vindt. Toch Door? :biggrin2:
Dorothea, here we come  :biggrin2:. Serieus, ik moet echt maar eens gaan denken om voor dit soort dingen toch een wat ruim-denkerende DA te vinden...
Rabies met titer is natuurlijk wel een probleem. Volgens mij moet je daarbij wel echt op tijd vaccineren, anders is de titer niet meer geldig.
Dan kunnen we weer opnieuw beginnen, en deze titer ok krijgen koste al 3 spuiten troep :(.
Goed zo! En vandaag?
Het ging de laatste dagen best ok, in de zin van niet piepen en weinig graven en hijgen. Wel heeft ze al 2 dagen niet gegeten van haar KVV maar koekjes ed eet ze wel. Ze is ook actief genoeg, we hebben bv. zondag heerlijk gewandeld en ze is onvermoeibaar. Ze likt nog wel regelmatig, ik check zelf ook maar zie op zich geen uitvloeing.
Vanavond is ze weer extreem hangerig en net had ze weer zo'n hijg'aanval'. Ze voelt niet warm dus waarom ze hijgt... :-\. Ze wil dan persé tegen me aan liggen. Als ik op sta loopt ze mee en net zat ze naast me te piepen. Ik geloof dat ik haar pup ben  ::).

Toch zit het me niet lekker, ik slinger tussen schijndracht of toch wat meer. Voor mijn idee zijn haar slijmvliezen een tikje aan de bleke kant en dat likken is ook vreemd.
Om mezelf peace of mind te geven, heb ik net besloten morgen te gaan bellen. De praktijk waar we nu bij zijn heeft geen echo-apparatuur maar in elk geval wel voor bloed-analyse. Hopelijk proberen ze me niet af te schepen. Met wat mazzel kunnen ze bloedprikken zonder scheren, aangezien we net overgestapt zijn van praktijk ivm de komende verhuizing heb ik nog geen idee wat ik moet verwachten.
#2041080
Ik zweer je, dit vind ik het vervelendste van het hebben van teven (ongecastreerd). Ik krijg daar zelf echt de zenuwen van iedere keer. Ik denk nog steeds dat dit schijnzwangerschap is, maar ja, zeker weten kan ik het ook niet. Bloed prikken zonder scheren zou moeten kunnen. Echo zonder scheren vermoed ik dat het lastiger is. Ze scheren zelfs bij mijn Dalmaten nog het haar weg.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door