Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2030419
Hallo allemaal,

Wij, mijn man en ik, hebben een Bullmastiff van 8 maanden oud. We zijn al vanaf dag 1 op zoek naar het geschikte voer voor hem en dit is dan ook niet erg gemakkelijk. We hadden nog nooit eerder over kvv of barfen gehoord en ik heb me de afgelopen week flink wat in zitten lezen op deze site.

Het probleem met onze Sam is dat hij erg gevoelige darmen heeft. Hij krijgt diarree van bijna elke brok. Bij sommige brokken had ie geen diarree, maar kon ie juist heel moeilijk zijn ontlasting kwijt. Na echt bijna alle brokken geprobeerd te hebben voeren we nu al een tijdje (een maand of 3) Prince. Hij doet het hier goed mee en zijn ontlastig is over het algemeen goed (af en toe gaat het nog wel moeilijk, maar dan praat ik over eens per twee weken ofzo). Het probleem is nu alleen dat ik denk dat hij er op een andere manier niet goed tegen kan. Hij heeft ongeveer 2,5 maand geleden een heel erge oorontsteking gehad. Kan gebeuren natuurlijk en het is allemaal erg goed behandeld. Terwijl hij al lang van de oorontsteking af was, bleef hij toch maar schudden met zijn oren, likken aan zijn poten, krabben in zijn oren, etc..

In eerste instantie dacht ik aan oormijt. Dat bleek het niet te zijn. Hij had ook geen oorontsteking meer, maar van de DA moet ik nu 1 keer per week standaard druppels in zijn oren doen. Die druppels in zijn oren doen is een hel. Hij weegt bijna 50 kilo en als dat zich met volle kracht gaat verzetten, dan heb ik er een heel gevecht aan om uiteindelijk die druppels in zijn oren te krijgen. Het is echt zielig om de hond zo te zien en hij zevert ook nog eens heel zijn kussen vol als hij zijn poot aflikt. Soms zo erg dat ik zijn kussen bijna kan uitwringen.

Ik denk dat het aan de brok ligt. Wellicht een allergie? De DA stelde een allergietest voor. Prima allemaal, maar erg duur. Nu heb ik even wat op deze site (en andere sites) gelezen en ben veel dezelfde gevallen als de mijne tegen gekomen die het goed doen zodra ze barfen. Ik weet alleen niet of de darmen van mijn hondje dat wel aan kunnen.

Ik zou graag jullie mening willen over wat ik zou moeten doen, want in principe doet hij het verder goed met zijn Prince-brokken (geperste).

Ik heb ook nog een vraagje over de hoeveelheid die de hond binnen zou moeten krijgen als ik eventueel ga barfen. Hij weegt +/- 50 kg en is 8 maanden uit. Ik las hier op de site dat voor puppy's geldt: 5% - 10% van hun lichaamsgewicht per dag en dat je daarna moet gaan afbouwen. Op hoeveel procent hoort een pup van 8 maanden ongeveer te zitten?

Groetjes,
Een bezorgd baasje
#2030429
Hoi
Over het algemeen wordt vers vlees zeer goed verdragen door honden, het is voor het lichaam makkelijker te "verwerken" dan brokken voeding. Met andere woorden, de vertering verloopt natuurlijker, dus makkelijker. Je zou kunnen beginnen met een goede Kant en klare versvoeding......is gemalen, dus kan je hond aan de smaak en textuur van rauw vlees wennen, probeer wel een KVV te geven waar een natuurlijke calciumbron in zit. Merken kan ik je niet adviseren aangezien ik zelf nooit KVV heb gegeven. Wij zijn zelf gelijk gaan samenstellen toen wij onze pup kregen. Het gewicht wat je voert is afhankelijk van je hond. Je schrijft dat hij al 50 kilo is, wat is ongeveer het "eindgewicht" van jouw hond, zo weet je of hij nog veel moet groeien. Over het algemeen begint het afbouwen in gewicht al eerder. Ik zou beginnen met 3 tot 4% van het lichaamsgewicht, dat is bij 50 kilo 1500 tot 2000 gram. Ik heb zelf honden van 30 kilo en zij eten tussen de 750 en 900 gr per dag. Je kan het zelf best goed inschatten, wordt je hond te dik, dan wat minderen, zet hij niet genoeg aan dat wat erbij doen. Ik zelf vind mijn honden het mooist op gewicht als ik de laatste twee ribben net kan zien, en ik kan ze allemaal goed voelen.
Ik zou zeggen, lees veel, vraag alles wat je wilt weten, antwoord krijg je hier altijd wel.

