Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evy_JD
#2022866
Beste BP leden,

Ik weet dat het minimum 4 diersoorten is en daar zit ik ruim overheen, toch ben ik benieuwd of ik genoeg variatie heb in mijn menu omdat ik vrij veel kip geef
Over de 2 weken eten ze nu:

In 13 dagen qua vleesbot:

Kippenbout 1 x
Kip karbonade 1  x
Kippennekken 1 x
kip karkas 2 x

eendenkarkas 2 x
eendennekken 3 x

kalkoennekken 1 x

lamsribben 1 x

Zalm mix 1 x

Qua spiervlees

3 x paard
2 x kip
2 x geit
2 x kalf
2 x lam
2 x haas

Dat lijkt me wel genoeg?

En dan qua orgaan
Lams nier en konijnen nier
kippenmaag
kippenhart en runderhart
lamslever (was vorige bestelling geitenlever)

En dan 1 x lams pens

Zoals gezegt veel kip, maar is het TE veel kip voor het mooie? (of het beste  :))
Komen ze zo iets tekort?

Vooral het vleesbot is veel kip, kalkoen en lam zijn nieuw in het menu, dus of ze dat lekker vinden weet ik nog niet  :)
Zou ik meer variatie in het vleesbot moeten geven als ik optimaal wil voeren? konijn vinden ze niet echt lekker, alleen in stukjes geknipt bedekt onder een dikke laag pens willen ze het eten, fazant vonden ze ook niet echt lekker daarom bestel ik dat liever niet meer.

Wat denken jullie?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Door choopy
#2022877
Ik zou, als je zoveel kip vleesbot geeft, het spiervlees en de organen niet van kip geven.
Zo heb je de hoeveelheid vleesbot al aardig ondervangen.

Zelf zit ik niet op zoveel diersoorten.
Hier krijgen ze als vleesbot alleen eend en konijn, spiervlees paard, geit en lam en als organen lam, geit en rund.
Verder krijgen ze hier nog zalmmix bij en heb nu voor het eerst panharing besteld.
In het verleden wel sardines geprobeerd, maar die moesten ze niet.
Door *Flip*
#2022878
beetje lastig beoordelen, zonder gewichten.
Als je uit gaat van min 4 diersoorten, dan zal elke diersoort 25% van het menu uitmaken. Als jouw percentage kip daar in de buurt zit, dan denk ik zeker dat je goed zit.
Als ik het zo zie voer je 7 van de 28 maaltijden (denk dat je 2x per dag voert?)kip, dat is een kwart. Met zoveel andere diersoorten zit het volgens mij prima in elkaar :)
Door 202Spots
#2022899
Ik denk dat 't best wel goed zit met je variatie hoor...
Ze krijgen hier minstends 3 keer per week kip...
Door hannabelgje
#2022910
Ik voer ook best veel kip omdat ze dat erg goed eten. Zo lang er verder voldoende variatie in zit lijkt het mij geen probleem.
Door Evy_JD
#2023057
@ choopy, organen van andere dieren buiten kip is indd een goed idee  :)

@ Pammie, Nou moest ik even rekenen hoor hahaha.
Globaal geef ik:

28 % Kip
28 % Lam
19 % Eend
5 % Vis
5 % paard
3 % Kalkoen
3 % Geit
3 % kalf / rund
3 % haas
3 % konijn

ze krijgen 1 x daags alles compleet  :)
De percentages lijken me wel goed te zitten dan?

@ 202Spots en  hannabelgje, omdat kip vrij zacht is voer ik dat het liefst en ze vinden het ook nog eens super lekker  :)
Door *Flip*
#2023119
Evy_JD schreef:
@ Pammie, Nou moest ik even rekenen hoor hahaha.
Globaal geef ik:

28 % Kip
28 % Lam
19 % Eend
5 % Vis
5 % paard
3 % Kalkoen
3 % Geit
3 % kalf / rund
3 % haas
3 % konijn

ze krijgen 1 x daags alles compleet  :)
De percentages lijken me wel goed te zitten dan?
je bent wel heel enthousiast gaan rekenen, enkel voor kip was voldoende hoor, haha! Zoals iedereen al zegt, niets om je zorgen over te maken  :)
Door Barf
#2023707
Senta schreef: Ik zou het zelf niet doen maar mocht het niet anders zijn zou ik wel voor biologische kip gaan al het zo'n groot aandeel van het menu zou zijn. (Ivm met de vele hormonen en antibioticas die dr ingepompt worden)
Mee eens, voor mij ook een reden om maar twee keer in de maand kip te voeren en dan nog uitsluitend biologisch
Door Evy_JD
#2023869
ik ben even gaan googlen en zag dat er in biokip ook ab is aangetroffen  :-\
Ik zou wel de eend kunnen verhogen bijv., maar omdat dat behoorlijk vet is en lam natuurlijk ook wil ik ook iets magers erbij hebben en dat is kip natuurlijk.
Kalkoen is ook niet zonder risico schijnt, dus daar wil ik ook voorzichtig mee zijn, konijn vinden ze niet lekker dus dat wil ik ook niet teveel geven..
Lastig  :-\
Door Evy_JD
#2023908
daarom vind ik het ook lastig  ;)
zou parelhoen een goed alternatief kunnen zijn? met ff zoeken vond ik net een adresje vlakbij mijn werk, dus de kip zou ik daarvoor kunnen vervangen  :)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2024110
Zou parelhoen niet ook antibiotica bevatten? Ik neem aan dat die ook in bio-industrie gehouden worden. Ik geef zelf de voorkeur aan biologische kip boven parelhoen. Misschien haaskarkas, of kun je dat niet krijgen? Of wilde eendkarkas?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door