Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Maike
#202834
Hallo, ik ben nieuw hier (zie voorstellen)

Ik heb voor mijn kruising rottie/duitse herder reu(echte) van 52kg (en niet te dik!!!) het volgende menu bedacht voor volgende week (hij krijgt nu 1000 gram rodi compleet schijven):

ma: ochtend: 300gram rodi
middag: 300gram kippennek/75gram kippenlever
75gram groentemix en wat yoghurt en rijst
Door Maike
#202835
Oeps foutje ga hier maar even verder:

ma avond: 300gram rodi

De rest van de week ook zo maar dan ipv kippennek ook een keer sardientjes en lamsrib en ipv kippenlever ook kippenhart en runderhart en lamshart

Lijkt dat ergens op?

Is nog maar een beginnetje....
Door Lizzy
#202836
Hoi Maike,

Wil je hem alleen op maandag die kippennekken, lever, groente, yoghurt, rijst geven of wil je dat op alle dagen in die week geven?
Door Maike
#202839
Nee in de rest van de week ipv kippenek b.v. sardientjes en dan met kippenhart als orgaanvlees

Daarna bv woensdag lamsribben met runderhart

Maar dan wel dezelfde hoeveelheid, de grammen blijven dan het zelfde.

Krijgt hij dan genoeg binnen?
Door Lizzy
#202843
Persoonlijk vind ik dat je je hond geen orgaanvlees zou moeten geven in de zelf samengestelde maaltijden. Want, Rodi bevat al meer als genoeg orgaanvlees. En als je uitgaat van bijv. Ian Billinghurst of Mogens Eliasen, dan kom je hooguit (wanneer je zelf samenstelt) aan 10% a 15% orgaanvlees op het totaal. Met alleen Rodi kom je al ruim aan dit percentage.

Ik zou dus zelf gaan voor rauwe vleesbotten (beginnen met kippennek en langzaam opbouwen) en vlees (spiervlees en niet orgaanvlees) en groentes en vis.

Als je dan uit gaat van 40% tot 60% rauwe vleesbotten en 20% groentes, dan heb je nog ongeveer 40% tot 60% aan te vullen met vlees (rundvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, etc.), vis, eieren, zuivel. Zelf zou ik ook de rijst weglaten.
Door Maike
#202844
ma ochtend: 300gr rodi
ma middag: 300gr kippennek/75gr kippelever/75gr. groentemix en wat yoghurt en rijst
ma avond: 300gr rodi

di ochtend: 300gr rodi
di middag : 300gr sardientjes/75gr kippenhart/75gr groentemix en een eitje
di avond 300gr rodi

woe ochtend: 300gr rodi
woe middag 400gr lamsrib/75gr lamshart/75gr groente en wat yoghurt

do ochtend 300gr rodi
do middag 500gr vuile pens en een eitje etc....
Door Maike
#202850
ik heb riblappen gekocht, die mogen dan wel en kipfilet, rundergehakt en de rijst gaf ik eigenlijk voor zijn diarree maar dat is dus beter van niet?
Vanochtend was zijn ontlasting weer goed dus ik hoop er het beste van!!!
Door Lizzy
#202856
[quote="Maike"]
ma ochtend: 300gr rodi
ma middag: 300gr kippennek/75gr kippelever/75gr. groentemix en wat yoghurt en rijst
ma avond: 300gr rodi

di ochtend: 300gr rodi
di middag : 300gr sardientjes/75gr kippenhart/75gr groentemix en een eitje
di avond 300gr rodi

woe ochtend: 300gr rodi
woe middag 400gr lamsrib/75gr lamshart/75gr groente en wat yoghurt

do ochtend 300gr rodi
do middag 500gr vuile pens en een eitje etc....
[/quote]

Mag ik vragen waarom je hem drie keer per dag eten geeft?

Wil je hem ongeveer 450 gram per dag geven aan zelf samengestelde voeding?

OK, als je dan dit rekensommetje maakt:

450 maal 7 dagen = 3150 gram voer per week totaal, zelf samengesteld.

Als je daar 60% (of 40% of 50%) rauwe vleesbotten van wil geven, dan kom je op: 1% van 3150 = 31,50 en 60% x 31,50 = 1890 gram rauwe vleesbotten die je per week moet geven. Wil je iedere dag botten geven, dan deel je dat door 7, kom je op 270 gram vleesbotten per dag.

