Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vagebond
#2028567
Net belde mijn buuf op, er liep een kat met een vieze viltvacht en zere pootjes bij haar rond al een paar dagen. Ze heeft m op laten halen door de dierenambulance, het bleek dat deze gecastreerde kater mond en klauwzeer had. Da schreef ab voor. Besmettelijk voor andere katten, verders niet. Iemand ooit van gehoord? Besmetting vindt plaats via de slijmvliezen.
Ik heb m niet gezien die kat, maar wij geven onze kat eten, eet ie het niet op, dan haal ik het weg. Dus samen van 1 bordje eten zal waarschijnlijk niet gebeurd zijn. Of het moet mss 's-avonds zijn gebeurd, dan zet ik het schoteltje wel eens over het hek tot de andere morgen.
Gr. Ingrid
Door vagebond
#2028613
Naja, ik vond het ook al zo'n raar verhaal. Mijn buuf had ook gelijk zitten googlen, maar niets kunnen vinden over mkz bij katten.
Ben benieuwd of er iemand wat meer over weet. Gr. Ingrid
Door flin
#2029007
mond en klauwzeer wordt veroorzaakt door virussen van de familie van de picornavirussen

dit vond ik nog:
~~

kat
NIESZIEKTE
Infectieuze rhinitis, rhinolaryngotracheïtis.
Etiologie:
herpesvirus (rhinotracheïtis) en picornavirus, die klinisch niet zijn te onderscheiden.
Incubatietijd: 2-5 dagen.
Symptomen:
- rhinitis
- niezen
- conjunctivits
- fotofobie
- geringe temperatuursverhoging
- slechte eetlust.
Picorna
- bifasische koortstop
- ulceraties van palatum molle en tong.
Herpesvirus
- leukocytose.
Dd:
- kattenziekte (panleukopenie)
- corpus alienum in neus
- oogaandoeningen.
Prognose is vrij gunstig.
Jonge dieren.
Blijven virusdragers.
Therapie:
- isoleren
- goede ventilatie
- hygiëne
- indirect bestralen met UV licht (oppassen voor ogen).
Antibiotica tigen secundaire bacteriële infecties:
- tylosinetartraat 0,5 ml + oxytetracycline 0,5 ml gedurende 5-7 dagen.
- spiramycine tegen de mycoplasmata
- bij hevige benauwdheid neusdruppels voorschrijven.
Door flin
#2029068
en dit:

~~


The major host species for FMD virus are widely recognised to be domestic cattle (Bos taurus  - Domestic cattle), sheep (Ovis aries  - Domestic sheep), goats (Capra hircus - Domestic goat) and pigs (Sus domesticus - Domestic pig), whilst Syncerus caffer - African buffalo is considered to be the definitive host for FMDV serotypes SAT1, SAT2, SAT3.

Natural infection with FMD virus can cause serious disease in other species, including elephants (Elephantidae) and hedgehogs. A wide variety of species, including many rodents, have been experimentally infected by injection, but considerably fewer species have been infected by natural contact (either experimentally or in the field / wild).

Horses are accepted to be totally resistant to Foot-and-Mouth Disease virus and in general carnivores are resistant.

http://usgs.wildlifeinformation.org/S/v ... DVirus.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door