Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2021924
mijn menu bestaat uit

DAG 1: Fazantmix (+/- 35% bot)
DAG 2: Runderspiervlees
DAG 3: Eendenmix (+/- 35% bot)
DAG 4: Lamspens
DAG 5: Zalm of Vette Vismix of AA Haring (eventueel met wat kippenbotmix)
DAG 6: Konijnenmix (+/- 30% bot)
DAG 7: Lampsens
DAG 8: Eendenmix (+/- 35% bot)
DAG 9: Hertenspiervlees
DAG 10: Hazenmix (+/- 30% bot)
DAG 11: Runderspiervlees

Aangevuld met 1,5 % nier en 3 % Lever

2 van mijn dames doen het er heel goed op (altijd mooie dunne strakke drolletjes) . De ene dag wat kalk in de ontlasting de andere dag niet.
Maar 1 van mijn dames heeft moeite met poepen, die heeft dus veel te veel bot, bij haar schuift het bot (goed verteerd) dan ook naast elkaar en dan krijgt ze hele dikke ontlasting zodat ze er niet meer af kan komen.

Nu heb ik voor haar al de maaltijden door elkaar gemixt, dus 50% mix + 50% spiervlees, maar dan nog heb ik het idee dat het haar pijn doet bij poepen, ze piept dan namelijk en dan is het ook weer af en toe met dikke stukken (wel goed verteerd) Bij haar zou het bot percentage dan omlaag moeten. Ik heb hier nog orgaanmix liggen (25% lamspens/25% nier/ 25% lever/ 25% hart)  en nog los orgaanvlees lever, nier, en hart. Daarnaast heb ik wat extra pens gekocht voor haar.

Hoeveel % bot zou i haar het best kunnen geven. En is het zo als ik zo'n mix combineer met spiervlees dat dan de helft van het botpercentage omlaag gaat? Dus 30% wordt dan 15% en 35% wordt dan 17 1/2%?

Hoeveel van die orgaanmix zou ik daar bij kunnen doen? Of wie kan mij hier bij helpen?
#2021970
Ik zou haar wat minder botmix geven en in de plaats daarvan spiervlees.

Als je het over kaalbotpercentage hebt dan is dat redelijk hoog bij jou, dus een tekort zal niet snel plaatsvinden, daarvoor is er voldoende marge.


Ik zou er niet persé orgaan bij geven om sturctureel het botpercentage te drukken, misschien wat pens, maar anders niet.

Rekenen op de halve procenten doen we hiet niet aan. Als de percentages globaal kloppen is de rest voor mij "rommelen binnen de marges".  :)
#2022597
Ik zie dat je nu om de dag mix geeft met bot. Is het geen optie om haar iedere dag wat mix te geven ipv om de dag. Misschien dat het bot dan niet ophoopt.

Of doe je dat al, want dat kan ik niet helemaal uit je tekst halen. Ik zie wel:

[quote="charmed"]Nu heb ik voor haar al de maaltijden door elkaar gemixt, dus 50% mix + 50% spiervlees[/quote]

Zou je wel minder mix geven dan zou ik globaal uitrekenen wat je dan minder voert aan orgaan, dat zou je dan evt kunnen vervangen met de orgaanmix maar dat zou ik wel even goed berekenen zodat je in ieder geval niet teveel geeft. Je zou ook het orgaan los kunnen berekenen en dan los orgaan toevoegen. Is alleen wel wat meer werk.
#2023172
[quote="Freggel"]
Zou je wel minder mix geven dan zou ik globaal uitrekenen wat je dan minder voert aan orgaan, dat zou je dan evt kunnen vervangen met de orgaanmix maar dat zou ik wel even goed berekenen zodat je in ieder geval niet teveel geeft. Je zou ook het orgaan los kunnen berekenen en dan los orgaan toevoegen. Is alleen wel wat meer werk.


[/quote]Ik geef nu om de dag, het lukt me niet om 2 kilo uit te leggen, dat vind ik te veel, want ze doen er met maar 3 honden veel langer over dan toen er nog meer van aten. Dan zou alles gezaagd moeten worden. Dat vind mijn hubby vast niet zo plezierig. Hij klaagt nu al   ::)

Daar zat ik ook al aan te denken, dat ze nu in verhouding dan te weinig orgaanvlees krijgt, daarom had ik ook wat orgaanmixen bijbesteld. Zal eens kijken of ik uit de berekeningen kom (vind dat nogal ingewikkeld)

Hoeveel orgaan zou er ongeveer dan in KVV's zitten? Gemiddeld genomen, kan natuurlijk verschillen. Als ik dan wat hoger uit kom met orgaan zal dat niet zo'n ramp zijn, ze kan het wel goed gebruiken denk ik. Uiteraard moet ik dan wel onder de grens van het orgaanpercentage in de KVV blijven
#2023195
Waar zijn de mixen van, van de mixen van bv Kiezenbrink is het wel goed bekend hoe de percentages liggen. Wil best even kijken of ik je kan helpen met het rekenwerk. Maar dan heb ik wel de gewichten nodig en percentages.

