Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#2021936
Op advies van de DA (pro barf) gaan we Manu 3 a 4 dagen in de week vis voeren omdat hij erg slecht in zijn huidje zit. Dunne vacht en een soort van mee eter ontstekingen rond zijn neus en op zijn rug.

3 Weken geleden zijn we begonnen om zijn darmen in betere conditie te brengen door een poeder te geven waar zijn darmwand van hersteld, probiotica, zink pilletjes en doils te geven. Zijn vacht ziet er nu al beter uit lijkt dikker en glanst weer maar die ontstekingen zijn er nog. Niet zo actief meer als eerder maar het is nog niet weg.

Manu vind vis heerlijk en het idee is dan om hem 2 dagen zalmmix, 1 dag haring en 1 dag makreel te geven. Wil om de week 3 of 4 dagen vis voeren zodat hij ook voldoende vlees binnen krijgt. Lees alleen net in een ander topic over zalm dat het niet goed is om zoveel vis te voeren omdat het vitamine B1 afbreekt (als ik het goed onthouden heb). Zit nu dus in dubio wat te doen DA is echt pro barf en zal het niet adviseren als hij er niet achter staat. Manu vind het heerlijk, gaat nog 3x terug naar zijn bak om het met zijn ogen dicht helemaal uit te soppen, dat doet hij met vlees NOOIT. Maar wil natuurlijk wel dat hij gezond blijft....
Door nienk
#2021990
Is er als zijn vacht het niet red met de middelen die je nu geeft niet iets  meer aan de hand? waar is de hond allemaal op onderzocht? sinds wanneer had hij de klachten van zijn vacht/huid?

