Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2028355
nou, ik heb zojuist mijn eerste hele pens geslacht. nu ruikt mijn huis naar de kinderboerderij (het is lamspens) en loopt Reus met zijn neus in de lucht te zoeken waar dat lekkere luchtje toch vandaan komt.

ik heb hem een paar stukjes gegeven om te proeven, fliebertjes van een paar centimeter en wat hardere stukjes. beide slikt hij zo hup door. hoe zorg ik nou dat hij lekker gaat lopen scheuren en zijn tanden gebruikt op een lap pens? ik heb porties gemaakt van zo'n 150 gram, Reus krijgt normaal zo'n 175/200 gram per dag te eten, met 10% orgaan en daar komt nu dus 10% pens bij. hij zou dus eens in de week ongeveer zo'n lapje mogen hebben. (hij mag best een beetje aankomen) die lapjes zien er uit alsof Reus er van gaat denken dat dat best in 1 keer door geslikt kan. mij lijkt dat geen succes.

iemand een goede tip? vast houden lijkt me lastig, het is zo glibberig! misschien vast zetten ergens aan? mijn vader bedacht dat het wel met een plastic tentharing in het gras kan, dat is een optie voor als ik bij mijn ouders ben, maar hier gaat dat niet.

ik ben benieuwd!
Door Barf
#2028360
Lamspens is heel erg zacht, daar kauwen ze hier ook nauwelijks op.
runderpens is veel steviger en daar moeten ze echt op kauwen ;)
Door nienk
#2028374
Barf schreef: Lamspens is heel erg zacht, daar kauwen ze hier ook nauwelijks op.
runderpens is veel steviger en daar moeten ze echt op kauwen ;)
dat weet ik, maar Reus staat op een eliminatie dieet en rund is (als een van de hoofdverdachten van Reus zijn klachten) voorlopig nog even een no-go!
Door Marchje
#2028431
Ja zo gaat het hier ook, alleen dan met lappen van 500 gr. Lamspens, geitenpens, runderpens, maakt niet uit, het is allemaal hap-slik-weg...
Door TMG1961
#2028451
Hier wordt er ook niet echt op gekauwd. Heb de indruk dat Pixie er meer op kauwt als ik het in stukjes snij dan wanneer ze het als 1 of 23 stukken krijgt. Ze krijgt per keer een 600-700 gram pens.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2028502
Wanneer je pens als het betere sleur-en trekwerk wilt geven moet je echt een lap geven die niet in 1 x naar binnen kan. Stukjes van 150 gram gaan 'm dan niet worden, een kilootje komt eerst denk ik. Hier sneed ik een runderpens in 2 of 3 stukken en daar konden ze dan echt mee aan het werk. Die stukken werden dan natuurlijk niet helemaal opgegeten, maar de resten kregen ze dan de volgende dag weer. (als ze niet begraven waren
Door plant
#2028509
De rottweiler neemt een heel stuk in de bek , kauwt een paar keer........en weg is het.
Ik vind het steeds een beetje eng. Bang voor stikgevaar.
Dus af en toe snijd ik het in stukjes.

Nee , het is zeker geen tandeborstel......
Door Martine-Tom
#2028511
Tom kauwt er wel braaf op, zelfs op kleine stukjes :)
Of het een goede tandenborstel is weet ik niet, het is wel lekker taai...
Ik droog het ook en daarvan denk ik wel dat het goed is voor zijn tandjes.

Tom eet stukjes van 100 tot 150 gram, en is er toch wel een tijdje zoet mee.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2028512
ik begin er niet meer aan om een lap te geven nadat er eentje bekant in is gestikt.. en dat was een lap van een goeie andere halve kg...
dus die krijgen het in hapklare stukjes..
Door Cindy de Wolf
#2028596
Hier gaat pens ook hap slik weg. Ik snijdt het meestal in 3 stukken en dat is dan ca 350g. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het vastzetten op een boom ofzo nog wel sleur werk wil opleveren. Heb het nooit zelf geprobeerd hier is het gewoon hap/slik/weg.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2028624
Bandit kauwt er wel netjes op. Hij krijgt een lap van ongeveer 500 gr per keer. Hij heeft nu 1 keer runderpens en 1 keer lamspens op.
Door nienk
#2028633
hmm ok, ik heb het nu in relatief kleine porties gemaakt omdat ik eerst wil zien hoe zijn buik er op reageert voordat ik hem een echt groot stuk geef. zal er eens even over nadenken hoe ik het nu ga geven, heb natuurlijk geen zin in een (half) stikkende hond.
Door Marchje
#2028716
hannabelgje schreef: Frank kon wel altijd echt goed scheuren en trekken aan een lap pens, de dames willen hapklare stukken of geen pens.
Volgens mij is dat een 'dames-ding' haha. Rifka heeft ook het liefst alles hapklaar, maar dat doe ik niet. Omdat ze het Mukkus ook niet gunt eet ze het toch maar of, zij het met frisse tegenzin, de muts.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door