Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda en Kiri
#2017581
Effe een klein vraagje. Kiri eet normaal KVV met in het weekend kauw en knabbel dagen. Runderstrot gaat goed, kippennek en karkas gaat ook goed. Ze is geen echte slokker zolang het maar groot genoeg is voor haar bek. Kippennekken zijn erg klein voor haar bekkie, nodigt haar niet echt uit tot kauwen. Een karkas wel. In de vriezer heb ik ook konijnenborst met nek en kop liggen maar ook nog zalmkoppen.
Zou ik daar mee kunnen beginnen? En hoe pak ik dat aan? Moet ik die kop open splijten of kan ik het zo geven? Moet ik eerst beginnen met het konijn en pas later met de zalm? Tju, zijn toch meer vragen geworden.
Door Lizzy
#2017588
Als ze alles dat ze krijgt goed verteerd, dan kan het beide wel, zowel de zalmkop als de konijnendingen, zeker als het KVV gemalen bot als calciumbron bevat. Ik vind zalmkop niet echt harder dan konijnenkop. Het beste kijk je qua zalmkop een beetje naar hoe zwaar die is en hoeveel ze per maaltijd krijgt. Heb je een kop van 500 gram en je voert gemiddeld 500 gram's maaltijden, zou ik 'm zelf in z'n geheel geven.
#2017593
Ze krijgt idd KVV met natuurlijk calcium, ben ik dank zij dit forum heel alert op geweest.
Dank je wel voor je antwoord, dan gaat meiske volgende week iets anders te knabbelen krijgen:-). Toch nog 1 vraagje. Die konijnenkop kan ik dus in het geheel geven daar hoef ik helemaal niets mee te doen. Dus ook niet even met een hamer erop meppen (Alleen even afwegen en de juiste hoeveelheid kvv uithalen en het juiste merk. Bij knabbeldagen zorg ik altijd dat ze een kvv krijgt waar haar ontlasting normaliter iets malser is. Bij Lupa bv heeft ze hardere ontlasting en daar ga ik dus geen extra bot meer bijvoegen)
Door Lizzy
#2017606
[quote="Linda en Kiri"]
Ze krijgt idd KVV met natuurlijk calcium, ben ik dank zij dit forum heel alert op geweest.
Dank je wel voor je antwoord, dan gaat meiske volgende week iets anders te knabbelen krijgen:-). Toch nog 1 vraagje. Die konijnenkop kan ik dus in het geheel geven daar hoef ik helemaal niets mee te doen. Dus ook niet even met een hamer erop meppen (Alleen even afwegen en de juiste hoeveelheid kvv uithalen en het juiste merk. Bij knabbeldagen zorg ik altijd dat ze een kvv krijgt waar haar ontlasting normaliter iets malser is. Bij Lupa bv heeft ze hardere ontlasting en daar ga ik dus geen extra bot meer bijvoegen)
[/quote]

Ik weet niet of het een heel groot konijn is of een klein konijn? Oude/grote konijnen kunnen wel iets hard zijn. Je zou daarop kunnen meppen ja. En als je het niet vertrouwt, geef je alleen het borststuk en nek, daarna de zalmkop en dan pas de konijnenkop.
#2017614
Thanks voor je duidelijke uitleg... Ik weet niet of het jonge, grote of kleine konijnen zijn... Ik haal het volgende week gewoon uit, probeer even een botje door te knippen vanuit daar zal ik beslissen of de kop meegaat of niet en of ik er even een dreun met de hamer opgeef :biggrin2:
#2017870
[quote="smulpaap"]
Ja , dat was nu net iets wat ik nog niet had gelezen bij de andere tips  :biggrin2: En hersendrab , nee dat wil ik je toch niet aandoen  ;D
[/quote]

Ik was ook aan het kijken of deze tip naar boven kwam want ik denk niet dat het zo een leuk gezicht zou zijn die rondvliegende hersenen.  Voor Kiri misschien wel...hééé trondvliegend lekker dat ik moet gaan zoeken, wat een leuk spelletje!!
#2017871
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Ik was ook aan het kijken of deze tip naar boven kwam want ik denk niet dat het zo een leuk gezicht zou zijn die rondvliegende hersenen.  Voor Kiri misschien wel...hééé trondvliegend lekker dat ik moet gaan zoeken, wat een leuk spelletje!!
[/quote]

hahahaa.... Dan heb ik meteen het speuren weer geoefend...hahahahaaaa....
Door Kemi
#2017924
Succes ermee!
Hier toevallig van de week voor het eerst een konijnenkop gegeven (Herder, 6 mnd oud) en die was erg goed bevallen merkte ik! Ze heeft staan smullen (let alleen niet op het geluid...het kráááááákt!!!) Ik had er voor de zekerheid wat meer pens bij gegeven, voor het transport. Ze poepte een mooi mozaiek werkje ;-)
Door Kemi
#2017937
Ik heb hem zo gegeven. Het was ook alleen maar een kop, geen karkas oid eraan. Best spannend hoor! Maar ze kauwde erg netjes, dat geluid joh!  :P
Met de volgende wacht ik nog een tijdje, ze poepte echt kleine stukjes bot nog.
#2017942
hihihi..zoals je zei, mozaiekwerkje ;D... Ik vind het ook wel spannend moet ik zeggen. Kiri wordt morgen 20 weekjes maar ze knabbeltje echt heel geduldig. Vandaag een strot gehad en daar heeft ze zeker 2 uur op zitten knabbelen. Op karkassen kauwt ze ook goed, alleen op nekjes niet. Alleen als ik het vast hou. Morgen en overmorgen ook even ontlasting weer in de gaten houden.
Ik zal in ieder geval oordopjes gebruiken als madam aan het eten is:-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door