ik vind het ook wel erg veel vis hoor. en ja het is goed voor de huid, maar met zoveel vis gaat de balans uit het menu en dat is niet goed voor de innerlijke hond, waar een vacht ook weer onder kan lijden.
Door Veerle-scrappyToo
#2022218
Wij geven Nena ook veel vis maar als surplus op haar gewone menu.  Zij krijgt om de twee dagen een ganse makreel extra op haar gewone menu of een portie zalm.  En bovendien krijgt ze ook veel wild te eten ( ook rijk aan omega 3)  We laten dus geen vlees vallen.  Misschien is dit een tussenoplossing? 
Heb je het al eens voorgelegd bij je DA over de twijfel die je nu hebt?  Ik ben wel benieuwd wat hij hierover denkt.
Door Lizzy
#2022255
Ik vind het teveel vis ja. En niet alleen om vitamine B1 is een probleem, ook heeft je hond meer vitamine E nodig als je veel vette vis voert. En een normaal BARF menu is daar al niet te rijk aan (tenzij je ook groenten en noten en dingen als biologische rode palm olie voert). Ik zou dit dus niet doen. En als jouw hond meer omega 3 vetzuren nodig heeft, dan kun je ook gewoon meer visolie geven, bij het gewone BARF menu.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2022975
Ook Baiko heeft wat last van een stugge vacht, schilferige huid (droog vooral) en ging de laatste tijd ook weer meer bijten en krabben. Nu ben ik ook meer vis gaan voeren, maar dan bij zijn normale menu. Ik geef denk ik elke dan een vet visje van ong. 100gr. (haring, stuk makreel of sardine) en 1 keer per week een zalmkop. Dan kom ik uit op ongeveer 1,3kg aan vette vis in de week, naast zo´n 3 á 4 kg vlees e.d. (ruw gerekend hoor). Is dit dan ook al uit balans of valt het mee?
Door El_Kato
#2024388
waar is de hond allemaal op onderzocht? sinds wanneer had hij de klachten van zijn vacht/huid?
Manu is nog niet uitgebreid op zijn vacht onderzocht. Vorig jaar rond deze tijd had hij bv op zijn borst zo'n weinig haar dat je het roze van zijn huid er door zag schemeren. Moet wel eerlijk zeggen dat hij toen brokken at. Vanaf november krijgt hij weer barf en het gaat er langzaam steeds beter uit zien. De mee-eter ontstekingen die hij heeft zijn ook niet direct zichtbaar ik zie het als hij bij mij ligt. Het leek ook erger te worden en omdat we al jaren tobben met zijn huidje maar het nooit erg genoeg was om naar de da te gaan heb ik toen besloten er wel gelijk mee naar de da te gaan. Wat de supplementen tot nu bereiken is dat zijn vacht nu echt een glans heeft, hiervoor was het een soort van wannabe glans. Het was er wel maar zette niet door... Zolang het niet erger wordt en hij er beter uit gaat zien vind ik verder onderzoek niet noodzakelijk.
Zijn die mixen compleet? Welke mixen zijn het?
De enige mix die hij krijgt is zalmmix en ik denk dat dat gemalen zalmkoppen zijn weet ik eigenlijk niet zeker het komt bij Herby vandaan. De rest van het menu is barf. Ik zou kunnen proberen om zalmkoppen te geven hele makreel en haring eet hij ook zonder problemen.
En bovendien krijgt ze ook veel wild te eten ( ook rijk aan omega 3)
Manu is een moeilijke eter. Toen we weer terug begonnen met barf was ik verbaasd dat hij zo goed at maar inmiddels is hij weer kritischer geworden. Veel wild lust hij niet maar er staat bv wel haasspiervlees op het menu. Patrijs bv at hij even wel maar laat hij nu gewoon liggen ook twee dagen achter elkaar. Vis extra boven op het menu geven is wellicht een idee.... heb nu kleine makrelen en haringen gekregen maar wil ook niet dat hij te veel eten krijgt omdat hij al zo een knieser is....
Heb je het al eens voorgelegd bij je DA over de twijfel die je nu hebt?
Nee, nog geen overleg gehad.
(tenzij je ook groenten en noten en dingen als biologische rode palm olie voert)
Ze krijgen wel heel regelmatig groente(bijna dagelijks) en heb laatst ook walnoten door de mix gedaan. Rode palm olie krijgen ze niet.
Ook Baiko heeft wat last van een stugge vacht, schilferige huid (droog vooral) en ging de laatste tijd ook weer meer bijten en krabben. Nu ben ik ook meer vis gaan voeren, maar dan bij zijn normale menu. Ik geef denk ik elke dan een vet visje van ong. 100gr. (haring, stuk makreel of sardine) en 1 keer per week een zalmkop. Dan kom ik uit op ongeveer 1,3kg aan vette vis in de week, naast zo´n 3 á 4 kg vlees e.d. (ruw gerekend hoor). Is dit dan ook al uit balans of valt het mee?
Hmm ik durf het je niet te zeggen. Misschien is het een idee om een aparte topic te starten en daarin je complete menu uit te schrijven dan staan de percentages er ook bij en is beter te zeggen of het uit balans is.