Kun je anders niet gewoon alleen voor die ene dame haar portie in 2-en kunnen delen zodat zij wel om de dag bot eet. En dat gewoon in een afgesloten bak in de koelkast bewaren. Als je daar nu mee begint krijgt ze nu misschien 1 dag iets minder, maar daarna gewoon haar hoeveelheden. Dan hoef je ook geen 2 kg uit te halen.

dus zeg maar

dag 1 bot (halve portie apart houden) Evt een klein portie pens/orgaanmix oid bijgeven als je dat wel in kleine porties hebt liggen
dag 2 spiervlees (halve portie spiervlees apart houden, andere helft meevoeren met het bot van gisteren.
dag 3 bot (halve portie geven samen met het spiervlees van gisteren, andere helft in de koelkast)
#2023302
Ik was ook van plan het zo te doen, maar die mix hoef ik dan niet echt extra apart te houden van haar. Omdat ik dat dan gewoon met pens aan kan vullen of een pens/orgaanmix (alles van Kiezebrink)

Zij krijgt 210 gram per dag, dat is dan 1470 gram in de week.

Ze krijgt nu al een 1/2 portie mix + 1/2 portie pens, wat ik wel vreemd vind met CB heeft ze nooit last maar misschien is dat idd omdat het orgaanpercentage hoger ligt? of omdat dat veelal kippenbot is? Hoewel ze ook geen last van de eendbot heeft, en als ik een gewone eendmix geef, heeft ze er wel last van. Ze krijgt hoofdzakelijk dus kiezebrink, alleen als ze een dagje weg gaan is CB lekker handig om mee te nemen, dan hoef ik niets te denken :)
#2023357
Je bedoelt dat ze gewoon dan alle dagen mix + spiervlees/pens zal krijgen?

Toen ze op CB stond had ze het probleem dat ze alle dagen dezelfde samenstelling kreeg, dat zorgde er voor dat ze steeds meer en meer nodig was, omdat haar maag steeds sneller leeg was, waarschijnlijk door de gewenning van elke dag dezelfde hoeveelheid. Dus elke dag bot, orgaan, spiervlees dan moet ze steeds meer en meer, daarom ben ik K. mixen gaan voeren, omdat ze dan de ene dag harder verteerd moet worden dan de andere dag, zo ontstaat er minder gewenning.
#2023380
[quote="charmed"]
Echt alleen botmix is het niet, maar mix met organen erdoor. Als ik haar dan minder mix zou geven, zou ze een te kort aan orgaanvlees krijgen denk ik. Zij is er eentje die beter wat meer dan minder nodig heeft.
[/quote]

Over het algemeen is orgaan ruimschoots aanwezig in mixen en kvv's en zou ik dat niet snel apart bijvoeren.  Maar ik neem aan dat de fabrikant toch wel een indicatie kan geven over het aandeel orgaan in de betreffende mixen?
Het lijkt me lastig een menu samenstellen als je maar een partij moet gissen over de samenstelling van de mix die je gebruikt. :-\
#2023418
[quote="Freggel"]
Ja, de ene dag mix met spiervlees en de andere dag mix met pens. Zodat ze wel iedere dag bot krijgt.
[/quote]Het hoeft toch niet elke dag bot te zijn? Waarom is dat? Je verdeelt toch een barfmenu ook over een week, die is dan toch ook niet elke dag bot?
#2023420
[quote="Angelique"]
Over het algemeen is orgaan ruimschoots aanwezig in mixen en kvv's en zou ik dat niet snel apart bijvoeren.  Maar ik neem aan dat de fabrikant toch wel een indicatie kan geven over het aandeel orgaan in de betreffende mixen?
Het lijkt me lastig een menu samenstellen als je maar een partij moet gissen over de samenstelling van de mix die je gebruikt. :-\
[/quote]Als ik alle dagen de mix zou geven heb je ruimschoots voldoende aan orgaanvlees wat erin zit, maar als je dag om dag doet en bij die een halveert dan heb je niet meer ruimschoots voldoende. Dus ene dag spiervlees, andere dag mix (maar zij dus de helft) dan mist ze de helft van orgaanvlees.

Nu gaf ik 3% lever bij en 1 1/2 % nier om het compleet te krijgen.
#2023629
[quote="charmed"]
Het hoeft toch niet elke dag bot te zijn? Waarom is dat? Je verdeelt toch een barfmenu ook over een week, die is dan toch ook niet elke dag bot?
[/quote]

Het hoeft ook niet persé iedere dag, maar bij sommige honden verteert het beter als ze iedere dag bot krijgen. 1 van jouw hondjes heeft moeite met het verteren van bot zoals ze het nu aangeboden krijgt. Kan best zijn dat als ze iedere dag bot krijgt het probleem over is.

Daarnaast is het zo dat de fazant- en de haasmix van Kiezebrink eigenlijk 100% karkas zijn met een klein beetje orgaan, de andere mixen die je geeft zijn wel 70% vleesbot (dus ong 35% bot). Het grootste nadeel is dat je niet weet hoe kaal de botten zijn voordat ze gemalen worden. Dus het percentage bot zou nog wat hoger kunnen liggen.
Laatst gewijzigd door Freggel op ma 30 mei 2011, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door