Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door paul36
#2017370
Mijn Whippet met een volwassen gewicht van 12kg is een klein ras hond en dus 10% van haar lichaamsgewicht nodig heeft tot ze 5 maanden oud is. Nadat ze 5 maanden oud is afbouwen tot 5% van het lichaamsgewicht en nadat ze 12 maanden oud is nog maar 3% van haar lichaamsgewicht.

Dit is wat ik ervan begrepen heb maar is deels gegokt, kan iemand mij aub de precieze stadia aangeven? Ik weet dat die percentages van het lichaamsgewicht bij elke hond verschillen natuurlijk maar moet wel weten wanneer ik af moet gaan bouwen!
#2017481
Dat is heel eerlijk gezegd niet met exactheid te zeggen. Dat is voor iedere hond anders. We kunnen alleen een soort van richtlijnen geven maar die wijken echt af per hond.

Dit is een topic dat over de hoeveelheden gaat:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html

Mijn eigen 2de pup voldeed ook niet helemaal aan bovenstaande 'richtlijnen'. Zij heeft beduidend meer voedsel nodig gehad tijdens de groei en eet eigenlijk nog steeds meer, terwijl ze nu al 15 maanden is. En dat terwijl ze kleiner en lichter is dan mijn vorige 'pup' van hetzelfde ras.

Maar je zult echt op het oog moeten voeren dus goed moeten kijken hoe zij groeit en bloeit.
#2017577
Ik heb schijnbaar ook van de richtlijnen afgeweken. Kiri (rottweiler) had zo'n ondergewicht en ze ging het zo goed doen op vers dat als ik boven de 5% ging zitten kwam ze ruim 1.5 kilo aan of meer. Het advies is dat zo'n pup maar een kilo per week aankomt. Ik ben dus altijd rond de 5% gaan zitten om te voorkomen dat ze explosief haar groeiachterstand ging inhalen. Bang voor groeipijnen. Nu dat ze bijna 20 weken is en al een heel stuk in de hoogte is ben ik haar iets meer gaan voeren dan die 5%. Nu mag ze van mij wel meer dan een kilo aankomen. Voor het oog is Kiri altijd rank geweest, nooit mager. Zelfs niet met haar achterstand, ze was gewoon heel klein.
#2017583
Ik ken die regel, die 1 kg per week aankomen. En ik heb die met Linga ook gevolgd. Bij Biscuit heb ik die regel totaal laten varen en heb ik volledig op het oog gevoerd. Met als gevolg dat Biscuit regelmatig weken had waarbij ze meer dan 1 kg per week aan kwam. Linga kwam door mijn manier van voeren nooit meer aan dan 1 kg per week. Eerder 700 a 800 gram per week.

Linga en Biscuit zijn beide Dalmatische Honden.

Ik heb Linga rank gehouden. Nooit mager maar wel slank. Ik heb Biscuit zoveel gevoerd dat ze altijd een speklaagje had. Niet dik maar een beetje mollig. Ik vind dat Biscuit beter is opgegroeid dan Linga. Veel gelijkmatiger. Veel minder alle kanten op gegroeid.

De uiteindelijke stand qua groeien/gewicht, nu beide volwassen zijn:

Linga 58 cm, 29 kg.
Biscuit 56 cm, 26 kg.
#2017591
Mocht er nog ooit een pup bijkomen dan weet ik niet of ik het ook zo strikt zou navolgen. Volgende pup wordt het iets minder neurotisch in de gaten gehouden door mij.... :biggrin2: Maar ik was echt bang dat ze ineens haar 6 kilo achterstand in enkele weken bij ging trekken. DAt wilde ik voorkomen, zoveel enge verhalen over groeipijnen. Ze mocht van mij wel iets meer dan een kilo aankomen en het moment dat ik zag dat ze in 1 week precies een kilo bij was gekomen dan verhoogde ik het voer weer. Inmiddels heeft ze nu iets minder dan 4 kilo achterstand.
Maar het alle kanten uitgroeien dat ken ik hier. Soms denk ik dat ik met een hert aan het lopen ben, dan weer met een teckel... :biggrin2:
#2017679
Dit is een schema dat in een boek over barf staat:
7-10 weken 8-10%
10-16 weken 7,5-8,5%
16-20 weken 6,5-7,5%
20-24 weken 5,5-6,5%
24-36 weken 4,5-5,5%
36-56 weken 3,5-4,5%
56-68 weken 3,5%
Ouder dan 68 weken 3%
Boekje is geschreven door een fokker van duitse herders, dus waarschijnlijk wel meer gericht op dat formaat hond. Geven ook duidelijk aan dat je zo'n schema niet exact kan volgen, elke hond is anders.

Ik gebruik zelf geen schema's. Met Dino wist ik ongeveer hoeveel hij als volwassen hond ging wegen en heb daar dan 3% van genomen (ongeveer) en ben diezelfde hoeveelheid blijven geven van 8 weken oud tot nu, voor Dino werkte dat perfect, maar dat hoeft niet voor elke hond zo te zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door