Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2034979
Kan iemand me misschien helpen, vast wel.

Ik kom regelmatig op dit fora en andere het woord titeren tegen ?

Kan iemand me zeggen wat dit is ? Ik snap dat het iets met een vaccin ofzo te maken heeft.
Door Limpy
#2035019
Je zit idd al in de goeie richting.
Ipv er klakkeloos een inenting in te doen kun je ook eerst de antistoffen bij mens of dier meten dmv beetje bloed.
Dat noemt men titeren.

Je lichaam maakt nl anti-stoffen aan na een enting, als deze hoog genoeg zijn ben je afdoende beschermt voor langere tijd.
Heb je niet genoeg anti-stoffen, wellicht enting herhalen...
Door *Yvje*
#2035046
Aaaaaaah.. ok dan. Hmmm.. wel een goeie methode lijkt me.. de inentingen zijn zowieso al erg chemisch !

Kost dit veel meer dan gewoon enten als ik vragen mag ?
Door Limpy
#2035053
Mijn katten zijn nog nooit getiterd, dus geen flauw idee.
Dr zitten een paar da´s (of da-ass.) hier op BP, vraag hen anders eens wat zij rekenen...

O.a. Dorothea, Hitam, Fido.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2035116
Met een titertest meet je de titer, dus een bepaling van de anti-stoffen in het bloed. Je kan zo bepalen of er voldoende anti-stoffen zijn tegen bepaalde zaken; rabiës, niesziekte, kattenziekte (voor katten dan).

Ik heb eens prijzen bij Tannetje opgevraagd (maar Ot en Sien nog steeds niet laten titeren) en ik was bij elkaar dan ongeveer net zoveel kwijt als met vaccineren en consult.
Door *Yvje*
#2035157
Dus dat houdt ook in dat als er genoeg afweer stoffen zijn er niet geënt hoeft worden neem ik aan.
Hmmm.. ik zal eens vragen de volgende keer als ik bij mijn DA ben, ben bang dat zij het niet doen trouwens,
volgens mij is het redelijk nieuw .. maar ik zal eens rond googlen of ik een DA kan vinden die er bekend mee is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2035178
Het is niet heel erg nieuw, maar wordt niet veel toegepast door reguliere DA's en ook weinig bij katten en weinig buiten de randstad, naar mijn idee.
Op de website van NML Health kan je er meer over lezen (daar kan je DA een titertest ook bestellen).
Door Limpy
#2035245
De meeste regulier da´s gaan lopen miepen over lab-test en hoe duur dat is omdat ze het hele titeren niet kennen, laat staan dat ze de test-kit kennen die NML-health heeft.
*Yvje* schreef: Dus dat houdt ook in dat als er genoeg afweer stoffen zijn er niet geënt hoeft worden neem ik aan.

Jup dat klopt.
Door *Yvje*
#2035340
Hmmmm.. ja, ben dus bang dat ze idd gaan lopen zeuren, net zoals ze soms ook reageren op het feit dat brokken beter zijn als vlees etc..
Maar ik zal eens even die site bekijken en me wat meer inlezen, dan kan ik ook met meer argumenten komen mocht ik er helemaal achter staan
en graag wil dat mijn katten ook op deze manier geënt worden ...

Bedankt voor jullie tips mensen !  ;)
Door Limpy
#2035348
Heb je een holistisch da ergens redelijk in de buurt zitten?
Ga dan daarheen.

Toen ik het er vorig jaar eens met mn reguliere da over had zei ze ook: nooit hier vragen in de praktijk want 3 straten verderop zit alt. da, lekker daarheen gaan!  ;D (had ik haar half jr eerder verteld dat hij daar zat)

Maarja, das dan de mazzel om in a´dam te zitten...dan heb je die keuze.
Net wat koekje al zei, buiten de randstad is het niet zo bekend (tenzij je in/bij otterlo in de buurt woont want daar heeft Tannetje praktijk)
Door speedy-1
#2035350
Ik heb laats een engels artikel gelezen over inenten, maar kan het helaas zo snel even niet terug vinden. Maar daarin stond als een kat die na 6 maanden oud nog een keer ingeënt is zijn hele leven beschermt zou zijn. Titteren zou volgens dat artikel ook geen zin hebben omdat de antistoffen op een gegeven moment kunnen verdwijnen, maar dat het nog wel opgeslagen ligt in een geheugencel en deze zou door besmetting geactiveerd worden weer antistoffen te maken.
Hé jammer dat ik da artikel nu niet kan vinden. Was erg goed en dacht dat ik hem had opgeslagen in mijn Favourieten....
niet dus :(
Door Limpy
#2035366
Had ik ook al eens ergens gehoord ja, maar thanx voor de link!

Maar hier in de medische hoek staat nog ergens een topic waar flin en/of mevr.kruim heel logische argumentatie geven waarom het helemaal niet erg is dat niet-ingeënte katten soms een "boosterbesmetting" krijgen van een andere kat, bouwt nl lekker de weerstand op....
Door *Yvje*
#2035744
Ja, dat denk ik ook wel Limpy.. Axl hier heeft al 2 keer in nog geen 2 jaar een flinke niesziekteinfectie gehad,
Izzy was er toen ook al en heeft nog nooit iets gehad, haar weerstand is volgens mij ook beter, Axl is
zowieso gevoelig voor bepaalde dingen, ook ineens ander voer bijvoorbeeld, maar dus ook niesziekteinfecties.
Door Mevroi Kruim
#2035762
Bij niesziekte gaat dat niet zo goed op, omdat de immuniteit daartegen vrij kort duurt. Dan zou je kat elke keer contact moeten hebben met een zieke kat voordat de immuniteit te ver gedaald is. Kan in theorie natuurlijk wel maar niesziekte blijft toch een lastig geval.
De reden dat ik daar niet meer tegen laat vaccineren is dat ze van de vaccinatie ziek werden. Ik ga dus maar voor zo goed mogelijke conditie en weerstand door barf te voeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door