Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miss_d
#2019112
Drie jaar geleden ontwikkelde een van mijn katten struviet na een blaasontsteking. Vorig jaar gebeurde hetzelfde met een van mijn andere katten. Ik ben toen koolhydraatvrije carnibest gaan voeren (diabetes- en eendmix). Ik heb Bandit geprobeerd te voeren, maar helaas werd dit absoluut niet gegeten. Ik ben hierna het voedsel gaan verzuren met appelazijn, maar ik vond dat de Ph daar aan de lage kant van werd; ik ben daar toen mee opgehouden en meet regelmatig tussendoor de plasjes van beide katten; altijd perfect.

Maar nu opnieuw een kat (die van drie jaar geleden) met blaasontsteking en verstopping. Het lijkt erop dat het goed gaat met Carnibest, totdat er een blaasontsteking optreedt, dan lijkt zich enorm snel struviet te ontwikkelen en is er geen houden aan. Mijn beestjes zijn geen 'klassieke' gruispatienten, daarvoor is eens in de drie jaar toch echt te weinig (en bij die ander eens in de zeven jaar), maar heel prettig is het niet.

Ik denk dus dat ik toch afscheid moet nemen van Carnibest; zelfs koolhydraatvrij voeren helpt dus niet wanneer de nood aan de man komt. Grote probleem is natuurlijk: wat dan? Bandit is dus jammergenoeg geen oplossing, geen van mijn drie (makkelijke) eters lust het. Zelf samenstellen zou wellicht kunnen, maar daar moet ik dan natuurlijk eerst een hele studie van maken en da's wel veel werk in een paar dagen (ik wil eigenlijk per direct van Carnibest af).

M'n kat komt over een paar dagen struvietvrij weer thuis van de dierenarts, zijn Ph zal ook na het eten van Carnibest perfect zijn en blijven, totdat er weer een ontsteking optreedt.... ik wil daar niet meer op wachten ;)
Door Limpy
#2019139
Ow, das balen zeg!

Andere kvv´s die je eens zou kunnen proberen zijn: haaksbarf, tinlo, darf (=bio), bibi (de kip voor honden aten mijn katten ook wel eens want geen pens erin)
Lupa heeft ook mixen/kvv´s (ook gluten/granenvrij) of anders all animal.
Herby heeft ook complete mixen in 3 enkelvoudige smaken en wildmix (waar 3 diersoorten inzitten dacht ik) maar die grapjassen verkopen dat alleen per 10 kg.

Succes ermee!
Door miss_d
#2019164
Oh wow, dat zijn een hoop opties! Ik heb er een half uurtje bellen en zoeken op zitten. Ik ga vanmiddag in een plaats hier redelijk in de buurt haaksbarf ophalen. Zo kunnen ze een beetje proeven en hoef ik per direct geen Carnibest meer te voeren, dat scheelt ook. Ook kan de dierenwinkel hier in de stad haaksbarf gewoon bestellen.

Maar bij verder googlen naar aanleiding van je post kwam ik http://www.lupa-diervoeding.nl tegen en nu ben ik toch wel behoorlijk onder de indruk; wat een hoop soorten en dan die mooie barf-pakketten, wow! Ik moet alleen eerlijk zeggen dat dit even moet wachten, want ik weet ook niet hoe hoog de dierenartsrekening uit gaat vallen, ik reken toch wel weer op 3-400 euro, met een beetje pech.....

