Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#2031378
Ben momenteel het menu van Jara wat aan het bijstellen. Dit houdt voornamelijk in dat ze meer krijgt qua gewicht per dag.
Ik geef haar een karkas per dag extra en wat meer spiervlees.
Nu krijgt ze van bepaalde karkassen wat dunnere ontlasting (altijd al zo geweest). Bijvoorbeeld 2 fazantkarkassen van samen 500-600gram

Kan ik op de dagen dat ze deze karkassen krijgt wat extra eierschaalpoeder door haar eten mengen om het wat vaster te krijgen, of heeft dit niet zoveel effect??
Of is er dan de kans dat ze een teveel aan calcium krijg na verloop van tijd...of wordt dit omdat het een natuurlijke calciumbron is wel uitgescheidden wat ze niet nodig is.

Ze krijgt nu reeds 3 eieren in de week met daarvan de schaal al tot poeder gemalen.
Door nienk
#2031386
zou je niet beter de karkassen waar ze dun van gaat poepen, samen kunnen geven met iets waar ze wel normaal van poept. dus ipv 2 fazantkarkassen, 1 fazantkarkas en 1 kip? of het meer spiervlees achterwege laten?
Door jara
#2031390
Heb ik al geprobeerd wordt wel iets beter, dus bijvoorbeeld fazantkarkas met een kaal haaskarkas..... moet alleen dan alles per stuk gaan verpakken, das wat lastiger, ook qua ruimte(maar wat moet dat moet  ;))....ben even op zoek naar een makkelijker toepasbare methode dus vandaar deze gedachtengang.
Door nienk
#2031397
aha, als je karkas ontdooit is kan je het toch wel een dag of 2 goed houden in de koelkast? heb hier een beetje hetzelfde, voor Reus zou het denk ik beter zijn als hij niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde krijgt (wat nu qua verpakking het handigst is). dus de volgende keer met porties maken stop ik 2 verschillende dingen bij elkaar, ipv 2 stuks van hetzelfde. maarja, moet eerst even de voorraad op...
Door Martine-Tom
#2031399
Of voor meer dagen uit de vriezer halen, ik zou dan 1 dagportie fazant en 1 dagportie haas uit de vriezer pakken en dan 2 dagen achterelkaar hetzelfde voeren :)
Maar mss doe je het al zo, in dat geval he ik niks gezegd :biggrin2:
Door Esther Q
#2031433
Goeie vraag jara, ik weet het niet. Wij voeren momenteel alleen eierschaalpoeder als calciumbron en dat gaat goed. Betere ontlasting dan voorheen met gemalen vleesbot (we hebben hier heel weinig keus, dus niet te vergelijken met vleesbot in NL). Maar ik vraag me dus ook af hoe dat zit met teveel/te weinig. We zien wel duidelijk de poeder terug in de ontlasting, dus er wordt zeker uitgescheiden. En de ontlasting is dus verder goed, dus misschien wordt precies dat deel uitgescheiden wat ze niet nodig hebben. Maar we zien niet bij alle honden duidelijk die poeder terug, dus misschien verteert de een het toch beter dan de ander, zelfs al is het poeder. Maar met bot zagen we dat ook al, bij de een wel helemaal goed verteerd en bij de ander niet. Ik zou als ik jou was gewoon eens een theelepeltje uitproberen, en zien wat dat voor effect heeft. Als het probleem nou meteen is opgelost daarmee, dan kun je dat 1 keer per week best wel doen, denk ik. Lost het het niet op dan zou ik gevoelsmatig niet meer poeder gaan bijgeven, maar andere vleesbotten uitproberen.
Door jara
#2031479
vanaalst schreef: het is niet zo dat ze te weinig calcium krijgt, ze gaat denkelijk meer aan de slappe poep door het vlees...
zou dan kiezen voor andere karkassen...
daar heb ik al wat mee geexperimenteerd, dat is het niet.....maar ben meer op zoek naar een antwoord over mijn eierschaalpoedervraag dan het meedenken over andere karkassen etc...
Door Martine-Tom
#2031487
Dan probeer je het toch gewoon...
Vraag me wel af, de karkassen waar ze dun van poept verdraagd ze van die dieren wel spiervlees, mss kan ze gewoon niet tegen fazant...
Door jara
#2031488
vanaalst schreef: neem me vooral niet kwalijk..
Doe ik ook niet....ben alleen net zo direct als jij dat bent van tijd tot tijd  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2031602
Wat is ongeveer het kaalbotpercentage wat je nu voert?  Onder normale omstandigheden geef je 1 theelepel poeder op 500 gram vlees. Zou het botpercentage globaal aan de lage kant zijn, dan zou 1 of 2 x per week extra poeder erbij niet schokkend zijn. Of het ook het appelmoesprobleem oplost is denk ik een kwestie van uitproberen. Overtallig calcium wordt dan wel uitgescheiden, Het bindt zich echter ook aan allerlei mineralen, dus structureel een overdaad voeren is alsnog niet gewenst.

Indien je al meer dan voldoende bot voert dan zou ik er niets extra's bijgeven. Een beetje dunne ontlasting waarvan je weet waar het van komt zie ik niet als een ramp. Wanneer ze hier een pensdagje hebben gehad is de ontlasting ook wat dunner de volgende dag. De dag daarop weer een mooie drol.
Door jara
#2031678
Angelique schreef: Wat is ongeveer het kaalbotpercentage wat je nu voert?  Onder normale omstandigheden geef je 1 theelepel poeder op 500 gram vlees
Ik geef zo'n 45-50 % vleesbot, dus aan kaalbot is dat ongeveer 25%
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door