Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roxiii
#2019838
Nou ik kan aankomende zaterdag eindelijk beginnen met BARFEN en heb een nieuw en aangepast menu gemaakt. Daarbij heb ik me voorgenomen elke dag vleesbotten en groenten behalve zaterdag vanwege de hoeveelheid te geven daarvan 4 dagen vlees en 3 dagen orgaan. Voor de gene die het niet weten Billy is een Bordeauxdog van 1,5 jaar en weegt 60 kilo ik mag hem 1200 Gr. Per dag geven maar heb dat afgerond Naar 1500 Gr. En daarbij kom ik niet elke dag uit op 1500 Gr. De ene dag wat minder en de andere dag wat meer, maar totaal per week wel. Ik las dat dat niet erg was?
Maandag: 750 Gr. Kippenbot( karkas of nek), 150 Gr. Groenten, 500 Gr. Rundergehakt.
Dinsdag: 750 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten, 400 Gr. Geitenlever+ 300 Gr. Lamsniertjes.
Woensdag 500 Gr. Kippenbot, 250 Gr. 250 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten en 500 Gr. Kopvlees
Donderdag: 750 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten, 400 Gr. Runderhart
Vrijdag: 750 Gr. Kippenbot, 150 Gr. Groenten, 600 Gr. Geitensnippers
Zaterdag: 750 Gr. Zalmkoppen, 1 pens( 1 kg)geit/rund/ lam.
Zondag : 750 Gr. Kippenbot, 300 Gr. Groenten, 500 Gr. Schapensnippers 
Door malimaniac
#2019923
Ik vind je afwisseling goed en ik tel genoeg diersoorten. Procenten heb ik niet uitgerekend.
Wel vind ik dat je wel heel veel naar boven afrond. Je geeft hem nu per week 2,1 kg extra.
Dus even opletten dat hij niet te dik wordt.
Zag dat je eendenekken en orgaan op 1 dag geeft. Bij sommige honden geeft dit dunne ontlasting.
Veel plezier met uitproberen!
Door Lizzy
#2019978
Roxiii schreef: Nou ik kan aankomende zaterdag eindelijk beginnen met BARFEN en heb een nieuw en aangepast menu gemaakt. Daarbij heb ik me voorgenomen elke dag vleesbotten en groenten behalve zaterdag vanwege de hoeveelheid te geven daarvan 4 dagen vlees en 3 dagen orgaan. Voor de gene die het niet weten Billy is een Bordeauxdog van 1,5 jaar en weegt 60 kilo ik mag hem 1200 Gr. Per dag geven maar heb dat afgerond Naar 1500 Gr. En daarbij kom ik niet elke dag uit op 1500 Gr. De ene dag wat minder en de andere dag wat meer, maar totaal per week wel. Ik las dat dat niet erg was?
Nee hoor, dat is niet erg.
Maandag: 750 Gr. Kippenbot( karkas of nek), 150 Gr. Groenten, 500 Gr. Rundergehakt.
Dinsdag: 750 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten, 400 Gr. Geitenlever+ 300 Gr. Lamsniertjes.
Woensdag 500 Gr. Kippenbot, 250 Gr. 250 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten en 500 Gr. Kopvlees
Donderdag: 750 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten, 400 Gr. Runderhart
Vrijdag: 750 Gr. Kippenbot, 150 Gr. Groenten, 600 Gr. Geitensnippers
Zaterdag: 750 Gr. Zalmkoppen, 1 pens( 1 kg)geit/rund/ lam.
Zondag : 750 Gr. Kippenbot, 300 Gr. Groenten, 500 Gr. Schapensnippers  
Qua percentages kom ik op: 51% vleesbot, 10% groenten, 19% orgaanvlees en 19% spiervlees (die laatste 2 bijna 20%). Dat is prima. Je afwisseling ziet er ook goed uit! Alles zit er in. Ik vind het helemaal goed!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 26 mei 2011, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2020087
joepie, eindelijk beginnen! leuk he?

hou er rekening mee dat sommige honden ook aan de dunne gaan van zoveel lever in 1 keer. mocht dat zou zijn zou je het wat meer moeten verdelen. kwestie van even aan kijken!

succes en veel plezier!!
Door Jump
#2020176
Wij beginnen ook volgende week!Leuk hé :)
Hier zou zoveel Zalm en pens trouwens niet goed gaan op 1 dag(diarhee)
Door Roxiii
#2020569
Ja ik geef hem nu juist meer omdat die wat aan mag komen vandaar die 1500 gr per dag. Volgens mij DA mag die gerust nog 5/8 kg aankomen.

@ lizzy: O ik dacht dat ik het helemaal precies had gedaan aan percentages.
Ik had voor vleesbot gerekend 1500 Gr. Per dag x 7 = 10500 : 2 = 5250 : 7 dagen = 750 Gr. Per dag?
Of zit ik nou verkeerd ???

En dan voor spiervlees 1500 Gr. Per dag x 7 = 10500 en daar 20% van = 2100 en dat verdeeld in de week.

