Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#2026643
Binnen een klein maandje ist zover...
Dan komt er hier een klein geweld bij.
Nu, wat betreft vleesbot zit ik met een klein vraagje.
Je moet starten met zacht bot, akkoord, MAAR wat vinden jullie nu precies zacht bot?

Ik bedoel maar, een kat kan ook geen hard hard bot verwerken, maar als ik hier naar Jane de kat kijk dan eet die vlot Kipkarkas - kippennek eendennek - konijnkarkas - haaskarkas - haasbouten....

Waarmee starten jullie bij een nieuwe pup?
Door Limpy
#2026662
Mijn Pekke at als kattenpupsel met nog geen 8 weken ook al kippennekjes in zn geheel (nix geplet), denk dat je met een rottie-pup dus best wel met wat grotere kip- en andere dingen kunt beginnen.
Anders eerst eens beginnen met een kwarteltje en daarna wat groter/harder?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2026671
Mijn puppen (in het nest nog) aten op die leeftijd met groot gemak kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas. Eenden- en parelhoenvleugels sloeg ik nog plat. Kwartel ging ook heel goed. Zalmkop ook (in 2 helften geknipt).
Kippennekken vond ik minder geslaagd. Die slikten ze gewoon door zonder kauwen. Gaf weliswaar geen problemen, maar gevoelsmatig vond ik het onprettig.

Haas zou ik zelf nog wat mee wachten, die is weer wat harder.

Maar...dan waren mijn puppen ook op barf afgespeend natuurlijk.

Veel plezier met je nieuw geweld!  ;D

Oh, ps: beauceronpups  ;)
Door orinake
#2026672
Madelief. schreef: Mijn puppen (in het nest nog) aten op die leeftijd met groot gemak kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas. Eenden- en parelhoenvleugels sloeg ik nog plat. Kwartel ging ook heel goed. Zalmkop ook (in 2 helften geknipt).
Kippennekken vond ik minder geslaagd. Die slikten ze gewoon door zonder kauwen. Gaf weliswaar geen problemen, maar gevoelsmatig vond ik het onprettig.

Haas zou ik zelf nog wat mee wachten, die is weer wat harder.

Maar...dan waren mijn puppen ook op barf afgespeend natuurlijk.

Veel plezier met je nieuw geweld!  ;D

Oh, ps: beauceronpups  ;)
Mja deze pups worden op brok groot gebracht *kots*
Al krijgen ze tussendoor wel vlees en pens ;)
Botwerk zal ze nog nooit gehad hebben.
Nu met Jelcka die kreeg bvb eendenruggen die ik in 2 knipte met de gevogelteschaar en dat was geen probleem. Die vreet men kan trouwens ook zonder problemen en als ik niet oplet men vingers erbij.

Maar het is toch altijd interessant eens te horen wat anderen die eerste weken geven ;)
#2027046
Onze Gizmo is begonnen met kippenekken en eendenekken die plat werden geslagen, daarna over naar kippekarkas.  Wij zijn héééél lang blijven platslaan omdat de vertering niet zo soepel verliep, daarna in stukken gaan knippen en nu knaagt hij alles mooi.  In zijn stoelgang zitten soms toch nog wat stukjes bot dus we gaan nog niet harder. 

Ik denk dat het gewoon belangrijk is om zacht te beginnen en dan afhankelijk van haar vertering te kijken of je harder kan gaan.  Of haar gebit het aan kan...daar twijfel ik niet aan als ik naar Gizmo zijn muiltje keek - kijk maar die vertering moet goed zitten.
#2027240
Ik ben met mijn pupsel begonnen met kipkarkassen niet platgeslagen of wat dan ook.
Gewoon gelijk hele kipkarkassen en nooit een probleem gehad.
Na 4 weken kipkarkas ging ook haaskarkas er perfect in.
Door orinake
#2027980
Ik heb zowiso in de vriezer tegen haar komst:

Kipkarkas
Kippennek
Kippenrug (al is dat voor wat later dan)
Eendennek
Konijnkarkas (borststukjes)
Parelhoenkarkas
Hele eendagskuikens
Hele kwartels

Zo zullen we wel kunnen starten denk ik ;)
Verder zit er haaskarkas, haasbout en schapen en geiten ribben in de vriezer maar das voor de groten....