Als je 20% rauwe/gepureerde groentes wilt geven, dan doe je 20 x 31,50, kom je op 630 gram gepureerde/rauwe groentes per week. Wil je iedere dag groentes geven, deel je dit door 7 en kom je uit op 90 gram groentes per dag.

Snap je wat ik bedoel? Dan kun je hiermee zelf uitrekenen of je hond genoeg binnen krijgt.

Maar goed, aangezien hij al Rodi krijgt, krijgt hij al behoorlijk vaak complete maaltijden. En dus hoef je deze berekeningen allemaal niet zo strikt te volgen. Je kunt bijv. ook gewoon eens een maaltijd geven met alleen een lapje pens en bijv. een rauw ei. Je kunt ook wel eens 1 maaltijd per week geven met een paar rauwe sardientjes en verder niks.

Nogmaals, ik zou geen orgaanvlees geven in de zelf samengestelde maaltijden. Dus geen lever en geen hart. Uitzondering is pens.
Door Maike
#202858
Mag ik vragen wat voor vlees stoppend is, voor als hij weer ineens diarree heeft want dan kan ik dat geven ipv rijst of en beschuitje -> wat hij niet te eten vind! Als ik naar mijn werk ben en hij heeft weer last van diarree dan poept/spuit hij namelijk op de trap en alle wanden zijn nu al 4x opnieuw geschilderd in 1 maand tijd!!! Nu is hij bij mijn moeder als ik werk want ik vind het zo zielig voor hem, dus ik hoop echt dat vers vlees voor hem de oplossing is. Is rodi dan geschikt voor hem want orgaanvlees is licht laxerend toch? Misschien andere kvv zoeken, weinig te krijgen in de buurt..
Door Truus
#202860
Ik zou even geen orgaanvlees en Sardientjes geven. Dit werkt laxerend. Omdat je zegt dat hij spuitpoep heeft.

Sardientjes....zijn die rauw of uit blik? De olie werkt ook laxerens n.l.
Heb je al eens een rauw bot geprobeerd?
Door Lupa
#202863
je kan wat ribbeb halen en die geven(mits die gewend is aan botten)
Door Maike
#202864
Bobby krijgt 3x eten omdat hij het dan makkelijker kan verteren (op brokken dan) ik weet niet of dit met vers vlees ook geldt of dat ik hem nu 2x kan geven. Hij kreeg altijd 700 gram royal canin waarvan 's ochtends 200gram en ik vond 500gram droge brok een beetje veel in 1x 's avonds. Hij had dan ook altijd rare poep en volgens mij pijn in zijn buik, wilde na het eten ook alleen maar slapen tot +/- 2 uur daarna, dat is gek he?

Maar nu hij rodi krijgt is hij veel energieker en een boswandeling gaat nu ook veel beter. Is het beter hem 2x te geven?

Hoop vragen maar ik wil zo graag dat mijn hondje gelukkig is want een gelukkige bob is een gelukkige ik!
Door Lupa
#202867
ik zou na 2x per dag voeren over gaan anders is zijn maag de hele dag bezig met werken en als hij gewend is savonds nog eten te krijgen zou je bv wat jogurt kunnen geven
Laatst gewijzigd door Lupa op di 09 nov 2004, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#202869
Hoe lang geef je hem nu vers/rauw voer? Volgens mij nog niet zo lang he? Ik denk dat je even rustig aan moet doen en pas op de plaats moet maken, voordat je allerlei nieuwe voedingsmiddelen gaat introduceren. Als ik jou was, dan zou ik hem voorlopig even alleen maar Rodi lam&rijst compleet geven. Geef hem ook extra wat probiotica capsules. Je kunt dan (bijv. na 1 week) andere Rodi smaken gaan geven. En als dat dan allemaal goed gaat en hij heeft geen diarree meer, dan zou je heel langzaam andere voedingsmiddelen kunnen gaan introduceren.

Zolang je Rodi geeft: geef geen orgaanvlees. Als hij erg snel aan de diarree gaat, geef voorlopig ook even geen rauwe sardien of vis uit blik. Dat werkt allemaal laxerend.
Door Lizzy
#202872
OK, onze berichten hebben elkaar gekruisd.

Ik zou hem 2 maal per dag Rodi compleet gaan geven. En wat ik hierboven heb geschreven blijft ook van kracht. Niet teveel dingen te gelijk. Eerst van de brokken af en 100% op de Rodi. Dan pas andere dingen gaan toevoegen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door