Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2019219
Hoi allemaal,

Vandaag was de dag dat wij met Maartje onze bijna 6 jarige Rhodesian naar Utrecht mochten komen. maart is helemaal bekeken...
Uitslag...2 x ed op de voorellebogen.... en op achterbeen 1 x zware artrose.op de knie...

O, ja en ook nog een hernia en spondolyose op de rug.....
Vindt het fijn dat we eindelijk weten wat er nu met haar loos is.... maar wat een klote uitslag voor het beessie zeg..............
Iemand nog ideeen? wat zou ik haar nog meer kunnen geven behalve 2x in de week vette vis. puur artho, glucosamine, en pijnstillers carprodyl....

Operen lijkt de orthopeed en mijzelf geen optie, er is teveel aan de hand in het lijf en hoe meot je dat alemaal recht breien en wordt ze er wel beter van?
Zelf doet ze alles nog maar met minder enthousiasme  dat is het enige wat wij kunnen merken aan haar...

zucht.... nummer twee ook al in de lappenmand.... ppffhhh wat kun je dan genieten van ze als ze een goede dag hebben he? gewoon extra genieten! als ik ze zie rollen in het gras en zie zwemmen....rennend door het weiland... dan zeggen wij hier Kwaliteit!!! daar gaat het om...kwaliteit van leven en genieten van de dingen die wel kunnen....wat zouden jullie doen? WElke keuze zou je maken?
#2019233
Jeetje dat is idd een sh*t-uitslag  :-\
Bij mijn eigen hond is vorig jaar een soort gelijk "pakket" gediagnostiseerd (ED met LPC, HD met atrose en een rugprobleem waardoor de zenuw in de rug af en toe klem komt).
Ik was aan de ene kant blij te weten waarom mijn hond zo raar mank liep, aan de andere kant vertellen ze je wel dat je hond stuk is  :'(
Ik kies ook niet voor opereren, iig voorlopig omdat mijn hond nu nog heel veel kan zonder pijn en ik ook bang ben dat het juist slechter word na een operatie.

Qua supplementen zou je nog kunnen denken aan spiersupport van de groene oss.
Dit heeft mijn hond super geholpen, zoveel dat ze nu zonder pijnstillers bijna niet meer mank loopt.
Het helpt de spieren op peil te houden, zeker met ED en atrose kan dit verlichting bieden.

Je zou ook nog kunnen denken aan puur Spondy.
Mijn andere hond heeft spondylose en bij haar deed dit weinig, maar ik hoor er ook goede verhalen over dus wie weet helpt het jou hond wel.

En idd ik kies ook voor kwaliteit, ik laat mijn hond bijna alles doen maar met mate.
Dit ook omdat de spieren heel veel kunnen opvangen, ik probeer dus de spieren zo goed als mogelijk op peil te houden.
Houd je hond van zwemmen? zoja dan is dat ook een beweging die niet zo belastend is.
#2019258
Esther  ik zou haar wel iets van pijnstilling geven erbij,ik weet niet of je dat al doet?
Asani is ook niet 1 van de gezondste honden zoals je weet en hij krijgt trocoxil zodat hij toch lekker kan meewandelen en af en toe spelen zonder al teveel pijn.
Verder denk ik dat je al doet met voeding en supplimenten wat goed is.
Het is weer een optater die je krijgt bovenop alles wat ze al heeft balen hoor.

Groetjes Rian
#2019287
wat een uitslag  :'(

ik kies altijd voor kwaliteit. Hier doe ik dus allerlei dingen met boris die lichamelijk gezien misschien minder zijn, maar oooo hij is dan zooooo blij!

Ik zou ook voor een goede pijnstiller gaan. Is carprodyl trouwens wel de aangewezen pijnstiller? Hier hielp het niet en toen werd door twee da's gezegd dat er bij bot/gewrichtklachten andere pijnstillers aangewezen zijn.

bezoek anders ook eens een goede fysiotherapeut of een osteopaat, dat kan vaak ook nog verlichting brengen. Hier is een hernia genezen (wel geen spondylose bij) en loopt een hond met zware artrose in de heup nog altijd behendigheid en wel zo dat hij op dit moment bij de veteranen 2e in het jaarklassement staat. DAt terwijl dit nooit meer zou kunnen en de orthopeed eigenlijk een kunstheup wilde, maar dit niet durfde ivm de ex hernia. Het heeft een tijd geduurd en hij staat al lang op suplementen en is een aantal keren bij de osteopaat geweest. Ik wil alleen maar zeggen: geef de moed niet op, het kan verbeteren.