Succes ermee
Gr José

Edit: nog even een toevoeging, onze tweede hond is hier op een leeftijd van 8,5 jaar gekomen en ook op vers voeding overgegaan. Ze had een verschrikkelijk vies en bruin gebit, de vacht was net een varkensharen borstel, oren smerig, en ze rook.....pffftttt.......zeer onaangenaam om het netjes te zeggen. En nu, zachte vacht, glimt als een spiegel, ruikt gewoon naar hond en zelfs haar tanden zien er veel schoner uit......dus ja, wat je erin stopt, maakt wel degelijk uit!
Laatst gewijzigd door JoseW op wo 08 jun 2011, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2030437
Dankjewel. Ik vind de KVV op de een of andere manier te duur. Misschien dat ik niet naar de goede gekeken heb, maar ik heb een berekening van 3,5% van zijn gewicht gemaakt voor barf en ook voor KVV. Met KVV kwam ik vele malen duurder uit dan bij barf. Ik had gewoon een standaard menutje overgenomen van iemand hier op de site, maar de getallen aangepast voor Sam. Dat bleek echt veel goedkoper, zelfs goedkoper als de brokken die we hem nu geven.
#2030441
Pixie had toen ik haar als puppy kreeg ook regelmatig diarree. Verschillende soorten voer geprobeerd, ging paar dagen goed en dan weer dunne smurrie. Ik ben toen eerst begonnen met KVV en na een maand of 2 ben ik overgestapt op zelf samenstellen. Vanaf het begin was haar ontlasting stukken beter. Heel af en toe nog eens dunnere ontlasting maar 99% van de tijd gewoon zoals het hoort. Kwa percentage denk ik dat je rond de 3-4% zal zitten op dit moment, kan misschien zelfs iets lager zijn. Maar dat merk je vanzelf wel, wordt ie wat magerder dan wat meer en wordt ie wat boller dan wat minder
#2030448
[quote="sammetje2010"]
Dankjewel. Ik vind de KVV op de een of andere manier te duur. Misschien dat ik niet naar de goede gekeken heb, maar ik heb een berekening van 3,5% van zijn gewicht gemaakt voor barf en ook voor KVV. Met KVV kwam ik vele malen duurder uit dan bij barf. Ik had gewoon een standaard menutje overgenomen van iemand hier op de site, maar de getallen aangepast voor Sam. Dat bleek echt veel goedkoper, zelfs goedkoper als de brokken die we hem nu geven.
[/quote]

Dat klopt, KVV is veel duurder dan zelf samenstellen, maar om bijvoorbeeld twee weken te geven, om Sam te laten wennen kan heel praktisch zijn. Mijn ervaring met het ouwetje van 8,5 jaar was dat ze geen probleem had met overstappen op BARF. Ze smulde er gelijk van, destijds ook nog het botwerk. Als jij goed kijkt naar wat zachtere botten om te wennen voor je pup (kippennekken, konijnkarkas, parelhoen enz), kan je dat prima opbouwen.

