Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Wendiej
#2028241
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop van jullie veel te kunnen leren op KVV gebied.

Ik ben Wendy en heb een kruising boerenfox/golden samen met mijn ouders, Frodo, van nu 3 jaar. Het is een schat van een beest maar al van jongs af aan heeft hij wat problemen gehad met zijn huid.
Een paar jaar geleden heeft hij een flinke reactie gehad en heeft hij een prik gekregen tegen de jeuk en 2 weken AB. We zijn toen op advies van de dierenarts gestopt met Farmfood, wat hij op dat moment kreeg, en overgegaan op een speciale brok van Specific waardoor de klachten over gingen. Omdat de brok onwijs duur is zijn we gaan puzzelen met verschillende merken brokken en zijn we uiteindelijk overgegaan op Eukenuba. Hier heeft Frodo het op zich prima op gedaan.
Tot anderhalve maand geleden. Zijn buik was weer enorm rood en we zijn naar de dierenarts geweest die aangaf dat het een bacteriele infectie was. Weer een prikje tegen de jeuk en 4! weken op AB. Daarmee zijn we nu ongeveer een week mee gestopt en het is wel wat minder geworden, maar nog niet over. Zijn buik is nog wat rood en hij heeft er flink jeuk aan.

Nu hebben we besloten over te stappen op KVV (althans, eerst voor 4-6 weken, en dan kijken hoe het gaat). We hebben wat verschillende merken bekeken en kwamen uit bij Smuldier of Barfmenu Tinlo. Voor het eerste hebben we gekozen en aanstaand weekend gaan we ermee beginnen (mn ouders gaan komende week op vakantie en dan is het niet zo handig om te starten).

Morgen ga ik eens kijken bij de plaatselijke C1000 welke smaken ze daar hebben en zal dan eens hier een menutje laten "keuren" of dat een goed menu is of dat ik het beter anders kan doen. Ik ben helemaal nieuw in het KVV gebied dus zal vast niet meteen goed gaan.

Hebben jullie tips voor belongingen die we hem kunnen geven? We geven hem nu eigenlijk altijd als beloning zijn eigen brokken en dit gaat prima. Maar omdat we juist willen kijken of hij inderdaad allergisch is voor iets in brokken, is het niet zo handig de brokken als beloning te blijven geven.. Dat gaat niet werken. Ik heb gehoord gedroogde long, pens, runder snippers... Iemand nog meer ideeen of tips? En waar kan ik dit goedkoop aanschaffen? Is dit goed in kleinere portjes te krijgen? Vind long bijvoorbeeld soms nog knap lastig klein te maken/knippen.

Groetjes Wendy
Door Limpy
#2028343
Bij de C1000 hebben ze ook gedroogde kipfilet, is zonder toevoegingen e.d. (staan bij de hondensnoepjes)
Kun je ook in kleine stukjes knippen/scheuren als beloning.
Volgens mijn 2 kliko-katers zijn ze heerlijk....
Door nienk
#2028425
hoi, welkom hier! hartstikke goed dat je Frodo weer rauw wilt gaan voeren. les1: dierenartsen weten enorm veel van hondenvoeding, als het maar de voeding is die zij verkopen.

als je de keus hebt tussen smuldier en Tinlo Barfmenu, zou ik absoluut voor Tinlo als basis gaan. hier dien je wel meerdere smaken van te combineren om een echt 'compleet' menu te voeren. om de kosten wat te drukken (tinlo is niet de goedkoopste kvv), kan je het natuurlijk best combineren met smuldier.

Tinlo omdat er geen toevoegingen in zitten, en het zou goed kunnen dat de klachten van jou hond (voor een deel) komen door gevoeligheid voor voedsel en/of toevoegingen daar aan. Tinlo is puur vlees (met gemalen bot, orgaan en spiervlees in goede verhoudingen), en niets meer of minder dan dat. het komt wel relatief vaak voor dat honden op tinlo wat moeilijker poepen, dit kan je oplossen door er wat spiervlees of orgaan bij te voeren. smuldier pens, hart of vlees enkelvoudig, bijvoorbeeld.

zou je aan willen raden om te zorgen dat je hond absoluut geen graan meer binnen krijgt. niet in zijn voedsel, niet in zijn beloningen/tussendoortjes (alle 'gewone' hondenkoekjes in de ban dus), niet gejat van jou ontbijt bordje, niet van straat. Granen zijn namelijk jeuk&uitslag veroorzaker nummer 1 bij honden.

ik koop een deel van Reus op www.zooplus.nl , daar vind je ook dingen die makkelijker te breken zijn, en geschikte knaag dingen. gedroogde long e.d. kan je ook klein krijgen door het in een stevige verpakking te doen, er een theedoek oid over heen te leggen (anders mep je de zak stuk) en er met de 'verkeerde' kant van een hamer (de kant waar je spijkers er mee uit kan wippen) een paar ferme klappen op te geven.

als laatste is het welllicht een goed idee om na al die heftige antibiotica te werken aan de weerstand van je hond. dit kan je doen door middel van het geven van probiotica, of een ander weerstand verhogend middel in de vorm van homeopatische druppels. via de zoekfunctie hier is daar veel over te vinden.

succes!!
Door Lil
#2028470
welkom  :D

Let inderdaad op met smuldier. Als de hond gevoelig is voor graan, dan kun je op smuldier problemen krijgen, omdat daar nog aardig wat graan in zit.

