Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2032278
Hallo allemaal! Ik ben helemaal nieuw hier en heb vreselijk veel vragen, ik hoop dat er iemand is die antwoord kan geven op mijn vragen..
We hebben sinds 2 weken een amerikaanse stafford, ik ben gaan google welke soort brok ik hem t beste kon geven.. uiteraard viel over iedere brok wel iets negatiefs te vertellen.. Toen vond ik BARF, daar waren zo goed als geen negatieve reacties over.. Dus twijfel ik of ik haar BARF wil gaan voeren.
Eigenlijk mijn grootste struikelblok is dat ik alles minimaal in kilo's moet bestellen, ik heb zelf al een berekening gemaakt en kom uit op:

157,5 gr. vleesbot
35 gr. pens
35 gr. orgaanvlees
87,5 gr spiervlees
35 gr. groentemix
Dit is gebaseerd op haar lichaamsgewicht: 5 kg, en dan heb ik 7% van haar lichaamsgewicht genomen.

Hoe doen jullie dat? want ik kan wel een kilo laten ontdooien, maar dat kan ik (als ik het goed begrepen heb) maar 2 dagen in de koelkast bewaren, dus dan zou ik bijna 700 gram weg moeten gooien. Ik had wel al overwogen om het bevroren te zagen, maar ik ben bang dat b.v. bot dan heel erg gaat splinteren?


Verder kan ik nix vinden over beloningen, is het b.v. toegestaan om dr gewoon hondensnoepjes te blijven voeren?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn grootste struikelblok (wellicht is de oplossing heel simpel) zodat ik de keuze kan maken om haar Wel of toch Geen BARF te gaan voeren.. Want ik wil uiteraard zo snel mogelijk dr mee beginnen nu ze nog zo jong is.

BVD! Groetjes, Lonneke
#2032296
hoi en welkom hier!

hartstikke goed dat je bent uitgekomen bij barf!

je zou, om je zelf en de hond te laten wennen kunnen beginnen met het voeren van kvv (kant&klaar vers vlees), van een merk dat als calcium bron gemalen bot heeft.

het porties maken van al die kilo's kun je doen door de kilo (deels) te laten ontdooien, bijvoorbeeld in de koelkast of in een emmer met water. van dat half ontdooide vlees ga je vervolgens porties in pakjes/zakjes stoppen. die stop je dan weer terug in de vriezer. ik heb voor mijn hond (weegt 6 kilo, krijgt tussen de 150 en 200 gram per dag) bijvoorbeeld bakjes in de vriezer met voor 2 dagen spiervlees en orgaan er in. ik haal dus om de dag zo'n bakje er uit, laat het ontdoooien en voer dat in 2 dagen op. eens in de 2 weken ongeveer laat ik dus verschillende soorten spiervlees en orgaan deels ontdooien, maak porties en alles gaat de vriezer weer in.

met het vlees bot doe je dat hetzelfde, de grote verpakking zo ver laten ontdooien dat je de losse stukken van elkaar kunt trekken en per portie weer in kunt vriezen. grotere dingen als karkassen maak je makkelijk klein met een snoeischaar.

je hoeft niet iedere dag compleet te voeren, als het uiteindelijk per week ongeveer maar klopt. met een pup of kleine hond krijg je allemaal van die mini porties, dus het is soms handig om bijvoorbeeld de ene dag vleesbot met spiervlees te geven, en de andere dag vleesbot met orgaan.


als je met je pup wilt gaan barfen vraagt dat wel enige voorbereiding, zoals het in huis halen van een grote vriezer, en bestellingen plaatsen. (kijk even in het verzamelhoekje, misschien loopt er net een bestelling bij jou in de buurt!) misschien is het daarom een goed idee om eerst met kvv te beginnen. kijk even bij jou in de buurt rond wat er verkrijgbaar is bij je dierenwinkels en supermarkten, dan kan je daar alvast mee beginnen. misschien kan je ook bij een slager of poelier wat kippennekken bijvoorbeeld krijgen?

veel plezier met je pup, en succes met je inlezen hier!
#2032308
Oke het is dus toegestaan om het deels te laten ontdooien en daarna weer in te vriezen, omdat dat met vlees voor eigen comsumptie echt niet zou mogen?

