Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2033756
Ik ben ondertussen toch wel voor 90% overtuigd dat ik met mijn hondje ga BARFEN.. Nu wilde ik een menu samenstellen zodat ik me enigzins wat kon voorbereiden en wat berekeningen kon maken..
Maar nu kom ik dr niet goed uit.. want.. 25% van de maaltijd moet dan uit spiervlees  bestaan.. (ik weet dat er goedkopere adressen zijn, maar mijn voorbeelden haal ik nu even van caroba.nl) t enigste wat ik daar kan vinden zijn levertjes, niertjes, hartjes.. en heel veel mixen? Als ik het goed begrepen heb, Ziet t spiervlees altijd vast aan het bot dat je geeft en dat t niet te krijgen is.. Maar daar begin ik nu heel erg aan te twijfelen? En stel dat t alleen aan t bot vast zit.. hoe maak ik dan de berekening van de hoeveelheid vlees bot en de hoeveelheid spiervlees?

Verder wilde k graag nog vragen of iemand wat goedkope adresjes in limburg had, of suggesties? Ik heb wel in het verzamelhoekje een levering gevonden die na sittard komt.. maar de goederen die daar besteld kunnen worden lijken me nog wat te heftig voor mijn 8 weken oude pup die pas gaat beginnen met BARFEN??

Indien ik weer een stukje wijzer ben, plaats ik mijn menu hier:D

BVD, Lonneke :)
#2033759
heb even voor je gekeken, wat caroba aan spiervlees heeft:

paardenvlees (een stuk van 2a3 kilo of een kilootje gemalen)
rundvlees (kilootje gemalen)
hazenvlees (kilo gemalen)
hertenvlees (kilo gemalen)

alles komt van kiezebrink.

spiervlees is niet perse het vlees wat aan botten vast zit, meer wat zegmaar de botten in zijn geheel aan elkaar houden. even beetje luguber, maar het legt makkelijk uit: als je naar je eigen lijf kijkt, dan zijn voorbeeld je bovenbeenspieren, je billen, schouderspieren, bovenarmspieren, etc. het vlees wat bij een dier spiervlees zou zijn. dit is dus ook het vlees wat voor ons mensen in de supermarkt ligt. wat je als spiervlees voor je hond koopt zijn de iets minder aantrekkelijke stukjes van het dier. kopvlees van een rund bijvoorbeeld, of de stukjes en fliebertjes die over blijven als een lamskoteletje af wordt gesneden. dit vlees is van prima kwaliteit, maar wij mensen eten het liever niet.

aan de vleesbotten die geschikt zijn om te voeren zit inderdaad ook nog vlees, als je bijvoorbeeld naar een kippenvleugeltje kijkt, dan zie je een  botje en vlees erom heen. dit voer je in zijn geheel als vlees bot, grofweg rekenen we hier dat een vleesbot ongeveer half bot is, en half spier. in de barfhandleiding staan een paar foto's van vleesbotten waar het vlees van afgepeuterd is, dan krijg je wel een idee.
Door Martine-Tom
#2033789
Ik vertaalde het in het begin naar vlees wat we als mensen eten.
Spiervlees zijn biefstukjes, kipfiletjes, hamburgers enz.
Botvlees zijn spareribs, karbonades, kipkluifjes enz.

Spiervlees is alles wat geen orgaan is en geen bot bevat.
#2033856
Bij de naanhof in Nuth is vaak kipfilet in de aanbieding. Caroba heeft alles gemalen, daar ben ik niet zo'n fan van. Je zou dan beter bij Lupa kunnen bestellen.

Dit topic zijn 2 soorten spiervlees te bestellen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 780.0.html
Lama als hert, kan je pup beide hebben ;) (hert weet ik niet meer of het er nog is. Volgens mij is er nog wel 5 kilo te krijgen)

Dit topic kun je ook nog meebestellen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 625.0.html
Magere rundersnijlingen 2,50 per kilo
Magere rundergehakt 2,50 per kilo

kopvlees 2,50
Lamsgehakt 3,-
Lamssnippers 3,-
Schapensnippers 2,50
Geitensnippers 2,-
Kipfiletsnippers 2,50
Kalkoendijvlees(zonder been) 4,50

