Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2033268
Van de week is er bloed afgenomen bij Fiji, omdat ze de laatste weken meer dronk en plaste. Ze heeft ook minder trek in eten en heeft een paar keer gekotst.  Ze is inmiddels 18 jaar en wat ik al dacht is waar.  :'(  Haar Ureum  21.9 mmol/l en Creatinine 205 umol/l waren te hoog. De verdere bloedwaardes zijn goed.
Ze zit al op vers, maar dat wil ik aanpassen.
De verhoudingen vleesbot terug brengen naar 35 % en dan voornamelijk gevogelte, konijn.
Orgaan naar 10 % met weinig lever en nier. Meer hart, maagjes. De overige procenten met vlees van gevogelte, konijn, haas.  1x per week vis. Zijn deze percentages goed?
Als ondersteuning wil ik dan Rehmannia geven en visolie.

Is chlorella ook goed om te geven?

Wat kan ik nog meer geven als ondersteuning of is dat gezien de waardes (nog) niet nodig?

Net weer bloed laten prikken 16/8. Ureum is 16  en creatinine 319.
Laatst gewijzigd door Mixxy op di 16 aug 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#2033310
Ik ben niet thuis in een niermenu, maar anderen wel. Er staat ook het eea over niermenu's geschreven op BP, ook voor katten.
Er staat me iets van bij dat algen (chlorella dus ook) niet voor katten zijn. Iets met zout en nieren. Dus bij een nierkat helemaal niet doen.
Sterkte.
Door Mevroi Kruim
#2033865
Benakor of Fortekor kan zin hebben om de achteruitgang te vertragen. De da zou dat moeten weten en dus weten wanneer het voorgeschreven moet worden.

Je aanpassingen lijken me prima. Visolie/vette vis is ook prima. Van chlorella heb ik geen verstand, dat is Lizzy d'r afdeling  ;)

Nierfalen is helaas onomkeerbaar, dat weet je wsch wel. Je kunt de achteruitgang wel wat vertragen maar er zit een einde aan. Mijn ervaring is dat katten het met vers behoorlijk lang vol kunnen houden.
Door Linda en Kiri
#2033908
Ik heb bij mijn nierkatje op een gegeven moment ook een poedertje gekregen om de misselijkheid wat meer dragelijk te maken. River kreeg ook fortekor. Gelukkig kon ik bij mijn kat gewoon de pillen geven zoals bij een hond... River deed bijna zijn eigen bek open om de pillen te ontvangen.
Qua voeding kan ik niet helpen. Dat was nog voordat ik bekent raakte met vers voeding. Dus hij stond toen op brokjes..
Door Mixxy
#2033935
De da vond fortekor nog niet noodzakelijk, maar als het slechter ging gaf ze dat wel als advies. En natuurlijk ook de dieetbrokken. Dat laatste ga ik zeker niet geven.
Het is onomkeerbaar, ik weet het en het moet zeker geen lijdensweg worden, maar zover is het nog niet.
Pillen innemen is geen hobby van haar  :biggrin2: , maar ik kan het misschien als poeder door het eten geven.
Eerst maar kijken hoe ze het hier op gaat doen. 
Door Mevroi Kruim
#2033941
Fortekor verpoederd ging hier prima mits door lekker eten. En zolang Fiji zich nog goed voelt, prima toch! Katten kunnen zich nog best goed voelen met heel weinig nierfunctie heb ik gemerkt.
Door Linda en Kiri
#2034026
River heeft meer dan 3 jaar op fortekor gestaan en pas op het einde kregen we dat poedertje tegen de misselijkheid... als ik me toch kon herinneren hoe dat heette....Hij heeft het meteen gekregen toen ook bij hem PKD werd ontdekt.. (had meer dan een jaar ervoor zijn zusje moeten laten inslapen wegens vergevorderd stadium PKD)
Door Mixxy
#2034080
Jammer dat je niet meer weet hoe het heet, maar de da zal het ook wel weten toch! Als ze echt misselijk gaat worden dat ze slechter gaat eten, dan weet ik dat er in ieder geval nog een middeltje voor is.
Nierfalen is een rot ziekte, net als alle andere ziektes trouwens. Ach, je weet dat ze ergens aan dood gaan uiteindelijk, maar het blijft elke keer weer waardeloos.
Maar zolang ze het nog doet...... gaan we ervoor.
Door Linda en Kiri
#2034196
Mixxy schreef: Jammer dat je niet meer weet hoe het heet, maar de da zal het ook wel weten toch! Als ze echt misselijk gaat worden dat ze slechter gaat eten, dan weet ik dat er in ieder geval nog een middeltje voor is.
Nierfalen is een rot ziekte, net als alle andere ziektes trouwens. Ach, je weet dat ze ergens aan dood gaan uiteindelijk, maar het blijft elke keer weer waardeloos.
Maar zolang ze het nog doet...... gaan we ervoor.
Helemaal waar. Je staat met je rug tegen de muur en eigenlijk mag je toekijken hoe je huisdier achteruit gaat. Ik wist ook hoe dit eruit ging zien, had het al bij zijn zus gezien.
Als ik eraan denk, zal ik het eens navragen bij de DA. Ik ga er iedere woensdag naar toe om Kiri te wegen. Ik moet alleen zeggen dat mijn geheugen niet zo goed is...
Heel veel sterkte met je katje
Door Anne-Claire
#2039613
Bedoelen jullie met dat poedertje niet ipakitine? Volgens mij is dat een fosforbinder. Joep heeft dat ook een tijdje gekregen (eerst Renalzin, maar dat vond hij verschrikkelijk) toen het slecht ging met zijn nieren. Mocht je nog menu's willen dan kun je even kijken bij mijn posts.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door