Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2024201
Buurvrouw weet dat ik met mijn hond barf en dat wil ze nu ook met de kat gaan doen.
Het zijn senioren en digibeten dus zelf kan ze hier niet komen :)

Om te beginnen heb ik de gemalen restjes van mijn hond gepakt.
70 gram paard
50 gram gemalen kippenekken
20 gram gemengde eenden organen

Behalve dan dat het te weinig soorten zijn ;) klopt het wel zo?
Het is de bedoeling dat ik dit soort mixjes blijf maken om hem aan alle smaken te laten wennen (en om mijn restjes te dumpen bij poeslief :biggrin2:) en dan langzaam de overstap naar echt barfen te maken, het spiervlees steeds grover en met de botten straks platslaan ipv malen enz.

Hij heeft zijn eerste maaltijd genuttigd en genoot ervan, alleen een wat groter stuk kippenbot...dat was raar verder ging alles schoon op :)
Door Martine-Tom
#2024213
Yep maar mijn katten staan niet over op barf, er speelde zoveel medische zaken dat ik er even geen gat in zag :-[
Ze gaan de goede kant op dus ik hoop binnenkort over te kunnen...
Zover was ik dus nog niet, Youp vrat wel eens van de hond mee maar echt op percentage's heb ik nooit gelet.

Kat weten we niet, het was een zwerver die ze deze winter opgenomen hebben (ook weer door mijn toedoen :-[) hij liep bij mijn oma in de tuin en was duidelijk van niemand, hun laatste kat is 2 jaar geleden overleden en op mijn voorstel hebben ze hem gelijk in huis gehaald.
De da schat hem tussen de 4 en 6 maar als ik hem nu zo wat langer meemaak denk ik dat hij meer tussen de 10 en 14 is, een senior dus.
Door Limpy
#2024218
Als je nog een andere spiervleessoort toevoegt zit je best al goed met 4 soorten.
Hou alleen effe in de gaten of hij goed blijft poepen met deze percentages vleesbot (mijn opa-kater krijgt maar 35 gr vleesbot dagelijks omdat hij anders verstopt raakt, maar elke kat is anders natuurlijk)
Door Martine-Tom
#2024222
Ik heb nog genoeg spiervlees soorten, vandaag had hij dus paard in stukjes van een vingertop groot en dat vond hij prima dus ik kan gewoon Tom's spiervlees in stukjes doen.
Als hij straks echt kan en wil knagen heb ik ook nog wel parelhoen wat zacht is en hele jonge geitenribben moet ik ook nog ergens hebben.
Orgaan heb ik ook genoeg van allerlei dieren.

Lever is extra belangrijk he geloof ik?
Ik heb nu kant en klaren mixen van orgaan, moet daar nog extra lever bij of is zo'n mix goed genoeg?
Door Limpy
#2024237
Als er hart,lever en nier in zit heb je goeie basis want belangrijkste organen, maagjes of long erbij is leuk.
(hier lusten ze alle 4 geen maag)
Kwartel is ook zacht genoeg voor nieuwe barfkat.
Door Martine-Tom
#2024609
Het zijn hartjes, lever en nieren.

Maagjes heb ik gedroogd gegeven als snackje, weet niet of hij ze lust, long heb ik toevallig net gedroogd, zal die ook eens geven :)

Mooi dat het zo goed is, dan kunnen ze even rustig testen.
Kwartel heb ik zelf ook niet, is lastig aan te komen hier, jammer genoeg.
Door Martine-Tom
#2025424
Nog 1 vraagje, ik mix nu met gemalen kippenekken, gister hoorde ik dat poeslief het zalig vind en dat ze ermee door willen gaan, en of ik wil blijven mengen. Dat wil ik graag doen maar mijn gemalen nekken zijn bijna op, nog 500 gram en ik gebruik 60 tot 70 gram per dag.
Nou schoot me ineens te binnen dat smuldier kip gemalen karkassen zijn, kan ik die ook gebruiken als botmix?
In de nekken zit af en toe een grover stuk en dat laat hij liggen na wat geknaagt te hebben dus aan kluiven is hij nog niet toe ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2025453
Ja, dat zou kunnen. Maar ik zou niet volledig altijd smul-kip als botgedeelte gebruiken. Je weet niet hoeveel vlees er nog aan de karkassen zat voordat ze daar de molen in gingen, welke kwaliteit, etc. En het lijkt me ook vrij karig, omdat het maar 1 soort bot is, van 1 dier.
Door Martine-Tom
#2025459
Het is ook niet voor altijd, hij heeft nu voor in totaal 15 dagen gemalen nekken, maar ik denk dat hij daarna nog niet toe is aan platgeslagen.
Ik zal het wel een keer proberen mss dat hij het wel doet, en dan is het nog beter maar anders moet ik toch iets van bot hebben, en mixen heb ik niet meer...

Ik zou ook niet weten waar ik die zo snel vandaan zou moeten toveren...
Het idee is om de helft van het bot dan in smuldier te doen en de andere helft platgeslagen bot (ik heb ook nog parelhoen dat is ook heel zacht volgens mij).
En dan te kijken wat hij doet.
Maar als blijkt dat hij zover is dat hij wil knagen dan hou ik gelijk op met de mixjes :)

Ik heb ook nog kuikentjes...mss die gewoon eens voeren, kijken hoe hard de buuf kan gillen :biggrin2:
Door Linda en Kiri
#2025466
martine-tom schreef: Ik heb ook nog kuikentjes...mss die gewoon eens voeren, kijken hoe hard de buuf kan gillen :biggrin2:
hihiihihii..da's gemeen, maar wel ontzettend leuk ;D Je stuurt wel een filmpje dan door waarop het gegil staat..hahaha
Gebruikersavatar
Door koekje
#2025472
Als je een molen hebt, kan je daar vanalles in doen natuurlijk. Toen ik nog geen molen had en Poet zaliger op barf zette, hakte ik een konijnendeel (braadstuk; heel goed bevleesd stuk karkas met ribjes) met het hakmes tot moes. Dus niet echt helemal doorhakken, alleen de botjes fijnmaken en het vlees niet doorsnijden. Poet kreeg dat zonder moeite weg, ze was toen 13.
Door Martine-Tom
#2025582
Ik heb geen molen, wilde die nog wel aanschaffen voor Tom maar die besloot dat barfen aan het stuk toch lekkerder was dan gemalen...gelukkig ;)
Konijn heb ik niet want dat lust Tom dus weer niet.
Ik heb geitenribben, lamsribben, eendennek, eendenrug, alles van een kip, parelhoen en fazantkarkas.

Eendennek zou mss ook nog kunnen, en de ribben van de eendenrug zijn ook vrij klein en zacht die moet je toch ook wel tot moes kunnen slaan :)
Door Martine-Tom
#2025614
Dan zal ik die tzt ook eens proberen!
Vinden katten fazant in het algemeen lekker?
Bij honden wil het nog wel eens een probleem zijn begreep ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door