Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2027603
ik heb mijn American staffordshire terrier van bijna 10 maanden, de laatste 4 maanden op brok gehad na de derde antibioticakuur, helaas laat hij vreselijke ruften en lag er meerdere malen per dag een kleed van hondehaar op het laminaat, sinds gisteren ben ik weer begonnen met kvv en nu is mijn vraag;
Moet ik hem eerst een aantal weken kvv geven voordat ik weer bot kan geven?
Toen hij eerder op kvv stond gaf ik m geregeld kippenvleugels maar nu heb ik uit onzekerheid maar kippennekken gehaald dus vanaf wanneer kan ik daarmee beginnen, meteen of eerst een paar weken kvv geven en dan pas weer bot
Nu mijn tweede vraag; Ik heb vandaag twee lamshartjes gehaald, vallen deze onder spier of orgaan en met wat kan ik ze het beste combineren?
Door Martine-Tom
#2027606
Lamshart is orgaan :)
Ik combineer het met bot omdat Tom anders enorm snel aan de dunne gaat.
Toen ik begon met KVV gaf ik na een week al nekken en vleugels erbij.
Geen idee of dat volgens de regels is maar het is allemaal goed gegaan :)

Ik denk dat je al wel met nekken kan beginnen hoor.
#2027612
Nou hij heeft net gegeten
Smuldier pens en 3 kippennekken en hij probeert nu de bodem uit de bak te likken
Hij was snel klaar maar ik heb m wel horen kraken dus op hoop van zegen dat het goed gaat
Kippenekken zijn vrij onschuldig en echte beginnersbotjes toch?

Ik vraag dit omdat mijn hondje snel last heeft van diaree, inmiddels heb ik dat kunnen accepteren dat dat iets is wat bij hem hoort
Ben iig benieuwd naar zijn drol, ja waar een mens allemaal over nadenkt he
#2027614
ik zou beginnen met een kvv waar gemalen bot in zit, niet eentje met een calciumsupplement. als je ziet dat je hond het goed verteerd, dan rustig beginnen met een platgemept kippennekje, en dan zo op gaan bouwen.

na al die antibiotica zal zijn darmflora nou niet bepaald in topvorm zijn, dus het zou denk ik kunnen dat het bij hem iets langer duurt voordat hij de kvv goed verteert. daarom is het wellicht een goed idee om rustig aan op te bouwen met de vleesbotten en pas stappen verder te gaan als hij alles mooi verteert.

de antibiotica (waar voor kreeg hij die, als ik vragen mag?), dood naast de bacterieën van infecties, namelijk helaas ook de goede bacterieën in je hond zijn verteringsstelsel. dat hersteld vanzelf wel weer, je kan dat wat helpen door hem een probiotica te geven.

welke kvv geef/gaf je? in sommige kvv's zit al een erg hoog percentage orgaan, dus dan is het in principe niet nodig om er extra hart naast te geven. zou een klein beetje bij de kvv geven en kijken hoe zijn ontlasting er uit ziet de volgende dag.

hartstikke goed trouwens, dat je hem weer over gaat zetten! ik ben er zelf van overtuigd dat het voor iedere hond (een paar uitzonderingen daar gelaten) beter is. dus ook voor een staffje, laat al die spieren maar lekker goed zichtbaar worden en zijn vachtje mooi glimmen!!

edit: excuus, jou post niet gezien. vaak diaree hebben, nog een reden om pro-biotica te gaan geven!
#2027626
Ik heb een doos smuldier kip en een doos smuldier pens gehaald, de kippenekken haal ik bij de poelier en de lamsharten bij de islamslager, dit is voor mij betaalbaar
Gezien de vieze ruften en het sterke haaruitval besloot ik om weer vlees te gaan geven, daar voel ik mezelf beter bij
De antibiotica kreeg hij omdat hij diaree had en met wat sliertjes bloed erbij, de da zei mij toen dat de samenstelling van kvv onbetrouwbaar is en dat ik beter weer brok kon gaan geven, omdat ik de wanhoop nabij was en het huilen mij nader dan het lachen stond ben ik in haar advies meegegaan, maar altijd heb ik mij schuldig gevoeld, nu ga ik weer vlees geven omdat ik ervan overtuigd ben dat ik het dan goed doe, ben nu op zoek naar werk en dan wil ik gaan barfen zodat ik helemaal weet wat hij binnenkrijgt, van CB krijgt hij helaas
diaree , ik hen probiotica van Erica kruiderijen maar ik durf het hem niet te geven omdat het in perioden van diaree de zaak leek te verergeren, de laatste ABkuur is ongeveer 4 maanden geleden
Laatst gewijzigd door Molllie op za 04 jun 2011, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2027634
hmm ok, dus hij als hij diaree had, dan werd dat erger als je er die probiotica bij gaf?

