Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#2033681
Grote beer heeft net met uitlaten haar teen beschadigd. Haar buitenste achterteennagel is de hoornlaag af, je kijkt nu zo op het leven, eng gezicht en ik denk pijnlijk. Moet ik dit schoonmaken? Kan dit met hypercaltinctuur? En als ik dat schoonmaak, verwachten we dan veel pijn? Of te wel wacht ik op hulp die haar koppie vasthoudt? Verder nog iets op doen? En komt er een korstje op? Of moet ik haar vandaag even binnen houden zodat het niet vies wordt?

Ik voel me erg schuldig, heb nl. niets gezien en we hebben een heel eind gefietst en onderweg ook nog apporten gedaan. Grote beer is heel trouw aan mij en zal ook niet snel laten blijken dat er iets auw doet.
Door Lil
#2033781
is het vuil? Ik zou het als er vuil in zit goed schoonspoelen. Eventueel met betadine, waterstofperoxide of badedas.
Het zou inderdaad wel gevoelig kunnen zijn.

hypercaltinctuur ken ik niet  :-[

Als ze normaal loopt zou ik gewoon met haar gaan wandelen en dan wel na de wandeling goed schoonmaken. Loopt ze niet lekker, dan zou ik rust houden.
#2034226
de aankomende tijd wel goed in de gaten houden hoor die teen , Storm heeft dat ook een keer gehad en dat heelde niet zo lekker en die had op een gegeven moment ab nodig omdat het ontstoken was ( ondanks al mijn schoonhouden en schoenen aan buiten ) en de ontsteking bijna doorging het bot in .
Gebruikersavatar
Door kira
#2034262
Ik denk dat ik morgen even een da op ga zoeken. Het ziet er heel "eng" uit en vertrouw het niet helemaal. Ik weet ook niet waar precies het bot begint van de teen en ben inderdaad ook wat bevreesd dat het "doorslaat". Ze heeft er weinig last van, af en toe likt ze eraan. Ze heeft altijd redelijk korte nagels, dus wat openligt raakt met lopen niet de grond. Ga zo weer even inspecteren om te zien hoe het er uitziet, maar gisterenavond was het minder "mooi" als gisterochtend. Ik zag toen ook dat het veel verder kapot is als dat ik eerder had gezien, onderkant ligt open tot waar een een nagel uit de teen komt zeg maar.
Gebruikersavatar
Door kira
#2036297
Hetzelfde en zie tot mijn ontsteltenis dat er nu ook een vlieg opzit :-X. Ik ga morgen de da in Drachten bellen of ik daar terecht kan, maar onze agenda is niet altijd zo voorspelbaar, dus eerder ging het niet lukken. Wil toch even na laten kijken, ik heb wel telefonisch overleg gehad met de da hier, en die gaven aan als het ontsteekt en knal rood wordt, moet je komen, dat was het niet, dus kon geen afspraak krijgen. Maar goed er blijft vocht afkomen, en het is niet knalrood, dus ik gok erop dat de da aangeeft dat het zo "normaal" is en dan weet ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Kan ik daar ook gelijk even schoentjes passen tegen de vliegen. Grote beer maalt er niet om, piept niet, laat het rustig schoonmaken, likt er niet aan en loopt gewoon dartel te zijn.
Door Lizzy
#2036541
Senta schreef: Echt goed in de gaten houden, heb een maand geleden een wond infectie aan een poot meegemaakt, was van de een op de andere dag zo mis, mank lopen en poot was drie keer zo dik, ik ga in het vervolg hier toch anders mee om. Hier was het advies ook badje met biotex maar het is toch mis gegaan!
Ach, het gaat ook heeeeeeel vaak goed hoor.

Ik vind Biotex overigens lang niet zo goed als soda.

En als het gaat ontsteking, dan is het vroeg genoeg om er AB in te duwen. Altijd maar preventief AB in gooien kent ook zo z'n nadelen.

En voor de TS: het werkt hier altijd prima om er na het badje Echinacea Extra Forte (met Cat's Claw en Plantago) van Bloem op te druppelen. Onverdund. Een keer of 3 per dag.
Gebruikersavatar
Door Xgor
#2036623
Whis heeft haar hele teennagel er in een dolle bui geheel afgescheurd, ze gilde zo dat ik waarschijnlijk heel bleek zag. Ben wel naar da geweest, moest in biotex, maar dat gaat heel erg bijten. Het is wel pijnlijk.
Gebruikersavatar
Door kira
#2037184
Madame Beer heeft dus wildvlees en een granuloom. Konden kiezen of nu opereren of 10 dagen reinigen en duimen. Laatste optie gekozen, is over 10 het wilde vlees niet ingetoomd door een nagel wordt ze geopereerd. We blijven dus schoonmaken en duimen draaien.
Kleine beer haar bult is gelukkig een talgklier en niet een nieuwe foute bult.
#2037664
Als mijn labrador weer een ontstoken nagelriem heeft, en dat heeft ze vaak, de hoornlaag laat dan ook los, week ik haar pootje twee keer per dag in de Biotex groen op advies van de dierenarts. Ze krijgt geen AB ervoor.

Soda heb ik nog geen ervaring mee, maar werkt misschien wel veel beter.

sterkte ermee!, ik weet dat het heel veel pijn doet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door