Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door golfje
#2025462
De ontlasting van Suki (witte herder pup 8 weken - 5kg) is niet zoals het moet zijn nu

ze krijgt
50% bot (kippennekken)
20% spier
20% orgaan
5% vis
5% groente

haar ontlasting is donker van kleur, maar het is geen hoopje, meer diarree achtig, heel zacht in ieder geval zonder een vorm. Moet ik misschien meer botvlees geven? of minder orgaan? En hoe 'kort' moeten de groenten gekookt worden?
Verder is ze wel super actief, lekker vrolijk, ze lijkt er geen last van te hebben. Heeft dit te maken met het omschakelen naar barf? We zijn eergisteravond (de laatste voeding) begonnen met barf, en ze heeft dus nu 1 volle dag + avond barf gehad.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2025477
Nu heb ik de ballen verstand van blaffers, maar ik merkte wel bij mn katten toen die nog baby waren dat hun darmflora nog niet goed ontwikkeld was. Sneller diarree en niet altijd een optimale vertering. Dan zit er bij jou nog natuurlijk de stress van nieuw huis en nieuw leven bij en mogelijk ook ander voer, onder andere omstandigheden.
Ik zou denken dat als woef niet ziek doet, ook niet ziek is.
20% orgaan lijkt me wel de max en ik zou wel de helft daarvan uit pens laten bestaan.
Door Lizzy
#2025484
golfje schreef: De ontlasting van Suki (witte herder pup 8 weken - 5kg) is niet zoals het moet zijn nu

ze krijgt
50% bot (kippennekken)
20% spier
20% orgaan
5% vis
5% groente

haar ontlasting is donker van kleur, maar het is geen hoopje, meer diarree achtig, heel zacht in ieder geval zonder een vorm. Moet ik misschien meer botvlees geven? of minder orgaan? En hoe 'kort' moeten de groenten gekookt worden?
Verder is ze wel super actief, lekker vrolijk, ze lijkt er geen last van te hebben. Heeft dit te maken met het omschakelen naar barf? We zijn eergisteravond (de laatste voeding) begonnen met barf, en ze heeft dus nu 1 volle dag + avond barf gehad.
Ik zou het handig vinden als je verteld wat je per dag voert. Want misschien zit het probleem daar. En verder weet ik niet of deze pup op vers is afgespeend? Of at ze brok bij de fokker?
Door golfje
#2025491
Ik denk niet dat het komt van de stress van een nieuw huis want de eerste 2 dagen had ze normale ontlasting met wat ze meekreeg van de fokster. Ze krijgt nu idd al 10% pens en 10% orgaan misschien toch nog wat minder?
Ja elke dag compleet, ook per maaltijd probeer ik van alles wat te stoppen, ik weeg alle percentages per dag iig af wat ik dan zo compleet mogelijk per maaltijd voer.
Ze is op energique afgespeent. Ze heeft gisteren kippennekken, hertenspiervlees, hart, nier, lever, pens, kefir, lof/tomaat (mini-beetje om te laten wennen, heeft ze ook niet helemaal opgegeten), sprot (mini-visje) en een kuikentje gegeven (kefir, kuikentje, groente, visje was samen 10%)

Het is ook niet dat het ene hoopje anders was dan het andere hoopje, elke keer zag het er min of meer hetzelfde uit. 
Door golfje
#2025494
maar de tomaat was nog niet eens een minikontje, en dat kan dan toch niet ELK hoopje beinvloeden. Voor ze tomaat at was het trouwens al zo. (tomaat zat in de 2e avondvoeding) Wel bedankt voor de tip! Dan voer ik zowiezo nog niets uit dat deel van de groentes.
Door Lizzy
#2025496
golfje schreef: Ik denk niet dat het komt van de stress van een nieuw huis want de eerste 2 dagen had ze normale ontlasting met wat ze meekreeg van de fokster. Ze krijgt nu idd al 10% pens en 10% orgaan misschien toch nog wat minder?
Ja elke dag compleet, ook per maaltijd probeer ik van alles wat te stoppen, ik weeg alle percentages per dag iig af wat ik dan zo compleet mogelijk per maaltijd voer.
Ze is op energique afgespeent. Ze heeft gisteren kippennekken, hertenspiervlees, hart, nier, lever, pens, kefir, lof/tomaat (mini-beetje om te laten wennen, heeft ze ook niet helemaal opgegeten), sprot (mini-visje) en een kuikentje gegeven (kefir, kuikentje, groente, visje was samen 10%)

