Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Swatlana
#2035145
Ik ben nieuw hier dus eerst zeg ik, hallo! Ik ben Swatlana.

Naja ik heb me hier aangemeld omdat er dingen zijn waar ik vragen over had en graag jullie mening en ervaringen zou willen weten hierover als jullie bereid zijn die te delen.

We hebben net een puppy (pitbull/stafford). Onze voorgaande honden hebben altijd op droge brok en blikvoer gezeten. Dus helemaal geen barf. Eerlijk gezegd kende ik het toen ook niet eens. Ik ben er mee in contact gekomen omdat mijn klasgenoot er helemaal enthousiast over was.
En na de informatie die ik hier al las lijkt het mij wel wat. Ik heb altijd al gezegd dat je een carnivoor geen granen of mais moet geven. En die brokken zitten boorden vol met granen die de hond gewoon niet/moeilijk verteert en dus heel veel ontlasting van zal hebben en eventuele buikkrampen die erbij komen.

Maar nu vraag ik me alsnog wat dingen af.

Haalt een hond al zijn benodigde vitaminen, calcium, en andere voedingstoffen compleet uit een barf menu of zou je met extra poedertjes moeten werken? Aangezien dat dan vaak wel in brokken word toegevoegd

Moet ik rekening houden met meer mogelijkheid op wormen of andere paracieten? of is dit niet meer of minder op andere dieeten?

En als laatste, een wat langer verhaal:
Ik ben samen met mijn vriend. Mijn vriend vind het een enorm fijn om ALTIJD brokken te hebben staan voor de hond. Dat wanneer hij honger heeft hij er gewoon bij kan. Ik ben er nooit een tegenstander van geweest, en zeker niet omdat ze het vanuit het nest al gewend was. Onze honden deden het daar ook altijd goed op en nooit honden met overgewicht gehad.
Maar nu ik serieus over barf zit na te denken vraag ik me af of dit nog kan dan...
We hebben bedacht dat het misschien een idee was om door de dag brokken te blijven neerzetten en als avondvoeding barf te doen.
Maar is dit wel goed voor een hond? De verschillende manieren van verteren zal sowieso een omslag zijn waar ze voorzichtig aan moet wennen. Maar kan een maag dat allemaal verwerken op langere termijn?
Door signmodel
#2035156
welkom op bp en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
vitamines enzo die aan brokken zijn toegevoegd bewijst maar weer eens dat ze er van alles aan toe moeten voegen.
ik geef zelf geen supplementen erbij, andere weer wel.

wormen: daar zullen ze eerder minder last van hebben op vers omdat de darmflora beter in balans is en daar houden de wormen niet zo van.

en ik heb er nog nooit van gehoord dat een hond altijd eten tot zn beschikking heeft. dit lijkt mij juist gevaarlijk omdat een hond zich dan helemaal tonnetje rond zal eten. en snap de gedachte gang erachter niet.
mocht je toch brokken in huis willen hebben zal ik voor iets als orijen gaan.
in principe is een hond lang bezig om vlees te verteren maar of dat goed gaat met brok?? ligt er aan wat je voert.
volgens mij is 2x per dag voeren ook wat weinig voor een pup.
hoop dat je genoeg verteld hebt, anders zullen er zeker meer reacties komen die meer of aanvullende info geven.
Door nienk
#2035174
hoi en welkom hier!

hartstikke goed dat je aan het verdiepen bent in barf, mocht je de keuze maken voor barf (of als eerste stap kvv, kant&klaar vers vlees) dan zal je hond je sowieso dankbaar zijn.

- als je een afwisselend en goed barf menu voert, minstens 4 diersoorten met in de juiste percentage's vleesbot/spiervlees/orgaan, met groente, af en toe een eitje en wat visjes, dan komt je hond niets te kort en hoef je geen poedertjes of wat dan ook bij te geven. soms kan dat wel handig zijn, bijvoorbeeld om de hond te helpen ontgiften, weerstand op te bouwen, of zijn vacht wat te ondersteunen.

- een hond die vers vlees heeft zal eerder minder dan meer last hebben van wormen e.d. als een hond zijn buik eenmaal gewend is aan vers vlees eten, zal de zuurgraad in zijn maag heel anders zijn dan op brokken. die zuurgraad, daar schijnen honden minder van te houden. en zo breekt de hond dus een wormen besmetting al af voordat deze begonnen is. het kan wel voorkomen natuurlijk.

