Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DogCrazy
#202051
Hallo dierenliefhebbers,

Ik heb een probleempje. Onze 12 jarige hond spuugt de laatste paar dagen gal op haar nuchtere maag. Echt een hele plas. Ik ben er al naar de dierenarts mee geweest en hij zegt dat het komt omdat ze misselijk wordt door een lege maag en zo gaat spugen, dus ik moet haar 's avonds laat nog brood geven.
Maar mijn vraag is, heeft misschien iemand anders hier ervaring mee en wat heb je eraan gedaan?
Ik geef haar 's morgens Senior diner van Albert Heijn en 's avonds Senior Brokken van Albert Heijn. Dat eet zij prima, maar misschien kan ik beter voor een andere voeder kiezen?
Kortom... alle ideeen zijn welkom want ik vind het hartstikke zielig dat ze elke ochtend braakt, want daar is ze veels te lief voor :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#202057
Hoi, welkom op Barfplaats.

Dat gal spugen komt inderdaad door te lang een lege maag .
Aangezien dit een forum is over gezonde voeding voor honden (en katten) en de overtuiging hier is dat de juiste voeding voor een carnivoor vlees en botten is zou ik zeggen ja probeer eens een kvv (kompleet vers voer)
ipv brokken. Vlees heeft ook langer nodig om te verteren dus wie weet ben je ook van het gal spugen af.
Gebruikersavatar
Door Binno
#202064
Hoi, welkom!
Ik zou beginnen met de hond volledig op een kompleet versvlees over te zetten. (Carnibest, Duck, Bibi...) Heel veel kans dat het probleem daar al mee opgelost is.
Eén van onze honden had dat probleem vroeger namelijk ook, maar sinds hij kompleet versvlees eet heeft hij er geen last meer van gehad. ;)
Door Lizzy
#202071
Ik sluit mij aan bij de bovenstaande schrijvers. Je zou om te beginnen je hond op een gezondere voeding kunnen zetten.

En wat ook vaak goed helpt is (naast de gezonde voeding) 's avonds een bakje yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur geven.

Maar als dat allemaal niet helpt dan en je hond blijft erg gal spugen: dan raad ik je met klem aan een onderzoek door een internist te laten verrichten (die dan waarschijnlijk een gastroscopie uit zal voeren). Want helaas heb ik ook een andere ervaring met een plas gal spugen in de ochtend, bij een hond op wat oudere leeftijd.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 nov 2004, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DogCrazy
#202079
kvv

Bedankt voor de reactie's! :)

Ik ga haar vanaf vandaag op kvv zetten. Iemand een suggestie welk merk ik het best kan nemen? (en welke smaak, of doet dat er niet toe?)

@Lizzy.. hoe lang heb jij gewacht met dat onderzoek? Dus met andere woorden, in hoeveel dagen moet het spugen over zijn voordat ik weer aan de bel moet trekken?

Ik ga dus iig nu de kvv beginnen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#202081
DogCrazy schreef: kvv

Bedankt voor de reactie's! :)

Ik ga haar vanaf vandaag op kvv zetten. Iemand een suggestie welk merk ik het best kan nemen? (en welke smaak, of doet dat er niet toe?)

@Lizzy.. hoe lang heb jij gewacht met dat onderzoek? Dus met andere woorden, in hoeveel dagen moet het spugen over zijn voordat ik weer aan de bel moet trekken?

Ik ga dus iig nu de kvv beginnen.
Als het spugen over is als je nog iets te eten geeft voor je naar bed gaat dan is het niets ernstigs. Als het iets ernstigs is dan helpt dat namelijk allemaal niet
Door Lizzy
#202085
DogCrazy schreef: kvv

Bedankt voor de reactie's! :)

Ik ga haar vanaf vandaag op kvv zetten. Iemand een suggestie welk merk ik het best kan nemen? (en welke smaak, of doet dat er niet toe?)

@Lizzy.. hoe lang heb jij gewacht met dat onderzoek? Dus met andere woorden, in hoeveel dagen moet het spugen over zijn voordat ik weer aan de bel moet trekken?

Ik ga dus iig nu de kvv beginnen.
Je zou een van deze merken kunnen kiezen:

http://www.ahv-breda.nl
http://www.banditvoeding.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.energique.nl
http://www.prinspetfood.nl
http://www.rodipetfood.nl

Ook erg afhankelijk van wat verkrijgbaar is in jouw buurt.

Aangezien jouw hond al wat op leeftijd is, zou ik je aan willen raden om de eerste dagen wat gekookt water over de voeding te gooien. Dit moet je niet blijven doen, maar dit helpt gewoon de eerste dagen de hond zo makkelijk mogelijk over te schakelen. Het kan zijn dat jouw hond de eerste dagen wat diarree krijgt, maar daar moet je je niet teveel zorgen om maken (tenzij het zo dun wordt als water maar dat zal niet gebeuren).

