Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#202983
Wie herkent dit? Gitte is volgens mij misselijk, ze kwijlt en likt constant haar bek af, of gaat haar poten of flanken likken (ik word er gewoon naar van, ze houd er maar niet mee op :'().
Ze heeft vanochtend om ongeveer 9 uur een beetje fruitmix, rundergehakt, pensschijf en een ei gehad.
Het begon pas om 13.30 u. wij waren aan het eten en zij lag rustig te slapen totdat mijn vriend het nieuwe pakje ham openmaakte, dat vond ze wel interessant geloof ik, al bleef ze wel netjes op haar plaats liggen.
Maar vanaf dat moment is ze haar bek gaan aflikken en gaan kwijlen om niet meer op te houden.
Ik heb haar net (14.45) al 100 gr. Hüttekäse en kruidenmix gegeven en 2 tabletjes Okugest.
Wat kan ik nog meer doen? Komt dit doordat ze een lege maag heeft? En ik ben nu ineens bang voor een maagdraaing, is dat terechte angst?

Dit heeft ze vrijdagavond trouwens ook al gehad (ik heb de wekker toen op 3 uur 's nachts gezet om te kijken of alles goed met haar ging), en dat is allemaal goed afgelopen nadat ik haar Hüttekäse met kruidenmix had gegeven.

O ja, ze likt ook aan haar mand en dekentje :-\.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 09 nov 2004, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#202984
Waarom bel je de dierenarts niet even om telefonisch advies te vragen?
Ik weet zo gauw ook niet wat het kan zijn, ik hoop dat iemand anders er iets meer over kan zeggen!
Door Lizzy
#202987
Is haar buik opgezet? Het klinkt mij namelijk alsof ze inderdaad erg heeft gehoopt op een plakje ham waarbij ze lucht naar binnen heeft geslikt. Daar worden honden vaak misselijk van en vaak gaan ze dan nog meer lucht naar binnen slikken. Dit is (vind ik) wel reden tot enige bezorgdheid ja. Wat je zou kunnen doen is heel zachtjes haar buik masseren. Voor haar gaan staan en met beide handen aan 1 kant de buik heel zachtjes masseren. Soms laten ze dan een boer of scheet en voelen ze zich daarna wat beter. Maar goed, houd haar inderdaad maar goed in de gaten en als ze gaat zwellen: direct naar de DA want dan heb je een echte bloat of zelfs maagtorsie.
Door bernerfan
#202990
ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt hoor, t komt mij verder niet bekend voor (misschien is t ook iets heel onschuldigs ;) ) , maar als je je erge zorgen maakt , gewoon de da bellen, beter 1x teveel, dan 1x te laat :-\
Sterkte :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#203006
Lizzy schreef: Is haar buik opgezet? Het klinkt mij namelijk alsof ze inderdaad erg heeft gehoopt op een plakje ham waarbij ze lucht naar binnen heeft geslikt. Daar worden honden vaak misselijk van en vaak gaan ze dan nog meer lucht naar binnen slikken. Dit is (vind ik) wel reden tot enige bezorgdheid ja. Wat je zou kunnen doen is heel zachtjes haar buik masseren. Voor haar gaan staan en met beide handen aan 1 kant de buik heel zachtjes masseren. Soms laten ze dan een boer of scheet en voelen ze zich daarna wat beter. Maar goed, houd haar inderdaad maar goed in de gaten en als ze gaat zwellen: direct naar de DA want dan heb je een echte bloat of zelfs maagtorsie.
Haar buik is niet opgezet en ik had net haar buik gemasseerd, ze is nu gelukkig rustig geworden en ligt weer te slapen :D, pffff wat kan een mens toch opgelucht zijn.
Vrijdag hoorde ik haar idd een dikke boer laten en toen was ze daarna ook redelijk snel weer rustig, maar ben ik dus voor de zekerheid maar 's nachts een extra keer uit bed gegaan om te controleren of ze in orde was.

