Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#2023967
Wat een heerlijke wandeling had moeten worden, is uitgelopen op een operatie bij de DA. Fust (onze Duitse Herder) was lekker aan het rennen en genieten, evenals de andere twee. Op gegeven moment rent ze door het gras naar mij toe, ik hoor een schreeuw en Fust komt de bebossing uit met een slap oortje. Ze flapt er continu mee. Ik kijken; niets te zien, maar als ik van buitenaf haar gehoorgang aanraak, schreeuwt ze het uit. Snel naar huis en nogmaals kijken, maar ze blijft met haar kop schudden en piepen. Als de wiedeweerga naar de DA. Daar ligt ze binnen  een half uur onder een roesje en de oorzaak is al snel duidelijk: 2 grasaren doorboorden haar gehoorgang, en waren inmiddels al bij het trommelvlies aangekomen. De DA vertelde me: hoe meer ze schudden, hoe sneller het schade geeft, grasaren doorboren praktisch alles en zijn verwoestend voor zoiets als een gehoorgang of een oog maar ook een grasaar die in de vacht blijft hangen en bij de huid komt kan voor complete abcessen zorgen.
Dus, check je hond goed als hij door gras/bos heeft gestruind, en als je hond gaat klapperen met de oren: niet wachten, ga naar de DA!
Ik was met Fust binnen het uur na het incident bij de DA, en toch is het trommelvlies al aangetast. Zo snel kan het dus gaan!!!
Door labranwk
#2023979
Senta schreef: Grasaren zijn idd verschrikkelijk, als kind lieten we ze altijd in zuringbladen kruipen, en dat doen ze geheel zelfstandig (Wij vonden dat razend interessant) maar voor honden is het een punt van aandacht!

Maar wat verschrikkelijk dat je zoiets mee heb gemaakt zeg, in het oor nog wel!!!! Snel ingrijpen is dus noodzakelijk punt van aandacht.
Dat is ook exact de reden dat ik het heb geplaatst  ;) voorkomen kun je het niet, tenminste als je honden hebt die gewoon lekker rauzen en rennen door struiken/bos/gras. Maar er snel bij zijn wel. Fust ligt nu onder mijn stoel haar roes uit te slapen en heeft nog wat pijnstilling gehad. De komende week moeten we haar oor druppelen om de schade aan haar trommelvlies te beperken.
Door nienk
#2024069
oei, akelig! hoe is het nu met Fust?

goed dat je het hier post als waarschuwing. een buurhond hier heeft er tijdje terug 1 in zijn poot gehad, heel raar tussen zijn kussentjes naar binnen gegaan en zo omhoog gekropen. akelige dingen.
Door labranwk
#2024089
nienk schreef: oei, akelig! hoe is het nu met Fust?

goed dat je het hier post als waarschuwing. een buurhond hier heeft er tijdje terug 1 in zijn poot gehad, heel raar tussen zijn kussentjes naar binnen gegaan en zo omhoog gekropen. akelige dingen.
Op zich gaat het goed. Ze heeft duidelijk oorpijn en loopt wat scheef. Als ze vanavond laat nog scheef loopt moet ik opnieuw de DA bellen, al kan ik me niet voorstellen dat haar evenwichtsorgaan zo snel is aangetast, maar je weet nooit, dus we houden haar nauwkeurig in de gaten!
Door nienk
#2024093
hmm nou hopelijk gaat het snel over.