5 kilo kopvlees voor 7,50

Das allemaal spiervlees.
Bij het spiervlees hoef je geen rekening te houden met beginner ja of nee.
Door Martine-Tom
#2033861
Nadia schreef: Bij het spiervlees hoef je geen rekening te houden met beginner ja of nee.
Kleine kanttekening, qua vertering mogen ze het allemaal hebben maar qua smaak zijn er dingen waar ze aan moeten wennen (vaak in elk geval) fazant bijvoorbeeld.
#2034130
Dotti schreef: Ik had nog een vraag.. Als b.v. De gewone kipfilet (ofzo) bij de C1000 in de reclame is? Kan ik die dan ook gewoon kopen en gebruiken? of zit er een process aan vast voordat de goederen worden ingevroren?
Kun je gewoon meenemen en dan in porties invriezen. Zolang het niet de gemarineerde of gekruide versie is
#2034172
Oke, ik heb een menu gemaakt voor de eerste week. Is het bij iedere hond anders of kan ik na een week al ander vleesbot geven dan kip en eend?
Verder vroeg ik me af.. als ik het goed begrepen heb bestaat een kippen/eendennek uit 50% bot en 50% spiervlees.. als ik dus 300 gr kippennek geef, krijgt ze 150 gr vleesbot, en 150 gr spiervlees binnen.. Iets wat niet helemaal klopt met mijn berekening.. Dan krijgt ze dus bijna de dubbele hoeveelheid spiervlees. Moet ik dan wat vlees van de nekjes afplukken of op een andere manier bot bijvoegen?
Hier is in elk geval mijn menu: dit is gebaseerd op 7kg lichaamsgewicht en 7%.
45% vleesbot
20% orgaanvlees (10% pens 10% orgaan)
10% groentemix
25% spiervlees

Maandag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
1 sardientje

Dinsdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr groentemix
62 gr kalfshart

Woensdag:
100 gr kippennek
200 gr eendennek
62 gr pens
62 gr groentemix
1 sardientje

Donderdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr lamslever
1 rauw ei

Vrijdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
62 gr geitmix (hart, long, lever)

Zaterdag:
200 gr eendennek
100 gr kippennek
62 gr pens
62 gr groentemix

Zondag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
62 gr groentemix
1 sardientje

Ik hoop dat ik t goed samengesteld heb en nix vergeten ben..
#2034194
Dotti schreef: Oke, ik heb een menu gemaakt voor de eerste week. Is het bij iedere hond anders of kan ik na een week al ander vleesbot geven dan kip en eend?
Verder vroeg ik me af.. als ik het goed begrepen heb bestaat een kippen/eendennek uit 50% bot en 50% spiervlees.. als ik dus 300 gr kippennek geef, krijgt ze 150 gr vleesbot, en 150 gr spiervlees binnen.. Iets wat niet helemaal klopt met mijn berekening.. Dan krijgt ze dus bijna de dubbele hoeveelheid spiervlees. Moet ik dan wat vlees van de nekjes afplukken of op een andere manier bot bijvoegen?
Hier is in elk geval mijn menu: dit is gebaseerd op 7kg lichaamsgewicht en 7%.
45% vleesbot
20% orgaanvlees (10% pens 10% orgaan)
10% groentemix
25% spiervlees

Maandag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
1 sardientje

Dinsdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr groentemix
62 gr kalfshart

Woensdag:
100 gr kippennek
200 gr eendennek
62 gr pens
62 gr groentemix
1 sardientje

Donderdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr lamslever
1 rauw ei

Vrijdag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
62 gr geitmix (hart, long, lever)

Zaterdag:
200 gr eendennek
100 gr kippennek
62 gr pens
62 gr groentemix

Zondag:
100 gr eendennek
200 gr kippennek
62 gr pens
62 gr groentemix
1 sardientje

Ik hoop dat ik t goed samengesteld heb en nix vergeten ben..
Ik hoef dit volgens mij niet na te rekenen, dit klopt inderdaad niet. Eendennek en kippennek bevat 50% vlees en 50% bot maar samen is dat vleesbot. En daar wil je 45% van geven. Je geeft dus 45% eenden en kippennek en daarnaast nog 25% los spiervlees.
#2034243
Ik moet eerlijk bekennen dat ik licht zenuwachtig word van dit topic.... Gaat het hier om een pup, die je BARF wilt gaan voeren? Want er zijn nu een paar fundamentele dingen die niet goed ziet en met een pup kun je je echt helemaal geen fouten permitteren!

Je voert je pup 45% vleesbot, 10% groentenmix, 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 25% spiervlees.

Vleesbot is bot. Maar daaraan zit vlees. Samen is dat vleesbot. Dus je voert 45% kippen en eendennekken (en ik zou je willen adviseren dat vrij snel uit te breiden met zachte vleesbotten zoals parelhoenkarkas, kipkarkas, kwartelkarkas en dergelijke). Je haalt hier geen spiervlees vanaf. Vleesbot is altijd bot + spiervlees samen. En daar voer je dus in totaal 45% van. Dus je voert echt 45% eendennek, kippennek, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, konijnkarkas.

Hier zie je voorbeelden van vleesbot: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten.

