Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#2022367
Sinds mijn honden barfen vallen ze eigenlijk alleen maar af. Op KVV kwamen ze behoorlijk aan. Ik geef nu al 300 gr. meer dan ze met KVV kregen en nog steeds komen ze niet bij. Zit daar dan echt zo'n verschil in? Beide is het rauw dus ik vind het een klein beetje raar.
Door Marchje
#2022380
Ik voer 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaan. Tijdelijk even geen vis, en groente krijgen ze als in tafelrestjes. Ze eten elke dag vleesbot, 4 dagen per week spiervlees en 3 dagen orgaan (waarvan dan de helft pens is, een kwart lever/nier en een kwart hart). Ik voer kip/eend/konijn/rund,kalf/paard/parelhoen/schaap,lam/geit.

Ze krijgen nu ongeveer 750 gr. per dag, terwijl ik ze op KVV terug had gezet naar 375 omdat ze behoorlijk aanzetten beide.
Door Marchje
#2022388
Als ik meer dan 40% vleesbot ga voeren dan krijgen ze beide krijtpoep en heeft Mukkus moeite met ontlasten. 40% spiervlees is niet zo gek toch? Volgens mij is dat wel een vrij gangbaar percentage?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2022414
Marchje schreef: Als ik meer dan 40% vleesbot ga voeren dan krijgen ze beide krijtpoep en heeft Mukkus moeite met ontlasten. 40% spiervlees is niet zo gek toch? Volgens mij is dat wel een vrij gangbaar percentage?
Ja best wel, dan ga ik er wel vanuit dat je 50/50 vleesbot geeft zodat je nog wel zo rond de 20% kaal bot zou komen te zitten. Maar dat is ook het mooie van zelf samenstellen. Je past het menu aan aan de behoeften van jouw hond. Natuurlijk binnen bepaalde marges, maar die zijn in de praktijk heel ruim.

Ik zie best veel kvv's die blubbervet zijn en daar wordt je hond dus vrij makkelijk dik van. Het verkoopt ook goed hé...je hond heeft er maar weinig van nodig, anders groeit die dicht. Maar vet is nuttig, maar kan teveel worden. Ik denk dat de BARFhap die je nu geeft qua vetgehalte dus een stuk lager ligt dan de kvv die je eerst gaf. Het heeft dus niet te doen met rauw versus rauw, maar meer met samenstelling/vetgehalte. Hoe zwaar is je hond en hoe oud e.d?
Door signmodel
#2022422
hoe lang staan ze nu op barf? kluiven kost ook energie, misschien kan je iets vettere diersoorten (eend, geit) geven.
als ze pas barf eten zou ik het nog even aankijken en 1x per dag voeren zodat ze niet contstant aan het verteren zijn.
Door Marchje
#2022439
Ik voer 1 x per dag, en sinds 4 maanden barf.

Mijn honden zijn 2 en 3 jaar, Mukkus weegt nu 18 kilo, wat 20/21 zou moeten zijn en Rifka weegt rond de 16, wat rond de 18 moet zijn. Beide borders (nou ja, Rifka dan, Mukkus is waarschijnlijk half border/half schot)
Door Marchje
#2022446
Senta schreef: Niet volgens de barfrekenhulp
Maar dan zou ik gigantisch veel meer orgaan moeten gaan voeren, dat klopt dan toch ook niet? Ik vind 20% orgaan wel de max. eigenlijk. Op 40% vleesbot doen ze het prima dus dan blijft 40% spiervlees over.
Door Jasmin
#2022448
Ook ik heb de ervaring dat de honden flink afvallen als je met barf begint. Ik geef ze gewoon wat meer dan ze volgens de barf-hulp zouden mogen.

De één haar ideale gewicht is bijvoorbeeld 22 kilo, maar ik voer haar genoeg voor een hond van 25 kilo en nu blijft ze keurig op gewicht.
Door Veerle-scrappyToo
#2022530
Mijn eerste idee was toch ook dat er in kvv gewoon veel meer vet verwerkt wordt dan dat je zelf zal bijgeven in je barf.
Als ik mijn vlees in porties steek haal ik er altijd al het vet af op een paar sliertjes na.  Maar ik denk niet dat men dat doet als men vlees in een kuip maalt voor kvv. 

Je zou inderdaad kunnen denken aan wat vettere diersoorten zoals lam, eend, geit...alleen opletten dat ze daar niet van aan de diaree gaan want dat lees je ook vaak... 
Of toch nog meer gaan voeren als dat gewicht de hoogte in moet.
Door Martine.
#2022594
Het zou mij niet eens verbazen als er kvv is waarbij zelfs vet, puur kippenvel of dat soort dingen wat extra wordt bijgevoegd. het is natuurlijk een supergoedkoop "vlees" om in te kopen.

Mijn honden kunnen normale percentage's eten dus ik snij geen vet af van mijn vlees of orgaan. Dat zou ik persoonlijk enkel doen als ze wat moesten afvallen of standaard een heel laag percentage barf konden eten. Als ik voornamelijk magere diersoorten zou voeren en een hond zou hebben die erg veel moest eten en/of te mager was zou ik zelfs niet scchromen om regelmatig eens wat stukje vers lamsvet bij het eten te voegen. Voor ons is vet slecht voor hart en bloedvaten maar dat geldt niet voor onze honden.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2022706
Hier eten de Borders 500 gram per dag, zowel van KVV als Barf.
Ze wegen 14, 16 en 20 kg.
Hier krijgen ze wel voornamelijk eend, geit en lam als vleesbot of spiervlees, dat zijn al de vettere soorten.
Qua KVV is het voornamelijk rund en kip wat ze krijgen.
En verder krijgen ze nog de zalmmix van Herby. Dus ook een redelijk vet visje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door