Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2024717
Hoi iedereen, dit vraagje hoort eigenlijk niet bij medisch maar weet ook niet waar
ik hem anders moet plaatsen.

Mijn 2 jarige ex-kater Axl kan soms erg vervelend doen naar mijn 1 jarige ex poes Izzy.
Het begint met gewoon spelen, elkaar achterna rennen, dan wordt Axl ineens erg wild,
probeert Izzy dan met zijn lichaam op de grond te houden en bijt in haar nekvel, lijkt wel
op paren zeg maar. Izzy vind dit niet leuk, blaast enzo maar geeft geen meppen.
Is dit normaal dominantie gedrag of gaat dit iets te ver ?
Door Limpy
#2024732
Ik heb altijd begrepen dat katten geen absolute dominantie hebben zoals bij honden in een roedel.

Mijn 2 jeweetwel oosterse katers doen dit bestijgen ook over en weer bij mekaar, ook niet bepaald zachtzinnig.
Ik bemoei me er niet mee, als er 1 te hardhandig is is de ander mondig genoeg om van zich af te bijten...of te gaan gillen. Ik heb ook niet het idee dat ze dit doen om de baas te worden omdat ze het allebei doen.
Door Linda en Kiri
#2024749
gebeurt hier ook... Soms heb ik het idee dat het Guybrush zijn frustratie is die hij botviert op zijn zus.. Gebeurt nl wel vaak nadat we of Guybrush of Malle iets verbieden.
Door *Yvje*
#2024819
Ok ... ja, ik weet niet echt waarom hij het doet, volgens mij omdat hij gewoon graag echt op zijn katers
af en toe wil rollebollen, en Izzy is nogal een zacht poesje, die houdt daar niet van en gaat dan blazen.
Maar ze is ook niet altijd duidelijk genoeg naar hem, want ze kan hem ook juist enorm uitdagen,
misschien dat ie er gewoon helemaal niks van snapt, vrouwen ..  ;D

Maar het is dus vrij normaal voor katers begrijp ik dus ik hoef niet in te grijpen ...
Door Borke
#2027265
Wij hebben 5 gecastreerde katers gehad (huiskatten en Maine Coons) waarvan 3 voormalige Maine Coon dekkaters en geen van hen vertoonde dit gedrag.
Ik vind het niet normaal!
Door *Flip*
#2029931
zo ver ik weet hebben katten ook geen vaste rangorde waar ze in leven als honden, tijdsgebonden kan wel als er meerdere katten in 1 gebied/huis gehouden worden.

Ik heb het gedrag ook nog nooit gezien. Schoonfamilie hebben soort van kattenopvang en 23 katten verdeeld over 2 woningen. Ook daar komt zo iets echt niet voor. Ik vind het dan ook zeker niet normaal voor (gecastreerde) katers om zoiets te doen.

Het zal goed oversprong gedrag kunnen zijn, uitzoeken wat de oorzaak is is moeilijk. Als eerst zeker weten dat er niets medisch aan de hand is(gedragsverandering kan tgv tumor zijn) dan proberen het te voorkomen. Voordat/meteen als hij wilder gaat spelen met de plantenspuit erop/hard geluid maken oid.

Wanneer is dit begonnen? Heb je vlak ervoor iets verandert in huis/omgeving? Soms is een plant verplaatsen al voldoende, de kleinste veranderingen kunnen al stress geven en stress bij katten is vaak moeilijk zichtbaar.
Als het al lang bezig is, dan kan het gewoonte geworden zijn en daarmee moeilijker om eruit te krijgen.

Is het altijd de slot scene vh spelen? Wanneer wel/niet? Misschien zit er tijd/ruimte/gebeurtenis overeenkomst in zit.
Hoe is de situatie normaal tss de katten, slapen/wassen ze bv wel eens samen? Is Izzy altijd op haar gemak als Axl in de buurt is?

Of het wel of niet normaal is zijn de meningen over verdeeld, dat is geen probleem. Het feit dat Izzy hier onder lijdt vind ik wel een reden om er iets aan te gaan doen.
Door Kefraya
#2030104
Na lange tijd afwzigheid weer eens terug op Barfplaats en natuurlijk bij een gedragsvraagje  ;)

Er is inderdaad geen vaste rangorde tussen katten, al kunnen confrontaties tussen twee katten uiteindelijk wel steeds hetzelfde gaan verlopen als de een voortdurend het initiatief neemt en de ander wegkruipt. Dat kan een vicieuze cirkel worden. Ik zou ook ingrijpen als ik jou was, maar liever niet zo:
Pammie schreef: Voordat/meteen als hij wilder gaat spelen met de plantenspuit erop/hard geluid maken oid.
Van harde geluiden kan ook Izzy schrikken en dan wordt de associatie met Axl alleen maar vervelender. Als je denkt dat Axl weer naar Izzy toeloopt, kun je hem het beste tjjdig afleiden door een speeltje te laten vallen of een balletje weg te gooien in de tegenovergestelde richting, zonder er iets bij te zeggen! Hopelijk gaat hij zijn aandacht dan richten op het speeltje en niet op Izzy. Probeer ook veel met hem te spelen zodat hij zijn overtollige energie kwijt kan.