Gr. Jose
#2030487
Je kan een op de site van Lotgering kijken die heeft een natuurlijke KVV zonder toevoegingen dus alles puur natuur. Je betaalt daar ong. 1,30 de kilo dus dat valt wel mee, hij heeft meerdere smaken maar die zijn dan even duurder. Succes met je hond.
#2030745
hoi en welkom hier!

wat vervelend dat je hond (aaaah een mastiff ZO mooi!) het niet helemaal optimaal doet.

vers vlees gaan voeren zal hem zeker weten goed doen! ook mijn Reus (nouja...) heeft veel diaree toestanden gehad, totdat ik volledig stopte met brok voeren.

top dat je van plan bent te gaan barfen (althans, dat begrijp ik uit je verhaaltje), maar het is om het te laten wennen aan vers vlees wel een goed idee om hem inderdaad eerst een paar weken kvv te geven. kies een merk met natuurlijke calciumbron (=gemalen bot) en waar absoluut geen graan in zit. als je even rondspeurt wat er bij jou in de buurt verkrijgbaar is, kan je op de sites van die merken vinden wat de samenstelling ervan is.

graan is namelijk jeuk-ellende veroorzaker nummer 1 bij honden. het is dus ook een goed idee om je hond helemaal niets meer met graan er in te geven naast zijn voeding. dat wil zeggen, alle 'normale' hondenkoekjes, beloningen en snackjes niet meer geven. als je hem wel iets tussendoor wilt geven, kies dan voor gedroogde snacks als pensstaafjes, gedroogde long etc. de betere dierenspeciaalzaak heeft daar tegenwoordig een goed assortiment in. hoe minder bewerkt en minder toevoegingen, des te beter.

kvv is inderdaad duurder dan barf, en met zo'n grote hond tikt dat natuurlijk al snel aan. Maar omdat de hond een gevoelige buik heeft zou het kunnen dat het wat langer duurt voordat hij bot goed verteerd. vandaar dat het zo belangrijk is dat je een kvv geeft waar gemalen bot in zit, dan kan zijn buik daar aan wennen.

kijk eens in het verzameltopic, wellicht loopt er net een bestelling bij een van de groothandels van iemand bij jou in de buurt. misschien kan je dan wat goedkopere mixen en kvv's scoren.

succes!
#2031139
Ik heb het vandaag met meerdere mensen overlegd.
Eerst met mijn vriend. Toen die thuis kwam van zijn werk hebben we het er even over gehad, ik heb hem wat informatie laten lezen en een korte uitleg gegeven. Zoals het er nu naar uitziet zijn we er beiden over uit dat we willen beginnen met Smuldier kvv. Daarna kunnen we nog altijd overstappen op barf, of misschien zelfs geleidelijk aan opbouwen (is dat mogelijk?)

Daarna hebben we de fokker gebeld, waar we Sam gehaald hebben en waar we erg goed contact mee hebben. Hij zei vorige keer al dat hij dacht dat het van het voer kwam en we dachten dus dat hij wel wat tips zou hebben. Hij vond het een erg slim idee om over te stappen op vers, maar hij vindt dat we moeten wachten tot Sam minimaal 1 jaar is, omdat hij anders last kan krijgen van groeipijnen en verhoogde kans op HD en ED. Geen idee of dit ook zo is. Op internet kon ik er niet veel over vinden, dus mijn vraag aan jullie: Kan ik inderdaad beter wachten?

Ik had ook even mijn dierenarts, die ik eigenlijk niet erg leuk (ben op zoek naar een nieuwe), gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Die wist absoluut zeker dat honden van voer geen last van hun oor kunnen krijgen en vond dat we maar een zalfje moesten komen halen *zucht*.

We zijn er beiden over uit dat het zo in ieder geval niet langer kan. Onze fokker raadde ons aan om naar de dierenspeciaalzaak hier in het dorp te gaan. Die vrouw weet erg veel van honden en is altijd erg betrokken. Ze denkt erg goed mee en onze fokker vond dat we aan haar moesten vragen wat voor brok we hem het beste kunnen geven totdat hij een jaar oud is.

