Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tycolaika
#2026183
halloootjes
een vraagje
ik wil zena nu volledig op barf gaan zetten
ze eet zowat mijn vingers op als ze kippennekken krijgt en zo haha
het gaat erin als of ze afgespeent is hihi
ze is nu 10 kilo
als ik 7 % aan houd is dat dan voldoende ?

dan zou ze op :

700 gram per dag zitten

de rekenhulp heb ik al genomen.
Door Veerle-scrappyToo
#2026190
Ik denk dat het allemaal een beetje afhangt van welk ras het is.  Maar volgens mij is 7% om mee te beginnen goed, je moet ergens mee starten.  Daarna is het een beetje kijken hoe je hond het er op doet en daarna gaan aanpassen.

Maar ik ben nieuwsgierig...welk ras is je pup?
Door Veerle-scrappyToo
#2026253
Het is dus van een iets groter ras, dus denk ik dat die 7% wel goed zit.  Bij onze rottweilerpup heb ik ook die 7% genomen om te starten. Die 700 gr gaat natuurlijk wel snel veranderen als je ziet hoe snel ze groeien en bijkomen in het begin.
Wel opletten dat hij zijn botten mooi knaagt als hij je vingers ook voor kippenekjes aanziet  :D
Ik dacht dat ik in je onderschrift nog twee namen zag staan...het is dus niet je eerste hondje op barf of is het de eerste keer dat je een pup op barf zet?
Door tycolaika
#2026269
hoi hoi
ik heb indd nog 2 volwasse labbies op barf.
maar deze heb ik niet van pups af aan op barf.
en nu dus de eerste pup op vers voer.
ik doe de kippen nekken pletten met de hamer.
ik moet zeggen , ze knaagt wel met haar achter kiezen , maar ze slikt ze ook heel snel weg
Door Veerle-scrappyToo
#2026291
Goed dat je ze eerst nog plet met de hamer, kan alles binnenin wat aanpassen aan verteren van bot.  Stilletjes aan dan maar minder gan plat slaan en de stoelgang goed in de gaten houden.  Dat alles binnen geslurpt wordt als een spagettisliertje  :biggrin2: kennen we héél goed.  In het begin had Gizmo hier het gedacht dat hij zijn eten ook zo snel mogelijk moest binnen slikken zodat wij het niet konden afnemen  ::)
We zijn dan even aan de slag gegaan met de voglende methode: hij moest in zit en achter mijn benen zette ik zijn pot op de grond.  Stelde hij zich recht ging de pot terug omhoog.  Bleef hij kalm dan stapte ik een beetje achteruit zodat ik boven zijn pot stond.  Bleef hij nog steeds rustig zitten ging ik helemaal achteruit zodat de pot voor mij stond.  Stelde hij zich recht kon ik hem meteenterug naar een zit brengen zonder dat hij bij zijn pot geraakte.  als hij dan rustig was en de pot voor mij stond nodigde ik hem uit om te komen eten en ging ik weg.  Bovendien ook gezorgd dat hij appart in de keuken stond, geen andere beestjes in de buurt  :biggrin2:  Hij had héél snel door wat de bedoeling was maar  na een paar dagen merkten we ook dat hij veel rustiger begon te eten.  Voor hem heeft dit dus wel geholpen.  En als de eendenekken minder en minder geslagen werden ging hij ook meer knagen...net omdat hij al rust had gevonden in het "eten".

Heeft hij een plekje waar hij geen schrik hoeft te hebben dat de andere labjes zijn eten zouden komen nemen, en ik las ook ergens dat een andere hond ook meer schrokte omdat andere honden konden toekijken ook al kwamen ze niet in de buurt...

Veel succes in elk geval, het is toch altijd spannend een pupje op barf vind ik  :)
Door tycolaika
#2026302
thnx voor de tip
ik heb alle 3 de hondjes appart met eten
ik geef ze om de beurt eten. en alleen ik ben daarbij , ook de kids niet.
ik heb er 1 met bak agressie of hoe noem je dat.
dat is mijn bruine reu.
daar mag ik alleen aan de bak komen, komt er een ander aan , hondjes katten kinderen of mijn man , dan hebben ze denk ik de vingers op de grond liggen.
hoe het kan weten we niet . maar hij accepteerd het niet , vandaar dat ik zo wie zo alles met eten gescheiden houd.
Door Lizzy
#2026304
tycolaika schreef: hoi hoi
ik heb indd nog 2 volwasse labbies op barf.
maar deze heb ik niet van pups af aan op barf.
en nu dus de eerste pup op vers voer.
ik doe de kippen nekken pletten met de hamer.
ik moet zeggen , ze knaagt wel met haar achter kiezen , maar ze slikt ze ook heel snel weg
7% is een prima uitgangspunt. De rest zul je op het oog moeten doen. Wordt pup te dik, geef je minder. Wordt pup te dun, geef je meer. En geplette kippennekken worden door de meeste pups inderdaad al vrij snel doorgeslikt. Het is wat weinig kluifwerk, zeg maar. Dat is dus heel normaal en dat geeft ook niet. Je kunt wel karkassen gaan geven van kleine dieren waar ze wat langer moee doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door