Als leuke dingen doen (hij heeft bijvoorbeeld lang gewandeld of wild met cay gespeeld etc.) betekend dat de mijne pijnstillers nodig heeft (krijgt hij niet dagelijks, dat is gelukkig niet meer nodig), dan krijgt hij dus gewoon pijnstillers ook al weet ik dat dit niet zo goed voor zijn lijf is en zijn leven verkort. Liever korter en leuk dan langer en niet zo'n leuk leven (vind ik persoonlijk, daar mag iedereen anders over denken). Wel houd ik normaal gesproken rekening met zijn "beperkingen". Standaard is dus 's ochtends een uur en 's avonds een uur. doelbewust voor hem verspreid, maar als we op vakantie zijn of in het weekend eens ergens anders naar toe gaan dan ga ik dus een keer en langer. Ook traint hij behendigheid maar heel kort, dus eenmaal per week 3 rondjes veteranen (laag, geen schutting, geen band) en klaar. Niet echt trainen meer, maar gewoon voor de lol; het idee dat hij nog "meedoet". Gaat het slecht met hem, dan geen training. Voor zijn hoofdje doet hij daarom wel GG, daar loopt hij nog super en is niet zo belastend voor hem. En opeens vind ik het ook leuk, omdat de hond het leuk vind hahaha.
Wat ik dus wil zeggen... een goede combi van rekening houden met beperkingen, maar wel kiezen voor leuke dingen doen en dus kwaliteit boven kwantiteit.
#2019353
Wat een waardeloze uitslag zeg!!!

Wat ik een moeilijke afweging vind is; als ik Kyran ( HD, ED met Lpc, Radius Curves, slijtage in rug, flinke artrose) dus leuke dingen laat doen ( beetje jachttraining, zoekapport, langere wandeling, even rauzen met Yilla ed) dat hij daarna meer pijn heeft dus het niet naar zijn zin heeft, laat ik m rustig heeft hij minder pijn maar het weer niet naar zijn zin omdat hij niets 'mag'. Ik vind dat steeds weer een dilemma. Tuurlijk wil ik dat ie 13 wordt maar liever 9 jaar met plezier, maar waar doe je soms goed aan....
Kyran krijgt dagelijks pijnstilling (Previcox, schijnt ook het best te werken tegen gewrichtsklachten ) en supplementen, zoals groenlipmossel, Doils joint en Corta Flex en deze heb ik echt het idee dat het helpt. Toen ik het een poosje niet gaf merkte ik dat echt. Misschien zou het voor Maartje ook iets kunnen doen?
#2019384
hoi allemaal,

alleereerst bedankt voor jullie reacties. :biggrin2: :-*
op dit moment gebruik ik puur artho, puur spondy en glucosamine, chrondoitine en msm en tot vandaag aan toe geen enkele pijnstilling...

Ik ging vandaag voor een probleem aan haar rug... manken heeft ze tot op heden bij ons nooit gedaan ook niet na lange wandelingen van wel 2.5 uur...
niks noppes nada! :(

Maar door de aanhoudende klachten bij druk op de rug dachten wij aan meer hernia / rugproblemen en wilde daar graag naar laten kijken door Theyse ( orthopeed)

Maar hij zag aan haar lopen dat het vanuit haar benen zou moeten komen, nou serieus daar hadden wij nog nooit bij stil gestaan, beroerd lopen doet ze naar ons idee helemaal niet.
Maar na het zien van een filmpje, toch toe moeten geven dat ze neit voor de lol zo gezellig waggelt..... :-[
Wij kennen haar niet anders, hebben haar zo gekregen met 8 maanden en tja  dan weet je niet beter he?