En niet elke dag compleet voeren, bedoel je dus, dat ik niet Perse elke dag dat lijstje hoef af te werken maar ook b.v. een dag het orgaanvlees door spiervlees mag vervangen en andersom? Dat is idd wel handig om te weten!

Een extra diepvries had ik al, dus dat komt beregoed uit. Ik had me ook al wat georiënteerd, en wilde zelf op caroba.nl bestellen. Verder had ik bij de kippenpolier gemalen kippengehak gevonden, (met botjes en al) Dat zou dan al een goede start zijn dacht ik zelf?

Ik zal zometeen eens na de dierenwinkel gaan om me te orienteren op het kvv.

Bedankt voor jullie reacties.

x
#2032339
ja dat laten ontdooien en weer invriezen is geen probleem, natuurlijk wel op de hygiene letten. ik laat zelf het vlees zo ver ontdooien dat er net aan mee te werken is, het is dan wel erg koud.

als je met je percentage's de hoeveelheden per week uit rekent, en dat in een week tijd op voert, dan moet het goed gaan. let wel dat sommige honden wat dun kunnen gaan poepen van orgaan, dus het is een kwestie van uitproberen wat het handigst werkt voor jou en de hond zijn vertering. het beste geef je wel iedere dag vleesbot. de groente mix geef je het beste ook verdeeld over de week, naast de voedingsstoffen is groente namelijk ook een bron van (ruwe)vezels die de hond zijn vertering helpen, geef je dit allemaal in 1 keer dan heeft de  hond er wat dat betreft niet zoveel aan.

het gemalen kip gehakt kan inderdaad iets zijn om mee te beginnen en de hond te laten wennen aan de smaak van rauw vlees. let er wel op dat dit niet compleet is, je mist immers orgaan.

wellicht kun je, wanneer je een week of 2 week menuutje hebt gemaakt, dat even hier posten. dan kunnen de ervaren barfers hier je vertellen of het klopt en waar je op moet letten.
#2032343
Strak plan inderdaad, ik ga strakjes meteen even passen  en meten in mijn menu :P
Ik had nog een vraagje.. Vis is dat ook iets voor in t begin of is dat echt voor ervaren BARFERS?
En stel dat ik dat al in mijn menu mag opnemen, waar valt het dan onder?
#2032359
Idd gewoon wat ontdooien bewerken en weer invriezen.
Bij menselijk producten word dit trouwens ook wel gedaan hoor, zo vind ik in de supermarkt ook wel vaker half bevroren vlees.
Wat hier dan alsnog de vriezer ingaat.
Nu kunnen mensen wat minder goed tegen rauw vlees en die bacteriën dan honden.
Gezonde honden kunnen best vlees eten wat 2 dagen buiten de koeling gelegen heeft zonder daar ook maar iets last van te hebben.
Dus een beetje ontdooien en weer invriezen kan geen kwaad.

Vette vis is juist ook heel goed voor jonge opgroeiende honden.
Ik zou je aanraden dit dan ook in je menu te verwerken.
Zalmkop en zalmlijf is wel voor de iets ervaren barfers, ook niet superhard ofzo maar voordat je dit geeft is het wel prettig als ze al een paar weken op vers staan.
Kleine hele visjes kun je al wel gelijk geven, denk dan aan sardientjes, makreel, sport, ansjovisjes enz.
De graten in deze visjes zijn zeer zacht.
Deze vallen onder compleet en kun je 2 á 3x per week er 1 per dag geven (wel een beetje afhankelijk van de grote van het visje natuurlijk).
Zalmkop en zalmlijf vallen onder vleesbot omdat er wat meer kraakbeen in zit.
Door Martine-Tom
#2032384
Ik lees al heel veel antwoorden, ik zal er nog 1 geven.
Ja je mag gewoon normale snoepjes blijven voeren, je mag eigenlijk bijna alles zoveel verboden zijn er niet ;)
De meesten voeren echter gedroogde vleessnoepjes, zelf kan je die maken met een droogoventje en je kan ze vaak ook kopen bij leveranciers van het vlees.