Het is ook niet dat het ene hoopje anders was dan het andere hoopje, elke keer zag het er min of meer hetzelfde uit. 
Energique is natuurlijk toch heel iets anders als BARF. Ik denk dat dit gewoon een kwestie van wennen is. En ik denk dat je je qua de hoeveelheden orgaan niet teveel zorgen moet maken, Energique bevat ook veel orgaan dus ik denk zelf dat het 'm daar niet in zit. Lever werkt laxerend. Sprot ook. Ei ook. Vaak als je dat soort dingen in combinatie geeft, is de ontlasting dun, zeker bij honden die het niet te gewend zijn om zelf samengesteld te eten. Ik zou zelf eerst beginnen met wat probiotica te gaan geven.
Door nienk
#2025501
zou de tomaat uit de groentenmix laten, en niet meer de laxerende dingen die lizzy noemt in dezelfde maaltijd of zelfs op dezelfde dag voeren.

ben je al eens bij natuurlijk gezonde dieren geweest, op de rijnstraat? dat is een holistisch dierenarts, ze verkopen een heleboel van de homeopatische spullen van Phytonics, ook de pro-biotica.
Door golfje
#2025504
Heel erg bedankt voor de tips! Goed om te weten dat al die dingen laxerend werken  :o Pro-biotica krijgt ze al (kefir). Ik laat later nog weten hoe het vandaag was.
Door golfje
#2026213
Is dat niet slecht voor een pup om het orgaanvlees zo te verdelen? Ik dacht namelijk dat je het beste alles compleet moest voeren per dag dus ook de soorten orgaan, (ik hoor graag meerdere visies hierop  ::) )

Vandaag had ze een mooi hoopje! Alleen het laatste ministukje was nog zoals gisteren (kwart theelepel?), maar de rest zag er perfect uit! Eerst ging ze 3x per dag ongeveer, sinds barf 2x en de hoeveelheid is 1,5x minder. Bedankt iedereen voor het geruststellen en de tips!  :biggrin2:
Door Lizzy
#2026301
golfje schreef: Is dat niet slecht voor een pup om het orgaanvlees zo te verdelen? Ik dacht namelijk dat je het beste alles compleet moest voeren per dag dus ook de soorten orgaan, (ik hoor graag meerdere visies hierop  ::) )

Vandaag had ze een mooi hoopje! Alleen het laatste ministukje was nog zoals gisteren (kwart theelepel?), maar de rest zag er perfect uit! Eerst ging ze 3x per dag ongeveer, sinds barf 2x en de hoeveelheid is 1,5x minder. Bedankt iedereen voor het geruststellen en de tips!  :biggrin2:
Nee hoor, het is prima om het orgaanvlees te verdelen. Ik eet ook niet iedere dag compleet. En een hond heeft ook niet iedere dag compleet nodig, ook een pup niet. Ik heb 2 honden die uitstekend groot zijn geworden en vanaf 4 weken afgespeend zijn op BARF en bij de fokker en bij mij nooit alles in 1 maaltijd te eten hebben gekregen.
Door Martine.
#2026321
Ik voer ook niet elke dag een beetje van elk orgaan maar gewoon elke dag een ander soort orgaan. Al die kleine beetjes vind ik wel erg veel wegen en in mijn ogen niet nodig als je zoals mijn voorgangers al zeiden maar per week of per tien dagen volledig voert. Kwestie van met een menu werken of (wat ik makkkelijk vind) voor een week apart leggen. Stel je hond moet per week 1000 gr pens, 250 gr lever, 250 nier, 250 hart, 250 milt dan deze hoeveelheden in een aparte la leggen (samen met je goede hoeveelheid bot, vis en vlees) en zorgen dat die lade eind van de week leeg is.
Door golfje
#2026790
Super bedankt iedereen! Goed om te weten van het orgaanvlees.
Waarschijnlijk is het volgende niet erg en komt dit omdat ze alles zo goed verteert maar omdat ik nog maar net begin met barf hoor ik toch graag of dit normaal is: ze poept nog maar 1x per dag (tenminste daar lijkt het nu op) een heel mooi uitziend mini drolletje een stukje van 3cm ofzo (rook ook beter dan alle ontlasting hiervoor). Ze heeft dus gister-ochtend (toen was het nog wel ruim 2x zoveel, maar toen begon ze het net goed te verteren) en daarna deze ochtend dus zo'n mini beetje gepoept en verder niks. Ze is wel gewoon energiek en blij.
Door nienk
#2027010
het is heel normaal dat honden op barf/rauw veel minder poepen dan brok gevoerde honden. een brokkenhond moet al het graan en andere dingen die niet verteerbaar zijn voor de hond, in opgezwelde toestand weer uit poepen. het vlees wat bij onze honden geven, wordt voor een heel groot deel verbrand naar energie en bouwstoffen voor het lichaam. vandaar dat ze in verhouding tot de gemiddelde drol op straat maar zo'n klein beetje poept. zolang ze geen verschijnselen van verstopping vertoond, hoef je je er denk ik geen zorgen om te maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door