Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Els77
#2027699
Een vraag:
Joy staat sinds 3 maanden volledig op vers. In verband met voedselallergie (eliminatiedieet) krijgt ze tot nu toe alleen geit en konijn.
En dat gaat super  :D !!
Begin juli gaan we voor 2 weken op vakantie naar Frankrijk, we gaan kamperen.
Vlees meenemen in de vriezer is helaas geen optie, hooguit voor de eerste 2 dagen.

Spiervlees en organen zijn goed te drogen. Dat is dan ook het plan (Joy is maar een klein hondje, dat scheelt).
Ik wil het dan wellen in water, voordat ik het haar geef.
Hoe kan ik dat echter het handigst met vleesbot doen? Is vleesbot te drogen?
Ik heb wel geitenribbetjes van echt heel jonge geitjes. Of is dat te gevaarlijk?
En hoe zit het met konijn? Is er konijnenvleesbot dat wel te drogen is?
Of is dan toch gewoon meer spiervlees en daar eierschaalpoeder bij het handigst?

Ik hoor graag jullie ervaringen/tips.
Door nienk
#2027702
ten eerste, goed te horen dat het zo lekker gaat met Joy!

alleen al in franse supermarkten zijn een heleboel dingen te verkrijgen die hier in nederland moeilijk te vinden zijn. maar volgens mij wordt geit ook daar maar weinig gegeten door mensen en voor konijn is het niet echt seizoen.

nou is het geen ramp als ze 2 weken incompleet eet, denk ik. tenzij haar buik natuurlijk volledig in de war raakt, maar ze heeft toch ook een tijd alleen maar geitenvlees gehad?

eliminatie dieet is niet iets om te haasten, maar misschien kan je voor die tijd bijvoorbeeld eend toevoegen? eendennekken zijn namelijk te drogen heb ik hier begrepen, en ze zijn ook gedroogd te koop.

verder zijn er op heel veel campings vriezers voor algemeen gebruik, heb je daar al naar geinformeerd?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2027966
je zou ( als je geen verse geit of konijnkarkas vindt)  gemalen eierschalen kunnen geven voor 2 weken .
1 theelepel per 500 gam meen ik , maar weet niet meer zeker ....misschien zijn er andere leden die dit weten?
Door Lizzy
#2028034
Overigens kan je hond prima 2 weken zonder vleesbot, zonder calcium. De kans dat je dan alleen dunne ontlasting krijgt is erg groot.
Door Els77
#2028071
Lizzy schreef: Ik zou voor die 2 weken een calcium supplement geven. Ik weet niet of ik eierschaal poeder zou durven geven, gezien het eliminatie dieet. Dus ik zou voor een calcium supplement gaan van bijv. de groene os.

http://www.nmlhealth.com/p,36,549/Calci ... mplex.aspx
Dank je wel voor jullie reacties. Ik denk dat ik het calciumsupplement haal dat Lizzy aanraadt. En dan kan ik terplekke in de supermarkt kijken of ze misschien iets van konijn hebben. Geit zal inderdaad wel lastig worden.
Hebben ze konijn, dan is het mooi meegenomen en krijgt Joy dat in plaats van het supplement. En anders gewoon het supplement.
Ik denk dat ik het zo maar ga doen.

Die heel jonge geitenribjes drogen is geen optie, hè, denk ik.
Door Els77
#2031266
Als Joy het supplement krijgt in plaats van vleesbot, dan neem ik aan dat ik haar wel meer spiervlees moet geven?
Alleen hoeveel meer ongeveer? Het gewicht aan wat ze ongedroogd aan spiervlees en vleesbot samen krijgt?
Ik hoor het graag.
Door Bien
#2033954
Hoi, kun je geen deal met de camping beheerder maken? plekje in zijn vriezer regelen? tegen vergoeding misschien?
het meenemen is niet zo'n kunst toch?
Door Els77
#2033958
Bien schreef: Hoi, kun je geen deal met de camping beheerder maken? plekje in zijn vriezer regelen? tegen vergoeding misschien?
het meenemen is niet zo'n kunst toch?
Ik zou het kunnen proberen. Mijn zus wilde toch nog even bellen naar de camping of we moeten reserveren.
Maar ik heb inmiddels een aantal stukken geitenvlees gedroogd, helemaal ontdaan van vet e.d., en dat is goed gelukt!
Door Bien
#2040572
Els77 schreef: Ik zou het kunnen proberen. Mijn zus wilde toch nog even bellen naar de camping of we moeten reserveren.
Maar ik heb inmiddels een aantal stukken geitenvlees gedroogd, helemaal ontdaan van vet e.d., en dat is goed gelukt!
geef het nog wel genoeg vulling voor de hond dan als het gedroogd is.... ik denk het niet.

is het gelukt wat plek in de vriezer te reserveren?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2040698
Els77 schreef: Als Joy het supplement krijgt in plaats van vleesbot, dan neem ik aan dat ik haar wel meer spiervlees moet geven?
Alleen hoeveel meer ongeveer? Het gewicht aan wat ze ongedroogd aan spiervlees en vleesbot samen krijgt?
Ik hoor het graag.
Zo ga ik het wel doen en dan ff goochelen met hoeveel calciummagnesiumcomplex ik erbij geef.
Orgaanvlees neem ik gedroogd mee.

Konijn is in de supermarkt in Frankrijk vaak volop te vinden trouwens (wij hebben ons vorig jaar groen/geel/paars zitten ergeren aan Nederlanders die hun kinderen in flappies ogen lieten prikken. Keurig verpakt konijn; na de kindervisite niet meer  :-X )
Gebruikersavatar
Door koekje
#2040747
Tam konijn is in de meeste hypermarchés wel te vinden en vaak ook wel bij de betere/grotere dorpsslager. In Frankrijk wonen ook Mocro's en die eten geit. Zoek een islam-slager en de kans is erg groot dat die geit heeft. In de kleinere plattelandsdorpjes zitten alleen niet zoveel islam-slagers, want daar is er minder tot geen vraag naar. In de grotere steden wel, zeker in de allergrootste steden (Parijs, Lyon, Bordeaux, vooral Marseille).
Door Els77
#2084680
Terug van vakantie en alles is prima verlopen  :).
Ik had orgaan gedroogd en spiervlees. In het diepvriesje in de camper van mijn ouders was genoeg ruimte voor het vleesbot van Joy.
Nu is het een klein hondje, dus dat scheelde wel.

Het orgaan en spiervlees legde ik in heet water om wat zachter te worden en dat ging hartstikke goed.
Wat over was krijgt Joy nu in kleine stukjes als snackje.
Het supplement dat Lizzy aanraadde had ik wel gekocht en meegenomen, maar dus niet gebruikt.

Al met al hebben we genoten. Het was een heerlijke vakantie!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door