Edit: typefout
Laatst gewijzigd door Kefraya op di 07 jun 2011, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
#2030640
Axl doet het eigenlijk al vanaf de dag dat Izzy hier is gekomen. De fokster zegt dat het toch
een soort van dominantie is en zelf geloof ik dit ook. Zij vind niet dat het iets om je zorgen om te maken.
Ze kunnen verder super goed met elkaar, al vanaf de eerste week dat Izzy in huis kwam.
Ze spelen heel vaak samen, ook op een leuke lieve manier, ze slapen bij elkaar, Izzy geeft Axl uitgebreidde wasbeurten,
andersom meestal niet maar ook dit zou een teken van een iets dominantere kat zijn. Volgens mij kunnen katten in
groepen wel degelijk een soort rangorde hebben hoor. Niet zoals honden maar er is er wel vaak een die dominanter is.
Ik zal eens vragen wat de fokster en nu van zegt, er komt in september nog een kat bij, dan zou het we fijn zijn
als hij dit niet bij deze doet. Ik ga zowieso binnenkort het huis wat kat leuker maken, planken en slaapplekken aan de muur etc.
Misschien dat ik ook even Feliway ga proberen .. er is idd wel de afgelopen tijd wat meer stress in huis geweest,
eigenlijk buitens huis. Ze zijn wezen voegen en maakten met een boor nogal wat lawaai. Maar omdat Axl het al doet vanf het begin
denk ik niet dat het echt stress gerelateerd is hoor. Axl heeft ook een veel hoger energie niveau dan Izzy.
Izzy is was sneller gestressed dan Axl en is wat rustiger ..
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2033183
Ik heb hier ook een kater die de poesen in hun nek pakt.
Eén poes (siamees) wordt helemaal hysterisch en gaat vreselijk tekeer. Ik reageer daar vanzelf wel op. Wat poes dus wel goed uitkomt.
de kater pakt haar het meest.

De andere drie poesen reageren niet als de kater het doet, zij blijven juist dan doodstil liggen en de kater houdt dan vanzelf op.
Dus het ligt ook zeker aan het gedrag van de poes.
Ik heb overigens siamezen en sphynxen. de kater is een siamees.
Heb nog een kater, een sphynx, die doet het ook wel eens, maar krijgt van de siamese dames zo op z'n kop, dat ie het meestal wel laat. Hij is ook een mietje. Dus ook niet bij de poes die door de andere kater wel in paniek raakt. De sphynxpoesen vinden het niet leuk van hem, maar grommen alleen maar en doen hem niets. Daar doet hij het vaker bij.

Dus mijn conclusie is dat de reactie van de poesen wel bepalend is.
Door *Yvje*
#2033224
Ja, dat denk ik oo.k. Izzy kan namelijk ook erg uitdagend zijn ! Maar toont geen enkele onderwerping meer als
hij het doet. Maar ze is ook weer niet fel genoeg om hem een mep te verkopen wat waarschijnlijk wel zou werken
want zo stoer is Axl namelijk helemaal niet ! In het begin overigens, toen Izzy hier een paar weken was
deed hij het nog vaker, Izzy bleef toen wel gewoon netjes liggen wachten en dan was er niets aan de hand
en ging Axl er zo weer van af. Ik denk een soort van status vast stellen..
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2033309
Zoals je schrijft gaat het dus net als hier. reageert een poes helemaal niet, dan houdt de kater op.
Krijgt ie flinke meppen, dan stopt ie ook.
Mept ze niet, maar reageert er wel op, is ze steeds de klos.
Als je binnenkort een nieuw poesje krijgt zal het dus helemaal afhankelijk zijn v/d manier hoe deze reageert.
Volgens mij kun je het niet afleren en heeft het alleen maar met een soort macht te maken.
Mijn katers zijn ook heel lief hoor tegen de poesen.
Ik laat het meestal begaan, want poesen kunnen zich heel goed zelf redden.
Ja je kunt de katten afleiden als het gebeurt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door