Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaatje88
#2033562
Wij zijn nu 4 weekjes over op Barf, daarvoor een hele tijd KVV. Maar nu eet Milo sinds een één a twee weken niet meer zo goed. Hij is nu een half jaar en hij groeit wel gewoon goed. Hij is niet dik en niet dun.

's Morgens krijgt hij KVV en 's avonds Barf. De KVV krijgt hij tussen 6 en 10 uur. Eerst in de bench en na een tijdje zet ik het buiten neer. Hij neemt dan zo nu en dan een hapje en dan is het halverwege de middag wel op.

Barf krijgt hij dan tussen 17.00 en 19.00 uur in de tuin, daar laat hij geregeld wat van staan. Dat ruim ik aan het eind van de avond op.

Hij krijgt nu 4,5 % van zijn lichaamsgewicht (is al niet echt veel dacht ik), daar komt de vis + 3x per week een ei bij. Beloningen doe ik zo veel mogelijk door middel van gedroogd vlees (kipfilet, pensstaafjes in stukjes etc.).

Nu vraag ik mij dus af wat ik het beste kan doen. Kan het percentage omlaag? Is Milo toe aan één keer per dag eten? Het is niet zo dat hij het niet lust want dat wat hij laat staan heeft hij wel eerder gegeten.

Alvast bedankt!
Door Kaatje88
#2033572
De KVV laat ik staan tot hij het op heeft. Maar hij kan er niet de hele dag door bij. En de Barf ruim ik na een half uur tot een uur op.
Door Lizzy
#2033607
Ik deed hetzelfde als Senta. Jouw hond voelt nul druk om te eten en maakt zich ook niet druk. Mogelijk dat hij het nu echter wel leuk vindt dat jij je druk maakt. Ik zou zeggen : bak neer zetten? Niet binnen 2 minuten eten (ik vind 5 minuten zelfs al veel)? Weghalen. En pas de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. Wat is Milo voor hond?
Door Lida. S
#2033614
Een van mijn honden was ook een 'slechte' eter. Zolang zij at liet ik de bak staan, maar op het moment dat ze rond ging kijken haalde ik haar bak weg. Soms wilde ze dan weer gaan eten, maar dat was dan pech voor haar, volgende maaltijd beter. Nu eet ze rustig haar bak leeg. Het zal nooit een gulzige eter worden, ze likt haar bak niet drie keer schoon zoals de anderen, maar ze eet haar bak wel leeg.
Door Martine-Tom
#2033803
Hou oud is hij en wat weegt hij?
Mss is 4,5% wel teveel voor hem, zou zomaar kunnen, Tom eet ook minder dan hij volgens de berekeningen zou moeten en dan ook nog eens meer bot mss moet jouw hond ook wel een aangepast schema.
Door Kaatje88
#2033841
Het is een Amerikaanse Stafford reutje van net zes maanden. Hij weegt 18,4 kilo.

Het vervelende is dus dat hij met het trainen wel beloningen krijgt in de vorm van lekkere gedroogde snacks. Dus echt honger heeft hij waarschijnlijk niet.

Ik heb het vanmorgen direct weggehaald toen hij begon te 'spelen' met zijn eten. Vanavond zal ik het nog een keer voorzetten. Maar als hij het vanavond niet eet kan ik het moeilijk morgen nog een keer voorzetten, toch? Dan is het te lang uit de vriezer lijkt me. Ik heb het er gisteravond uit gehaald.

Het is niet zo dat ik constant probeer om hem te laten eten. Dus ik kan me niet zo goed voorstellen hoe hij het leuk kan vinden dat ik me er druk om maak. Natuurlijk wil ik graag dat hij alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Maar ik maak er geen spelletjes of wat dan ook van om hem te laten eten. Ik zet de bak voor en that's it.
Door Martine-Tom
#2033843
Heb je enig idee hoeveel gedroogd hij op een dag krijgt?
Grofweg kan je zeggen dat 50 gram gedroogd 100 gram vers is, dus stel dat hij 200 gram gedroogd zou eten heeft hij al 400 gram vlees binnen.

En je kan het in mijn opninie best nog een keer aanbieden hoor, iets rijper vlees vinden ze meestal geen enkel probleem.
Tom begraafd wel eens wat en daar komt hij dan meer dan een week later nog eens mee aanzetten.
Ik denk altijd maar dat het goed  is voor de weerstand ;)
Door Kaatje88
#2033847
Ow wow, ik had nog niet gehoord van die 50 gram gedroogd = 100 gram vers. Ik denk dat hij wel een gedroogde kipfilet per dag krijgt. Kipfilet is rauw ongeveer 200 gram.

