Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2012866
Hallo allemaal,

Ik heb mijn ouders inmiddels kunnen overtuigen van de nadelen van br*k. Bovendien heeft hun oude lab inmiddels zoveel huidproblemen, dat ze zelf ook al zijn gaan twijfelen aan de kwaliteiten van br*k.
Maar nu mijn vraag (en heb ook al de zoekfunctie gebruikt en weet dat er meer onderwerpen over zijn, maar ben toch bang dat er iets mis gaat als ik het niet hier even zwart op wit krijg ;)): Kan die ouwe lab van 13 die alleen maar br*k heeft gehad heel zijn leven '' cold turkey' overgezet worden op KVV? Of beter langzaam opbouwen?
Moet ik nog ergens opletten? Hoe zit het met eventuele ontgifting?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door Ikke1980 op di 16 aug 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2012868
Hoe gevoelig is jullie Labrador? Want kijk, krijgt Labje al diarree als ie naar een stukje pens kijkt: dan kun je hem beter langzaam overschakelen. Is hij te dik (en dat zijn veel Labradors :-[): dan kun je hem beter langzaam overschakelen. Heeft hij ooit eerder last gehad van een ontstoken alvleesklier: dan kun je hem beter langzaam overschakelen. Heeft hij/zij echter een lichaam/maag/darmen van beton, kun je best direct overschakelen. Je zou dan de eerste 2 dagen wat gekookt water over de KVV kunnen gooien en daarna rauw kunnen gaan voeren. In de Barfplaats BARF bieb staat een stuk over hoe je langzaam moet overschakelen, mocht dat meer van toepassing zijn.

Brok is trouwens geen gecensureerd woord hier hoor ;). We vinden het alleen troep, that's all ;D
Door Ikke1980
#2012871
Dank voor je antwoord!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe gevoelig hij is....want hij heeft werkelijk nog nooit iets anders dan brok gehad  :'(
Wel heeft hij wat maagproblemen omdat hij medicijnen krijgt tegen artrose (weet helaas niet hoe deze heten)...wat zich uit in oprispingen/braakneigingen). Hij heeft zelden tot nooit diarree.

Gewoon een kwestie van uitproberen dus...

Maar nog even terugkomend op mijn tweede bericht, moet ik de kvv dan wel mengen met de brok de eerste dagen?
#2015284
Ik heb mijn Mechelse herder wel in een keer over gezet. Hij heeft 10 jaar alleen maar brok gegeten en heel af en toe kreeg hij gemalen pens.
Nu hij 4 maanden op vers zit kan ik zeggen dat er bijna geen problemen zijn geweest.
Zijn huidproblemen zijn veel minder en hij ziet er nu goed uit. 
Door Ikke1980
#2020494
dank voor het delen van je ervaringen!

Ik zit nog steeds te twijfelen. Lab krijgt namelijk hypoallergene brokken, dus weet niet precies wat er wel of niet in kvv mag zitten.

Verder ben ik bang voor het ontgiftingsproces (als dat al optreedt).
Want ja, labje zit al niet lekker in zijn vel: artrose, krijgt medicijnen waarvan hij misselijk wordt en braakneigingen krijgt, is een beetje blind en doof aan het worden, heeft heel veel jeuk/huidproblemen....kan allemaal erger worden. En om dat zo'n oud beestje (want dat is hij echt al) nog allemaal aan te doen.... :'(

Maar ja, aan de andere kant leeft hij daardoor misschien wel weer helemaal op...

Moeilijk!
#2020516
ik zou dan zeker een granenvrije kvv gaan geven,een hoop problemen komen voort uit een overgevoeligheid voor graan.
ik wens je veel succes met je keuze,het is idd lastig om de afweging te maken,maar ik zou persoonlijk toch een poging wagen denk ik :)
Door Ikke1980
#2020529
Ja ik zou het ook wel aandurven, maar ja het is niet mijn hond...en als er iets mis gaat, dan vergeef ik mezelf nooit! :-X

Maar goed, denk niet dat hij er direct dood aan zal gaan hoor  ;) Maar ik hoop gewoon zo dat hij zich nog een tijdje lekker in zijn vel mag voelen!

Mijn ouders hebben het vlees in elk geval sinds vandaag wel al binnen en is ook voor hun andere hond . Het is inderdaad granenvrij en ze willen nu beginnen met elke dag een kleine hoeveelheid bij de brokken van de lab te doen (hun andere hond is al 'om', want die heeft vorige week een weekje bij mij gelogeerd en ik heb van die gelegenheid natuurlijk even 'misbruik' gemaakt  ::)....alleen heeft zij wel regelmatig last van of diarree of een heul hard keuteltje, maar komt wel goed).
Door Yvonne K
#2022025
Ik zou hier niet te lang over nadenken en de hond direct overzetten op een goede kvv.
Dus geen calciumsupplement en geen graan/rijst/lijnzaadolie e.d.
Mijn oudste hond was 11 toen ze direct is overgegaan op kvv en enkele maanden later op barf.
Binnen zeer korte tijd zag ik haar helemaal opbloeien.
Het was een hondje dat gauw last had van darmen maar met rauw voer was dit compleet over.
Door Ikke1980
#2022677
[quote="Yvonne K"]
Ik zou hier niet te lang over nadenken en de hond direct overzetten op een goede kvv.
Dus geen calciumsupplement en geen graan/rijst/lijnzaadolie e.d.
Mijn oudste hond was 11 toen ze direct is overgegaan op kvv en enkele maanden later op barf.
Binnen zeer korte tijd zag ik haar helemaal opbloeien.
Het was een hondje dat gauw last had van darmen maar met rauw voer was dit compleet over.
[/quote]

Goed om te horen!
Ik hoop dat het hier ook zo zal verlopen!
Ik hou jullie op de hoogte...
#2086782
Zo ik dacht dat het eens tijd was voor een update.
De labrador leeft nog steeds  ;)...sterker nog: hij is zonder overdrijven helemaal opgebloeid!!! Mensen die hem nu na 2 maanden weer zien vragen wat er gebeurd is, zo goed ziet hij er uit! Hij heeft nog wel wat kale plekken, maar veel minder en hij heeft eigenlijk helemaal geen jeuk meer. Hij heeft een soort nieuwe donsharen gekregen en is echt zo zacht als een pup. Bovendien gedraagt hij zich ook weer als een pup, zo blij en actief!
Ik kan het echt bijna niet omschrijven, maar ik zou willen dat ik een filmpje van voor en na had.
Mijn ouders zijn zo blij dat ik ze heb kunnen overtuigen van de omschakeling naar vers voer...en ik ben ook helemaal blij want het is echt niet leuk om een hond met zoveel jeuk te zien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door