Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2037024
Ik geef mijn hond op dit moment blikvoer en wil hem op kvv en barf zetten. Nu heb ik er al veel over gelezen maar vraag mij toch af of het volgende menu goed is en of die geen tekorten bevat. Heb een hond van 22 kilo en wil 3 dagen kvv gaan geven en de rest barfen. Kvv wil ik gaan geven van het merk haaksbarf en alaska dogfood. Omdat ik 1 dag een vis compleet wil gaan voeren ga ik uit van 3 dagen die ik dan overhoudt om te barfen. Als ik dan mijn percentages uitreken kom ik op het volgende uit. 22 kilo delen door 100 keer 2.5 = 550 gr per dag. 550 gr keer 3 dagen = 1100 gr per week (wordt dus bij 50% vleesbot 825 gr en bij 35% spiervlees 578 gr ). Wat doe ik met de percentages van het orgaan, want die zitten er bij haaksbarf en alaska al wel in. Kan ik dan bijv. wel ergens vuile pens geven? Hoeveel kan ik dan geven en op welke dagen (kvv of barfdagen). Hieronder het menu wat ik in gedachten had.

ma:  haaksbarf eend 550 gr
di  :  parelhoenkarkas 275 gr + lamsvlees 193 gr
wo : haaksbarf rund 550 gr
do : kippennekken 275 gr + paardenvlees 193 gr
vr :  alaska dogfood fazant 550 gr
za : kipkarkas 275 gr + lamsvlees 193 gr
zo : visdag 550 gr

Verder krijgt die ongeveer 3 rauw eitjes per dag en af en toe nog wat yoghurt
#2037399
Hoi jt,

Je bedoelt 550 gram per dag x 3 dagen = 1650 gram per week (geen 1100), maar in je berekening van het menu zit je wat dat betreft goed.

Ik ken de kvv soorten niet die je noemt, maar algemeen gesteld is het, voor de diversiteit in je menu, goed om niet dezelfde orgaansoorten te voeren als in de kvv zit verwerkt. Hetzelfde geldt ook voor de overige onderdelen en daar zie ik dat je dat ook doet. Dus meteen ingaande op je vraag over de vuile pens, zit er pens in de kvv die je voert, dan zou ik pens op de barfdagen overslaan. Weet je hoeveel % orgaan er in de kvv soorten zit? Als er in de kvv's niet veel meer orgaan zit dan jij wilt aanhouden, dan kun je het erbij voeren op de barf-dagen. Je kunt kijken naar watvoor soort orgaan er in de kvv's zit, en kiezen voor iets anders. Lever, hart, nieren en pens zijn de meest interessante organen.

Het ziet er gevarieerd uit. Ik tel, samen met de vis, 8 diersoorten, dat lijkt me meer dan prima!
Voer je er groentemix bij? Dat zou je nog kunnen toevoegen. 3 rauwe eieren per dag is vrij uitzonderlijk op dit forum. De meeste mensen voeren 1 of enkele eieren per week, of nog minder. Maar wij voeren al jarenlang heel veel eieren aan onze honden (veel meer dan jij) en die doen het daar erg goed op. Dus wat mij betreft is het prima om te doen. Alleen vind ik dat je bij 3 eieren per dag voor een hond van 22 kg het aandeel eieren wel moet meetellen in de rest van de hoeveelheden. Wij tellen hele eieren als compleet, maar geven er dan wel ook de schaal bij. Als je hond die schaal niet opeet als hij heel is, of wel eet maar niet verteert (dan zie je stukjes schaal in de ontlasting) dan zou ik de schaal gaan verpulveren en het als poeder bijvoeren. Anders kun je scheef gaan lopen met je percentages. Ook wordt het misschien een beetje zoeken naar hoe de eieren vallen samen met de andere dingen die je voert. Rauwe eieren kunnen laxerend werken, maar met 3 eieren en de schaal erbij hebben wij daar hier geen last van, dus mocht je slappe ontlasting krijgen, dan kan het ook aan iets anders liggen. Bv veel orgaan, of een type diersoort die niet lekker valt.
Succes :)
Laatst gewijzigd door Esther Q op vr 17 jun 2011, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2038122
Alaska en Haaksbarf zijn kvv's op basis van de Barf-methode. Er zit rauw spiervlees, vleesbotten, orgaanvlees en verse groenten in.  En dan in de verhoudigen van 55% vlees, 15% bot, 15% orgaanvlees en 15% groenten mix. Wat stom van me, 3 eieren per dag. Haha ik bedoel 3 eieren per week. Ja dat wordt weer even heel wat anders. En inderdaad bedoel ik 1650 gr ipv 1100 gr voor 3 dagen. Was een beetje aan het slapen denk ik. Maar wat betreft het orgaan in de kvv is dit 15%, maar hier zit dan nier,lever, hart in. Alleen weet ik niet in welke percentages. Afhankelijk daarvan moet ik dit zeker aanvullen op de barfdagen? Pens wordt volgens mij niet gegeven, dus dit moet ik echt gaan bijvoeren. Ik weet alleen niet hoeveel ik hem dan moet geven op een barfdag en komt er dan iets anders te vervallen? Of geef ik hem dat dan extra naast zijn vleesbot en spiervlees. Groentes worden in de kvv ook 15% gegeven, dus dat hoef ik denk ik niet bij te voeren.
Laatst gewijzigd door jt op za 18 jun 2011, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2038271
Oh oke, 3 eieren per week, ik vond het al vreemd, maar zoveel te beter :) Die hoef je dan verder niet mee te tellen.
Ik zou op de barfdagen ook 15% orgaan aanhouden. Ik zou dan vooral lever, pens en eventueel nog wat hart bijvoeren. Niertjes zou ik geen moeite meer voor doen, dat zit al in de kvv en daarvan hoef je niet zoveel te voeren. Het kijkt niet zo nauw dat je precies moet weten hoeveel orgaan er in de kvv zit, alhoewel dat wel handig is als je hond de boel bv niet goed verteert, dan wil je weten waar dat door komt en als je dan alles zelf samenstelt is het makkelijker uitzoeken. Groente, je kunt nog zelf groentemix bijvoeren als je dat wilt, of dat nodig is is onmogelijk te beantwoorden. Sommigen voeren het helemaal niet, anderen iedere dag. Ik ben niet thuis in de kvv maar ik kan me herinneren dat er soms groente in stukken wordt toegevoegd aan kvv? Dan is er wel kans dat de hond er verder niet veel mee doet. Dat los je op door te mixen.
Succes!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door