Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door WillyP
#2033209
Mijn kat is 9 jaar en net zoals ik volgend jaar bij de hond wil laten titeren, wil ik dit eigenlijk ook bij de kat.

Ze zou volgens boekje nu geënt moeten worden, maar is dit eigenlijk echt wel nodig, zou ze niet al voldoende antistoffen in haar lichaam hebben?
#2033221
Ze is hier geboren en sinds die tijd echt al haar entingen gehad, geen ééntje overgeslagen. Dus zit ik er een beetje aan te denken om dit jaar wel over te slaan en dan aan het einde van dit jaar te laten titeren.

Zijn er nog bepaalde ziektes waar ik voorzichtig mee moet zijn en die wel moet laten enten?
Door flin
#2033228
er zijn verschillende dingen om over te zeggen:

wat mij betreft,
is niesziekte op die leeftijd nog levensbedreigend? Neej, met eventueel een AB-kuur goed te verhelpen (voor kits wèl gevaarlijk)
is kattenziekte levensbedreigend...ja, maar meestal na 3 entingen (2 op kittenleeftijd, 1 met 'n jaar) hebben ze een life-long anti-status
daarnaast komt je katzel buiten? dan wordt hij waarschijnlijk regelmatig geboosterd door andere katzels

wat de meeste DA's zeggen:
niesziekte elk jaar enten, maarrrr; nies kan allerlei vormen aannemen, en dus hoeft een enting geen garantie te geven
kattenziekte 1 x in de 3 jaar

dis wat Tannetje zegt:

titeren:
Kattenziekte en twee soorten niesziekte: herpesvirus en calicivirus. Precies waar ze ook voor geënt worden.
Je eigen dierenarts kan ze bestellen bij NML health, voorheen Puur Natuur.
En als die niet wil dan kun je inderdaad bij mij terecht.

~~

Een enting geven op het moment dat de titer hoog is, is weggegooid geld. Het doet helemaal niets behalve dan de kans op bijwerkingen.
Bijwerkingen treden bij katten minder vaak op dan bij honden maar ze kunnen optreden. Mogelijk kunnen de nierproblemen die zo vaak optreden bij katten op oudere leeftijd ook met entingen te maken hebben.


perzoonlijk zou ik zelf alleen laten titeren op kattenziekte, en aan de hand van die uitslagen alleen al dan niet enten tegen kattenziekte

 benieuwd wie er hier titert??? waar ga je heen?
#2033235
Ik heb inderdaad bij de katten nog weinig gelezen over titeren.
Het liefst zou ik hier in Zeeland laten titeren, heb hiervoor ook net een topic geopend. http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,87932.0.html

Mijn kat komt buiten. Is verder echt nog nooit ziek geweest (dit klop ik direct af op mijn hardhouten tafel). En omdat ze nu al zo vaak geënt is denk ik dat ze meer dan genoeg heeft gehad voor een tijd. En onnodig om haar weer vol te stoppen met stoffen die ze niet nodig heeft.
#2033432
flin schreef: gut, jah,

'k zou n's wat rondbellen...

http://www.dapwalcheren.nl/praktijk/medewerkers

en

http://www.dierenkliniekvdwolf.nl/

zouden als 1-e bij me opkomen,  :)
Ja, die zouden ook als eerste bij me opkomen, maar ik begreep dat bij DAP Walcheren (mijn eigen dierenarts) het nogal duur was. Ik geloof dat het voor een hond zo´n €100,- kost.
Vragen kan natuurlijk altijd.

Maar ik vind wel dat ze daar niet snel van het reguliere afstappen. Dus ze zullen adviseren om toch te vaccineren, dat denk ik tenminste.
#2033866
Mijn katten zijn jarenlang braaf elk jaar ingeent. Ook tegen niesziekte. En strijk en zet kregen er elk jaar wel een paar een flinke niesziekte-aanval. Nadat ik gestopt ben met de entingen is er nog 1x eentje ziek geweest, dat was ons krakende wagentje Kruimel, die alles opdeed wat er maar rondwaarde maar evengoed bijna 21 geworden is.
#2033893
Mevroi Kruim schreef: Mijn katten zijn jarenlang braaf elk jaar ingeent. Ook tegen niesziekte. En strijk en zet kregen er elk jaar wel een paar een flinke niesziekte-aanval. Nadat ik gestopt ben met de entingen is er nog 1x eentje ziek geweest, dat was ons krakende wagentje Kruimel, die alles opdeed wat er maar rondwaarde maar evengoed bijna 21 geworden is.
Dus je wilt zeggen dat enten niet nodig is?!
#2033988
WillyP schreef: Ja, die zouden ook als eerste bij me opkomen, maar ik begreep dat bij DAP Walcheren (mijn eigen dierenarts) het nogal duur was. Ik geloof dat het voor een hond zo´n €100,- kost.
Vragen kan natuurlijk altijd.

Maar ik vind wel dat ze daar niet snel van het reguliere afstappen. Dus ze zullen adviseren om toch te vaccineren, dat denk ik tenminste.
probleem is dat de fabrikant van de entingen enkel een aantal maanden-jaren een garantie af geeft. Voor een DA moeilijk te verkopen aan mensen die zich totaal niet verdiepen in de nadelen. "We kunnen ook een titer maken, maar ik kan u dan niet garanderen dat u dier niet ziek wordt, fabrikant vd entingen doet dat idd wel. Ow en een titer is duurder"
Hoe vaak ik het hoor:"mijn dieren zijn nooit ziek geworden van een enting, dus zie geen reden om niet meer te enten, dan is de kans alleen maar groter dat ze ziek worden" Dat zijn natuurlijk wel de brokvoerders ;)

Flip heeft op 9 en 12 weken nies & kattenziekte gehad. Met 1jr heb ik Tannetje gevraagd of het nog nodig was, zij zei van niet. Jonge gezonde kat, komt veel buiten, heeft zijn weerstand wel.
Bij de enting voor kattenziekte zit ook altijd niesziekte, dus enkel kattenziekte enten kan niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door