Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Peet
#203510
Op een ander forum is een DH-eigenaar waarvan zijn hond Diabetes Insipidus heeft. Dit is een aandoening van de hypothalamus of de hypofyse waarbij een bepaald hormoon (ADH) onvoldoende wordt aangemaakt.

Dit heeft nogal heftige gevolgen: enorm veel plassen, verhoogd natriumgehalte in de urinewegen, verminderde eetlust, prikkelbaarheid, enz enz....

De hond krijgt al medicijnen, maar zou er iets homeopatisch zijn dat deze hond zou kunnen helpen? Iets voor de eetlust of het natriumgehalte omlaag te brengen? Of iets dat zijn conditie helpt te ondersteunen/verbeteren? Er is niet zo heel veel te vinden over deze aandoening+hond+homeopatie... :-\

Ik weet niet of de eigenaar openstaat voor een homeop consult (laat staan versvoer, hij is brokkenvoerder), dus ik probeer het eerst zo maar even bij jullie......Ik vind het zo zielig voor die prachtige DH... :-[
Door Lizzy
#203522
Hoi Peet,
Ik heb het boek van Atjo er even bij gepakt. Er staat:

"Centrale diabetes insipidus: het hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt, is afwezig. Deze honden drinken enorm veel (sommige tot 15 liter water per etmaal). Het soortelijk gewicht van de urine is sterk verlaagd (tot 1.000, gelijk aan dat van water: 'het gaat er aan de voorkant in en loopt er aan tegelijk achter weer uit'). De behandeling bestaat uit het per injecties toedienen van het ontbrekende hormoon. In overleg met de dierenarts: Pitressine tannaat D30 helpt soms".

Note Lizzy: laten ze in hemelsnaam niet zomaar gaan geven, maar echt in overleg met een homeopathisch dierenarts!

"Nefrogene diabetes insipidus: het hormoon dat overmtig vochtverlies uit het lichaam voorkomt, kan zijn werk niet doen omdat het 'werkterrein' ervan in de nieren niet meer functineert. De hond drinkt minder dan bij de centrale diabetes insipidus".

Werk dus voor een homeopathisch DA....
Door Lizzy
#203550
Peet schreef: Dank je Lizzy!

Ik ga proberen hem te overtuigen van het nut van een homeop DA.... :P...
Succes ;D!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#203568
Dit is heel eenvoudig op te lossen met oogdruppels met het benodigde hormoon er in. Minrin heet het geloof ik. Ik verwacht niet dat dit met homeopathie gemakkelijk op te lossen is.
Door Peet
#204095
De hond krijgt al Minrin, maar de eigenaar merkt er niet veel van (het slaat niet erg aan). Is er iets om de nieren wat te ontlasten? Solidago? Beredruif, of Prunus?
Zou dat zin hebben?

En kan iemand mij helpen met een paar krachtige zinnen, waarom deze hond beter op kvv gezet kan worden dan zijn brok te blijven eten, vooral dus gezien de belasting van brokken op de nieren / blaas / algehele gesteldheid...Een paar krachtige argumenten dus...please? Hij staat wel open voor homeopatie trouwens :D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#204103
O, dat is wat minder. Is het wel zeker dat het alleen maar ADH gebrek is?
Je zou juist wat meer natrium moeten geven omdat hij alles er uit gooit via de nieren.
Dan kun je inderdaad proberen of het juiste homeopathische middel helpt. Daarvoor heb je wel een consult nodig omdat je echt alles van die hond moet weten.

Versvlees is goed omdat het veel vocht bevat en beter verteerbaar is en dus de nieren ontlast.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door