Bedankt!
Door Limpy
#2019173
Ja, da-rekeningen daar wordt je idd niet blij van... :-\

Lupa heeft best wel een leuk assortiment (die paar keer dat ik daar heb meebesteld was ik ook altijd erg tevreden over de kwaliteit van het vlees)
Het scheelt wel dat de Lupa en kiezebrink-mixen bijna de helft goedkoper zijn per kilo dan de reguliere kvv´s.
Zie link hieronder voor wat er in de KB mixen zit, sommigen zul je wat organen en spiervlees moeten aanvullen.
http://www.kiezebrink.nl/index.php?pid= ... stcode=MIX

EDIT: klik op de "i" achter het produkt voor verdere ingrediënten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2019261
Ik heb het vaker gehoord; CB en toch nog blaasontstekingen of zelfs struviet.
Gelukkig zijn er legio andere opties, van andere merken kvv tot zelf samenstellen. Ik ben zelf niet zo van de mixjes (je weet nooit precies wat en hoe er inzit), maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Door miss_d
#2019286
[quote="Limpy"]
Ja, da-rekeningen daar wordt je idd niet blij van... :-\

Lupa heeft best wel een leuk assortiment (die paar keer dat ik daar heb meebesteld was ik ook altijd erg tevreden over de kwaliteit van het vlees)
Het scheelt wel dat de Lupa en kiezebrink-mixen bijna de helft goedkoper zijn per kilo dan de reguliere kvv´s.
Zie link hieronder voor wat er in de KB mixen zit, sommigen zul je wat organen en spiervlees moeten aanvullen.
http://www.kiezebrink.nl/index.php?pid= ... stcode=MIX

EDIT: klik op de "i" achter het produkt voor verdere ingrediënten.
[/quote]
Dank voor de tip! Ik ga me er eens in verdiepen!

[quote="koekje"]
Ik heb het vaker gehoord; CB en toch nog blaasontstekingen of zelfs struviet.
Gelukkig zijn er legio andere opties, van andere merken kvv tot zelf samenstellen. Ik ben zelf niet zo van de mixjes (je weet nooit precies wat en hoe er inzit), maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
[/quote]
Je hoort het inderdaad vaker, maar ik dacht dat de meeste mensen het koppelen aan de rijst die in CB zit. Wij voeren rijstvrij, dus ik denk niet dat het aan de rijst ligt, maar een ander ingredient... ik hoor het in ieder geval van andere merken eigenlijk nooit, maar bij Carnibest behoorlijk regelmatig inderdaad.
Met mixjes bedoel je dit soort producten: http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/d18.html ? Of deze http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/d85.html ? :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2019321
Dat barfpakket lijkt me niet gemalen, maar dat andere is zeker mix ja.
Het nadeel van door een ander gemalen prak (geldt ook voor kvv) is dat je nooit de exacte samenstelling weet en daardoor ook bv niet de kwaliteit van de ingredienten en bv hoe bevleesd het vleesbot was voordat het er in ging.
Door miss_d
#2019487
[quote="koekje"]
Dat barfpakket lijkt me niet gemalen, maar dat andere is zeker mix ja.
Het nadeel van door een ander gemalen prak (geldt ook voor kvv) is dat je nooit de exacte samenstelling weet en daardoor ook bv niet de kwaliteit van de ingredienten en bv hoe bevleesd het vleesbot was voordat het er in ging.
[/quote]
Oh, zo. Ja, da's inderdaad altijd met alles wat een ander maalt. Ik sta er niet negatief tegenover om het zelf te gaan doen, maar wil me er wel goed in verdiepen. Verder dat af en toe een runderhart is mijn maalcarriere nog niet gekomen ;)

Ik heb de heer en dame hier thuis inmiddels Haaksbarf kip gevoerd en ze vinden het heerlijk, ze aten gelijk het bakje helemaal leeg! Ben benieuwd wat ze van de andere smaken vinden...
Door Nathascha
#2022094
Wij zijn hier ook zelf gaan malen. En dat waarderen de katsels heel erg! En daarnaast, als je een beetje oplet krijg je hanigheid in het kopen van goed vlees voor een mooie prijs, zodat de kiloprijs aanziendelijk daalt. En dat is voor jou dan wel weer fijn, na zo'n hoge DA rekening  ;)