Daarnaast voer je 25% spiervlees. Dit is los vlees. Bijvoorbeeld runder(kop)vlees of lamsvlees of geitenvlees, etc. Hier zie je voorbeelden van spiervlees en orgaanvlees: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... rgaanvlees

En samen maakt dat maaltijden zoals je hier ziet: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... maaltijden

Heb je de rekenhulp gebruikt om je menu uit te rekenen? Die vind je hier: http://www.barfplaats.nl/downloads

Als ik het dus goed begrijp, weegt je pup/hond 7 kg (vermoed je) en ga je uit van 7% van het lichaamsgewicht, toch? Dan kom ik uit op:

490 gram voer per dag. En per week kom ik uit op de volgende hoeveelheden:

1540 gram vleesbot (dus, 1540 gram kippennekken, eendennekken, parelhoenkarkassen, etc).
340 gram groentenmix
690 gram orgaanvlees
860 gram spiervlees (dus, 860 gram runderkopvlees, geitensnippers, kipfilet, kalkoenfilet, etc).

Ik raad je aan om elke dag iets van vleesbot te voeren. Dus 1540 gram vleesbot per week, gedeeld door 7 dagen = 220 gram vleesbot per dag. Je voert dus op 1 dag 220 gram kippennekken of eendennekken of parelhoenkarkas of kwartelkarkas.

Ik raad je aan om groentenmix over 5 of 7 dagen te verdelen. Pups moeten altijd wennen aan groentenmix en als je dat over 3 maaltijden zou verdelen, krijgen ze teveel op 1 dag. Ik verdeel het zelf over 7 dagen. Ook omdat groenten ruwvezel is. Dan zou je dus 340 gram per week, gedeeld door 7 dagen moeten doen, = 48 gram per dag (en dat rond je af natuurlijk).

Het handigst geef je 3 maal per week orgaanvlees en 4 maal spiervlees.

Dus 690 gram orgaanvlees per week, gedeeld door 3 dagen = 230 gram per maaltijd.
En 860 gram spiervlees per week, gedeeld door 4 dagen = 215 gram per maaltijd.

Dat maakt dat je per dag voert: 220 gram vleesbot + 48 gram groenten + of 230 gram orgaanvlees of 215 gram spiervlees. Een maaltijd ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

220 gram kippennek + 48 gram groentenmix, 215 gram runderkopvlees en een extra sardien.
of
220 gram eendennek + 48 gram groentenmix, 230 gram orgaanvlees (bijv. 100 gram pens, 65 gram lever en 65 gram hart)
of
220 gram parelhoenkarkas + 48 gram groentemix, 215 gram geitensnippers en een extra ei
of
220 gram kippenvleugel (geplet) + 48 gram groentenmix, 230 gram orgaanvlees (bijv. 100 gram pens, 65 gram lever en 65 gram nier)

En zo verder.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 jun 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2034247
Dotti schreef: ik had er inderdaad geen spiervlees in verwerkt omdat ik dacht dat dat in de nekjes al te veel zat. maar nekjes tellen dan dus als 100% vleesbot?
Zodra je vlees hebt waar een bot inzit heet het vleesbot, het een ziet er vleziger uit dan het ander maar hou het er voor nu gewoon op dat zodra er bot inzit het vleesbot heet.
Vleesbot is iets anders als spiervlees.
Je combineerd alles bij elkaar.
Dus kippennekken, runderkopvlees en geitenmix.
#2034270
Oke ik heb dat dus helemaal fout aangepakt :-[, Maar goed dat ik het vraag dan.. Ik zal t meteen even aanpassen.. Daarbij heb ik inderdaad een gigantische rekenfout gemaakt. Ik heb het menu op 5 kg gemaakt (dat wattie nu weegt) en zijn eerste week is pas over ongeveer 2 weken (dan krijg ik mijn bestelling) ik vermoed dattie dan 7 kg weegt. maar omdat ik dat niet precies weet hou ik me nu even bij 5 kg om te kijken of ik t goed gesnapt heb.. Hier volgt dan mijn nieuwe menu:

dit is dan dus gebaseerd op 5 kg (Niet 7) en 7%.
Maandag:
157,5 gr eendennek
154 gr kalkoendijvlees
35 gr groentemix
1 sardientje

Dinsdag:
157,5 gr kippennek
82 gr pens
82 gr lamslever
35 gr groentemix

Woensdag:
157,5 gr eendennek
154 gr schapensnippers
35 gr groentemix
1 rauw ei

Donderdag:
157,5 gr kippennek
82 gr pens
82 gr runderhart
35 gr groentemix

Vrijdag:
157,5 gr eendennek
154 gr kopvlees
35 gr groentemix
1 sardientje

Zaterdag:
157,5 gr kippennek
82 gr pens
82 gram geitenlong
35 gr groentemix

Zondag:
157,5 gr eendennek
154 gr lamssnippers
35 gr groentemix
1 sardientje

volgens mij zou die dan nu moeten kloppen. Hier voer ik 7 x per week groente, 4 x spiervlees en 3 x orgaanvlees. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door