- het hele dag door eten beschikbare hebben, daar zie ik de meerwaarde ook niet van. het is voor een hond juist lekker om, als hij volwassen is, 2 of zelfs maar 1 keer per dag zijn buikje lekker vol te eten. hij is dan (zeker van een barfhap) lekker voldaan, gaat liggen uitbuiken en het eten wordt goed verteerd.

- het wordt heel erf afgeraden om brokken en vers vlees (of dat nou barf of kvv is) te combineren. zoals ik hier boven al zei, de hond krijgt van vlees een heel andere maagsap samenstelling. een hond die doorgaans brok eet zal in het begin moeten wennen aan vers. het duurt even voordat de spijsvertering er op ingesteld is, bij de ene hond wat langer dan bij de andere. brok en barf combineren is helemaal een slecht idee. een hond zijn buik moet ingesteld zijn op vers vlees om bot te kunnen verteren. vandaar dat het ook gezond is voor de hond om eventueel een tijdje kvv te voeren voordat je de overstap naar echt zelf samenstellen maakt.

ik zeg: ga opzoek naar wat er bij jou in de omgeving te krijgen is, sla wat verschillende merken kvv (liefst zonder graan en met gemalen bot als calcium bron), en doneer je brokken aan het asiel. lees je dan goed in in de wereld van BARF. koop een vriezer, plaats een bestelling. geniet van je hond die, in een paar maaltijden per dag, geniet van zijn eten! ;)

succes!
Door Lizzy
#2035182
Swatlana schreef: Ik ben nieuw hier dus eerst zeg ik, hallo! Ik ben Swatlana.
Hallo Swatlana, welkom op Barfplaats!
Naja ik heb me hier aangemeld omdat er dingen zijn waar ik vragen over had en graag jullie mening en ervaringen zou willen weten hierover als jullie bereid zijn die te delen.

We hebben net een puppy (pitbull/stafford). Onze voorgaande honden hebben altijd op droge brok en blikvoer gezeten. Dus helemaal geen barf. Eerlijk gezegd kende ik het toen ook niet eens. Ik ben er mee in contact gekomen omdat mijn klasgenoot er helemaal enthousiast over was.
Gefeliciteerd met je pup!!! Enne, slimme klasgenoot heb jij :biggrin2:
En na de informatie die ik hier al las lijkt het mij wel wat. Ik heb altijd al gezegd dat je een carnivoor geen granen of mais moet geven. En die brokken zitten boorden vol met granen die de hond gewoon niet/moeilijk verteert en dus heel veel ontlasting van zal hebben en eventuele buikkrampen die erbij komen.
Kijk! Jij begrijpt het tenminste!
Maar nu vraag ik me alsnog wat dingen af.

