Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lea
#203156
Hallo allemaal

Ik lees me nu al dagen een ongeluk op allerlei sites over vers vlees menu's maar k kom er niet uit om een menu voor mijn honden te maken, zou iemand mij willen helpen daarbij???

Ik heb twee bullterriërs, een reutje van 30 kg en een teefje van ongeveer 20 kg
Beide zijn niet "geholpen". Het zijn geen werkhonden, maar zijn wel actief met wandelen, spelen e.d.

Ik hoop dat iemand me wil helpen want het lijkt me zo geweldig.

Ik geef nu kant en klaar vleesmaaltijden van bibi en smuldier en zie nu al een hele hele verbetering van mn reutje, Sascha, zn huid!!!!!!

groetjes Lea
Door Lizzy
#203163
Hoi Lea, tuurlijk wil ik je helpen, maar, ik vrees dat ik niet een paar menu's aan je geven.... Simpelweg omdat ik niet weet welke ingredienten jij tot je beschikking hebt en eigenlijk ook omdat het zo niet helemaal werkt omdat je eerst de principes moet begrijpen en omdat er meerdere methodes zijn.

Maar, dat neemt niet weg dat de basis niet moeilijk is (en die kunnen we makkelijk uitleggen) en je deze zelf kunt invullen naar gelang jouw hond en naar gelang de ingredienten waar je aan kunt komen.

Even een paar vraagjes:

Wil je full time zelf samengestelde maaltijden gaan geven of een paar maaltijden per week?

Waar kom je niet uit? Hoeveelheden voer die je moet geven? Percentages? Iets anders?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#203209
Hoi Lea, eet jouw hond al botten? Zoals lams of kalfsribben, kippennekken, vleugels of recreatiebotten. Je kan ook eens een vismaaltijd geven ipv Bibi of een lekker lap pens.
Ik zou langzaam aan nieuwe dingen gaan introduceren.
Door Peet
#203552
Hai Lea,

Als ik jou was, zou ik gewoon 1 dagje een keer wat in elkaar flansen en kijken hoe dat bevalt. Een paar sardientjes, wat huttenkase, een rauw eitje en wat gepureerde komkommer met appel...zoiets? Zeker als je ook regelmatig Bibi of een andere kvv voert, komt de " compleetheid" van de maaltijden niet zo in het geding en kan je rustig wat aan rommelen in het begin.

En kijk eens aan welke ingredienten je makkelijk kan komen (vis, vlees, botten). Heb je een islamitische slager in de buurt? Of een vishandel? Een grote markt? Als je dat soort dingen aan Lizzy doorgeeft, kan zij je veel gerichter helpen.
Door lea
#203588
Hallo allemaal

In ieder geval bedankt voor de reacties en fijn dat jullie mee willen denken.

De hoeveelheden/percentages vind ik erg moeilijk.
Naar mijn idee heeft de kleine Amy gewoon nog echt trek en dan vooral in de avonduren is ze niet va de bak weg te krijgen.

Ik heb hier veel islamitische slagerijen in de buurt en we gaan regelmatig naar de markt.

De honden krijgen nu kippenekken en dat gaat prima! Vinden ze heerlijk.

Ik had laatst bij de slager ook twee mooie botten gehaald en dat aten ze ook zonder moeite.

Verders hebben we veel kip in huis (vleugels, hartjes, lever en maag).
Dit eten we zelf ook nogal eens en dan krijgen hun er ook.

groetjes lea
Door Lizzy
#203602
OK, hoeveelheden en percentages dus.

Een van je honden weegt dus 30 kilo en 1 weegt 20 kilo. Zijn ze volwassen?

Zo ja: neem ongeveer 2% tot 5% van het lichaamsgewicht. OK, voor dit voorbeeld nemen we gewoon even 2% en maken we daarmee wat rekensommen:

Voor de reu van 30 kilo: 1% van 30 kilo is 0,3 x 2 (van die 2% lichaamsgewicht) = 0,6 kilo toaal aan voer per dag. Met andere woorden: 600 gram per dag totaal.

Voor de teef van 20 kilo: 1% van 20 kilo = 0,2 x 2 = 0,4 kg = 400 gram per dag totaal.

Dit zijn gemiddelde waardes he. Het kan zijn dat jouw honden meer nodig hebben. Geef dan 3% (kom je op 900 gram per dag voor de reu en 600 gram per dag voor de teef). Het is dus belangrijk dat je "met je ogen voert".

Goed. Stel dat we even uit gaan van 600 gram per dag voor de reu. Hoe reken je dan de percentages uit? Heeeeel simpel! Ik ga het voor doen (met 600 gram):

OK, neem je 600 gram per dag maal 7 (7 dagen per week) = 4200 gram per week in totaal aan voer.

OK, stel je wil 60% rauwe vleesbotten gaan voeren, dan neem je 1% van 4200 = 42. Dus, als je 60% vleesbotten wil geven, dan doe je 60 x 42 = 2520 gram vleesbotten die hij per week nodig heeft (die weer voor 50% uit vlees en 50% uit botten bestaan). Wil je iedere dag vleesbotten geven, dan doe je dus 2520 (gram) : 7 (dagen) = 360 gram vleesbotten per dag.

OK, als je 20% groente zou willen geven, dan doe je dus 20 x 42 = 840 gram rauwe/gepureerde groentes. Wil je iedere dag groente geven, dan doe je dus 840 (gram) : 7 (dagen) = 120 gram groente per dag.

OK, als je 10% orgaanvlees zou willen geven, dan doe je dus 10 x 42 = 420 gram orgaanvlees. Wil je bijvoorbeeld 2 keer per week orgaanvlees geven, dan doe je 420 (gram) : 2 (dagen) = 210 gram per keer.

Enzovoorts enzovoorts.

Kun je hier wat mee? Is dit een beetje duidelijk?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 10 nov 2004, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lea
#203697
Hallo!!!

Zo he hartstikke bedankt!!!!! Geweldig, ben wel niet zo'n rekenwonder maar met een voorbeeld kom ik er wel uit en gelukkig is mn vriend wat beter in rekenen!
Maar hartstikke goed!! Geweldig!!!

Vandaag ben ik naar de slager geweest (voor ons zelf) en heb daar een prachtig bot bemachtigd! Daar zijn ze nu mee in de weer.

Ik ga zeker aan de slag met vers voer.
Heb ik nog een vraagje, waar kan ik een soort lijstje vinden zeg maar met wat een hond wel en niet mag wat betreft groentes en vlees???????

groetjes lea
Door Peet
#203703
Bij Vragen & Problemen (hier dus) en in de Bieb is daar heel veel over te vinden ;)
Laatst gewijzigd door Peet op wo 10 nov 2004, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door