Ik voer ook nog gewoon granensnoepjes tijdens het lopen, puur uit gemakzucht ;) Thuis krijgt hij alleen gedroogd spul.

Ik heb een hondje die 2 ons per dag eet (nog niet eens zelfs) mijn bestelling gooi ik gelijk in de vriezer en zodra ik een verpakking aanspreek laat ik die (deels) ontdooien en dan maak ik er porties van die ik weer invries.
Met Tom ben ik met KVV begonnen en nu staat hij een aantal maanden op barf. Ik weet al niet beter meer, nu lijkt het nog heel veel en heel lastig maar als je er eenmaal aan begint zal je al snel merken dat het meevalt.

In mijn schuur staat nu een grote vrieskist en daar ben ik nu wel heel blij mee, dat is wel een aanrader, zorg voor vriesruimte.
Een goed hakmes, een tuinschaar en een goede keukenschaar zijn ook erg handig :biggrin2:
#2032407
Welkom hier! Leuk een amstaff pupje. Mag natuurlijk niet zonder foto voorbij gaan ;)

Wat mijn voorgangers al zeggen. Gewoon (deels) laten ontdooien en weer invriezen. Het mag ook helemaal ontdooid zijn, is ook geen punt. Als ik vlees maal dan heb ik het helemaal ontdooit en gaat het weer de vriezer in.

Waar woon je? (regio) vaak kun je in de verzamelplaats leuk meebestellen ;) ik vind cordoba.nl ERG duur!
#2032427
T lijkt me inderdaad een heel gedoe, want ik werk zelf full time.. dus ik moet sowieso mijn vrije zondag gaan spenderen aan pakketjes make voor in te vriezen.. ik neem aan dat je diverse soorten vlees in hetzelfde doosje terug mag invrieze????

is wel grappig dat je dat zegt want mij leek caroba bijzonder goedkoop:p
Ik kom zelf uit Limburg, Nienk zei ook al iets over verzamelhoekje.. ik heb n beetje gesnuffeld maar ik vind het niet, dus miss een goed  moment om te vragen waar ik die vind?:P

Ik had een foto dr bij gezet als avatar maar om de een of andere reden wil die m niet pakken... hoe krijgen jullie die fotos onderaan je post??
Door Martine-Tom
#2032431
Dotti schreef: T lijkt me inderdaad een heel gedoe, want ik werk zelf full time.. dus ik moet sowieso mijn vrije zondag gaan spenderen aan pakketjes make voor in te vriezen.. ik neem aan dat je diverse soorten vlees in hetzelfde doosje terug mag invrieze????
Ja hoor dat mag, je kan gewoon complete dagmaaltijden invriezen. Ikzelf doe dat overgens niet. Ik heb alles per ons ingevroren en duik 1 keer in de 3 dagen (ofzo) de vriezer in en doe een grabbel. Laat dan alles in de koelkast ontdooien en stel dan per dag samen.
Echt ik snap het, het lijkt veel werk, alsof je idd de hele zondag kwijt bent maar dat is niet zo hoor.
Twee maanden geleden is hier een levering gekomen van zo'n 70 kilo, daarvan heb ik 5 kilo laten ontdooien om voor die week in porties te verwerken, 5 kilo portioneren koste me denk ik een half uur. De rest heb ik gewoon zo in de vriezer gemikt, als nu mijn geitenvlees op is wat al in porties ligt dan zoek ik een nieuwe zak en die portioneer ik dan weer.
Ik ben er echt niet zoveel tijd aan kwijt hoor, ja meer als aan brokken in een bak mikken dat wel maar als je eenmaal op vers staat wil je echt niet meer terug.
#2032434
de verzamelhoek staat op het forum, onder het kopje 'kant-en-klaar versvlees Hond' en dan het derde subforum.