Haalt een hond al zijn benodigde vitaminen, calcium, en andere voedingstoffen compleet uit een barf menu of zou je met extra poedertjes moeten werken? Aangezien dat dan vaak wel in brokken word toegevoegd
Als je een goed afwisselend menu voert met lekker veel verschillende diersoorten (minimaal 4, liever nog 5. Meer dan 5 mag altijd), vette vis, groenten, eitjes, etc. dan zit alles in de voeding dat jouw hond nodig heeft. Calcium haalt je hond uit de rauwe geschikte vleesbotten doe je voert, vitamines en mineralen uit vlees, bot, orgaanvlees, groenten, vis, eieren, etc. In brok zit een premix omdat alle voedingsstoffen langdurig worden gekookt (dood gekookt) en er dus geen vitamien meer overblijft.
Moet ik rekening houden met meer mogelijkheid op wormen of andere paracieten? of is dit niet meer of minder op andere dieeten?
Doordat de darmflora veel beter is op rauwe verse voeding en het immuunsysteem van de hond beter werkt: heb je minder kans op parasieten en wormen. In goedgekeurd vlees zitten geen parasieten of wormen. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om tenminste 1 keer per jaar een mestonderzoek te laten uitvoeren om te kijken of er wormen in de ontlasting zit. Preventief ontwormen bestaat trouwens niet. Pups moeten in de regel wel 1 of meerdere keren ontwormt worden (ik heb mijn pup maar 1 keer ontwormt met een enkelvoudig middel tegen alleen spoelworm. Daarna heb ik de mest 2 keer laten controleren door in 't Woud en beide keren geen wormen/eieren aangetroffen).
En als laatste, een wat langer verhaal:
Ik ben samen met mijn vriend. Mijn vriend vind het een enorm fijn om ALTIJD brokken te hebben staan voor de hond. Dat wanneer hij honger heeft hij er gewoon bij kan. Ik ben er nooit een tegenstander van geweest, en zeker niet omdat ze het vanuit het nest al gewend was. Onze honden deden het daar ook altijd goed op en nooit honden met overgewicht gehad.
Maar nu ik serieus over barf zit na te denken vraag ik me af of dit nog kan dan...
We hebben bedacht dat het misschien een idee was om door de dag brokken te blijven neerzetten en als avondvoeding barf te doen.
Maar is dit wel goed voor een hond? De verschillende manieren van verteren zal sowieso een omslag zijn waar ze voorzichtig aan moet wennen. Maar kan een maag dat allemaal verwerken op langere termijn?
Ik zie absoluut geen meerwaarde in het hele dag brokken neerzetten voor de hond. Aangezien ik brokken sowieso troep vind, raad ik je af overdag brokken neer te zetten en 's avonds BARF te geven. Bovendien combineert brok + BARF (zeker het vleesbot) lang niet altijd even geweldig. Ik zou zeggen: pup gewoon 3 keer per dag voeren, afbouwen naar 2 keer per dag bij een maand of 7 en overschakelen naar 1 keer per dag eten als je hond 1 jaar is.
Door Martine-Tom
#2035200
signmodel schreef: en ik heb er nog nooit van gehoord dat een hond altijd eten tot zn beschikking heeft. dit lijkt mij juist gevaarlijk omdat een hond zich dan helemaal tonnetje rond zal eten.
Dat is niet waar hoor, mijn voorgaande honden hadden ook altijd brokken tot hun beschikking en aten wanneer het hun uitkwam zoveel als nodig was, ondanks dat het brokkenhonden waren waren ze echt niet te dik dus dat ze zich tonnetje rond eten hangt echt van de hond af, is echt geen standaard.

En verder, welkom hier!
Ik zou de combi brok en barf niet maken, ik snap ook niet waarom, barf is een bepaalde theorie, overtuiging zo je wil en brokken staan daar haaks op.
De meningen zijn verdeeld maar ik vind brok en barf niet samen gaan.

Heel de dag eten is ook niet nodig, je kan beginnen met 4 keer per dag en je zal vanzelf merken dat de hond steeds minder momenten nodig heeft.
Tom kreeg in het begin 3 keer per dag, vanzelf liet hij de tussen de middag maaltijd staan, en nu eet hij ook smorgens niet meer.
Hij krijgt nu 1 keer per dag op wisselende tijden zijn eten en dat bevalt prima.

Je hoeft niks toe te voegen, als je een goed menu hebt is het compleet daar hoeft niks bij.
Je voert dan botvlees, spiervlees en orgaan.
Er kan ei, groente/fruit, karnemelk/yoghurt en vis bij.
Wil je hond geen vis zou je dus wel zalmolie kunnen toevoegen (zoals bij mijn smurf ::))

Verder hoef je er niks bij te geven, dit is wat ze in de natuur ook zouden eten dus waarom zou je dingen toe moeten voegen? ;)
Door Linda en Kiri
#2035346
Welkom hier...

Ik geef zelf KVV met in het weekend smikkel en kauwdagen. Dan krijgt ze wat barf van mij. Mijn vriend moet heel erg wennen aan het vers eten en vind het zelfs smerig. Dus ik ben Kiri nu aan het leren om op haar kleedje te eten. Die kan ik dus gewoon in de was mikken. Kleedje wordt nog vervangen door een soort placemat..
Kiri was rond de 4 maanden toen ik overging van 3x op een dag naar 2 keer. Ik merkte dat de porties te klein waren verspreid over 3 keer en dat ze eigenlijk de hele tijd honger had. Dus 2 keer per dag met dus veel meer eten ineens waardoor ze meer verzadigd was na het eten. Maar je merkt het vanzelf wanneer je die stap kunt maken.
Succes met het overtuigen van je vriend dat de brokjes helemaal de deur uitkunnen :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door