Carporal vond ik ook neit een van de betere middelen hiervoor maar in overleg toch besloten om te kijken wat een lichte pijnstilling doet met haar gedrag.
Zelf geeft ze geen pijn aan, behalve als er op haar rug geleund wordt door bijvoorbeeld andere begroetende honden.
Dat is iets wat ze niet kan velen... Dus om standaar pijnstilling te geven dagelijks vond ik wat ver gaan.
Dan is Carporal het milde middel, soort aspirientje voor de pijn... wat ik begrijp van de DA.

Mocht het zo zijn dat ze qua pijn / beweging veranderd dan houden we deze lage dosering aan indien nodig. Als blijkt dat het wat anders meot worden dan gaan we over op andere middelen.

Wij willen niet dat ze onnodig met pijn loopt. ook hier is het kiezen uit twee kwaden. was doe je, lekker wandelen met een scheur ronde in het hoge gras of laat ik haar in de mandje liggen met alleen een rondje dorp aan de lijn...
En dan ook nog het risico lopen dat ze weer aan zichzelf gaat vreten... Nou dan mag ze van ons lekker los in de weide dartelen en helemaal los gaan...

Als we dat nu niet meer dagelijks doen... maar bijvoorbeeld om de dag moet het te doen zijn misschien.....WE gaan voor kwaliteit van leven. Een prachtig hondenleven hoop ik, met veel afwisselende wandelplekken, zwemgelegenheid enzovoorts....

Maar dan nog een hekel puntje......afvallen....hoe ga ik haar met 350 gram kvv per dag ( rund, kip, konijn, paard en vis) af laten vallen? ze weegt nu 41 kilo :o is idd te zwaar maar er is al 4 kg van af.... 8)..hoor het graag..... :biggrin2: :-*
#2019389
Fynn schreef: Esther  ik zou haar wel iets van pijnstilling geven erbij,ik weet niet of je dat al doet?
Asani is ook niet 1 van de gezondste honden zoals je weet en hij krijgt trocoxil zodat hij toch lekker kan meewandelen en af en toe spelen zonder al teveel pijn.
Verder denk ik dat je al doet met voeding en supplimenten wat goed is.
Het is weer een optater die je krijgt bovenop alles wat ze al heeft balen hoor.

Groetjes Rian
Peet zei al je moet RIam ff mailen... thanks voor je reactie! :-*
Wat geef jij dan voor de pijn? en geef je dat als asani pijn aangeeft? hier merk ik echt helemaal niks he? vandaar....
#2019394
May Linn schreef: Ik kies ook niet voor opereren, iig voorlopig omdat mijn hond nu nog heel veel kan zonder pijn en ik ook bang ben dat het juist slechter word na een operatie.

En idd ik kies ook voor kwaliteit, ik laat mijn hond bijna alles doen maar met mate.
Dit ook omdat de spieren heel veel kunnen opvangen, ik probeer dus de spieren zo goed als mogelijk op peil te houden.
Houd je hond van zwemmen? zoja dan is dat ook een beweging die niet zo belastend is.

opereren wilde theyse niet eens aan beginnen, daar is ze veel te goed voor, gelukkig want ik geloof daar net als jij ook niet in, volgens mij is artrose na de operatie ook niet onvermijdelijk....

Ennu ja zwemmen... gelukkig zijn wij in het bezit van een Rhodesian met labrador syndroom.... :biggrin2: water = zwemmen.... en das vrij uniek heb  ik begrepen....
#2019396
charmed schreef: Heb je al eens fysiotherapie geprobeerd. Ze hebben bij de fysio magneetveld therapie, daarmee kan je pijnbestrijden. Een magneetveld helpt ook het zelfherstellend vermogen van het lichaam te verbeteren. Ik gebruikte bij mijn oudje met artrose/spondylose ook altijd het magneetveld. Dat vinden ze heerlijk.
Nee nog niet aangedacht, zal het lichtje eens opsteken kijken of ik zoiets hier in de buurt kan vinden... Bedankt! :-*
#2019484
Hier gaan we naast het medisch traject voor kwaliteit.
Hier fysio en hydro, één keer een kraakbeen verbeter injectie en af en toe een injectie voor de aanmaak van spiermassa.
Als pijn bestrijding/ontstekingsremmer trocoxil en verder suplementeren met extra vis en gluco/chondro. Zo hou mijn meisje het al een heel poosje goed vol en ze geniet elke dag :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door