Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2021848
Ik ben nu een paar maanden bezig met barfen en heb voor mezelf een makkelijke manier gevonden om een compleet menu voor de honden te maken. Ze zien er prima uit, ontlasting is goed, maar nu wil ik wel graag weten of mijn manier ook goed is. Als voorbeeld neem ik even een menu van Wodka. Zij krijgt ca 700 gram per dag. Ik geef de honden iedere dag een heel karkas, de een is groter dan de ander, dus dan wordt het zoiets:
Dag 1: groente 50 gram, orgaan 100 gram, kipkarkas 340 gram, spiervlees 210 gram.
Dag 2: groente 50 gram, orgaan 100 gram, haaskarkas 260 gram, spiervlees 290 gram
Dag 3: groente 50 gram, orgaan 100 gram, eendkarkas 190 gram, spiervlees 360 gram
Dag 4: groente 50 gram, orgaan 100 gram, konijnenkop 100 gram, spiervlees 450 gram
Dag 5: groente 50 gram, orgaan 100 gram, zalmkop 400 gram, spiervlees 150 gram
Dag 6: groente 50 gram, orgaan 100 gram, kippennekjes of vleugels 250 gram, spiervlees 300 gram
Dag 7: groente 50 gram, orgaan 100 gram, lamsrib 250 gram, spiervlees 300 gram.

Deze hond krijgt het minste te eten en naar verhouding het meeste vleesbot. Ik geef haar altijd het kleinste van de drie vleesbotten. De andere honden krijgen eenzelfde karkas, een beetje meer groente en een beetje meer orgaan en 100 tot 150 gram meer spiervlees. Maar het principe zal wel duidelijk zijn. Iedere dag een karkas, een afgepaste hoeveelheid groente en orgaan en de rest aangevuld met spiervlees. Ze krijgen daarnaast iedere dag een scheut yoghurt en één keer in de week een eitje.
Het orgaan is erg afwisselend, 50% pens (rund en schaap) verder hart, nieren, lever, long van verschillende diersoorten.
Door nienk
#2022007
ik kom als ik juist gerekend heb, op deze (afgeronde) percentage's:


700 x 7 = 4900 per week

700 orgaan/ 49 = 14%
350 groen / 49= 8 %
1790 bot/ 49 = 36 %
2060 spier / 49 = 42 %


ik zou zeggen dat dat wat veel spiervlees is, wat weinig bot en ook wat weinig orgaan.

maar dat hangt ook wel af van hoe bevleesd je karkassen enzo zijn.

hoe is de ontlasting van deze hond?

en als dit de hond is die het meeste vleesbot krijgt, hoe poepen de andere honden dan? Reus zou op een menu als dit gelijk aan de dunne gaan!
Door Lida. S
#2022118
De ontlasting is juist heel erg droog. Zeker bij deze hond. Ik maakte me dus eerder zorgen dat ik teveel vleesbot en te weinig spiervlees gaf. De karkassen zijn overigens erg goed bevleesd.
Als snack krijgen ze ook orgaan (gedroogd) vandaar dat ik ze bij het eten niet teveel wil geven.
Door nienk
#2022247
hoe bedoel je heel erg droog?

als ik zie wat Reus gemiddeld poept is dit inderdaad ook heel erg droog vergeleken met brokkenpoep. hebben ze moeite met poepen?
Door Lida. S
#2022335
Ze hebben niet echt moeite met poepen, maar toen ik ze keurig afgepast volgens de rekenhulp te eten gaf was de ontlasting wit en hard en hadden ze er wel moeite mee. Ik dacht dat ze aan het barfen moesten wennen, maar toen ik ze meer vlees gaf ging het beter en dat is nu nog steeds zo. De ontlasting is nu wat gekleurder, maar het is wel kurkdroog en valt uitelkaar (het verpulvert).  Ik zal morgen er een foto van maken en  proberen deze te laten zien. Ik wil ze niet te weinig vleesbot geven, maar ik dacht dat teveel schadelijker zou zijn. Zeker omdat ze nog niet zo lang barfen. Met kvv (darf) hadden ze overigens ook erg witte ontlasting en ik gaf ze daarom daar ook extra vlees bij.
Door nienk
#2022338
hoelang hebben ze darf gegeten? vind het wel vreemd dat ze dat allemaal hebben!
Door Lida. S
#2022359
Geen enkele hond heeft ooit iets gehad wat op dunne ontlasting leek. (behoudens één kleintje die niet tegen pens kan). De ontlasting is van droog tot heel droog. Heel af en toe zie ik een rredelijk vaste drol, maar bijna altijd valt het uit elkaar. Daarom durf ik ze ook niet alleen maar vleesbot of een zalmkop te geven. Ze krijgen er altijd vlees bij. Iedere dag krijgen ze naar mijn idee een complete maaltijd. Als het vleesbot wat groter is dan mijn bedoeling krijgen ze eigenlijk juist extra vlees erbij ipv minder. De volgende dag geef ik ze dan een klein vleesbot met minder spiervlees. Alleen de hoeveelheid orgaan en groente blijft gelijk. Daarin behandel ik ze allemaal gelijk en ze reageren er allemaal nagenoeg hetzelfde op.
De kleintjes krijgen overigens 1/2 kvv en 1/2 barf per dag, dus niet de ene dag barf en de ander dag kvv. Ik probeer het zo compleet mogelijk te doen. Het zijn (bijna) allemaal oude honden, maar ze ogen gezond, zijn levendig en actief. De vacht glanst. Eigenlijk geen enkele klacht, maar ik was bang dat ik ze teveel vleesbot gaf, maar nu lijkt het alsof ze dat te weinig krijgen
Door Nathascha
#2022374
Denk dat het wel mee valt met te weinig vleesbot. Je geeft het merendeel karkas en/of kop. Daar zit veel minder spiervlees aan ( vaak 70%bot en 30%vlees) als aan de kippennekken van je menu ( vaak 50%/50%). Dus dat je op meer spiervlees komt vind ik zo gek nog niet.
Zeker hoe je de poep beschrijft. Misschien als je iets minder spier en iets meer orgaan geeft? dat het dan wel wat zachter word, die ontlasting?

En daarbij jou honden moeten het er goed op doen. Daarom is Barf ook zo fijn. Je kunt dit per hond heel goed zelf samen stellen en afwegen. Bij KVV of brok moet je het het er maar mee doen...met alle gevolgen van dien. Nu kan en mag je wat schipperen  ;)

Als het met iets meer orgaan niet lukt om de ontlasting iets zachter te krijgen, lukt het misshcien wel met iets meer groente, zijn vezels en die helpen ook mee om de boel wat smeuiger te maken!
Door Lida. S
#2022392
Ik zal wat meer orgaan gaan geven. Maar wat is het beste orgaan of maakt dat niet zoveel uit? Ik geef ze 50% pens en de andere 50% varieert.  Is teveel lever niet schadelijk?
Door Nathascha
#2022426
gewoon de verhouding 50% pens en 50% vd rest een beetje aanhouden. In zijn totaal iets meer. En dan iets minder spiervlees. Misschien dat het poepen dan wat smeuiiger word. Teveel lever moet je mee oppassen dat ze niet aan de dunne gaan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door