Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#2020664
Misschien maak ik me om niets zorgen, maar ik wil even jullie mening...

Hondje van pa loopt op 1 a 2 wandelingen in de week na altijd aangelijnd naast een scootmobiel. Niks mis mee zou je zeggen, maar ik maak me zorgen om de manier waarop. Pa heeft altijd de neiging super langzaam te rijden (schat 4 km/h). Het kleine hondje gaat dan telgangen en met de achterpoten super wijd uit elkaar lopen. Ik vind dit super ongezond uitzien, je ziet dat ze harder wil (loopt gelukkig aan tuig). Als ik met haar loop (ze is dan los) dan heeft ze altijd een keurige rechte gang in draf. De scootmobiel kan traploos tot 21 km/h dus pa kan sneller, maar wil dat niet.
Kan het kwaad als een hondje van 2 jaar elke dag 1 tot 1 1/2 uur telgangt met de achterpoten wijd of heeft pa gelijk dat het niets uitmaakt, want wandelaars zijn ook langzaam? (nou ja, ik ben sneller, dus bij mij draaft ze als ik wandel, zelfs als ze aangelijnd is)
Door Esther Q
#2020799
1 a 1,5 uur elke dag vind ik best veel. Ik zou niet weten of het tot problemen gaat leiden, maar als ze liever draaft en deze gang duidelijk alleen loopt omdat ze anders het tempo niet goed kan bijhouden zou ik zelf het tempo aanpassen. Ik denk dat een verhoging tot 6 of 7 km per uur al genoeg is? Als ik zelf slenter dan voelt dat niet echt fijn voor mijn lichaam. Maar ja, als je vader niet wilt dan houdt het op :)
Door Deesje
#2020831
volgens marcel nijland is er neits mis met telgangen en heeft het vooral een praktisch aspect, ipv schijn lopen zodat de achterpoten de voorpoten in een bepaald tempo niet raken gaan ze telgangen.. ik ben er persoonlijk niet helemaal weg van, het zal misschien niet veel kwaad kunnen maar het is een meer eenzijdige beweging, waardoor de rug in mijn ogen zwaarder belast wordt, in plaats van een wat meer verdeelde balans krijg je nu enkelzijdige.. wordt een beetje geheel van links naar rechts schuiven/overhellen en ik denk dat dat op den duur bepaalde diagonale bewegingspatronen 'beperkt' die wel belangrijk zijn in coordinatie en balans.. maar dit is een beredenering waar ik nog 'bewijs' voor zoek..
Door Lil
#2020867
Bedankt voor jullie reacties. Jullie bevestigen mijn vermoeden dat het niet zo heel best is.

Enne pa krijg ik best overtuigd indien ik kan aantonen dat het slecht is voor het lichaam van het beestje, maar hij denkt dat ik gek ben en spoken zie. Helaas heb ik de afgelopen jaren iets te vaak bij de fysiotherapeut en osteopaat gestaan met mijn meneertje, waardoor ik heb leren kijken zeg maar.

Dus ik zoek nu even "bewijsmateriaal", maar de mening dat ik me aanstel mag ook als mensen dat denken  ;)

@Deesje Ik snap dat telgangen niet zo erg is, maar hoe zit dat met de heupen als ze de achterpoten zo vreemd wijd uit elkaar zet? Ik denk dan aan de belasting van de heupen etc.?
#2020881
Als je met je hond al bij de fysiotherapeut en zo bent moeten gaan...kan je het bij hen niet navragen en hun bevindingen doorgeven aanje vader?
Of anders eens navragen bij de DA.  Misschien dat je vader het wel aanneemt van hun.
Door Lizzy
#2020883
In mijn ogen zoekt een hond een bepaalde manier van bewegen die het beste voelt bij een specifiek tempo. Ik heb er geen beeld bij hoe de achterpoten neer worden gezet maar ik denk zelf dat dit geen kwaad kan. Maar daar heb ik dan geen bewijs voor. Je zou dat dan eigenlijk eens aan zo'n Marcel Nijland moeten laten zien en met hem moeten bespreken!
Door Lil
#2020890
Ik zou het inderdaad eens kunnen filmen en aan iemand voorleggen, dat is een goede tip!

@Veerle-scrappyToo

het is niet de hond van pa waarmee ik naar de fysio ben geweest, maar mijn eigen hond. Boris is trouwens uitbehandeld.
Door Deesje
#2021072
ik zou het eerder aan een osteopaat voorleggen, van marcel kun je horen waarom hij het niet erg vindt denk ik.. ook hondenlichamen werken volgens diagonaalpatronen, daarom is de 'natuurlijke' beweging in stap en draf een 'overkruiste' het lichaam wordt zo zo uitgebalanceerd mogelijk belast, hetgeen zowel belastingstechnisch als energietechnisch het gunstigst zou moeten zijn. als dit niet éfficient' is en hierdoor/hiervoor een andere gang wordt aangenomen is dat in mijn ogen een compensatiemechanisme en ivanuit mijn fysiotherapeutische oogpunt is dat niet optimaal.

