Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#2034793
Mijn oudste hond krijgt al jaren barf en KVV en ik voer haar inmiddels redelijk op gevoel. Ik weet ongeveer hoeveel ze van alles moet krijgen en hoe ze het daarop doet.
Maar nu met die kleine pup van 11 weken erbij, ben ik toch bang dat ik het niet helemaal goed doe. Ik heb me ingelezen over het puppiemenu, dus ik weet al wel wat ik haar wel en niet kan geven qua vleesbotten, maar ik kom er niet helemaal uit met de percentages. Dus ik heb een paar vraagjes. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

- Hoeveel procent kaal bot moet een pup krijgen, om goed op te groeien?
Er wordt meestal 40-50% RMB aangeraden (in NRV nog minder volgens mij?), maar als ik parelhoenvleugels neem, dan zit daar maar 20% kaal bot in (ik heb er eentje ontleed). Voer ik daar 40% van de totale hoeveelheid van, dan zou ze maar 8% bot krijgen. Voor een keertje niet erg, maar als de rest van haar menu ook zou bestaan uit 20%-botten (kwartels, konijn, dik bevleesde eenden- en kippenrug, etc.), dan lijkt me dat wat weinig.

- Kan ik een pup 20% orgaanvlees geven? En is er een maximum aan de hoeveelheid lever en nier? Ik lees altijd dat je 50gr lever per 10kg hond per week moet geven en 25gr nier. Is dit een boven- of een ondergrens? Ik probeer nu per week ongeveer 2/3 dagen pens te geven, 1/2 dagen hart, 1 dag lever, 1 dag nier, en 1 dag overig orgaan zoals maagjes of net waar ik aan kan komen...

- Hoeveel procent vis mag ze per week hebben? Ik heb het geluk dat Mira in het nest al af en toe makreel kreeg en graag vis eet, dus ik kan haar er veel van voeren. Maar dat is nou ook weer niet zo gezond volgens mij...

- Zijn er nog speciale vleessoorten, groentes, dingen of supplementen die jullie aanraden om erbij te geven, zodat ze zo gezond en sterk mogelijk op kan groeien?

- Nog een vraagje voor m'n andere hond: Mijn oudste teef is bijna 7 en krijgt nu veel minder voer dan een paar jaar geleden, anders wordt ze te dik. Maar ze lijkt nu wel meer honger te hebben en schooiert ook meer (wat geen succes heeft overigens). Als ik naar de keuken loop, kijkt ze me vol verwachting aan, ook al heeft ze een uur daarvoor gegeten. En ze heeft zelfs de duif opgegeten waar de pup haar neus voor optrok, terwijl ze zelf duif ook nooit lekker vond.
Kan ik iets doen om haar een voller gevoel te geven, zonder dat ze dikker wordt?


Alvast bedankt!
Door nienk
#2034801
Hoi! op de vragen over je pup geef ik je maar geen antwoord, ik heb geen ervaring met pupjes voeren. over het voller gevoel geven van je oudere hond: extra groente geven. een wortel bijvoorbeeld. dus niet gepureerd enzo bij haar eten, maar als tussendoortje of toetje. dat vult de maag wat zonder dat het aanzet.

succes en veel plezier met je pup!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2034802
Mijn oudste hond krijgt al jaren barf en KVV en ik voer haar inmiddels redelijk op gevoel. Ik weet ongeveer hoeveel ze van alles moet krijgen en hoe ze het daarop doet.
Maar nu met die kleine pup van 11 weken erbij, ben ik toch bang dat ik het niet helemaal goed doe. Ik heb me ingelezen over het puppiemenu, dus ik weet al wel wat ik haar wel en niet kan geven qua vleesbotten, maar ik kom er niet helemaal uit met de percentages. Dus ik heb een paar vraagjes. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