Ik had intussen ook al contact gehad met de DA en die stelde vasten voor, maar dat lijkt me geen goed plan. Zolang Gitte geen braakneigingen vertoonde en niet ging opzwellen hoefde ik volgens haar niet bang te zijn voor een maagtorsie.

Met vriendlief afgesproken dat ze dus NOOIT meer iets krijgt onder het eten (deed hij toch af en toe stiekem >:() en we laten haar als we zelf gaan eten op een andere plek liggen (verder van de eettafel af) kijken of dat helpt. :-\

Maar bedankt voor jullie hulp :-*, want ik zat aardig in de rats :'(.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 09 nov 2004, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#203010
Nee, ik vind vasten ook geen goed idee. Overigens heb ik mezelf zojuist niet echt handig uitgedrukt. Wat ik denk dat er gebeurd is het volgende:

Hond ziet/ruikt lekker eten. Hoopt iets te krijgen. Gaat speekselen, maar maakt vooral maagzuur aan. Soms kan er teveel maagzuur aan worden gemaakt waardoor de hond misselijk wordt. Sommige honden gaan dan speekselen en lucht happen. En bij sommige honden gaat dit zo ver dat ze alsmaar misselijker worden (soms gaan ze gras eten of zelfs bladeren en takken) en maar lucht in blijven slikken en vervolgens opzwellen. Dan is het echt tijd om de DA te raadplegen maar in dat voorstadium helpt masseren en iets geven waardoor het maagzuur een beetje geneutraliseerd wordt.

Nou joh, ik ben heel blij dat ze weer kalm geworden is!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#203152
Lizzy schreef: Nee, ik vind vasten ook geen goed idee. Overigens heb ik mezelf zojuist niet echt handig uitgedrukt. Wat ik denk dat er gebeurd is het volgende:

Hond ziet/ruikt lekker eten. Hoopt iets te krijgen. Gaat speekselen, maar maakt vooral maagzuur aan. Soms kan er teveel maagzuur aan worden gemaakt waardoor de hond misselijk wordt. Sommige honden gaan dan speekselen en lucht happen. En bij sommige honden gaat dit zo ver dat ze alsmaar misselijker worden (soms gaan ze gras eten of zelfs bladeren en takken) en maar lucht in blijven slikken en vervolgens opzwellen. Dan is het echt tijd om de DA te raadplegen maar in dat voorstadium helpt masseren en iets geven waardoor het maagzuur een beetje geneutraliseerd wordt.

Nou joh, ik ben heel blij dat ze weer kalm geworden is!
Je verhaal was voor mij helemaal duidelijk hoor Lizzy, want dat had ik vrijdagavond ook al bedacht, ze kreeg toen door omstandigheden haar eten in een andere volgorde en op andere tijden. Normaal krijgt de CB die niet in haar kong past als eerste in haar bak, heeft ze haar bak leeg dan krijgt ze daarna de kong.

Vrijdag heeft ze echter om 19.00 haar kong gekregen en zijn wij weggegaan. Toen wij om 23.00 weer thuis waren heeft ze haar bak met CB gekregen, maar ik kon aan haar merken dat ze daarna haar kong verwachtte, die nu niet kwam. Een half uurtje daarna merkten wij dat ze erg misselijk was.
En toen had ik voor mezelf ook al die theorie die jij hierboven beschrijft bedacht. Met als eindresultaat een eventuele maagtorsie, dus ik kneep 'm echt. Gelukkig gaat het nu weer goed met Gitte :D.

Het enige gekke vind ik dat we haar weleens vaker op deze manier eten gaven en dat ze toen nergens last van had, en ze ligt bijna altijd pal naast de eettafel terwijl wij zitten te eten en dit was voor het eerst dat er zoiets gebeurde. Maar goed ik kijk het eventjes aan.