het pakketjes maken kost in het begin wat tijd ja, maar als je eenmaal een maniertje gevonden hebt waarvoor het voor jou het handigste is gaat het al snel vlugger.

aangezien jij een pup hebt en het dus snel zal wisselen wat hij nodig heeft, heb ik hier wel eens de tip gehoord om voor bijvoorbeeld het spiervlees basispakjes te maken van wat hij nu nodig heeft, en dan ook een aantal zakjes van bijvoorbeeld 50 gram. als hij dan omhoog gaat in hoeveel hij nodig heeft, kan je gewoon zo'n zakje extra erbij geven.

hoe je het terug invriest maakt allemaal niet zoveel uit, net wat voor jou handig is en als de percentage's aan het eind van 1 (of 2 of 3, net wie je het vraagt) week maar kloppen en er voldoende afwisseling in zit. (minimaal 4 of 5 diersoorten)

succes!!
#2032448
Ah, als je uit limburg komt zit je goed ;D Daar kom ik ook vandaan. En nog een HELE HOOP andere barfers. Hier is een heel groot aanbod van vlees. STUKKE goedkoper dan cordoba ;)

Ik weet niet waar je in limburg woont, maar je bent hier altijd welkom om in mn vriezer(s) te komen kijken en mocht je iets nodig hebben kun je het alvast van mij overnemen. Dan heb je al een leuk begin.

Even een kort overzicht tegen de prijzen waar wij normaal voor inkopen tegen de prijzen van de webshop.

Caroba --> elders (prijzen per kilo)

Eendennekken 2.09 --> 1.17 (komt van VSE, regelmatig komt er een bestelling naar limburg)
Eendkarkas 2.99 per stuk (wat zal dat wegen, ik gok een pond? dus een 6 euro de kilo) --> 0.71 de kilo (wederom van VSE)

Kippennek: 1.19 --> 0.60 (diverse leveranciers)
kipkarkas: 2,50 --> 60 cent (of 50 cent, ik vergeet het wel eens ;) )

kalkoennekken: 1.49 PER STUK --> Ik heb geen flauw idee wat ze hier kosten, ik koop ze nooit. Zeg een 1.60 PER KILO (kalkoennekken verschillen erg in gewicht, maar zijn nooit zwaarder dan een kilo ;) )

Runderpens: 5.09 per 3 kilo--> 6 euro voor 12 kilo.

Lamspens: 5.97 per 3 kilo --> 1 euro de kilo (kan nog goedkoper, voor volgens mij 50 ct per pens (800-900 gram)

Dus je snapt me wel denk ik ;)
Daarnaast hebben ze veel gemalen spul van kiezenbrink. Gemalen = geen idee van de kwaliteit ;)

Het portioneren valt idd reuze mee. Nu in de puppentijd is het idd wellicht wat lastiger maar het hoeft echt niet veel werk te zijn. :)
#2032452
welkom op BP. Het is eigenlijk al allemaal gezegd. In het begin is het portioneren nog iets waar je tegenop ziet maar na een korte tijd zalt dat best mee. Je krijgt er handigheid in. Ik verpak hier ook alles voor 2 dagen, ik portioneer alles direct als het binnenkomt.

Een keer per week spring ik in de vriezer en en leg dan alles voor de hele komende week in de mandjes bovenin de vriezer. Zo hoef ik de rest van de week niet lang te zoeken en heb alles al klaar liggen.
#2032472
tips genoeg,
over je koekjes: je kan zelf gaan drogen of je kan gedroogde snacks bij bijv. zooplus of brozu bestellen. pensstaafjes, kippennekken, longen etc kan je in kleine stukjes maken voor beloning. ook geef ik zelf weleens orijens brokjes als trainingssnoepjes.
zoals iedereen al zegt: je wordt er snel handig in en dan gaat alles als vanzelf. vraag mij niet wat mijn honden eten want ik weeg het niet eens meer. worden ze dunner dan geef ik van alles wat meer en vice versa. een jaar geleden was ik net zoals jij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door