Nu vandaag (aangezien het al zondag is momenteel) komt er een dame van bijna 2 bij. Ze heeft wel al wat vleesbot gehad, konijnkarkas enzo gaat vlot. zou ik haar schapenribben (jong schaap, geen lam meer) kunnen voeren of denken jullie dat ik toch beter nog bij de zachtere soorten blijf?
Door Lizzy
#2027988
Een pup die op brok is afgespeend zou ik zelf wat extra probiotica geven. En als vleesbot platgemepte kippennekken en platgemepte eendennekken. Dat is het makkelijkst (vind ik) om aan vleesbot te wennen. Daarna kun je alle andere onderdelen/karkassen van kleine dieren gaan geven, hoewel ik zelf met de poten uit zou kijken. Ik geef zelf geen lams/kalfs/geitenbotten meer aan een pup tot ze 1 jaar zijn.
Door orinake
#2028181
Lizzy schreef: Een pup die op brok is afgespeend zou ik zelf wat extra probiotica geven. En als vleesbot platgemepte kippennekken en platgemepte eendennekken. Dat is het makkelijkst (vind ik) om aan vleesbot te wennen. Daarna kun je alle andere onderdelen/karkassen van kleine dieren gaan geven, hoewel ik zelf met de poten uit zou kijken. Ik geef zelf geen lams/kalfs/geitenbotten meer aan een pup tot ze 1 jaar zijn.
Wat botwerk betreft zal er geen schaap/geit/kalf bij zijn hoor. Ik geef enkel schapen en geiten ribben aan de groten.
Nu naast brok zal ze wel al vlees en pens gehad hebben tegen dat ze hier komt. Enkel vleesbot en orgaan zal ik even voor moeten kijken, dat zal ze nog niet gehad hebben.
Door Linsey
#2031700
Dino kreeg vanaf dag 1 (7,5 weken oud)  kwartel, kippennek, duif, patrijs, eendennek, parelhoenkarkas en konijnenribbetjes. Niets platgeslaan, ging er allemaal mooi in en ook mooi terug uit ;) Ik had ook muizen, ratjes, hamsters en eendagskuikens voor hem gekocht, maar dat werd geen succes spijtig genoeg, gelukkig heb ik wel ene kat die alles eet wat je hem voorschoteld  :D
Door spickenstef
#2031895
wat je zoal opnoemt voor de kat kan je gerust geven hoor  ik heb voor Quin een dag z'n kippennekken geknipt to hij een kippenrug van spickel pikte en die rustig begon op de knabbelen vanaf dag 2  niks meer geknipt wel effe problemen gehad toen hij wisselde van tanden , k'heb toen 2 weken z'n eten moeten malen gelukkig was na die 2 weken er niets meer aan de hand .
Door orinake
#2032072
spickenstef schreef: wat je zoal opnoemt voor de kat kan je gerust geven hoor  ik heb voor Quin een dag z'n kippennekken geknipt to hij een kippenrug van spickel pikte en die rustig begon op de knabbelen vanaf dag 2  niks meer geknipt wel effe problemen gehad toen hij wisselde van tanden , k'heb toen 2 weken z'n eten moeten malen gelukkig was na die 2 weken er niets meer aan de hand .
De periode das ze wisselt ga ik proberen overbruggen met de mixen van SW in combinatie orgaan en dan ben ik ook weer compleet.
Nu kan zijn dat ik die periode ook wat kvv ga voorzien, dan is het alleen nog een kwestie van te kiezen de welke ;)
Door Lizzy
#2032153
Ik heb hier voor beide pups nooit 1 keer vleesbot hoeven malen tijdens het wisselen. Ik zou juist zeggen (als de hond een normaal gebit heeft): niet doen!! Ze wisselen 10 keer beter als ze moeten werken voor hun eten, qua kaken, tanden en tandvlees! Hooguit wat helpen door het plat te meppen, verder niks.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door