Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Fige
#2017776
Ik heb een teefje laten titeren toen ze 15 maanden was. De waarden waren toen hoog genoeg om niet te hoeven vaccineren. Het advies was om na een jaar weer te titeren. Nu heb ik laatst een gesprek gehad met een DA  die zich afvraagt of je zomaar kunt aannemen dat de titers in iedergeval 1 jaar hoog genoeg blijven. M.a.w. het zou kunnen zijn dat er na 6 maanden nog onvoldoende bescherming is en je dus afgaat op een schijn zekerheid. ( deze DA is overigens niet tegen titeren en vaccineert op maat).
Hoe vaak laten jullie titeren?
Door Nynke
#2018551
Ik laat de hondjes elk jaar titeren, maar hoe dat met een jonge hond gaat weet ik niet, de mijne waren al volwassen toen ik van het titergebeuren hoorde  :-\ :-\
Door Deesje
#2018567
net zoals je niet weet dat een vaccinatie 3 jaar 'houdt' kun je het bij de titers nooit zeker zeggen.. MAAR.. over het algemeen blijven ze vaak eerder langer (7 jaar) aanwezig dan korter. het is natuurlijk zo dat het lichaam geheugencellen heeft aangemaakt en die 'verdwijnen' normaal gezien niet zomaar, dat zou neit efficient zijn. bij immuunaandoeningen kun je daarover discussieren maar bij gezonde honden zou het erg tegennatuurlijk zijn, het zou geen bescherming geven tegen doorgemaakte aandoeningen...

daarnaast heeft schultz aangetoond dat in ieder geval 7 jaar 'titers hoog zijn (en waarschijnlijk langer), dus als je titert na een basisimmunisatie zou ik me niet zo druk maken. en zelfs mochten de titers toch lager zijn dan kan het nog steeds dat er wel voldoende bescherming bestaat maar deze pas geactiveerd wordt wanneer het lichaam met het virus in aanraking komt..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2021538
Mijn inmiddels 8-jarige ervaring met de titertest vertelt mij dat titers maar heel langzaam minder worden. Soms blijven ze ook jarenlang hetzelfde. Dus in een half jaar zullen ze zeker niet hard dalen.
Wel de antilichamen die pups van de moeder meekrijgen. Die dalen in een paar weken tijd.
Door Fige
#2021563
Dank jullie wel voor de reacties.
Een paar van onze honden hoeven pas volgend jaar gevaccineerd/getiterd te worden.

Eén teefje die vorig jaar getiterd is ( geënt  op 6, 9 en 12 weken) wordt komend najaar gedekt. Nu zit ik erg in dubio of weer titeren of toch vaccineren zodat ze een hoge titer heeft en genoeg antistoffen om aan haar puppen door te geven.

Wat is jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2021606
Fige schreef: Dank jullie wel voor de reacties.
Een paar van onze honden hoeven pas volgend jaar gevaccineerd/getiterd te worden.

Eén teefje die vorig jaar getiterd is ( geënt op 6, 9 en 12 weken) wordt komend najaar gedekt. Nu zit ik erg in dubio of weer titeren of toch vaccineren zodat ze een hoge titer heeft en genoeg antistoffen om aan haar puppen door te geven.

Wat is jullie mening hierover?
Als ze al een hoge titer heeft dan doet een enting niets. Dus afhankelijk van hoe hoog de titers vorig jaar waren lekker zo laten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door