marcel beschrijft dat het te maken heeft met lichaamsbouw, stijlheid van gewrichten, lengte van poten tov romp enz, waardoor de ene hond sneller zal telgangen dan de ander. ik denk nog steeds dat je hierdoor de rug zwaarder belast, en ik zou het dan aan een osteopaat of evt chiropractor voorleggen. de osteopaat is toch meer met het hele lichaam bezig, iets meer holistisch met invloeden op het lichaam.
Door nienk
#2021073
joh, als ik een scootmobiel had, zou ik mn hond juist lekker laten racen terwijl ik lekker relaxt zat! :P

het klinkt als een tamelijk onnatuurlijke beweging, en gezien de frequentie en duur per dag lijkt het me inderdaad niet lekker. natuurlijk zoekt een hond de voor zich zelf geschikte manier van lopen op, maar zo veel per dag geforceerd anders lopen, dat mwah.

waarom wil je vader niet harder? vind hij het eng, of is ie bang dat hond het niet bij kan houden of iets dergelijks?
Door Lil
#2021076
nienk schreef: joh, als ik een scootmobiel had, zou ik mn hond juist lekker laten racen terwijl ik lekker relaxt zat! :P

het klinkt als een tamelijk onnatuurlijke beweging, en gezien de frequentie en duur per dag lijkt het me inderdaad niet lekker. natuurlijk zoekt een hond de voor zich zelf geschikte manier van lopen op, maar zo veel per dag geforceerd anders lopen, dat mwah.

waarom wil je vader niet harder? vind hij het eng, of is ie bang dat hond het niet bij kan houden of iets dergelijks?
Ik kom er niet echt achter waarom niet harder. Als hij boodschappen gaat doen, gaat hij met 20 km/h, dus eng is niet het geval  ;) Hij ziet ook regelmatig dat het hondje sneller is dan mijn twee heddurs (ze draaft met 14 km/h ook nog namelijk, die van mij redden dat niet haha).
Ik vrees dat hij de verkeerde manier wil doorzetten om het trekken aan de riem af te leren... maar ja dat gaat hij mij natuurlijk al helemaal niet vertellen.
Door nienk
#2021093
als ie nou met haar naar buiten gaat, even een plas doen, dan een eindje flink hard met dat ding, dan is hondje moe, gaat minder trekken, belonen?

hoewel, er zijn wel meer vaders waarbij sommige hele simpele dingen niet zo simpel zijn...  ;)

dat ze zo hard kan zou ik zeggen betekent dat ze gebouwt is op lekker hard gaan, dus heeft ze dat gewoon nodig. Reus wil ook graag rennen. dus als hij erg trekt aan de riem, laat ik hem naast me komen, trekken we even samen een sprintje, en dan lopen we in flink tempo door. daar wordt het trekken een stuk minder van!
Door *Natasja*
#2021189
Benthe van mij loopt al haar hele leven voornamelijk in telgang, en loopt heel wat kilometers met mij in een week. En als er 1 hond wel soepel, gespierd, gezond en goed in conditie is, is zij het wel  ;)
Door Deesje
#2021234
THE PACE
The pace is a symmetric gait in which support is maintained by the animal with lateral pairs of legs. The animal
moves by swinging the forelimb and hindlimb on one side while bearing weight on the other side. It is a gait commonly used
in long-legged dogs with close-coupled bodies and allows the animal to move in a straight, forward direction without the
interference between front and hind legs that may occur at a trot
. The lateral oscillations of the body produced by the
pace seem to be handled best by long-legged dogs.
There is very little available data that describe the force parameters of the pace. The pace is also seen in dogs that are tired,
out of condition, or have a diagnosable orthopaedic problem. This gait may allow the animal to change ground-reaction
forces and maintain the same efficiency of motion but with a different type of effort, resulting in a more comfortable position for the dog



ref: Hildebrand M: An analysis of body proportions in the canicae. Am J Anat 90:217, 1952
Leach D, Sumner-Smith G. Dagg AI: Diagnosis of lameness in dogs: A preliminary study. Can Vet J 18:58, 1977
Door Esther Q
#2021269
Bij ons loopt een teefje idd zo sinds afgelopen winter als ze moe is. Is ze nog fit dan draaft ze. Het tempo is dan hetzelfde, ze wisselt dus zelf af, wel gaat ze sneller in draf als het tempo ineens een stuk hoger komt te liggen, bv tijdens een stukje bergafwaarts. Dan redt ze het niet in telgang.

Lil, loopt de hond als ie losloopt wel eens spontaan in telgang? En gaat ie meteen in telgang naast de scooter bij 4 km/u, of eerst een tijdje draf? Geen vragen omdat ik dan een antwoord weet hoor, maar uit interesse :)
Gebruikersavatar
Door pike
#2021601
Duc (die met de lange poten) loopt heel vaak in telgang. Los of aan de lijn, dat maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is de ondergrond. Op het harde loopt hij bijna altijd in telgang, ongeacht het tempo. Als hij goed wegdraaft, maakt hij na een paar meter een huppeltje en gaat over in telgang. In het veld echter loopt hij altijd normaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door