Je kunt inderdaad gedroogde kipfilet kopen bij de supermarkt of de dierenzaak. De kattenvariant is makkelijk, dat zijn hele kleine reepjes en dus beter geschikt als beloning. Een snoeischaar is soms makkelijker om stukjes te knippen (long, pens) dan een gewone schaar (verder droog ik zelf en daardoor kan ik makkelijk bepalen hoe klein de stukjes moeten worden).
Door Wendiej
#2028540
Bedankt voor de reacties.

Ik zou zelf inderdaad gekozen hebben voor Tinlo omdat ik de kwaliteit vele malen beter vind en ik inderdaad al te horen heb gekregen dat er in Smuldier toch granen zitten.. Helaas heb ik nogal een eigenwijze moeder die ook redelijk op de centen is.. Aangezien zij het voer moet bekostigen (met mijn vader natuurlijk) kiezen ze voor Smuldier. Kan hier zelf vrij weinig aan doen vrees ik.

Nu ik er zelf zo over na denk lijkt het me toch een stuk beter om Tinlo te geven dus ik ga de discussie hier nog eens aan...

De tip van de long en dan met de hamer is super! Dat ga ik zeker eens proberen. Ga komende week eens langs bij een goede dierenwinkel en zal eens wat lekkers voor Frodo kopen.
Door Wendiej
#2028552
En gelukt!

Aangezien we willen uitsluiten of Frodo wel of niet tegen granen kan, is het niet handig om alsnog KVV te geven waar granen inzitten dus gaan we toch voor Barfmenu Tinlo.

Ik heb op verschillende sites gezien dat er een pakket van Tinlo wordt verkocht. Dat is dan 10 kilo en van 5 verschillende smaken 2 rollen. Frodo krijgt ongeveer 300-350 gram per dag dus 1 rol per 3 dagen zou het dan worden.

Als ik 1 zo`n pakket bestel hebben we precies genoeg voor 4 weken, wat dus ideaal is omdat we het eerst 4 weken gaan proberen of de klachten dan minder worden.

Ik heb even een menu gemaakt:

Maandag ochtend - 150 gram Barfmenu Natuurlijk
Maandag avond - 150 gram Barfmenu Natuurlijk
Dinsdag ochtend - 150 gram Barfmenu Kip
Dinsdag avond - 150 gram Barfmenu Kip
Woensdag ochtend - 150 gram Barfmenu Konijn
Woensdag avond - 150 gram Barfmenu Konijn
Donderdag ochtend - 150 gram Barfmenu Eend
Donderdag avond - 150 gram Barfmenu Eend
Vrijdag ochtend - 150 gram Barfmenu Makreel
Vrijdag avond - 150 gram Barfmenu Makreel
Zaterdag ochtend - 150 gram Barfmenu Natuurlijk
Zaterdag avond - 150 gram Barfmenu Natuurlijk
Zondag ochtend - 150 gram Barfmenu Kip
Zondag avond - 150 gram Barfmenu Kip

Etc etc...

Is dit een goed menu?

xxxxxxx verwijderd door moderator wegens overmatige reclame

. Jullie geven aan dat sommige honden wat moeilijk poepen van Tinlo en dan zou ik wat extra spiervlees of orgaanvlees te geven. Wat zou ik van die website bijvoorbeeld nog extra kunnen geven?  
We houden Frodo bewust wat aan de slankere kant dus een keer wat lekkers extra kan natuurlijk geen kwaad.

Nog een vraagje :)
Bij gevogelte staan eenden nekken en kippen nekken. Kan je dit gewoon zo rauw aan de hond geven als snack?
Laatst gewijzigd door Wendiej op zo 19 jun 2011, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2028575
Zou eerst gewoon afwachten hoe hij er op poept, wellicht dat het wel goed gaat...
Als je al spiervlees bij gaat geven zou ik er een diersoort bijgeven die niet in de tinlo zit, bv paard of kalkoen.

Eh, alles waar bot in zit: altijd rauw voeren!! Gekookt bot gaat splinteren en is gevaarlijk voor hond + kat.
Door Lil
#2028577
eenden en kippennek zijn geen snacks, maar is voer. Als je je hond schraal wilt houden, moet je dit niet als extra geven, maar wel degelijk aftrekken van het voer. Ook is het botpercentage dan niet juist dus wat spiervlees erbij, anders heb je kans dat ze te harde ontlasting krijgen.

Kijk in de bieb bij het voeren van botten als je dit nog nooit hebt gedaan!!!
Door Wendiej
#2028598
@ Limpy, uiteraard wacht ik eerst af hoe het gaat. Heeft geen nut hem dat er al meteen bij te geven.