- Hoeveel procent kaal bot moet een pup krijgen, om goed op te groeien?
Er wordt meestal 40-50% RMB aangeraden (in NRV nog minder volgens mij?), maar als ik parelhoenvleugels neem, dan zit daar maar 20% kaal bot in (ik heb er eentje ontleed). Voer ik daar 40% van de totale hoeveelheid van, dan zou ze maar 8% bot krijgen. Voor een keertje niet erg, maar als de rest van haar menu ook zou bestaan uit 20%-botten (kwartels, konijn, dik bevleesde eenden- en kippenrug, etc.), dan lijkt me dat wat weinig.
Als al je vleesbotten dik bevleesd zijn, dan zou ik 50% vleesbot voeren. Dan zit je altijd wel goed qua botpercentage.
Mocht je nou bv een hele kwartel of konijn voeren dan zou ik die als vleesbot en spiervlees samen tellen.
Als je wisselende vleesbotten hebt, zou ik gewoon de ene dag een dik bevleesde geven en de andere dag een minder bevleesde.
- Kan ik een pup 20% orgaanvlees geven? En is er een maximum aan de hoeveelheid lever en nier? Ik lees altijd dat je 50gr lever per 10kg hond per week moet geven en 25gr nier. Is dit een boven- of een ondergrens? Ik probeer nu per week ongeveer 2/3 dagen pens te geven, 1/2 dagen hart, 1 dag lever, 1 dag nier, en 1 dag overig orgaan zoals maagjes of net waar ik aan kan komen...
Ik zou juist een pup/jonge hond 20% orgaan geven. Waarvan 10% pens en 10% hart, lever, nier en overige.
Het percentage nier en lever komt niet zo precies, gewoon van alles ongeveer gelijke delen geven is prima.
Je kunt ook niet snel teveel geven van lever en nier, die marges liggen best hoog.
- Hoeveel procent vis mag ze per week hebben? Ik heb het geluk dat Mira in het nest al af en toe makreel kreeg en graag vis eet, dus ik kan haar er veel van voeren. Maar dat is nou ook weer niet zo gezond volgens mij...
Ik zou max. 5% voeren van haar menu aan vis.
- Zijn er nog speciale vleessoorten, groentes, dingen of supplementen die jullie aanraden om erbij te geven, zodat ze zo gezond en sterk mogelijk op kan groeien?
Geen speciale dingen. Ik vind belangrijk in het menu van een jonge hond:
- voldoende orgaanvlees (ongeveer 20%)
- vis in het menu
- en groentes in het menu (5-15%)
- Nog een vraagje voor m'n andere hond: Mijn oudste teef is bijna 7 en krijgt nu veel minder voer dan een paar jaar geleden, anders wordt ze te dik. Maar ze lijkt nu wel meer honger te hebben en schooiert ook meer (wat geen succes heeft overigens). Als ik naar de keuken loop, kijkt ze me vol verwachting aan, ook al heeft ze een uur daarvoor gegeten. En ze heeft zelfs de duif opgegeten waar de pup haar neus voor optrok, terwijl ze zelf duif ook nooit lekker vond.
Kan ik iets doen om haar een voller gevoel te geven, zonder dat ze dikker wordt?
Als ze groentes lekker vind, zou je haar wat meer groentes kunnen geven. Die zijn niet zo dikmakend.
Ook bv een deel van eten in kong geven, geeft meer voldoening.
Of wat meer magere diersoorten in je menu, afhankelijk hoe vet je nu voert.
Alvast bedankt!
Graag gedaan  :)
Door Aura
#2034851
Dat is snel! Dank jullie wel  :)
nienk schreef: over het voller gevoel geven van je oudere hond: extra groente geven. een wortel bijvoorbeeld. dus niet gepureerd enzo bij haar eten, maar als tussendoortje of toetje. dat vult de maag wat zonder dat het aanzet.
Dat ga ik eens proberen. M'n moeders hond trekt wortels uit de grond en knabbelt die dan op, maar mijn hond houdt niet zo van groentes. Hoewel, als de pup haar groentes laat liggen, dan eet Aura ze wel met liefde op  ???
Kan ik er anders ook gewoon meer groentemix door doen? Ze krijgt nu zo'n 10% aan overig. Dit is groentemix (inclusief zaden/noten, alfalfa, beetje knoflook, e.d.) en 1-2 eitjes per week. Kan ik er 10% bovenop gooien, dus extra? Of is dat teveel?

succes en veel plezier met je pup!
Dat gaat wel goedkomen. Het is een kleine terrorist, maar verder precies wat ik zocht  :biggrin2:

@ May Linn: Dank je wel! Daar heb ik wel wat aan.
Vwb. de diersoorten: Meer kip, konijn, paard en wild, minder geit, lam, eend. Dat was het toch? Ze krijgt nu elke week wel een keer eend, omdat ik daar goed aan kan komen, maar dat zal ik dan wat minderen. En dan vaker magere soorten.
Ik zat er ook al aan te denken om haar vaker groter knaagwerk te geven, zoals lams-/geitennek (wat dan wel weer vet is...) zodat ze een meer voldaan gevoel heeft, maar daar kan ik hier niet zo goed betaalbaar aankomen (en ik heb een ienieminie opzetvriezertje, dus ik kan ook geen voorraadje inslaan). Bovendien krijgt ze daar dan nog steeds niet zoveel van dat ze er echt lang mee bezig is.
Zou het een idee zijn om vastendagen in te voeren? Dan kan ik haar de dag ervoor flink laten kluiven op een groot stuk van de dubbele hoeveelheid. Of zou dat juist averechts werken tegen de honger?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2034860
20% groentemix zou ik iets teveel vinden, maar naar 15% kan prima.
Als ze rauwe wortels ook lekker vind, mag dit ook af en toe natuurlijk.

Idd lam, geit en eend zijn vrij vet.
Doordat ze magerder eten krijgt zal ze ws ook wat afvallen en dan kun je haar hoeveelheid wat omhoog schroeven.

Groter knaagwerk doe ik hier ook wel, ook bij de honden die snel dikker worden.
Een lamsnek of jonge lamsruggengraat of een lamskop (of van geit) en dan met een portie pens.
De volgende dag krijgen ze dan alleen wat groentemix en een eitje.
Ik merk er hier niks van dat ze daar dikker van worden, ze krijgen dit gemiddelt 1x per 2 weken.
Je kunt natuurlijk even uitproberen of dit teveel aanzet bij haar ofdat het niks uitmaakt als je dit wat vaker geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door