Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2019166
Ik mag Bandit 1000 gr orgaan geven volgens de berekeningen. Nu wil ik hem 500 gr pens geven en 500 gr orgaan. Ik heb konijnenorganen en heb Bandit daar 250 gr van gegeven gisteren. Zijn poep was helemaal dun vanmorgen. Ik had daar eendennekken bijgegeven. Is het de combi die niet zo goed is of is 250 gr nog teveel?
Door TMG1961
#2019174
Wat heb je gegeven? Ik geef Pixie per week 1150 gram orgaan, de helft pens en de rest lever, nier en hart. 1 dag krijgt ze pens en de rest verdeel ik over 4 dagen. 1 dag lever, 1 dag nier en 2 dagen hart/maag.
Gebruikersavatar
Door pike
#2019196
Ja, wat heb je precies gegeven. Hoeveel eendenek heb je erbij gegeven, en waaruit bestonden de konijnorganen? Zat er misschien veel lever bij want dat laxeert. Ik verdeel het orgaanvlees (en dat is inclusief de pens) over 7 dagen. Dus elke dag een deel.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2019209
Ik had een zak konijnenorgaan gekregen. Zo te zien was het merendeel hart. Er zat in verhouding niet zo heel veel lever en niertjes bij. Wel veel vet had ik het idee. Het is voor mij nog uittesten. Maar ik denk dat ik in het vervolg het orgaan ook wat meer verdeel. Ik had ergens gelezen elke dag bot en daarbij verdeeld de ene keer spiervlees en de andere keer orgaan. Vandaar dat ik het zo gedaan had.
Door robbiekomvoor
#2019289
TMG1961 schreef: Wat heb je gegeven? Ik geef Pixie per week 1150 gram orgaan, de helft pens en de rest lever, nier en hart. 1 dag krijgt ze pens en de rest verdeel ik over 4 dagen. 1 dag lever, 1 dag nier en 2 dagen hart/maag.
Even off topic,mag ik vragen wat jouw hond weegt?
Mijn duitse herder weegt 28 kg en krijgt volgens de rekenhulp 588 gr orgaan per week,of ik nu zit hartstikke fout :-\
Door TMG1961
#2019307
robbiekomvoor schreef: Even off topic,mag ik vragen wat jouw hond weegt?
Mijn duitse herder weegt 28 kg en krijgt volgens de rekenhulp 588 gr orgaan per week,of ik nu zit hartstikke fout :-\
Pixie is 15 maanden en weegt 27,7kg en krijgt nog altijd 3,5%. Ze krijgt 17% orgaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#2019345
robbiekomvoor schreef: Even off topic,mag ik vragen wat jouw hond weegt?
Mijn duitse herder weegt 28 kg en krijgt volgens de rekenhulp 588 gr orgaan per week,of ik nu zit hartstikke fout :-\
Als orgaan 20% van je totaal uitmaakt én je geeft 1,5% van zijn gewicht dan kom je op 588 gram orgaan per week. Of:
Je geeft 15% orgaan bij 2% van zijn gewicht, dan kom je ook op 588 gram orgaan per week.  ;)
Door nienk
#2019372
pleuntje schreef: Ik had een zak konijnenorgaan gekregen. Zo te zien was het merendeel hart. Er zat in verhouding niet zo heel veel lever en niertjes bij. Wel veel vet had ik het idee. Het is voor mij nog uittesten. Maar ik denk dat ik in het vervolg het orgaan ook wat meer verdeel. Ik had ergens gelezen elke dag bot en daarbij verdeeld de ene keer spiervlees en de andere keer orgaan. Vandaar dat ik het zo gedaan had.
1 dag spier er bij, 2 dagen half spier half orgaan? en dan zo een beetje passen en meten, net zolang uit proberen totdat ie netjes poept.

kreeg hij het voor het eerst zo? misschien moet hij er gewoon een beetje aan wennen. eerste keer dat Reus spier en orgaan kreeg zonder botje was het ook dunne poep, maar nu gaat dat beter.
Door Leonike
#2019377
Had je het vet aan de niertjes laten zitten?
Daar kunnen ze ook van aan de dunne gaan.
Zeker in combinatie met wat vetter vlees (zoals eend).
Door smulpaap
#2019419
Het zou idd best de combi niertjes met vet en misschien ook nekken met vet ? kunnen zijn . En afhankelijk van de hoeveelheid nekken ook natuurlijk .

Als ik ze hier bv eendennekken voer krijgen ze er nooit lever bij ,dat levert vaak ook dunne ontlasting op . Ik heb ook weleens konijnenniertjes gehad maar er zat naar mijn idee erg veel vet aan . Kon veel wegsnijden en hield bijna geen niertjes over .

Verder verdeel ik de porties orgaan ook over de hele week , dat gaat het beste
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2019874
Oh, dus dat vet mag ik niet geven? Dat heb ik wel gedaan.
De combi eend en orgaan is dus geen goed idee? Dan ga ik het volgende week anders indelen. Dit was de eerste keer dat hij orgaan heeft gekregen op deze manier. Vanaf deze week geef ik ook 5 dagen barf, voor heen om de dag. Dus dat hij toen geen orgaan wilde eten was niet zo erg. Hij lust wel graag konijnen orgaan. Hiervoor eendenlevertjes e.d. geprobeerd maar dat bliefde meneer niet.

ik had er overigens 500 gr kippennekken bijgegeven.
Mijn hond weeg ongeveer 26 kilo, maar is zeker niet te dik. Ik geef hem een kilo per dag. Dus ik heb de rekenhulp gebruikt en het gewicht van 1000 gr ingetikt en toen kwam ik echt aan 1000 gr orgaan per week.

Ik moet nog heel veel leren dat heb ik wel door hoor.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2019878
Wanneer mag je runderstrot geven? Ik heb deze er ook bijgekregen deze week. Maar zolang eet hij nog geen rauwe botten. Kan ik deze al geven of nog beter even wachten. Ook kalkoennekken heb ik erbij geleverd gekregen. Ik kon ze heel makkelijk met een snoeischaar doorknippen maar ik denk dat ik daar nog even mee wacht.
Door Lizzy
#2020877
Runderstrot is vrij zacht dus dat kun je wel geven. Als het goed is, zit daar geen bot in, alleen kraakbeen. Met kalkoennek zou ik ook even wachten. Overigens is dat niet zozeer omdat het bot hard is (want dat is vrij zacht, van de nek van kalkoen) maar meer omdat sommige honden nog niet zo handig zijn met vleesbot en nek in 1 keer in proberen te slikken. Ik raad je dus aan om er sowieso bij in de buurt te blijven, als je hond deze eet.
Door signmodel
#2020903
wat er bedoeld wordt: je mag wel orgaan geven bij eendennekken maar konijnennieren zijn vet en eend is vet, dus dan geef je gewoonweg teveel vet in 1x. ik geef wel het vet van de organen erbij maar dan geef ik dat met wat magers. alhoewel mijn honden het prima verdagen.
ikzelf geef 6 dagen per week orgaan, bot en spriervlees en 1 dag per week pens. ieder zn manier, ik vind het anders teveel gepuzzel.
Door Martine-Tom
#2020912
Kan het eigenlijk kwaad als je 1 keer in de week al het orgaan voert?
Tom krijgt maar zo weinig dat ik het in 1 keer voer.
Totaal is iets van 250 gram en daar de helft weer van als pens, is een kleine 20 gram per dag :o
Hij krijgt op zaterdag al het orgaan in 1 keer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door