En het is indd echt leuk om te beginnen ik ben zo blij! Ik denk alleen dat alles portioneren een ramp gaat worden voor me :biggrin2: Misschien is de pens met de zalm wel teveel op 1 dag maar ik ging ervan uit dat zo een grote hond dat wel aan kan.
Door nienk
#2020618
volgens mij was porties maken de eerste keer bij iedereen hier nogal een gedoe. maar je word er steeds handiger in en gaat steeds sneller werken.

een grote hond krijgt ook meer hè. als je Reus zijn portie zalm/pens in billy stopt zal er inderdaad niet zo veel aan de hand zijn, maar in verhouding krijgen ze net zo veel. denk dus persoonlijk niet dat je er van uit kan gaan dat het wel goed gaat omdat billy groot is. maar joh, je merkt het snel genoeg en het is niet iets ernstigs ofzo.
Door Roxiii
#2020667
Ja mr als kleinere honden van bijvoorbeeld 30kg 300/400 Gr. Zalm krijgen mag Billy daar dan toch wel het dubbele van? Of heb ik dat nou verkeerd :

Ik las ergens dat je het beste op 1 dag zalm met pens moest geven

Sorry voor alle vragen! Bedankt voor alle goeie en leerzame reacties.
Door nienk
#2020856
[quote="Roxiii"]
Ja mr als kleinere honden van bijvoorbeeld 30kg 300/400 Gr. Zalm krijgen mag Billy daar dan toch wel het dubbele van? Of heb ik dat nou verkeerd :

Ik las ergens dat je het beste op 1 dag zalm met pens moest geven

Sorry voor alle vragen! Bedankt voor alle goeie en leerzame reacties.
[/quote]

ja tuurlijk mag Billy een grotere portie zalm/pens!

300 gram pens  voor een hond van 30 kilo is in verhouding evenveel als 50 gram voor een hond van 5 kilo. volgens mij heeft het dus niets met de grootte van de hond te maken hoe hij zijn portie verteerd.
Door Lizzy
#2020878
[quote="Roxiii"]
Ja ik geef hem nu juist meer omdat die wat aan mag komen vandaar die 1500 gr per dag. Volgens mij DA mag die gerust nog 5/8 kg aankomen.

@ lizzy: O ik dacht dat ik het helemaal precies had gedaan aan percentages.
Ik had voor vleesbot gerekend 1500 Gr. Per dag x 7 = 10500 : 2 = 5250 : 7 dagen = 750 Gr. Per dag?
Of zit ik nou verkeerd
???

En dan voor spiervlees 1500 Gr. Per dag x 7 = 10500 en daar 20% van = 2100 en dat verdeeld in de week.

En het is indd echt leuk om te beginnen ik ben zo blij! Ik denk alleen dat alles portioneren een ramp gaat worden voor me :biggrin2: Misschien is de pens met de zalm wel teveel op 1 dag maar ik ging ervan uit dat zo een grote hond dat wel aan kan.

[/quote]

Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp...
Door Roxiii
#2021429
Nee ik dacht dat ik alles precies had verdeeld dus 50% vleesbot 20% vlees 20% orgaan en 10% groenten. Maar iets meer of minder maakt niet uit toch.
Door Martine-Tom
#2021485
Ik heb ook even moeten puzzelen op je berekening hoor :biggrin2:

Jij ging uit van 2% van het gewicht zijnde 1500 gram per dag.
Daar 50% van is 750 gram per dag
20% is dan 300
10% dus 150

dus 750 gram bot, 300 vlees, 300 groente en 150 orgaan.

Dat bedoelde Lizzy denk ik, je berekening was nogal ingewikkeld, of in elk geval je omschrijving daarvan.
Door Roxiii
#2021717
;D hahah ja ik maak het mezelf altijd ingewikkeld ???

Ik denk dat je met die 150 Gr. Orgaan, 150 Gr. Groenten bedoeld? ;D

En ik verdeel het vleesbotten en groenten dus indd in 7 dagen, vlees 4 dagen en orgaan 3 
Door Roxiii
#2024845
Nou ik heb me bestelling binnen :biggrin2:!!
Pfoee waar moet ik beginnen? Ten eerste heel erg veel moeite moeten doen om bij slagerij west te komen!
Daar aangekomen wist ik niet wat ik zag  :o de lamspootjes lagen gewoon achter dat glas, hele ribben ik wist niet wat me overkwm ;D
We moesten ons rot tillen aan dat vlees Naar de auto bijna 90 kilo :D De lieve man heeft ons gelukkig wel geholpen.

Thuis aangekomen wist ik ook niet waar ik beginnen moest, ik ben eerst maar met het spiervlees en hart,nier,lever begonnen( achteraf het makkelijkste). De pens van de rund was een ramp >:( Ik wist dat die groot was maar zo groot?!? Die heb ik gisteren pas afgekregen en Billy gelijk een lap ervan gegeven, hij vond het geweldig. Daardoor was alles de moeite waard! Als jullie zijn kop zagen hij ging er gewoon schreef van kijken ;D, schudde die penslap helemaal uit en kwam hem x op x naar ons brengen. Ik heb ook nog eens het geluk dat ik niet kan ruiken, mast mijn moeder die ik lief heb gevraagd een dagje te komen helpen, moest er bijna van overgeven zo erg stonk die pens? Klopt dag? Vooral de geiten pens zei ze. Met het verdelen in de vriezer kom je toch dingen tegen van o dat doe km de volgende x maar anders, want ik heb er nu gewoon een zooitje van gemaakt.  :-[. Maar ik ben blij dat het er in zit!

Vandaag staat 750 Gr. Eendennekken, 150 Gr. Groenten mix en 400 gr runderhart op het menu, ben benieuwd hoe die daarop reageert.

Groetjes
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door