wellicht biedt een ander merk/manier van toedienen uitkomst. ik ben zelf erg tevreden over Probiotics van Phytonics.

trouwens, kijk eens in het verzameltopic. misschien is er iemand bij jou in de buurt die in het groot besteld, op die manier kan je aan goedkope producten komen.


en, de meeste DA's weten bijzonder weinig van honden voeding. raar maar waar. de samenstelling van kvv is soms inderdaad onduidelijk, maar dat is het van brok al helemaal.


ik zou je aanraden ergens op te gaan schrijven wat hij iedere dag eet (zijn gewone maaltijden, ook eventuele tussendoortjes) en daarbij dan  hoe zijn ontlasting is. zo kan je er achter komen of er wellicht een link is tussen wat hij eet en de diaree.

succes en ik hoop dat je hond gauw weer wat opknapt nu hij weer vers krijgt!!
Laatst gewijzigd door nienk op za 04 jun 2011, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2027639
Molllie schreef: ja een poep dagboek ga ik zeker weer houden
Mag ik vragen waar je die probiotica die jij noemt kan kopen?
en mijn  da is fan van hills
aha, jou DA verdient dus centjes aan hills verkopen. mijn vorige ook. Reus vond het best lekker. de huidige (holistische) DA is fan van kvv en barf. dat vind reus HEEL lekker. keuze makkelijk gemaakt!

je kan de probiotica online bestellen, hier bijvoorbeeld : http://www.medpets.nl/phytonics%2bprobiotics/1624/

niet goedkoop, ik weet het. maar, je geeft je hond de eerste week 2 maatschepjes per dag, dat is bij elkaar 1 gram. daarna geef je hem maar 1 schepje, een halve gram. met zo'n potje van 50 gram, wat weinig lijkt, doe je dus best een hele tijd. aangezien je het ook niet altijd hoeft te geven, maar in kuurtjes van een paar weken, net wanneer hij even wat extra's nodig heeft.

ze hebben op die website van phytonics, lees eens wat rond en wellicht vind je nog iets wat jou hond kan helpen die ellendige diaree achter zich te laten.
#2027652
Die hond is net een kliko, verbazingwekkend maar hij probeert alles, ook dingen die eigenlijk niet eetbaar zijn, maar medpets ken ik, ik bestel daar altijd wormenkuren dus thnx voor de info, en ja duur, maar who cares, ik heb al bakken geld uitgegeven aan mn schatteke en gelukkig vind mijn man, zeker geen hondenmens, hem ook leuk dus hij wil graag dat het goed gaat met onze grote vent
En nee, hills gaf een soort vlaaiachtige reuzedrol :o
hij ligt nu te pitten dus ik hoop dat ut allemaal goed gaat vanbinnen
#2027657
voor de gein van het besparen van nog wat centjes, lees dan gelijk hier op het forum eens wat rond over ontwormen. de zin (wanneer de hond wormen heeft), onzin ('preventief') en de schade die die pilletjes doen.

mijn Reus had eerst ook heel vaak diaree, iets wat op sporadisch een dagje na helemaal verdwenen is sinds hij geen brok, 'gewone' hondenkoekjes, ontworm kuren, inentingen, antibiotica, prednison en dat allemaal meer krijgt. natuurlijk is het soms nodig, maar heel vaak is de reguliere diergeneeskunde niet de oplossing voor honden met chronische klachten.
Door Martine-Tom
#2027665
Tom eet ook wel eens poep, helaas....
Maar ontwormen doe ik nooit hoor, ja als hij ze ooit zou krijgen maar tot nu toe heeft hij ze nog nooit gehad.
Op Barf is het maagzuur sterker....dat overleven die wormen niet (hoop ik :biggrin2:).

Ik zou het echt niet zo vaak doen hoor, is troep en dan voor iets preventiefs...
Dat doe je zelf toch ook niet ;)
#2027670
Wormen vind ik echt zo vies, maar het preventief ontwormen met panacur was eigenlijk om de giardia te stoppen, ik heb twee keer strontonderzoek laten doen en hij was twee maal besmet met giardia waarvoor hij metrazol kreeg, nu gaan zijn drollen vrij aardig maar ik sop nog steeds dagelijks mijn huis en was zijn kleedjes op 95, giardia is echt vreselijk
Indien er een natuurlijke therapie voor is zal ik deze zeker uit proberen
#2027676
aha, op die manier.

als je wilt blijven ontwormen is het denk ik wel echt heel raadzaam om heel hard aan de hond zijn weerstand te werken. dat kan je zelf doen met homeopatische middelen, maar het is wellicht een goede investering in de hond zijn gezondheid en ook uiteindelijk jullie portomonee om eens te raden te gaan bij een holistisch dierenarts.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door