Heb n.a.v. jullie reacties besloten dat hij 2 dagen vis krijgt en verder vlees. Hij krijgt er nu sowieso doils als toevoeging en we zouden hem op de hoogte houden van het resultaat dan neem ik het menu mee wat hij krijgt en kan hij daar zijn mening over geven. Wanneer nodig kan ik ev. gaan aanvullen met visolie.
Door Lizzy
#2024471
WillyP schreef: Ook Baiko heeft wat last van een stugge vacht, schilferige huid (droog vooral) en ging de laatste tijd ook weer meer bijten en krabben. Nu ben ik ook meer vis gaan voeren, maar dan bij zijn normale menu. Ik geef denk ik elke dan een vet visje van ong. 100gr. (haring, stuk makreel of sardine) en 1 keer per week een zalmkop. Dan kom ik uit op ongeveer 1,3kg aan vette vis in de week, naast zo´n 3 á 4 kg vlees e.d. (ruw gerekend hoor). Is dit dan ook al uit balans of valt het mee?
Dus dat is zo'n 25% van wat je voert? Ja, ik vind dat persoonlijk teveel. Als je om therapeutische redenen zoveel omega 3 wil geven, dan kun je in mijn ogen beter kiezen voor vis of algenolie.
Door Veerle-scrappyToo
#2024495
Lizzy schreef: Dus dat is zo'n 25% van wat je voert? Ja, ik vind dat persoonlijk teveel. Als je om therapeutische redenen zoveel omega 3 wil geven, dan kun je in mijn ogen beter kiezen voor vis of algenolie.
Als je van de 7 dagen per week 2 dagen vis voert zit je toch ook aan bijna 28 % van je geheel?  Of reken ik nu te veel?
Ik denk dat ik in de war geraak...je mag toch 1-2 dagen vis voeren in je menu of was het echt maar 1 dag? ( Dan kom je aan 14%)
Als ik het bereken dan voer ik van gans het geheel ( dus vlees+bot+orgaan+vis) zo een 18 % vis als ik om de twee dagen één makreel  ( of zalmmix) geef boven op haar gewone menu.
Door Lizzy
#2024523
Veerle-scrappyToo schreef: Als je van de 7 dagen per week 2 dagen vis voert zit je toch ook aan bijna 28 % van je geheel?   Of reken ik nu te veel?
Ik denk dat ik in de war geraak...je mag toch 1-2 dagen vis voeren in je menu of was het echt maar 1 dag? ( Dan kom je aan 14%)
Als ik het bereken dan voer ik van gans het geheel ( dus vlees+bot+orgaan+vis) zo een 18 % vis als ik om de twee dagen één makreel  ( of zalmmix) geef boven op haar gewone menu.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je die dag voert en hoeveel vis je dus geeft. Maar als je 2 dagen vis voert en je komt op een totaal van 28%, dan is dat in mijn ogen dus teveel. Ik voer zelf 2 sardientjes of 1 zalmkop per week. Sardientjes wegen zo'n, wat zal het zijn, 100 gram per stuk? En een zalmkop maximaal 400 gram? Dan is bij mij 4% of 5% aan het totaal dat ik voer vis. Je kunt daar best eens boven zitten maar 28% van het totaal dat je voert aan vis? Dat is meer dan dat je voert in totaal aan vleesbot!
Door Veerle-scrappyToo
#2024544
Dus als jullie spreken van 1-2 dagen vis voeren spreken jullie eigenlijk niet over de hoeveelheid voer van die dag vervangen door vis.  Je hond eet minder dan hij normaal die dag zou eten...
Ik dacht namelijk altijd dat je gans je hoeveelheid voer verving door vis  :-[  Als ik dan zie dat Nena 800 gram per dag eet in totaal...dan zou je snel op die 28 % uit komen.
Bij Nena heb ik echter gewoon gekozen om bovenop haar gewone menu waar ze het perfect op doet, om de 2 dagen een makreel bij te geven.
Door nienk
#2024604
El_Kato schreef: . Vorig jaar rond deze tijd had hij bv op zijn borst zo'n weinig haar dat je het roze van zijn huid er door zag schemeren. Moet wel eerlijk zeggen dat hij toen brokken at. Vanaf november krijgt hij weer barf en het gaat er langzaam steeds beter uit zien. 
heb je al bedacht dat het ook een seizoensallergie kan zijn? de pollen? omdat het vorig jaar rond deze tijd ook slechter ging? geef je verder nog tussendoortjes of andere dingen waar misschien graan en/of conserveringsmiddel in zit?
Door Nathascha
#2024673
El_Kato schreef:
3 Weken geleden zijn we begonnen om zijn darmen in betere conditie te brengen door een poeder te geven waar zijn darmwand van hersteld, probiotica, zink pilletjes en doils te geven. Zijn vacht ziet er nu al beter uit lijkt dikker en glanst weer maar die ontstekingen zijn er nog. Niet zo actief meer als eerder maar het is nog niet weg.
JE geeft het nog MAAR 3 weken. Je ziet al verbetering. Ik heb altijd geleerd dat je minstens 6 weken iets moest geven om een oordeel te kunnen vellen hoe je hond het er daadwerkelijk op doet. Misschien zijn die ontstekingen na 6 weken ook wel weg. Zeker omdat je nu toch al resultaat ziet.
Ben je niet bang dat als je nu in zijn menu gaat schuiven, dat je dan niet meer weet waar hij nu van opgeknapt is? Is het dan de vis? of is het de suplementen die je gaf?
Misschien is het beter om eerst nog 3 weken te geven wat je nu geeft. En daarna wat anders proberen?