Ik vind het alleen zo zielig om hem weer op andere brokken te zetten en dan is het nog maar afwachten of zijn maag het überhaupt wel wil. Ik ben dus nog heel erg aan het twijfelen. Eén ding is zeker, Sam gaat sowieso over op vers. Of dat nou nu is of over een paar maanden, dat weet ik nog niet, maar hij krijgt over een tijdje helemaal geen brokken meer.
#2031141
sammetje2010 schreef: Ik heb het vandaag met meerdere mensen overlegd.
Eerst met mijn vriend. Toen die thuis kwam van zijn werk hebben we het er even over gehad, ik heb hem wat informatie laten lezen en een korte uitleg gegeven. Zoals het er nu naar uitziet zijn we er beiden over uit dat we willen beginnen met Smuldier kvv. Daarna kunnen we nog altijd overstappen op barf, of misschien zelfs geleidelijk aan opbouwen (is dat mogelijk?)

Daarna hebben we de fokker gebeld, waar we Sam gehaald hebben en waar we erg goed contact mee hebben. Hij zei vorige keer al dat hij dacht dat het van het voer kwam en we dachten dus dat hij wel wat tips zou hebben. Hij vond het een erg slim idee om over te stappen op vers, maar hij vindt dat we moeten wachten tot Sam minimaal 1 jaar is, omdat hij anders last kan krijgen van groeipijnen en verhoogde kans op HD en ED. Geen idee of dit ook zo is. Op internet kon ik er niet veel over vinden, dus mijn vraag aan jullie: Kan ik inderdaad beter wachten?

Ik had ook even mijn dierenarts, die ik eigenlijk niet erg leuk (ben op zoek naar een nieuwe), gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Die wist absoluut zeker dat honden van voer geen last van hun oor kunnen krijgen en vond dat we maar een zalfje moesten komen halen *zucht*.

We zijn er beiden over uit dat het zo in ieder geval niet langer kan. Onze fokker raadde ons aan om naar de dierenspeciaalzaak hier in het dorp te gaan. Die vrouw weet erg veel van honden en is altijd erg betrokken. Ze denkt erg goed mee en onze fokker vond dat we aan haar moesten vragen wat voor brok we hem het beste kunnen geven totdat hij een jaar oud is.

Ik vind het alleen zo zielig om hem weer op andere brokken te zetten en dan is het nog maar afwachten of zijn maag het überhaupt wel wil. Ik ben dus nog heel erg aan het twijfelen. Eén ding is zeker, Sam gaat sowieso over op vers. Of dat nou nu is of over een paar maanden, dat weet ik nog niet, maar hij krijgt over een tijdje helemaal geen brokken meer.

Als je smuldier gaat geven zorg er dan wel voor dat je de glutenvrije versie geeft anders schiet je er nog niet veel mee op.

Ik zou wel eens willen horen hoe deze fokker zijn stelling onderbouwd, naar mijn mening is het dikke onzin wat hij zegt over groeipijnen bij kvv ;)
Wel ben ik van mening dat je beter een kvv met gemalen bot kunt geven (natuurlijke calciumbron) ipv van de smuldier (onnatuurlijke calciumbron volgens mij) ivm groeipijnen.
En de verhoogde kans op hd en ed, daar kan ik alleen maar om lachen, dat hebben ze bij brok dus niet? :D

Zoek inderdaad maar een andere da, hier loopt het levende bewijs dat oorklachten en voeding wel degelijk gerelateerd kunnen zijn.
Hier kun je op het internet ook veel over vinden.