Bedankt voor jullie tips en raad, enne... vasten? Nee hoor, vanavond stonden kippenvleugels op het menu die wil ik haar toch echt niet onthouden ;D.
Laatst gewijzigd door Nitus op di 09 nov 2004, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#203204
De kippenvleugeltjes heeft ze een half uurtje geleden naar binnen gewerkt, en ze ligt nu lekker in haar mand uit te buiken ;D.
Maar dit was ook een grote maaltijd (zo'n 450 gram), dus ik ben in dit geval niet zo bang voor overtollig maagzuur.
Heb haar nog wel om 18.00 nog 2 Okugest tabletjes gegeven (voor de zekerheid).

Ik ga nu eens even uitpluizen waardoor dit allemaal heeft kunnen gebeuren, al zou er 1 verklaring kunnen zijn, ze heeft vrijdag bij een grote manege paardenpoep gegeten >:( (doet ze anders haast nooit en dat is géén grapje), ik heb haar bijna alles uit kunnen laten spugen en ik zei toen nog tegen mijn vriend dat ik het vooral bij een manege niet prettig vond als ze poep vrat vanwege de wormmiddellen die ze gebruiken. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn, maar ik ga nog even verder diep nadenken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#204121
Ik ben er misschien achter waarom Gitte af en toe misselijk word, ik dacht in eerste instantie dat het misschien kwam door de paardenpoep die ze had gegeten, maar vermoedelijk heeft het een andere oorzaak. Ik las namelijk het volgende op http://www.glucosamine.com :

neveneffecten van glucosamine en chondroïtine

Glucosamine en chondroïtine zijn stoffen die van nature in het lichaam voorkomen. Ernstige neveneffecten zijn dan ook nooit geconstateerd. De lichte neveneffecten die bij sommige mensen optreden, betreffen meestal overgevoeligheid van het maag-darmstelsel. In die gevallen gaat het doorgaans om misselijkheid en overtollig maagzuur. Minder vaak treden constipatie of juist diarree op.

Over het algemeen kunnen misselijkheid en overtollig maagzuur voorkomen worden door de supplementen in te nemen met een of twee glazen water of door er iets bij te eten.


De keren dat ze misselijk is geweest was ik vergeten om de capsules door haar eten te doen en heb ik die later alsnog zo gegeven, dat ga ik dus maar niet meer doen. Ik hoop dat dit idd de oorzaak is geweest en dat het dus door de capsules door haar eten te doen voortaan voorkomen kan worden.
Door Helen
#204133
Nitus schreef: Ik ben er misschien achter waarom Gitte af en toe misselijk word, ik dacht in eerste instantie dat het misschien kwam door de paardenpoep die ze had gegeten, maar vermoedelijk heeft het een andere oorzaak. Ik las namelijk het volgende op http://www.glucosamine.com :

neveneffecten van glucosamine en chondroïtine

Glucosamine en chondroïtine zijn stoffen die van nature in het lichaam voorkomen. Ernstige neveneffecten zijn dan ook nooit geconstateerd. De lichte neveneffecten die bij sommige mensen optreden, betreffen meestal overgevoeligheid van het maag-darmstelsel. In die gevallen gaat het doorgaans om misselijkheid en overtollig maagzuur. Minder vaak treden constipatie of juist diarree op.

Over het algemeen kunnen misselijkheid en overtollig maagzuur voorkomen worden door de supplementen in te nemen met een of twee glazen water of door er iets bij te eten.


De keren dat ze misselijk is geweest was ik vergeten om de capsules door haar eten te doen en heb ik die later alsnog zo gegeven, dat ga ik dus maar niet meer doen. Ik hoop dat dit idd de oorzaak is geweest en dat het dus door de capsules door haar eten te doen voortaan voorkomen kan worden.
Oh, goed zeg dat je je dit nog bedacht!! Maar geef jij het twee keer per dag of een keer. Dat zat ik me ook in een andere topic af te vragen, maar niemand reageerde :( 8) Maakt dat uit of je het een of twee keer per dag geeft? Ook mbt misselijkheid.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door