Dan ga ik per week de helft van het spiervlees en orgaanvlees drogen als beloning en krijgt hij de rest gewoon rauw als maaltijd. Dat zal ook al wel schelen denk ik.

En voor de rest zal ik door blijven gaan met het weghalen en opnieuw aanbieden :-)

Bedankt!
Door Martine-Tom
#2033849
Helemaal zal het wel niet kloppen hoor, weeg maar eens na hoeveel er nog overblijft als je droogt, en idd gewoon van zijn wekelijkse menu afhalen :)
Door Kaatje88
#2036710
Nou, ik heb de afgelopen dagen de tips aangehouden die hier worden gegeven. Maar hij eet er niet beter van.

Het spiervlees eet hij wel direct op, maar het orgaan en bot laat hij gerust liggen. Twee maaltijden later heeft hij het pas op.

Omdat hij nog zo jong is ben ik nu dus bang dat hij te weinig binnen krijgt. Of is dat niet zo'n ramp?

Ik las trouwens ergens dat reutjes minder goed eten als er loopse teefjes in de buurt zijn. Nou hoorde ik gister dat het buurhondje loops is. Zou het daardoor kunnen komen? Of is Milo nog te jong om daarop te reageren?
Door Boerboel Dewi
#2036800
Mijn hond is ook een drama met eten.

Eerst at hij orgaan altijd goed, nu weer niet dus dat droog ik en krijgt hij per dag als beloning.

Je zegt dat hij eerst zijn spiervlees eet, deed die van mij ook.
Dus krijgt hij eerst zijn vleesbot, en als dat op is zijn spiervlees dat gaat er dan wel in  :biggrin2:

De tijd van laten staat is bij mij langer, max een half uur.
Vaak is het zo dat hij eerst snuffeld, wegloopt, nog eens gaat kijken, weer weggaat.
Ik doe ondertussen mijn eigen ding, en negeer hem volledig.
Maar na 15 of 20 min gaat hij dan wel eten en eet hij alles op.
Ik vind het niet ideaal, zeker niet nu het warm is met de vliegen enzo.
Maar als ik het na 5 min weghaal eet hij rustig 2 of 3 dagen niet.

Wat ik ook merk is dat mijn hond, geen grote dingen wil eten  >:(.
als ik het dan in stukken hak/ knip dan is het vaak geen probleem.
Door Veerle-scrappyToo
#2037614
Als hij makkelijker zijn spiervlees eet i.p.v. orgaan zou ik het orgaan gaan drogen en als beloning geven.  Zo krijgt hij het toch binnen en is dat al iets waar hij zijn kop niet over hoeft te breken.
Botten...als hij daar moeilijk over blijft doen...misschien even plat meppen en kijken of het dan iets makkelijkers binnen gaat.  En dan zo afbouwen , steeds minder meppen tot hij toch zijn grotere botten terug heeft ??

En of hij al last kan hebben van een noops teefje?  Onze Gizmo hier is ondertussen bijna 6 maand en begint toch ook wat hormonaal op te fleuren vind ik  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2037620
snuffelen en weglopen is hier direct bak weghalen..
geen geklooi meer, bak neerzetten en eten, zoniet dan moeten ze tot de volgende dag wachten..
anders zet je hem op 1 x per dag..
Door tt-tjes
#2037714
Hier ook.Balou doet dit ook af en toe en dan gaat meteen zijn bak weg. Als hij dan weer terug komt zie je hem kijken maar dat is dan jammer.
Door Kaatje88
#2039572
Milootje eet nog steeds niet goed. Ik heb netjes iedere keer de bak weggehaald. Maar het boeit hem totaal niet.

We zijn terug gegaan naar KVV, zodat hij alles wel in juiste hoeveelheden binnenkrijgt. Maar ook dat gaat er niet van harte in. Hij krijgt nu zelgs 200 gram minder dan voorheen.

Ik denk zelf dat het dan door het loopse teefje komt. Maar weten jullie hoe lang een reutje daar last van kan blijven houden? Hij eet nu toch al langer dan een week niet goed.

Ik zit er ook aan te denken om langs de dierenarts te gaan. Maar die van ons is nogal anti-vers ("een hond is geen carnivoor"). Dus ik ga dan liever naar een andere DA. Weet iemand een goede in omgeving Drachten? Ik wil best wel een uurtje er voor rijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door