Lekker vers gaan geven aan jouw Sam, voor mijn Sam is het leven een stuk aangenamer geworden op vers :)
En dikke kans dat het met zijn darmen ook best goed komt na de overschakeling op vers.
#2031203
Sammetje,
de informatie die de fokker geeft klopt niet. Klinkt bot en cru, maar is wel zo. Natuurlijk calcium (zoals gemalen bot) wordt door het lichaam makkelijker opgenomen, maar......ook het teveel opgenomen calcium wordt weer afgevoerd. met andere woorden, als jouw hond teveel natuurlijk calcium binnenkrijgt, betekent dat niet dat hij harder gaat groeien, maar hij poept/plast dat teveel weer uit. Dit in tegenstelling tot niet natuurlijk calcium, dit wordt niet uitgeplast of gepoept. En de hond groeit onevenredig snel in de hoogte (het slungel/puber/strijkplank figuur, of hoe je het noemen wilt). Honden op vers groeien over het algemeen minder hard, maar wel evenwichtiger. Ook groeien ze langer door. Als ik kijk naar mijn hond, iedereen vond haar altijd zo "klein", maar uiteindelijk is zij een prachtige 58 cm schofthoogte geworden, zonder pijnen, en mooi gelijkmatig opgegroeid. Ze is nu bijna 3 jaar en nog bezig met uitzwaren (breder worden).
Combineren van Smuldier, met beginnende Barf producten is prima mogelijk. Je kan ook beginnen met lappen pens die je eerst in hapklare stukken knipt, snapt je hond dat, dan kan je lappen gaan voeren die zo groot zijn dat hij ze niet in een keer naar binnen kan slokken. Zo ook met bijvoorbeeld kippennekken, zal voor jouw hond wel erg klein zijn, maar als je ze een klap geeft met de hamer (nekjes in een stevige plastic zak doen, en er even op meppen zodat er al wat kapot is gekraakt) kan Sam wel alvast wennen aan de smak en textuur van Barf. Ik raad je wel aan om pas met ribben enz. te beginnen als je hond rustig eet en goed kauwt.
Gr. Jose
#2031304
Complete maaltijd op pens basis

Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van verse runderpens, vlees, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.

de Smuldier pens kompleet valt af dus, zou ik zeggen.
#2033657
JoseW schreef: Sammetje,
de informatie die de fokker geeft klopt niet. Klinkt bot en cru, maar is wel zo. Natuurlijk calcium (zoals gemalen bot) wordt door het lichaam makkelijker opgenomen, maar......ook het teveel opgenomen calcium wordt weer afgevoerd. met andere woorden, als jouw hond teveel natuurlijk calcium binnenkrijgt, betekent dat niet dat hij harder gaat groeien, maar hij poept/plast dat teveel weer uit. Dit in tegenstelling tot niet natuurlijk calcium, dit wordt niet uitgeplast of gepoept. En de hond groeit onevenredig snel in de hoogte (het slungel/puber/strijkplank figuur, of hoe je het noemen wilt). Honden op vers groeien over het algemeen minder hard, maar wel evenwichtiger. Ook groeien ze langer door. Als ik kijk naar mijn hond, iedereen vond haar altijd zo "klein", maar uiteindelijk is zij een prachtige 58 cm schofthoogte geworden, zonder pijnen, en mooi gelijkmatig opgegroeid. Ze is nu bijna 3 jaar en nog bezig met uitzwaren (breder worden).
Combineren van Smuldier, met beginnende Barf producten is prima mogelijk. Je kan ook beginnen met lappen pens die je eerst in hapklare stukken knipt, snapt je hond dat, dan kan je lappen gaan voeren die zo groot zijn dat hij ze niet in een keer naar binnen kan slokken. Zo ook met bijvoorbeeld kippennekken, zal voor jouw hond wel erg klein zijn, maar als je ze een klap geeft met de hamer (nekjes in een stevige plastic zak doen, en er even op meppen zodat er al wat kapot is gekraakt) kan Sam wel alvast wennen aan de smak en textuur van Barf. Ik raad je wel aan om pas met ribben enz. te beginnen als je hond rustig eet en goed kauwt.
Gr. Jose
Hier ben ik het nou eens helemaal 100% mee eens. Wat je fokker zegt, klopt gewoon niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door