Wel fijn dat je DA Pro-Barf is. Dat maakt het leven wel wat makkelijker!  :)
Door Parelridder
#2024757
Ik geef 2-3 keer per week vis. In geval van zalmmix 2 maal 250 gram en in geval van sardien (2 a) 3 sardientjes (die zijn 150 gram p.st.) per week.
Op het totaal van hun menu is een pond vis 9% van het totaal. De vis krijgen ze hier b.w.v. extraatje naast de reguliere maaltjes.

Ter verduidelijking, ze krijgen per dag ieder:
340 gram vleesbot (50/50 vlees en bot, oftewel 170 gram kaal bot) van kip, eend en konijn = 41%
170 gram spiervlees (incl. bovenstaande vlees dus in totaal 50% spiervlees op het totaal) van paard, rund, geit, schaap, lama, antiloop, hert = 20%
65 gram orgaanvlees (20 gram lever, 20 gram nier, 25 gram hart) van lam, geit en konijn = 8%
70-100 gram groenten (fijn gemalen, mix uit pakweg 8 groenten, bijv. witlof, pompoen, courgette, broccoli, knolselderij, rode paprika, bieten, venkel) = 10%
subtotaal: 675 gram per dag

Daarnaast per week, per hond:
een pondje pens (orgaan, rund of lam) = 9%
een pondje vette vis (zalm of sardine) = 9%
gedroogde long en kipfilet als beloning
2 (a 3) kippeneitjes

Dat maakt de gemiddelde dagportie 675+150= 825 gram

Wat ik me af vraag, weet je hoeveel vis de arts in gedachten had toen hij adviseerde 3 a 4 maal per week vis te voeren? Als hij bedoelde dat je 3-4 keer per week bijv. een sardientje toe voegt aan de reguliere maaltijd, kom je natuurlijk op een heel ander percentage van het totaal uit dan wanneer het vismaaltijden zijn natuurlijk..
Ik zou niet meer dan 10% geven en desgewensd op de visvrije dagen bijv. Doils visolie geven, daaraan is ook royaal vit. E toegevoegd.
Door El_Kato
#2025315
Ben je niet bang dat als je nu in zijn menu gaat schuiven, dat je dan niet meer weet waar hij nu van opgeknapt is? Is het dan de vis? of is het de suplementen die je gaf?
Tja daar zeg je wat...

Vandaag hebben ze allebei vis gegeten zonder vlees erbij. De da gaf tijdens het consult aan dat bv een makreel in zijn geheel als compleet beschouwt mag worden. N.a.v. dit topic heb ik wel zitten denken om de vis met vlees te geven ipv als complete maaltijd. Wat bij mij meespeelt is dat Manu het graag eet en boven alles wil ik dat hij lekker eet en blij is en tja natuurlijk ook gezond.

3 Weken is wellicht kort maar hij ziet er echt beter uit. Vanavond liepen we met zijn tweeen met de hondjes en liep Manu voor me en hij ziet er nu gewoon goed uit en dat was 4 weken geleden niet zo. Mijn vriend houd ook aan dat hij vies was omdat de tuin erg stoffig is door de droogte maar de tuin is nog steeds stoffig en hij ligt er dagelijks in en dat heeft nu geen effect meer op de glans van zijn vacht. Hebben hem toen ook gewassen en moet eerlijk zeggen dat hij daar ook wel van opknapte. Manu is in zijn 6 jaren misschien 3 x gewassen waarvan de laatste keer de enige keer met reden was.

Vind het wel lastig ga de percentages van het menu opnieuw uitrekenen en kijken welk percentage de vis van zijn week menu nu uitmaakt en of dat in verhouding staat. Ga het menu ook doorsturen naar de da en dan zijn mening tegen jullie mening houden en kijken wat het beste is.

Ooh bij zijn maaltijd vis van vandaag bv geef ik geen doils extra meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door