Als je je hond dan over hebt gezet op andere voeding en 's avonds wat yoghurt hebt gegeven, dan kun je weer een paar dagen/weekje afwachten hoe het gaat. Als er totaal geen verbetering optreedt, dan zou ik terug gaan naar de DA. Mogelijk schrijft hij dan iets van maagzuurremmers voor (Zitac). Het kan bijv. een ontsteking zijn. Als dit nou ook niet helpt (binnen enkele dagen tot een week), dan zou ik om een doorverwijzing vragen naar een internist. Dit soort klachten kunnen namelijk ook veroorzaakt worden door iets in de maag dat er niet thuis hoort.

Maar goed, het kan dus heel goed zijn dat je hond al binnen elke dagen opknapt hoor! Vaak doet goed eten en wat zuivel met melkzuurbacterieen al wonderen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 nov 2004, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DogCrazy
#202320
Weer hartelijk dank voor de hulp! :)

Ik heb nu smuldier compleet gehaald. Bij brokken moet je altijd geleidelijk overschakelen. Is het verstandig dat ook met versvoer te doen?? Of kan ik gewoon een maaltijd vers voer voor zetten? (Excuus voor al deze vragen, ik ben maar een beginneling, en wil het allemaal zo goed mogelijk doen)

PS jullie zijn geweldig dat jullie me op weg helpen. Ook namens de dieren bedankt! :-*
Door Lizzy
#202327
Je mag trouwens zoveel vragen stellen als je wil hoor.

Maar over deze vraag: de meningen verschillen daar nog al over... het is ook een lastige vraag. Want wanneer je langzaam wilt overschakelen, dan moet je brokken met vers gaan mengen. En veel honden reageren daar helemaal niet goed op omdat beide heel anders verteren. Maar ga je cold turkey overschakelen, dan hebben sommige (en vooral vaak de wat oudere honden) daar ook wel last van en reageren vaak met dunne ontlasting.

Lees anders deze even: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 nov 2004, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DogCrazy
#203386
Vandaag is het iets beter gegaan. Ze heeft niet gespuugd op haar nuchtere maag, dus dat geeft weer hoop.

Ik heb haar om 8:00 haar brokken gegeven, maar omdat ze dat om 11:00 nog niet op had heb ik besloten haar toch maar vers te geven (met gekookt water erover)

8:00 brokken (niets van gegeten)
11:00 200 gram Smuldier Kompleet
16:00 beetje gespogen (ongeveer 4 eetlepels water met drie stukjes vlees, geen gal)
16:05 80 gram Smuld kompl (met gek water erover)
19:00 beetje water gespogen (ongeveer half kopje)
19:30 150 gram Smuldier (+gek water)
22:00 een koekje

Op zich vind ik het raar dat nu het ochtend spugen weg is, maar dat ze nu tussendoor een beetje water uitkomt.
Valt wel op dat het ongeveer is om de tijd dat ze weer moet eten. Ze loopt af en toe naar de bak en likt bedroeft in de lege bak. Op zich blijft het voer erin, alleen het laatste restje komt eruit.

De hond is 17 kg en is 12 jaar oud, dus al een oud dametje ;)
Door Truus
#203394
Wat fijn dat het nu beter gaat. Je zou een beetje minder water over het vlees kunnen doen. In vlees zit al genoeg vocht, ik bedoel...een beetje warm water over het vlees zodat het niet te koud is.

Morgen zou ik geen brokken meer aanbieden maar ook een beetje vlees.

Succes!
Door DogCrazy
#203407
Bedankt Truus :) Dat ga ik zeker doen.

Maar nu kan zij weer niet poepen. Tis toch wat he? Normaal krijgt ze ook sperzieboontjes of andere groente of een stukje fruit maar dat mag niet bij vers vlees.
Iemand een ideetje?
Door Truus
#203410
DogCrazy schreef: Bedankt Truus :) Dat ga ik zeker doen.

Maar nu kan zij weer niet poepen. Tis toch wat he? Normaal krijgt ze ook sperzieboontjes of andere groente of een stukje fruit maar dat mag niet bij vers vlees.
Iemand een ideetje?
Je mag ze gerust een stukje fruit geven hoor, waarom niet.
Wat je ook kunt doen, en dat doe ik wel eens bij harde ontlasting, is een blikje sardientjes kopen, en daar een klein beetje vis van door het voer doen met een heel klein beetje olie erbij.
Niet teveel want anders gaat ze aan de spuiterij.
Als je groente kookt, kun je daar ook een beetje van doorheen doen. In versvlees zit eigenlijk al alles wat ze nodig heeft, maar om het vlees wat warm te maken b.v.
Succes!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#203411
DogCrazy schreef: Bedankt Truus :) Dat ga ik zeker doen.

Maar nu kan zij weer niet poepen. Tis toch wat he? Normaal krijgt ze ook sperzieboontjes of andere groente of een stukje fruit maar dat mag niet bij vers vlees.
Iemand een ideetje?
Waarom geef je sperzieboontjes?
Je mag best een beetje groentne (gepureerd) of wat fruit geven hoor.

Ik zou haar lichaam even laten aclamatiseren, en als ze helemaal op vers staat gaat ze ook veel minder poepen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door