@ Lil, bedankt voor je reactie. Had niet gedacht dat het zoveel zou zijn maar als ik er over nadenk heb je inderdaad wel gelijk. Onze bieb heeft helaas niet echt een breed assortiment met boeken van honden. Laat staan boeken over het voeren van botten voor honden.. Helaas

We gaan gewoon eerst beginnen met Tinlo. Nog mensen die me iets kunnen zeggen over het menu wat ik had gemaakt? Is dit een goed menu of moet ik iets aanpassen
Door Limpy
#2028608
Lil bedoelt ws dat je hier op BP even in de bieb moet kijken bij barf, daar staat ook vanalles over botten...
Of klik boven in het werkbalkje op "website" en ga daar naar de barfhandleiding en dan vleesbotten.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2028636
Ik geef ook Tinlo voer bij de barf die ik nu geef. In het begin gaf ik het alleen en ik wisselde de smaken ook zo af als jij dat wilt doen. Bandit poept er wel wat moeilijker door. Maar hier krijgt hij het 1 keer per week. En ik geef er inderdaad spiervlees bij.
Door nienk
#2028638
wat mooi dat je je ouders hebt doen inzien dat Tinlo een betere keus is! Reus heeft het een tijd lang gegeten en ik heb het nu in huis voor als barf niet zo handig is (met kamperen, of ergens heen waarvan ik weet dat mensen de aanblik van een barfende hond niet zo prettig vinden).

dat menuutje is prima hoor, lekkere afwisseling.

die site die je noemt ken ik niet.

mocht je wat meer richting het barfen neigen en wat spulletjes daarvan in huis willen halen (of als Frodo wat spiervlees nodig heeft bij de Tinlo), kijk eens in het verzamel hoekje of er toevallig bij jou in de buurt binnenkort een bestelling bij een van de groothandels wordt gedaan, dan kan je mee bestellen. dat is vaak goedkoper, en mensen hebben al ervaring met het vlees/de leverancier. bij sommige kan je ook de grote dozen tinlo bestellen.
Door Lil
#2028793
[quote="Limpy"]
Lil bedoelt ws dat je hier op BP even in de bieb moet kijken bij barf, daar staat ook vanalles over botten...
Of klik boven in het werkbalkje op "website" en ga daar naar de barfhandleiding en dan vleesbotten.
[/quote]

Inderdaad hier op het forum onder het kopje bibliotheek kijken  ;) :)
Door Veerle-scrappyToo
#2028969
Ik heb niet zo heel veel tijd nu om te reageren maar wat ik toch nog wou meegeven aan je menu...als je hondje misschien een allergie zouhebben en dit de onderliggende reden zou zijn voor de jeuk kan het een allergie zijn voor iets in de omgeving maar ook voor iets in de voeding.  Misschien is het wel handig om een diersoort achter de hand te houden momenteel voor mocht het nodig zijn toch nog een eliminatiedieet te geven.  Konijn, eend,...zijn diersoorten die je makkelijk kan gebruiken voor een eliminatiedieet.  Niets dat zegt dat het ooit nodig wordt maar...ik heb zelf een jeukhondje en was toch blij dat ik nog niet alle diersoorten had gegeven.
Zelfs voor onze Gizmo ( die momenteel blaakt van de gezondheid  ;D ) is er een diersoort achtergehouden.  You never know ...

Hier ook een snoeischaar om harde spulletjes te "knippen" trouwens.
En nog een tip: zelf drogen is veel goedkoper en kan gewoon in de oven  :D
Door nienk
#2029079
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Ik heb niet zo heel veel tijd nu om te reageren maar wat ik toch nog wou meegeven aan je menu...als je hondje misschien een allergie zouhebben en dit de onderliggende reden zou zijn voor de jeuk kan het een allergie zijn voor iets in de omgeving maar ook voor iets in de voeding.  Misschien is het wel handig om een diersoort achter de hand te houden momenteel voor mocht het nodig zijn toch nog een eliminatiedieet te geven.  Konijn, eend,...zijn diersoorten die je makkelijk kan gebruiken voor een eliminatiedieet.  Niets dat zegt dat het ooit nodig wordt maar...ik heb zelf een jeukhondje en was toch blij dat ik nog niet alle diersoorten had gegeven.
Zelfs voor onze Gizmo ( die momenteel blaakt van de gezondheid  ;D ) is er een diersoort achtergehouden.  You never know ...

Hier ook een snoeischaar om harde spulletjes te "knippen" trouwens.
En nog een tip: zelf drogen is veel goedkoper en kan gewoon in de oven  :D
[/quote]

ohja, dat is een heel goed punt! gewoon voor het geval dat, konijn of eend achter de hand houden. (in mijn topic over Reus in het gezondheidshoekje, of in Patje88 topic over Jasco in Barf vraag&antwoord kan je lezen wat een eliminatiedieet inhoud)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door