trouwens, als mensen iets aan hun oren hebben gaan ze ook al snel slingeren enzo. allergische reacties bijvoorbeeld, als de binnenkant van je oren dik word gebeuren er rare dingen met je evenwicht, weet ik uit ervaring. effect van watje in 1 van je oren stoppen tegen zee ziekte, maar dan om gekeerd. dus misschien hoeft niet haar evenwichtsorgaan aan getast te zijn als ze nog scheef loopt?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2024596
Jeetje dat is schrikken zeg. Goed dat je dit hier geplaatst hebt. Veel sterkte met de patient.
Bandit heeft er ooit eentje opgesnoven, hij bleef maar niezen. Maar die is er gelukkig weer uit zichzelf uitgekomen.
Door De Geijsjes
#2024974
Phoe hee mazzel dat je gelijk gegaan bent! Arme Fust  :( hopelijk houdt ze er niets aan over!  :-*
Goed dat je het plaatst, ik ga er in ieder geval op letten als ze flapperen met de oren  ;)
Door labranwk
#2025335
De Geijsjes schreef: Phoe hee mazzel dat je gelijk gegaan bent! Arme Fust  :( hopelijk houdt ze er niets aan over!  :-*
Goed dat je het plaatst, ik ga er in ieder geval op letten als ze flapperen met de oren  ;)
Het is inderdaad op jouw vaste stekkie gebeurd! En ik zag ook helemaal geen grasaren, het was gewoon in de struiken langs de paden zeg maar. Als je vanuit jou gezien rechtdoor blijft lopen.  :-[

Met Fust gaat het redelijk. Ze laat duidelijk zien dat ze er last van heeft en wil het liefste gewoon met rust gelaten worden. Niks voor haar. Behalve toen Pieter haar gisteren mee naar het trainingsveld nam, toen wilde ze wel weer aan het werk  :biggrin2:
Door ellenned
#2025395
Ik heb gehoord ja dat dat voor hele vervelende problemen kan zorgen. Hoe gaat het nu?

En waar is dat plekje, want waar Daisy loopt, loop ik ook heel vaak, Hitland?


labranwk schreef: Het is inderdaad op jouw vaste stekkie gebeurd! En ik zag ook helemaal geen grasaren, het was gewoon in de struiken langs de paden zeg maar. Als je vanuit jou gezien rechtdoor blijft lopen.  :-[

Met Fust gaat het redelijk. Ze laat duidelijk zien dat ze er last van heeft en wil het liefste gewoon met rust gelaten worden. Niks voor haar. Behalve toen Pieter haar gisteren mee naar het trainingsveld nam, toen wilde ze wel weer aan het werk  :biggrin2:
Door Linda en Kiri
#2025406
Jeetje zeg.... En ik maar denken dat grasaren een of ander eng beest was net zoals een teek. Dus even googled en kwam toch bij heel iets anders uit.. Iets waar je toch niet helemaal bij stilstaat als je aan het wandelen bent.
Dank je wel voor de waarschuwing en heel veel beterschap met Fust
Door labranwk
#2025437
ellenned schreef: Ik heb gehoord ja dat dat voor hele vervelende problemen kan zorgen. Hoe gaat het nu?

En waar is dat plekje, want waar Daisy loopt, loop ik ook heel vaak, Hitland?


Hitland Zuid, aan de kant van de golfbaan dus. Gewoon tussen het struikgewas, dus nog niet eens op het open veld!
Op zich gaat het goed met haar, maar ze heeft wel nog duidelijk last van haar oor en houdt haar oor dan ook slap. Niet gek, want de gehoorgang is natuurlijk wat gevoelig. Het ziet er wel knullig uit, een herder met 1 slap oor  :biggrin2:
De druppels accepteert ze prima en kunnen we zo in haar oor doen. Vanochtend heb ik haar toch een rymadil gegeven, omdat ze wat pieperig is en ik vind dat mijn hond geen pijn hoeft te lijden.
Door ellenned
#2025451
labranwk schreef: Hitland Zuid, aan de kant van de golfbaan dus. Gewoon tussen het struikgewas, dus nog niet eens op het open veld!
Op zich gaat het goed met haar, maar ze heeft wel nog duidelijk last van haar oor en houdt haar oor dan ook slap. Niet gek, want de gehoorgang is natuurlijk wat gevoelig. Het ziet er wel knullig uit, een herder met 1 slap oor  :biggrin2:
De druppels accepteert ze prima en kunnen we zo in haar oor doen. Vanochtend heb ik haar toch een rymadil gegeven, omdat ze wat pieperig is en ik vind dat mijn hond geen pijn hoeft te lijden.
Gelijk heb je, als die Rymadil haar helpt gewoon even geven.
Goed om in de gaten te houden, ik heb daar gisteravond nog gelopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door