Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2029436
Misschien dat iemand van jullie onderstaand bekend voorkomt?
Het is me nu al een paar opgevallen dit weekend en vandaag nu weer. Tijdens de wandeling lijkt het soms net alsof Raiko (ja, hoe moet ik het zeggen), het lijkt eigenlijk net alsof ie struikelt over zijn eigen poten. Het is maar één actie en dan loopt ie ook weer gewoon normaal. Hij mankt dus niet ofzo. Dit is vandaag nu zo'n drie tot vier keer gebeurd. Herkent iemand dit? En wat zou het kunnen zijn?
Is het soms overbelasting?
Laatst gewijzigd door Senna99 op vr 10 jun 2011, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2029452
Raiko wordt volgende week dinsdag twee jaar. Het is nog een jonge hond dus.
Hij doet het trouwens (dat struikelen) met zijn achterpoten. Manken is het dus niet. Maar het is me vanmorgen een keer opgevallen en dan net vanavond twee keer dat ie het deed.
Laatst gewijzigd door Senna99 op ma 06 jun 2011, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2029503
Ja, das wel een goed idee dat ik een dagboekje bij houdt van de hoeveelheid beweging die hij heeft (wandelen, fietsen enz) en kijken of en wanneer hij dit dan laat zien. Misschien dat ik ergens een verband kan vinden.
Hij is vorig  augustus geröntgend (HD en ED). Alles was toen OK.
Door Lizzy
#2029688
Ik heb geen idee. Ik zou met zo'n klacht zelf even naar een osteopaat gaan, voor een check up. Kijken of alles in de rug ook nog lekker zit.
Door koffie
#2029777
Hoi,
Mogelijk is de proprioceptie vertraagd of verstoord. Je kunt dit testen door in de 'sta' stand zijn teentje om te krullen. Hij moet ze direct weer goed zetten. Is dit vertraagd of herstelt hij niet meteen dan kan hij niet goed waarnemen hoe zijn lichaam staat. In dit geval zou ik de DA raadplegen of zelfs liever een osteopaat. Je kan hem helpen bepaalde spieren te versterken met oefeningen voor zijn rug- bil- en buikspieren.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2029947
Bij mijn Paapie begon dat ook zo en die bleek na een mri van zijn rug een hernia te hebben. Hoeft bij jouw hond niet zo te zijn natuurlijk maar die tip van zijn reflexen testen dmv zijn tenen gebogen op de grond zetten en kijken of die gelijk weer hersteld is een goede indicatie om te zien of er geen blokkade in de zenuwen van zijn rug zit. Een hond denkt nl niet na over wat zijn achterpoten doen. Die lopen mee. Zijn voorpoten verzet hij wel actief. Vandaar dat je soms dat struikelen ziet als de zenuwen geen goede impulsen door krijgen.
Door mysmoothcollies
#2029958
In de gaten houden en anders als het zich blijft voordoen, naar de dierenarts. Kan ook erfelijk zijn namelijk (degeneratieve............................) Komt bij Duitse Herders en collies voor in bepaalde lijnen en er wordt (nog) niet altijd op getest (DNA test). Wil je niet onnodig ongerust maken, maar hou het in de gaten. Zie ook: www.kat-hond.nl
Door Mevroi Kruim
#2029995
mysmoothcollies schreef: In de gaten houden en anders als het zich blijft voordoen, naar de dierenarts. Kan ook erfelijk zijn namelijk (degeneratieve............................) Komt bij Duitse Herders en collies voor in bepaalde lijnen en er wordt (nog) niet altijd op getest (DNA test). Wil je niet onnodig ongerust maken, maar hou het in de gaten. Zie ook: http://www.kat-hond.nl
degeneratieve myelopathie bedoel je denk ik, zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie
Door hannabelgje
#2030141
Zoë deed dat ook en die had haar rug bezeerd. Ik zou er toch naar laten kijken. Ik had toen ook twijfels of ik wel naar de Da zou gaan, maar was blij dat ik het toch gedaan had. Merk je nog andere dingen? Niet willen springen ofzo? Achteraf bedacht ik me dat Zoë ook niet meer op de bank ging liggen omdat ze pijn had bij het springen.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2030155
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!!
Ik had gisteren ook zitten googlen op het struikelen over de achterpoten bij honden en kwam toen idd ook op de Degeneratieve Myelopathie. Maar verder laat hij geen enkel symptoom zien wat daar genoemd wordt (gelukkig). Vandaag heeft ie het ook niet echt gedaan. Alleen vanavond met het trainen als ie een bepaald aantal oefeningen heeft gedaan gooi ik als beloning af en toe een balletje weg. (Hij vindt dat he-le-maal te gek, maar ik doe het liever niet al te vaak). Toen vond ik toch weer dat ie zijn achterpoten raar neer zet. Ik weet het niet, ik kan er mijn vinger niet op leggen.
Verder heb ik niet idee dat ie ergens moeite mee heeft. Hij loopt zo als gezegd niet mank, in draf heeft ie ook een normale tred....maar toch.. :-\ het zit me niet lekker. Ik denk dat ik idd maar een afpraak bij een osteopaat maak.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2030156
koffie schreef: Hoi,
Mogelijk is de proprioceptie vertraagd of verstoord. Je kunt dit testen door in de 'sta' stand zijn teentje om te krullen. Hij moet ze direct weer goed zetten. Is dit vertraagd of herstelt hij niet meteen dan kan hij niet goed waarnemen hoe zijn lichaam staat. In dit geval zou ik de DA raadplegen of zelfs liever een osteopaat. Je kan hem helpen bepaalde spieren te versterken met oefeningen voor zijn rug- bil- en buikspieren.
Dank je wel voor de tip! Ik heb het even uit geprobeerd maar hij zette zijn voetje wel direct weer recht. Dus dat is dan in ieder geval wel een goed teken.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2030927
N.a.v. dit topic: Weet iemand toevallig een goede orthopeed in Noord Nederland? Het liefst in Drenthe, Groningen of het Zuid Oosten van Friesland. Of zou ik ook met hem naar een fysiotherapeut kunnen gaan? Hier vlak bij zit namelijk wel ééntje. Wat is het verschil tussen een fysiotherapeut en orthopeed? Is het zo dat een orthopeed  meer kijkt naar het gehele lichaam en of het in balans is en een fysiotherapeut alleen naar het bewegingsappparaat?
Laatst gewijzigd door Senna99 op vr 10 jun 2011, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2030960
Senna99 schreef: N.a.v. dit topic: Weet iemand toevallig een goede orthopeed in Noord Nederland? Het liefst in Drenthe, Groningen of het Zuid Oosten van Friesland. Of zou ik ook met hem naar een fysiotherapeut kunnen gaan? Hier vlak bij zit namelijk wel ééntje. Wat is het verschil tussen een fysiotherapeut en orthopeed? Is het zo dat een orthopeed  meer kijkt naar het gehele lichaam en of het in balans is en een fysiotherapeut alleen naar het bewegingsappparaat?
Fysio is meer met de spieren bezig , orthopeed kijkt naar botten/ pezen/ wevelkolom.
in deze lijkt mij het handiger om naar een orthopeed te gaan. Die kan (via rongen)een diagnose stellen en als dat zinvol is dan naar een fysio.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door