Wij malen met een Bohman machientje. Maar na 4 a 5 kilo malen incl zachte botten als kippen en eendenek en karkasjes van konijn en gevogelte, word tie wel warm en houd het even op. Maar goed met 5 kilo doen ze hier met zijn 2-en 20 dagen. Dus dat is te doen.

succes met je katsels in elk geval! en fijn dat ze Haaksbarf wel lekker vinden, dat geeft je toch een gerust gevoel! ze eten tenminste! :)
Door mirdj
#2022120
Ik moet toch ook eens op zoek naar een goede elektrische molen. Dat handmalen ben ik nu wel zat en ik stel het iedere keer ook steeds langer uit. Na 4 kilo ben ik gesloopt en iedere keer dat ding uit elkaar halen omdat hij weer zit verstopt kost gewoon veel tijd.
Door Nathascha
#2022198
[quote="mirdj"]
Ik moet toch ook eens op zoek naar een goede elektrische molen. Dat handmalen ben ik nu wel zat en ik stel het iedere keer ook steeds langer uit. Na 4 kilo ben ik gesloopt en iedere keer dat ding uit elkaar halen omdat hij weer zit verstopt kost gewoon veel tijd.
[/quote]

Bij de frieslandshop kosten de bohmannetjes echt niet heel veel. in verhouding met de handmolens zeker niet. Ik maak nu 4 of 5 verschillende mixen. Voor Alice maal ik er nu dus ook hele kuikens door heen, want die kan niet knagen. En buffy krijgt 1 keer in de week nu een kuiken ( die eet ook de mix incl kuiken, en anders krijgt ze er teveel van binnen).

Ik maalde eerst alles en daarna maakte ik porties. Nu maal ik eerst alle orgaan die ik in de 4 a 5 mixen wil doen. En daarna voor 1 mix het vlees en botwerk. meng ik de orgaan erdoor. En dan ga ik eerst die mix in zakjes doen en in de vriezer doen. 1 soort mix is bij mij 2 kilo ( is lekker makkelijk rekenen  :D ) Op die manier koelt de Bohman weer af en ga ik de volgende mix doen. na 1,5 uur zit 4 a 5 x 2 kilo in de vriezer en heb ik zelfs 40 dagen de tijd om weer nieuwe mixen te verzinnen  :)

Dus tis het geld waard hoor. Je moet alleen een beetje met belijd werken.
Door mirdj
#2022303
Met beleid werken moet ik met de handmolen ook. Ik was het eigenlijk al zo zat dat ik vanmiddag gelijk een bomann heb besteld. Ik verwacht hem ergens volgende week en voorlopig zet ik de mannen even op de vismix die ik nog heb liggen, wat ongemalen spiervlees en orgaan en wat nekken. Die paar dagen kan dat makkelijk, daarna krijgen ze weer compleet.

Ik heb de mijne bij Aximax besteld, maar dat is allemaal hetzelfde en ook dezelfde prijzen.
Laatst gewijzigd door mirdj op vr 27 mei 2011, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nathascha
#2022347
Geweldig joh!
Onze ervaring is dat ze supersnel zijn met leveren. Ze zeggen wel dat het langer duurt. Maar de volgende dag stonden ze al bij ons op de stoep. Zowel eerst met de gehaktmolen als later met de droog machine! :)
Kan jij lekker even puzzelen welke heerlijke mixen je gaat maken.  :D
Door mirdj
#2022368
Ik hoop dat ze morgen komen, dan ben ik komend weekend zoet met een nieuwe krabpaal (kattenspeeltuin) en elektrische molen. Ik heb genoeg in de vriezer liggen dus dat gaat goed komen  :D

Ik moet alleen eens gaan bedenken hoe vaak ik ga malen. Nu doe ik 4 kilo en dat is genoeg voor 16 dagen, maar misschien ga ik er wel 8 doorheen gooien zodat ik maar 1x in de maand hoef te malen. Dat klinkt veeeeeeel beter.
Laatst gewijzigd door mirdj op vr 27 mei 2011, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door